Asiakasvastaavamallin juurruttaminen seudulle osana työkyvyn tuen tiimin työskentelytapaa. Palvelujen koordinointi, palveluohjaus, yhdyshenkilö.

Toimintamallin nimi
asiakasvastaava/Pietarsaaren seutu
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakasvastaavamallin juurruttaminen seudulle osana työkyvyn tuen tiimin työskentelytapaa. Palvelujen koordinointi, palveluohjaus, yhdyshenkilö.

Toteutuspaikka
Luoto, Pedersöre, Pietarsaari, Uusikaarlepyy
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

28.05.2021

Viimeksi muokattu

13.09.2022
Ratkaisun perusidea

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta juurrutettaessa otetaan käyttöön asiakasvastaava-malli. Työkyvyn tuen tarpeet tunnistetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Asiakkaille jotka ohjataan työkyvyn tuen tiimiin, valitaan asiakasvastaava. Jos henkilöllä on sosiaalihuollon asiakkuus, on asiakasvastaavana sosiaalihuollon ammattilainen. Asiakasvastaava kulkee asiakkaan rinnalla, kunnes hänen tilanteeseensa löydetään pysyvämpi ratkaisu.

Toimintaympäristö

Työllisyyspalvelut organisoidaan Pietarsaaren seudulla kuntien keskushallinnon kautta, jolloin ne eivät, monista muista kunnista poiketen, hallinnollisesti sijoitu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Tällä on ollut vaikutusta työkyvyn tuen tiimin pilotoinnissa asiakasohjautuvuuteen ja asiakasvastaavan valintaan. Aikuissosiaalityön rooli TYP-asiakkuuksissa on heikko, ja näin ollen 

 

Pietarsaaren seudun työllisyyspalvelut tuotetaan kuntien yhteishallinnon kautta eikä aikuissosiaalityön kautta. Tämä vaikuttaa palveluiden toteutukseen ja vastuualueisiin, ja aikuissosiaalityön heikkoon läsnäoloon työllistämistoiminnassa.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä