Asiakkaan ohjaaminen fysioterapeutin hoidon tarpeen arvioon puhelinkontaktista (RRP, P4, I1)
Asiakkaan soittaessa tuki- ja liikuntaelinvaivoista terveysasemalinjalle, hänet ohjataan fysioterapeutin hoidon tarpeen arvioon. Asiakkaalle soitetaan takaisin kahden arkipäivän kuluessa ja hänet ohjataan ensisijaisesti fysioterapeutin vastaanotolle.
Kymenlaakson hyvinvointialue sijaitsee Kaakkois-Suomessa kuuden kunnan alueella, jossa on useita eri keskuksia sekä haja-asutusalueita. Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään uusia palveluita palveluvalikon laajentamiseksi ja palveluiden turvaamiseksi kaikille alueen asukkaille.
Kymenlaakson hyvinvointialueen kuntoutuspalveluihin perustettiin vuonna 2023 Digiterapiakeskus. Digiterapeutit osallistuvat uusien toimintamallien kehittämiseen ja ovat käyttöönottaneet monia uusia toimintoja. Hoidon tarpeen arvion laajentaminen fysioterapeuteille tapahtuu loppuvuodesta 2024 aluksi Digiterapiakeskuksen digifysioterapeuttien voimin.
Toimintamallin kehittäminen toteutettiin johdon linjausten jälkeen käymällä keskusteluja ajanvarauspuheluihin vastaavan tahon ja digiterapeuttien sekä heidän esihenkilönsä kanssa. Ohjautumisen kriteerit olivat samat, joilla jo aiemmin on ohjauduttu digiterapeuteille, joten toimintamalli saatiin koottua yhteisten keskustelujen perusteella, koska työtä toteuttavien henkilöiden määrä oli alussa pieni.
Toimintamallin tavoitteena on saada tuki- ja liikuntaelinvaivoista soittavia asiakkaita ohjattua fysioterapeuttien etä- tai lähivastaanotoille ensimmäisenä aina silloin, kun se on mahdollista. Aiemmin ohjautuminen on tapahtunut yleensä lääkärin kautta.
Fysioterapian suoravastaanotoilta on suurissa yksiköissä mahdollisuus vastaanoton aikana tapahtuvaan lääkärin konsultaatioon ja muiltakin vastaanotoilta ei-reaaliaikainen konsultointi on mahdollistettu. Tällöin fysioterapeuteilla on saatavissa taustatukea, jos asiakkaan vaivat pahenevat tai vastaanotoilla ilmenee jotain esitiedoista poikkeavaa.
Konsultaatioajoille ohjatuista soitoista kerätään seurantatietoa sen osalta, kuinka moni asiakas on ohjautunut fysioterapeutin vastaanotoille ja onko varattu etä- vai lähivastaanotto tai soittoaika. Aiemmin suuri osa asiakkaista on ohjautunut ajanvarauksesta ensin lääkärille, hoitajalle tai kiireettömän tiimin arvioon, jos asiakkaalle ei ole ollut selvää hoitolinjaa. Terveysasemien kiireettömät tiimit ovat edelleen ohjanneet konsultaation kautta asiakkaita fysioterapeuteille.
Muutosta mitataan takaisinsoittojen määrillä. Suurin osa fysioterapeutille ohjatuista asiakkaista on pois lääkärien ajoilta ja kiireettömän tiimin listoilta. Lääkäriä voidaan tarvita, jos asiakkaan vointi tai oireet muuttuvat, mutta muuten asiakkaat saadaan pääasiassa autettua fysioterapeuttien vastaanotoilla.
Tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat hyvin yleisiä väestöllä. Kuntoutuksen ammattilainen on usein paras arvioimaan ja hoitamaan vaivoja. Jos asiakkaan vaivat vaativatkin lääkäriä, voi terapeutti ohjata asiakkaan edelleen kiiretiimiin tai kiireettömään tiimiin hoitajan ja/tai lääkärin arvioon.
Monella hyvinvointialueella ollaan siirtymässä entistä enemmän suoraan fysioterapeutille ohjaukseen tuki- ja liikuntaelinoireisten asiakkaiden kohdalla. Asiakkaan näkökulmasta fysioterapeutin vastaanotolla saa ohjausta ja neuvontaa tuki ja liikuntaelinoireisiin laajemmin kuin esimerkiksi yleislääkärin vastaanotolla.