asiakasvastaava/Pietarsaaren seutu
Asiakasvastaavamallin juurruttaminen seudulle osana työkyvyn tuen tiimin työskentelytapaa. Palvelujen koordinointi, palveluohjaus, yhdyshenkilö.
Toimintamallin nimi
Asiakasvastaavamallin juurruttaminen seudulle osana työkyvyn tuen tiimin työskentelytapaa. Palvelujen koordinointi, palveluohjaus, yhdyshenkilö.
Työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta juurrutettaessa otetaan käyttöön asiakasvastaava-malli. Työkyvyn tuen tarpeet tunnistetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Asiakkaille jotka ohjataan työkyvyn tuen tiimiin, valitaan asiakasvastaava. Jos henkilöllä on sosiaalihuollon asiakkuus, on asiakasvastaavana sosiaalihuollon ammattilainen. Asiakasvastaava kulkee asiakkaan rinnalla, kunnes hänen tilanteeseensa löydetään pysyvämpi ratkaisu.
Työllisyyspalvelut organisoidaan Pietarsaaren seudulla kuntien keskushallinnon kautta, jolloin ne eivät, monista muista kunnista poiketen, hallinnollisesti sijoitu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Tällä on ollut vaikutusta työkyvyn tuen tiimin pilotoinnissa asiakasohjautuvuuteen ja asiakasvastaavan valintaan. Aikuissosiaalityön rooli TYP-asiakkuuksissa on heikko, ja näin ollen
Pietarsaaren seudun työllisyyspalvelut tuotetaan kuntien yhteishallinnon kautta eikä aikuissosiaalityön kautta. Tämä vaikuttaa palveluiden toteutukseen ja vastuualueisiin, ja aikuissosiaalityön heikkoon läsnäoloon työllistämistoiminnassa.