asiakasvastaava/Pietarsaaren seutu
Asiakasvastaavamallin juurruttaminen seudulle osana työkyvyn tuen tiimin työskentelytapaa. Palvelujen koordinointi, palveluohjaus, yhdyshenkilö.
Työllisyyspalvelut organisoidaan Pietarsaaren seudulla kuntien keskushallinnon kautta, jolloin ne eivät, monista muista kunnista poiketen, hallinnollisesti sijoitu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Tällä on ollut vaikutusta työkyvyn tuen tiimin pilotoinnissa asiakasohjautuvuuteen ja asiakasvastaavan valintaan. Aikuissosiaalityön rooli TYP-asiakkuuksissa on heikko, ja näin ollen
Pietarsaaren seudun työllisyyspalvelut tuotetaan kuntien yhteishallinnon kautta eikä aikuissosiaalityön kautta. Tämä vaikuttaa palveluiden toteutukseen ja vastuualueisiin, ja aikuissosiaalityön heikkoon läsnäoloon työllistämistoiminnassa.
* Kuka toimii asiakasvastaavana
Asiakasvastaavaksi valikoituu se ammattilainen, joka sillä hetkellä työskentelee eniten asiakkaan kanssa. Asiakasvastaava valitaan tiimin kokouksessa.
* Miten asiakas- ja palveluohjaus tapahtuu
Ammattilainen sopii asiakkaan kanssa että henkilön tilanne käsitellään työkyvyn tuen tiimissä. Asiakkaalta pyydetään tähän kirjallinen suostumus. Tiimi käy läpi asiakkaan tilanteen. Tämän jälkeen asiakasvastaava kutsuu koolle asiakkaan ja oleellisimmat toimijat verkostossa. Asiakkaalle laaditaan työkyvyn tuen suunnitelma. Asiakas on itse aktiivinen toimija tavoitteita laadittaessa. Suunnitelman pohjalta laaditaan aikataulu, mitä asiakasvastaava auttaa koordinoimaan.
* Työkyvyn tuen tarpeen tunnistaminen
Tuen tarve tunnistetaan seuraavasti:
- kuka tahansa ammattilainen
- asiakas itse pyytää tilanteensa käsittelyä
- tilanteen jumiuduttua ja kykenemättömyyttä edetä oman ammatillisuutensa avuin, tarvetta saada moniammatillinen arvio asiakkaan tilanteen edistämiseksi
* Miten palvelut yhteensovitetaan
Asiakasvastaavan vastuulla on palvelujen koordinointi ja aikataulutus siltä osin, että sovitut tapaamiset ja tutkimukset etenevät oikeassa järjestyksessä.
* Mahdolliset yhteiset asiakassuunnitelmat
Asiakasvastaavan vastuulla että olennaisimmat tiedot työkyvyn tuen suunnitelmasta päivitetään muihin asiakastietojärjestelmiin.
* Seuranta
Asiakkaan tilannetta seurataan säännöllisesti (väh. 1 krt/kk), kunnes päädytään pysyvämpään ratkaisuun (esim. työ, opiskelu, eläkepäätös).