Chatbot-ratkaisun mahdollisuudet osana neuvonta- ja asiakasohjaustaprosesseja
Tarkoituksena on muodostaa palvelualuekohtaiset määrittelyt chatbot-ratkaisun käyttömahdollisuuksista, arvioida käytön laajuutta sekä pilotointi kohteita osana neuvontaa- ja asiakasohjausta tulevalla Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.
Kehitystyö toteutettiin Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveyspalveluissa. Sote palveluiden henkilöstön ja asiantuntijoiden mukaan ottaminen digitaalisten palvelujen kehittämiseen lisää positiivista asennetta, motivaatiota ja osaamista digitalisoutuvia työtapoja ja toimintakulttuuria kohtaan.
Sosiaali- ja terveyspalveluissa ei ole hyödynnetty chatbot-palvelua. Sote ammattilaiset ovat kuitenkin kiinnostuneita chatbotin hyödynnettävyydestä osana neuvonnan ja asiakasohjauksen prosesseja.
Osana Vantaa.fi chatbot-projektia on laadittu laaja selvitys Vantaan kaupungin kaikista toimialoista, joka se ei antanut kuitenkaan riittävää informaatiota sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialasta. Lisäksi selvitys kosketti Vantaan sote-palveluita eikä siinä huomioitu Keravan sote-palveluiden näkökulmia.
Chatbot selvitys koski laajemmin ja syvemmin Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialoja.
KEHITTÄMISPROSESSIN ETENEMISEN PÄÄPIIRTEET JA OSALLISTUJAT:
1) Ideointia osana neuvonnan- ja asiakasohjauksen monialaisia sähköisenasioinnin työpajoja sekä muissa yhteyksissä eri asiantuntijoiden kanssa keskustellen.
2) Chatbot kehitystarpeen kiteyttäminen. Rakenneuudistus-hankeen osa-alaue kolme, digitaalisten palvelujen projektit.
2) Tarjouspyyntö ja konsulttihankinta.
3) Kehitystyön tavoitteiden kirkastaminen. Rakenneuudistus -hankkeen osa-alue kolme, digitaalisten palvelujen projektit sekä konsulttiasiantuntijat (Sofigate).
4) Tiedonkeruu. Toimialat: ennaltaehkäisevät palvelut, vastaanottopalvelut,
mielenterveys- ja päihdepalvelut, suun terveydenhuolto, kuntoutus, vanhus- ja
vammaispalvelut sekä sosiaalipalvelut.
5) Tulosten kiteyttäminen konsulttiasiantuntijat (Sofigate).
6). Loppuraportti. Tulosten esittely työpajoissa.
Chatbot selvitykselle asetetut tavoitteet:
- Laajentaa Vantaa.fi chatbot –projektin haastatteluita ja selvitystä sote - toimialalle.
- Selvittää sosiaali- ja terveyspalveluiden asiointikanavien nykytilaa ja tärkeimpiä yhteydenottosyitä.
- Kerätä tietoa chatbotin käyttömahdollisuuksista.
- Arvioida chatbot-palvelun käyttömahdollisuuksia osana Vantaa Kerava hyvinvointialueen neuvonta- ja asiakaspalveluprosesseja.
- Muodostaa määrittelyjä toimialakohtaisista tarpeista ja tunnistaa mahdollisia pilotointikohteita.
POC (Proof Of Consept) suunnittelu- ja arviointi raportin hyödyntäminen. Arvioitavat osa-alueet olivat resurssit, budjetti, hyötytavoite, skaalautuvuus, tietojohtaminen, kehittämisehdotukset, yhteistyökumppaneiden kokemukset.
Chatbot selvityksen tarve on tunnistettu yleisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden muilla toimialoilla. Selvitystyö jatkosuosituksineen toteutetaan syksyn 2021 aikana Sofigaten konsulttiasiantuntijoiden tuella.
Kohderyhmänä kehitystyössä olivat ensisijaisesti Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstö, jotka osallistuivat selvityksen laadintaan tiedontuottajina haastattelujen yhteydessä. Asiakasymmärrystä tuottivat tässä kehitysvaiheessa organisaatioiden henkilöstö//asiantuntijat, joilla oli hyvä käsitys sekä omista että asiakkaiden tarpeista.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialoilla on vahva halu kehittää asiakaspalvelukanavia. Osa ammattilaisista mainitsi haastatteluissa etteivät aluksi hahmottaneet mihin chatbot-ratkaisua voidaan käyttää, mutta haastattelun myötä ymmärrys ja innostus kasvoivat sen käyttömahdollisuuksista.