Digiagenttitoiminta, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Toiminta edistää järjestöjen, ammattilaisten ja asukkaiden välistä yhteistyötä. Digiagentti toimii heille digitukena digipalveluiden käytössä ja opastaa järjestöjä palvelutietovarannon käyttöönotossa sekä niihin liitettävien tietojen ylläpidossa.
Digiagentin keskeiset kohderyhmät ovat sosiaali- ja terveysalan järjestöt ja hyvinvointialueen asukkaat, joista erityisesti ikäihmiset, pitkäaikaissairaat ja vammaiset.
Etelä-Pohjanmaalla on Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan noin 4000 rekisteröityä yhdistystä, joista noin 10 prosenttia on sosiaali- ja terveysalan järjestöjä. Heidän päätehtävänään on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue palvelee noin 192 150 henkilöä. Vuodesta 2020 vuoteen 2040 mennessä ennustetaan 0-14 -vuotiaiden määrän laskevan 26% ja 15-64 -vuotiaiden määrän ennustetaan laskevan 14%. 65 vuotta täyttäneiden määrän ennustetaan kasvavan vuoteen 2035 saakka, jonka jälkeen tämänkin kohderyhmän koko lähtee laskuun.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa toteutettiin yli 65-vuotiaille SenioriTupa-konseptia koskeva mielipidekysely. Vastauksia saatiin yhteensä 495 henkilöltä. Kyselyssä kartoitettiin myös millaista tietoteknistä/digitaalista tukea ja ohjausta he toivoivat tai kokivat tarvitsevansa. Vastanneista toivoi perusohjausta tietoteknisten/digitaalisten palvelujen käyttöön 36%, ohjausta sähköisen ajanvarauksen käyttöön ja Omakannasta tapahtuvan reseptin uusintaan oli tarve 22-27%:lla vastaajista. Tukea ja ohjausta ei koe tarvitsevansa 24% ja 12% vastanneista ei halua lainkaan opetella tietoteknisiä/digitaalisia laitteita tai palveluja.
Julkisena toimijana Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta velvoittaa laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019).
Digitukena toimiminen järjestöille
Tavoitteena palvelutietovarannon tunnettavuuden kasvattaminen ja sen hyödyntäminen
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja kansallisten hankkeiden palveluiden näkyvyys perustuu palvelutietovarantoon (PTV) kuvattuihin palveluihin. Kartoitustyön pohjalta todettiin, että Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta 2022 tilanteen mukaan palvelutietovarantoon ei ollut yhtään järjestöä kuvannut palvelujaan.
Digiagentille luotiin toimintamalli ja PTV-prosessi, jonka pohjalta hän jalkautui järjestöihin toimien heille PTV-asioissa lähitukena. Digiagentin opastuksella palvelutietovarantoon liittyneet järjestöt löytyvät Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Palvelutietovaranto arkikielellä -sivustolta.
Osa alueella toimivista kattojärjestöistä on jo kuvannut valtakunnallisia palvelujaan palvelutietovarantoon.
Digiagentti tekee yhteistyötä myös kansallisista hankkeista vastaavien kanssa, jonka tuotoksena syntyi järjestöille, seurakunnille ja kunnille PTV-tapahtumia, jotka toteutettiin Teamsilla sekä livenä. Näitä PTV-tapahtumia järjestetään vuosittain..
Digitukena toimiminen asukkaille, nuorille ja ammattilaisille
Digiagentti opastaa järjestöjä ja asukkaita käyttämään sekä uusia että nykyisiä digitaalisia sote-palveluita esim. järjestöjen omissa tilaisuuksissa, erilaisissa tapahtumissa, kirjastoissa ym. digipisteissä. Tällaisia palveluita ovat mm. OmaEP digipalvelu. Mobiilipalveluissa kuten mobiilivarmenteen ja verkkopankkiyhteyden muodostamisessa digiagentti toimii enemmänkin rohkaisevana tukena niihin kirjautumisessa.
Digiagentti osallistuu digitukeen liittyvän toiminnan toteutukseen kuten SenioriTupa-konsepti, JuniorDigiagentti- sekä DigiKoutsi- ja DigiSankari -toimintamallit.
SenioriTupa-konseptin Digituen osioon digiagentti koosti materiaalia tuvissa vierailevien asukkaiden omatoimista ja ohjattua opiskelua varten. Opastusmateriaalia löytyy digilaitteista, niiden käyttöönottamisesta, palvelujen/sovellusten/sivustojen käytöstä, tietoturvasta, sosiaalisen median kanavista jne.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke palkkasi nuoria kesätöihin pariksi viikoksi kertomaan hyvinvointialueen OmaEP digipalveluista ja toimimaan digitukena asiakkaille. Toimintamalli työllisti 29 nuorta toimimaan JuniorDigiagentteina. Nuoret jalkautuivat eri puolille maakuntaa kirjastoihin, terveyskeskuksiin ja julkisiin tiloihin esittelemään OmaEP- ja Tarmoa-palveluita selkeästi ja matalalla kynnyksellä.
Digiagentin tehtävänä oli kertoa työstään nuorille heidän aloituspäivänään, toimia kummina työjakson ajan ja päätöspäivänä toteuttaa digitukeen liittyvä työpajaosuus. Työpajakokonaisuus toteutettiin Learning Cafe -tyyppisesti.
DigiSankari-pilotti toi digitukea kehitysvammaisille henkilöille heidän omaan arjen ympäristöön. Heidän rinnalleen rakennettiin DigiKoutsi-kehittäjäverkosto, jonka jäsenet tukevat arjen digipulmissa. Molemmat oppivat myös toinen toisiltaan.
DigiSankari toimintaan digiagentti loi koulutusmateriaalia netin turvataidoista, tietoturvasta ja digituesta sekä toimi näiden asioiden kouluttajana vammaispalveluiden asiantuntijan ohella. DigiKoutsi-verkostolle digiagentti toimi myös kouluttajana Tukea digiasiointiin sivuston, digituen ja siihen liittyvien osaamismerkkien osalta.
Kohderyhmänä ovat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sote-järjestöt ja alueen asukkaat.
Digiagentti on vierelläsi, kun tarvitset!
JÄRJESTÖT
Digiagentti
- käy esittäytymässä ja kertomassa Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta
- käy pitämässä mm. järjestön hallitukselle arkikielisen esittelyn palvelutietovarannosta (PTV) ja sen hyödyistä heille
Kun järjestö päättää kuvata palvelunsa palvelutietovarantoon, digiagentti
- on vierellä auttamassa ja opastamassa koko matkan ajan
- Digiagentin kanssa edetään kohta kohdalta niin kauan, että koko PTV-prosessi on saatu käytyä läpi > ei yksikseen, vaan Yhdessä!
ASUKKAAT
Digiagentti on kutsuttaessa paikalla järjestöjen tilaisuuksissa, muissa tapahtumissa tai eri asiointipisteissä kuten sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksissa, kirjastoissa
- opastamassa nykyisten ja tulevien digitaalisten sote-palveluiden käyttöä kuten OmaEP digipalvelu
- vastaamassa digipalveluja koskeviin kysymyksiin
- rohkaisijana käyttää jotain digipalvelua ensi kertaa
- välittämässä tietoa hyvinvointialueen Tukea digiasiointiin sivuista, joilta asukas löytyy ohjeita sekä tekstinä että videoina digipalveluihin liittyen. Sivustolta asukas löytää tietoa myös koko alueen muista digitukitoimijoista, joilta saa apua muissa digitukiasioissa tai digikoulutuksia ja etätukea tarjoavista tahoista.
Digiagentti osallistuu eri pilotteihin sekä sisäisen että ulkoisen digituen asiantuntijana. Tällaisia pilotteja ovat olleet mm. SenioriTupa-, JuniorDigiagentti- sekä DigiSankari- ja DigiKoutsi -toimintamallit.