Chatbot-ratkaisun mahdollisuudet osana neuvonta- ja asiakasohjaustaprosesseja

Tarkoituksena on muodostaa palvelualuekohtaiset määrittelyt chatbot-ratkaisun käyttömahdollisuuksista, arvioida käytön laajuutta sekä pilotointi kohteita osana neuvontaa- ja asiakasohjausta tulevalla Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.

Toimintaympäristö **

Kehitystyö toteutettiin Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveyspalveluissa. Sote palveluiden henkilöstön ja asiantuntijoiden mukaan ottaminen digitaalisten palvelujen kehittämiseen lisää positiivista asennetta, motivaatiota ja osaamista digitalisoutuvia työtapoja ja toimintakulttuuria kohtaan.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sosiaali- ja terveyspalveluissa ei ole hyödynnetty chatbot-palvelua. Sote ammattilaiset ovat kuitenkin kiinnostuneita chatbotin hyödynnettävyydestä osana neuvonnan ja asiakasohjauksen prosesseja. 

Osana Vantaa.fi chatbot-projektia on laadittu laaja selvitys Vantaan kaupungin kaikista toimialoista, joka se ei antanut kuitenkaan riittävää informaatiota sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialasta. Lisäksi selvitys kosketti Vantaan sote-palveluita eikä siinä huomioitu Keravan sote-palveluiden näkökulmia. 

Chatbot selvitys koski laajemmin ja syvemmin Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialoja. 

Liitteet
Kuva
Ympyrä kaavio, jossa kuvattu digipilottien liittyvät rakenneuudistushankkeen osa-alueeseen kolme.
Chatbot selvitys tehtiin osana Vantaa Keravan rakenneuudistus -hanketta.
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Keskeinen tarve oli selvittää chatbot-palvelun käyttömahdollisuuksia osana neuvonnan - ja asiakasohjauksen prosesseja sekä kirkastaa visioita uudenlaisista digitaalisista palvelukanavista ja chatbot-palvelun skaalautumisesta laajemmin sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

KEHITTÄMISPROSESSIN ETENEMISEN PÄÄPIIRTEET JA OSALLISTUJAT:

1) Ideointia osana neuvonnan- ja asiakasohjauksen monialaisia sähköisenasioinnin työpajoja sekä muissa yhteyksissä eri asiantuntijoiden kanssa keskustellen. 

2) Chatbot kehitystarpeen kiteyttäminen. Rakenneuudistus-hankeen osa-alaue kolme, digitaalisten palvelujen projektit.  

2) Tarjouspyyntö ja konsulttihankinta.  

3) Kehitystyön tavoitteiden kirkastaminen. Rakenneuudistus -hankkeen osa-alue kolme, digitaalisten palvelujen projektit sekä konsulttiasiantuntijat (Sofigate). 

4) Tiedonkeruu. Toimialat: ennaltaehkäisevät palvelut, vastaanottopalvelut, 
mielenterveys- ja päihdepalvelut, suun terveydenhuolto, kuntoutus, vanhus- ja 
vammaispalvelut sekä sosiaalipalvelut. 

5) Tulosten kiteyttäminen konsulttiasiantuntijat (Sofigate).

6). Loppuraportti. Tulosten esittely työpajoissa. 

Liitteet
Kuva
Kuva, jossa kerrottu sote-ammattilaisten haastattelujen lukumäärät kaikilta sote toimialoilta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön haastattelut chatbot selvityksen taustana.
Tavoiteltu muutos

Chatbot selvitykselle asetetut tavoitteet:

  •  Laajentaa Vantaa.fi chatbot –projektin haastatteluita ja selvitystä sote - toimialalle. 
  • Selvittää sosiaali- ja terveyspalveluiden asiointikanavien nykytilaa ja tärkeimpiä yhteydenottosyitä. 
  • Kerätä tietoa chatbotin käyttömahdollisuuksista.
  • Arvioida chatbot-palvelun käyttömahdollisuuksia osana Vantaa Kerava hyvinvointialueen neuvonta- ja asiakaspalveluprosesseja.  
  • Muodostaa määrittelyjä toimialakohtaisista tarpeista ja tunnistaa mahdollisia pilotointikohteita.
Muutoksen mittaaminen

POC (Proof Of Consept) suunnittelu- ja arviointi raportin hyödyntäminen. Arvioitavat osa-alueet olivat resurssit, budjetti, hyötytavoite, skaalautuvuus, tietojohtaminen, kehittämisehdotukset, yhteistyökumppaneiden kokemukset.

Toteutussuunnitelma

Chatbot selvityksen tarve on tunnistettu yleisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden muilla toimialoilla. Selvitystyö jatkosuosituksineen toteutetaan syksyn 2021 aikana Sofigaten konsulttiasiantuntijoiden tuella.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä kehitystyössä olivat ensisijaisesti Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstö, jotka osallistuivat selvityksen laadintaan tiedontuottajina haastattelujen yhteydessä. Asiakasymmärrystä tuottivat tässä kehitysvaiheessa organisaatioiden henkilöstö//asiantuntijat, joilla oli hyvä käsitys sekä omista että asiakkaiden tarpeista. 

Kokeilussa opittua

Sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialoilla on vahva halu kehittää asiakaspalvelukanavia. Osa ammattilaisista mainitsi haastatteluissa etteivät aluksi hahmottaneet mihin chatbot-ratkaisua voidaan käyttää, mutta haastattelun myötä ymmärrys ja innostus kasvoivat sen käyttömahdollisuuksista. 

Ratkaisun perusidea **

Osana Vantaan kaupungin kehittämistoimintaa on laadittu Vantaa.fi chatbot-projektin esiselvitys. Se ei kuitenkaan ollut riittävän informatiivinen tulevan hyvinvointialueen tarpeisiin. 

Tarkoituksena olikin kohdentaa tämä selvitys koskemaan Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveyspalveluita. Tietoa halutiin asiointikanavien nykytilasta, yleisemmistä yhteydenottosyitä sekä chatbotin käyttömahdollisuuksia osana neuvonta- ja asiakasohjausprosesseja tulevalla Vantaa Kerava hyvinvointialueella.

Selvityksen tulokset ja johtopäätökset sisälsivät:

  1. Kuvauksen asiointikanavien nykytilasta sekä yleisemmistä yhteydenottokanavista
  2. Tavoitteet chatbot ratkaisulle ja karkeantason arkkitehtuurikuvausta.
  3. Arvion pilottimahdollisuuksista
  4. Kiteytetyt johtopäätökset ja jatkosuositukset
Liitteet
Kuva
Kuva yleisemmistä asioinnin syistä ja yhteydenottokanavaista.
Yleisemmät palvelukanavat ja yhteydenottosyyt.
Kuva
Kuva chatbot ratkaisun tavoitteista
Tavoitteet chatbot ratkaisulle.
Kuva
Kuva johtopäätöksistä ja jatkosuosituksista
Kiteytetyt johtopäätökset ja suositukset jatkoon.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Selvityksen tulokset, johtopäätökset sekä jatkosuositukset ovat hyödynnettävissä chatbottiin liittyvässä päätöksen teossa. Mahdollinen chatbot jatkokehittäminen täytyy kytkeä osaksi tulevan Vantaa Kerava hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen toiminnallista, tiedonhallinnallista ja järjestelmä arkkitehtuuria. Käyttöönotto vaatii resursseja toimialoilta ja tietohallinnosta sekä sopimista yhteisistä kehittämistoimenpiteistä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Jatkoa ajatellen olisi hyvä laatia tarkempi chatbot-palvelun pilotointi- ja käyttöönottosuunnitelma sekä toiminaalisten määrittelyjen lisäksi ottaa huomioon järjestelmänäkökulma. 

Arvion mukaan:

1. Chatbot ratkaisu nähtiin omatoimisen tiedonhaun ja yleisen neuvonnan tukena.
2. Chatbot tukisi yhteydenottokuorman jakautumista eri palvelukanaviin.
3. Sosiaali- ja terveystoimen eri toimialojen digikyvykkyys vaihtelee, joka tulee huomioida chatbot -jatkokehityksessä.
4. Intoa ja halukkuutta digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen löytyy sosiaali- ja terveyspalveluissa.
5. Chatbot ratkaisun tulee olla tarkoituksenmukainen ja asiakastarpeita vastaava.

Lisäksi viestintään ja markkinointiin on kiinnitettävä huomiota uuden palvelun kohdalla, jotta asiakkaat löytävät palvelut paremmin sekä tulevat myös henkilöstölle tutuiksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehittämistyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja tietoa saatiin koostetusti asiointikanavista, yhteydenottosyistä, chatbotin tavoitemäärittelyistä, mahdollisista pilottikohteista sekä muista jatkosuosituksista.  Vantaan tai Keravan sosiaali- ja terveyspalveluissa ei ole aiemmin ollut käytössä chatbottia, joten selvitys antaa hyvän pohjan päätöksenteon tueksi ja mahdolliselle jatkokehittämiselle. 

Selvityksessä korostui sosiaali- ja terveyspalveluiden erilainen digikyvykkyys, joka tulee huomioida digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Myös yhteinen näkemys siitä, että digitaalisten palvelujen tulee olla asiakas- ja ammattilaistarpeita vastaavasta, tarkoituksenmukaisesta ja lisäarvoa tuottavasta nousi esille. Edellä mainitut tukevat aikaisempaa tietoa, jota on kertynyt eri kehittämiskokonaisuuksissa.