Digiagenttitoiminta, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)

Toiminta edistää järjestöjen, ammattilaisten ja asukkaiden välistä yhteistyötä. Digiagentti toimii heille digitukena digipalveluiden käytössä ja opastaa järjestöjä palvelutietovarannon käyttöönotossa sekä niihin liitettävien tietojen ylläpidossa.

Toimintaympäristö

Digiagentin keskeiset kohderyhmät ovat sosiaali- ja terveysalan järjestöt ja hyvinvointialueen asukkaat, joista erityisesti ikäihmiset, pitkäaikaissairaat ja vammaiset.

Etelä-Pohjanmaalla on Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan noin 4000 rekisteröityä yhdistystä, joista noin 10 prosenttia on sosiaali- ja terveysalan järjestöjä. Heidän päätehtävänään on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue palvelee noin 192 150 henkilöä. Vuodesta 2020 vuoteen 2040 mennessä ennustetaan 0-14  -vuotiaiden määrän laskevan 26% ja 15-64 -vuotiaiden määrän ennustetaan laskevan 14%. 65 vuotta täyttäneiden määrän ennustetaan kasvavan vuoteen 2035 saakka, jonka jälkeen tämänkin kohderyhmän koko lähtee laskuun.

Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa toteutettiin yli 65-vuotiaille SenioriTupa-konseptia koskeva mielipidekysely. Vastauksia saatiin yhteensä 495 henkilöltä. Kyselyssä kartoitettiin myös millaista tietoteknistä/digitaalista tukea ja ohjausta he toivoivat tai kokivat tarvitsevansa. Vastanneista toivoi perusohjausta tietoteknisten/digitaalisten palvelujen käyttöön 36%, ohjausta sähköisen ajanvarauksen käyttöön ja Omakannasta tapahtuvan reseptin uusintaan oli tarve 22-27%:lla vastaajista. Tukea ja ohjausta ei koe tarvitsevansa 24% ja 12% vastanneista ei halua lainkaan opetella tietoteknisiä/digitaalisia laitteita tai palveluja.

Julkisena toimijana Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta velvoittaa laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019). 

Liitteet
Kuva
Digiagentti Digiopastusta arkikielellä diasarjan ensimmäinen dia
Digiagentti Digiopastusta arkikielellä
Toteutussuunnitelma

Digitukena toimiminen järjestöille

Tavoitteena palvelutietovarannon tunnettavuuden kasvattaminen ja sen hyödyntäminen

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja kansallisten hankkeiden palveluiden näkyvyys perustuu palvelutietovarantoon (PTV) kuvattuihin palveluihin. Kartoitustyön pohjalta todettiin, että Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta 2022 tilanteen mukaan palvelutietovarantoon ei ollut yhtään järjestöä kuvannut palvelujaan.

Digiagentille luotiin toimintamalli ja PTV-prosessi, jonka pohjalta hän jalkautui järjestöihin toimien heille PTV-asioissa lähitukena. Digiagentin opastuksella palvelutietovarantoon liittyneet järjestöt löytyvät Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Palvelutietovaranto arkikielellä -sivustolta.

Osa alueella toimivista kattojärjestöistä on jo kuvannut valtakunnallisia palvelujaan palvelutietovarantoon.

Digiagentti tekee yhteistyötä myös kansallisista hankkeista vastaavien kanssa, jonka tuotoksena syntyi järjestöille, seurakunnille ja kunnille PTV-tapahtumia, jotka toteutettiin Teamsilla sekä livenä. Näitä PTV-tapahtumia järjestetään vuosittain..

Digitukena toimiminen asukkaille, nuorille ja ammattilaisille

Digiagentti opastaa järjestöjä ja asukkaita käyttämään sekä uusia että nykyisiä digitaalisia sote-palveluita esim. järjestöjen omissa tilaisuuksissa, erilaisissa tapahtumissa, kirjastoissa ym. digipisteissä. Tällaisia palveluita ovat mm. OmaEP digipalvelu. Mobiilipalveluissa kuten mobiilivarmenteen ja verkkopankkiyhteyden muodostamisessa digiagentti toimii enemmänkin rohkaisevana tukena niihin kirjautumisessa.

Digiagentti osallistuu digitukeen liittyvän toiminnan toteutukseen kuten SenioriTupa-konsepti, JuniorDigiagentti- sekä DigiKoutsi- ja DigiSankari -toimintamallit. 

SenioriTupa-konseptin Digituen osioon digiagentti koosti materiaalia tuvissa vierailevien asukkaiden omatoimista ja ohjattua opiskelua varten. Opastusmateriaalia löytyy digilaitteista, niiden käyttöönottamisesta, palvelujen/sovellusten/sivustojen käytöstä, tietoturvasta, sosiaalisen median kanavista jne. 

Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke palkkasi nuoria kesätöihin pariksi viikoksi kertomaan hyvinvointialueen OmaEP digipalveluista ja toimimaan digitukena asiakkaille. Toimintamalli työllisti 29 nuorta toimimaan JuniorDigiagentteina. Nuoret jalkautuivat eri puolille maakuntaa kirjastoihin, terveyskeskuksiin ja julkisiin tiloihin esittelemään OmaEP- ja Tarmoa-palveluita selkeästi ja matalalla kynnyksellä. 

Digiagentin tehtävänä oli kertoa työstään nuorille heidän aloituspäivänään, toimia kummina työjakson ajan ja päätöspäivänä toteuttaa digitukeen liittyvä työpajaosuus. Työpajakokonaisuus toteutettiin Learning Cafe -tyyppisesti.

DigiSankari-pilotti toi digitukea kehitysvammaisille henkilöille heidän omaan arjen ympäristöön. Heidän rinnalleen rakennettiin DigiKoutsi-kehittäjäverkosto, jonka jäsenet tukevat arjen digipulmissa. Molemmat oppivat myös toinen toisiltaan.

DigiSankari toimintaan digiagentti loi koulutusmateriaalia netin turvataidoista, tietoturvasta ja digituesta sekä toimi näiden asioiden kouluttajana vammaispalveluiden asiantuntijan ohella. DigiKoutsi-verkostolle digiagentti toimi myös kouluttajana Tukea digiasiointiin sivuston, digituen ja siihen liittyvien osaamismerkkien osalta.

Liitteet
Kuva
Otsikossa lukee PTV-tuki järjestöt. Sen alla kerrotaan, että prosessi perustuu Demingin laatuympyrään.  Kuvan keskellä on Demingin laatuympyrään viittaava kuvio, joka jakautuu neljään eri sykliin: suunnittelu-, toteutus-, tarkistus- ja kehitysvaiheisiin. Jokaisessa kohdassa on erikseen avattu näitä vaiheita.
Digiagentin PTV-prosessi järjestöille
Kuva
Kuvassa näkyy tie, johon jokainen vaihe on kuvattu erikseen otsikkotasolla: Käyttölupa-anomuksen luominen Suomi.fi Palveluhallinnassa, Palvelutietovarantoon kirjautuminen, Osaamisen kehittäminen PTV-asioissa, Palveluiden ja asiointikanavien tunnistaminen ja niiden kuvaaminen ja viimeisenä vaiheena Kehitys, jossa mm. esteettömyystiedot täydennetään palvelupaikkatyyppiselle asiointikanavalle.
Mallikuva PTV-matkasta ja sen sisältämistä eri vaiheiden kestoista järjestöjen organisaatioissa.
Kuva
Kuvassa näkyy tie, johon jokainen vaihe on kuvattu erikseen otsikkotasolla: Johdon sitouttaminen, Väliportaan sitouttaminen, Organisoituminen Palveluhallinta osiossa pääkäyttäjien ja ylläpitäjien nimeäminen, PTV-Osaamisen kehittäminen, Palveluiden ja asiointikanavien tunnistaminen ja niiden kuvaaminen ja liitosten luominen sekä mallipohjien hyödyntäminen. Viimeisenä vaiheena Kehitys, jossa mm. esteettömyystiedot täydennetään palvelupaikkatyyppiselle asiointikanavalle.
Mallikuva PTV-matkasta ja sen sisältämistä eri vaiheiden kestoista kuntien organisaatiossa.
Kuva
Kuvassa henkilö allekirjoittaa DigiSankari-koulutukseen osallistuvan nimen korttiin, joka jaettiin päätöstilaisuudessa osallistuneille.
DigiSankareita valmistui – Kehitysvammaisille digitukea Etelä-Pohjanmaalla
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sote-järjestöt ja alueen asukkaat.

Digiagentti on vierelläsi, kun tarvitset! 

JÄRJESTÖT

Digiagentti 

  • käy esittäytymässä ja kertomassa Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta
  • käy pitämässä mm. järjestön hallitukselle arkikielisen esittelyn palvelutietovarannosta (PTV) ja sen hyödyistä heille

Kun järjestö päättää kuvata palvelunsa palvelutietovarantoon, digiagentti

  • on vierellä auttamassa ja opastamassa koko matkan ajan
    • Digiagentin kanssa edetään kohta kohdalta niin kauan, että koko PTV-prosessi on saatu käytyä läpi > ei yksikseen, vaan Yhdessä!

ASUKKAAT

Digiagentti on kutsuttaessa paikalla järjestöjen tilaisuuksissa, muissa tapahtumissa tai eri asiointipisteissä kuten sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksissa, kirjastoissa

  • opastamassa nykyisten ja tulevien digitaalisten sote-palveluiden käyttöä kuten OmaEP digipalvelu
  • vastaamassa digipalveluja koskeviin kysymyksiin
  • rohkaisijana käyttää jotain digipalvelua ensi kertaa
  • välittämässä tietoa hyvinvointialueen Tukea digiasiointiin sivuista, joilta asukas löytyy ohjeita sekä tekstinä että videoina digipalveluihin liittyen. Sivustolta asukas löytää tietoa myös koko alueen muista digitukitoimijoista, joilta saa apua muissa digitukiasioissa tai digikoulutuksia ja etätukea tarjoavista tahoista.

Digiagentti osallistuu eri pilotteihin sekä sisäisen että ulkoisen digituen asiantuntijana. Tällaisia pilotteja ovat olleet mm. SenioriTupa-, JuniorDigiagentti- sekä DigiSankari- ja DigiKoutsi -toimintamallit.

Liitteet
Kuva
Digiagentin toimintamalli järjestöille
Digiagentin toiminta järjestöille
Kuva
Digiagentin toiminta asukkaille
Digiagentin toiminta asukkaille
Ratkaisun perusidea

Digiagentti toimii lähi- ja etätukena

järjestöille Palvelutietovarantoon tutustumisessa, käyttöluvan hakuprosessissa, palveluiden kuvaamisessa sekä ylläpidossa

asukkaille järjestöjen eri tilaisuuksissa, tapahtumissa, kirjastossa, muissa asiointipisteissä tai digitukeen liittyvissä paikoissa. Digiagentti on paikalla mm. opastamassa digitaalisia sote-palveluita.

Liitteet
Kuva
Otsikossa Digiagentin toimenkuva, sen alla on toimenkuvasta kerrottu tarkemmin ja oikeassa yläkulmassa kuva puheluun vastaavasta henkilöstä.
Digiagentin toimenkuva
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Järjestöjen palveluiden kuvaaminen palvelutietovarantoon edellyttää johdon eli järjestön hallituksen sitouttamista koko PTV-prosessin käyttöönottamiseksi, koska palvelutietovarantoon liittyvä prosessi alkaa Suomi.fi rekisteröinnillä. Järjestön tulee tehdä päätös kenelle voidaan avata Suomi.fi tunnusten käyttöoikeus, mikäli järjestöllä ei ole vielä tunnuksia. Suomi.fi käyttöoikeuksiin liittyvistä henkilömuutosten oikeellisuudesta tulee järjestön varmistua, jotta käyttöluvan anomisprosessi voidaan käynnistää. PTV-käyttöluvan hakulomakkeelle ei pääse ilman Suomi.fi tunnistautumista.

Toimintamallin käyttöönotto ja toimivuus vaativat mm. seuraavia toimenpiteitä:

  • Palvelutietovarannosta (PTV) yleistä sisäistä ja ulkoista tiedottamista ja järjestöjen kiinnostumista asiaa kohtaan
  • PTV-prosessin kuvaamista ja toimivuuden testaamista yhdessä järjestöjen kanssa sekä niistä saatujen kehitysehdotuksien ja haasteiden välittämistä Digi- ja väestötietovirastolle

Muun digituen osalta

  • Säännöllistä viestintää kohderyhmille (sisäiset ja ulkoiset Teams-kanavat, tapahtumakalenteri,  tapahtumat, uutiskirjeet, intra, ammattilaisille suunnatut some-kanavat ja muut mahdolliset viestintäkanavat) sekä yhteistyötä hyvinvointialueen viestintäyksikön kanssa
  • Tapahtumien toteuttamista yhteistyössä eri toimijoiden kanssa kuten kirjasto, koulutuskuntayhtymä Sedu, Leader-alueet, järjestöt.
  • Kouluttajana ja digitukena toimimista 640 sosiaalipalvelujen ammattilaiselle Vihta-ajanvarausjärjestelmän käyttöönotossa
  • Tiedon ja kokemusten keräämistä digitukena toimimisesta tapahtumissa sekä kouluttajana toimimisesta
  • Verkkosivustojen luomista PTV-asioille (Palvelutietovaranto arkikielellä) ja Digitukeen liittyville asioille (Tukea digiasiointiin)
  • Verkostoitumista muiden digitukijatoimijoiden kanssa paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti
  • Toiminnallisen digitukijayhteistyöverkoston käynnistämistä

Toimintamallia toteuttaa yksi 100% ja yksi 50% työajalla toimiva digiagentti.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli soveltuu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan digitukijoina eri kohderyhmille.

Toimintamallissamme on hyödynnetty rahoitusta Suomen Kestävän kasvun ohjelmasta. 

Digiagentin tehtävässä on hyötyä siitä, että henkilöllä on kokemusta erilaisista laitteista, järjestelmistä, yhteyksistä ja niihin liittyvien haastetilanteiden ratkaisemisesta.

Digitukena toimiminen on kiireetöntä, arkikielellä ja selväsanaisesti opastamista vastaanottajan taitotaso ja muut toimintaedellytykset huomioiden. Kouluttajakokemuksesta ja mediatuotanto-osaamisesta ei ole haittaa, päinvastoin. 

Digitukena toimimista helpottaa, kun digiagentti on suorittanut PTV-ajokortin, Digi- ja väestötietoviraston sivuilta löytyviä Digituen osaamismerkkejä ja Taitoja tuen antajalle -koulutuksen.

Toiminnassa tuotettavien oppimateriaalien tulee olla saavutettavassa muodossa. Tätä varten digiagentti on suorittanut maksuttomat koulutukset: Saavutettavuus ja digipalvelulain vaatimukset sekä Saavutettavat asiakirjat verkossa.

Toimintamallin käynnistysvaiheessa riittää yksi digiagentti. Digitaalisten palveluiden ja niiden käyttöönottojen yleistyessä, PTV:sta kiinnostuneiden järjestöjen määrän lisääntyessä sekä SenioriTupa-konseptin pilottien käynnistyttyä syntyi tarve toiselle digiagentille. 

Palvelutietovarantoon liittyvää prosessiamme voisi soveltaa myös sote-alan yrityksiin, joiden kanssa hyvinvointialue tekee yhteistyötä. Silloinkin prosessi alkaa johdon sitouttamisella ja etenee vastaavalla tavalla kuin järjestöissä. 

Liitteet
Kuva
Kuvasta löytyy digiagentin yhteystiedot, EU-rahoituksesta kertova logo, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen logo
Digiagentin yhteystiedot
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

100% digiagentti aloitti tehtävässään 11/2022 ja 50% digiagentti aloitti 09/2023.

Digiagentti-toiminnan tulosten arviointi perustuu palautteiden keruuseen sekä toiminnassa mukana olleiden haastatteluihin ja toiminnassa tehtyihin havaintoihin.

Digiagentin toimintamalli kuvataan ja palautteita kerätään järjestöjen PTV-prosessin osalta.