Asiakasvastaavamallin juurruttaminen seudulle osana työkyvyn tuen tiimin työskentelytapaa. Palvelujen koordinointi, palveluohjaus, yhdyshenkilö.

Toimintaympäristö

Työllisyyspalvelut organisoidaan Pietarsaaren seudulla kuntien keskushallinnon kautta, jolloin ne eivät, monista muista kunnista poiketen, hallinnollisesti sijoitu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Tällä on ollut vaikutusta työkyvyn tuen tiimin pilotoinnissa asiakasohjautuvuuteen ja asiakasvastaavan valintaan. Aikuissosiaalityön rooli TYP-asiakkuuksissa on heikko, ja näin ollen 

 

Pietarsaaren seudun työllisyyspalvelut tuotetaan kuntien yhteishallinnon kautta eikä aikuissosiaalityön kautta. Tämä vaikuttaa palveluiden toteutukseen ja vastuualueisiin, ja aikuissosiaalityön heikkoon läsnäoloon työllistämistoiminnassa.

Toteutussuunnitelma

* Kuka toimii asiakasvastaavana

Asiakasvastaavaksi valikoituu se ammattilainen, joka sillä hetkellä työskentelee eniten asiakkaan kanssa. Asiakasvastaava valitaan tiimin kokouksessa. 

 

* Miten asiakas- ja palveluohjaus tapahtuu

Ammattilainen sopii asiakkaan kanssa että henkilön tilanne käsitellään työkyvyn tuen tiimissä. Asiakkaalta pyydetään tähän kirjallinen suostumus. Tiimi käy läpi asiakkaan tilanteen. Tämän jälkeen asiakasvastaava kutsuu koolle asiakkaan ja oleellisimmat toimijat verkostossa. Asiakkaalle laaditaan työkyvyn tuen suunnitelma. Asiakas on itse aktiivinen toimija tavoitteita laadittaessa. Suunnitelman pohjalta laaditaan aikataulu, mitä asiakasvastaava auttaa koordinoimaan.

 

* Työkyvyn tuen tarpeen tunnistaminen

Tuen tarve tunnistetaan seuraavasti:

- kuka tahansa ammattilainen

- asiakas itse pyytää tilanteensa käsittelyä

- tilanteen jumiuduttua ja kykenemättömyyttä edetä oman ammatillisuutensa avuin, tarvetta saada moniammatillinen arvio asiakkaan tilanteen edistämiseksi

 

 

* Miten palvelut yhteensovitetaan

Asiakasvastaavan vastuulla on palvelujen koordinointi ja aikataulutus siltä osin, että sovitut tapaamiset ja tutkimukset etenevät oikeassa järjestyksessä. 

 

* Mahdolliset yhteiset asiakassuunnitelmat

Asiakasvastaavan vastuulla että olennaisimmat tiedot työkyvyn tuen suunnitelmasta päivitetään muihin asiakastietojärjestelmiin.

 

* Seuranta

Asiakkaan tilannetta seurataan säännöllisesti (väh. 1 krt/kk), kunnes päädytään pysyvämpään ratkaisuun (esim. työ, opiskelu, eläkepäätös). 

Ratkaisun perusidea

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta juurrutettaessa otetaan käyttöön asiakasvastaava-malli. Työkyvyn tuen tarpeet tunnistetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Asiakkaille jotka ohjataan työkyvyn tuen tiimiin, valitaan asiakasvastaava. Jos henkilöllä on sosiaalihuollon asiakkuus, on asiakasvastaavana sosiaalihuollon ammattilainen. Asiakasvastaava kulkee asiakkaan rinnalla, kunnes hänen tilanteeseensa löydetään pysyvämpi ratkaisu.