SENIORITUPA-KONSEPTI | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
SENIORITUPA-KONSEPTI | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
SenioriTupa tarjoaa monipuolista tukea ja ohjausta arjen hyvinvointiin omatoimisille ikäihmisille. Kohtaamispaikka, jossa on viriketoimintaa, ikäneuvola ja digitukea saman katon alla - yhteistyössä terveyden ja hyvinvoinnin puolesta. Kts. tallenne.
Toimintamallin nimi
SenioriTupa tarjoaa monipuolista tukea ja ohjausta arjen hyvinvointiin omatoimisille ikäihmisille. Kohtaamispaikka, jossa on viriketoimintaa, ikäneuvola ja digitukea saman katon alla - yhteistyössä terveyden ja hyvinvoinnin puolesta. Kts. tallenne.
Tämä toimintamalli ei jäänyt pysyväksi.
SenioriTupa-konsepti kehitettiin matalan kynnyksen toimintamalliksi, joka kokosi yhteen ennaltaehkäiseviä palveluja ikäihmisten arjen hyvinvoinnin tueksi. Malli vastasi koronapandemian jälkeiseen hoito-, palvelu- ja kuntoutusvelkaan, joka kosketti erityisesti yksinäisiä ikäihmisiä ja ikäneuvolapalveluja tarvitsevia. SenioriTupa tarjosi kohtaamispaikan, viriketoimintaa, ikäneuvolavastaanottoa ja digitukea saman katon alla. Tavoitteena oli parantaa palvelujen saatavuutta, vahvistaa digiosaamista, vähentää yksinäisyyttä ja tunnistaa tuen tarpeet ajoissa. Toimintamalli perustui kuntien, järjestöjen ja hyvinvointialueen yhteistyöhön ja sen käyttöönottoa toivottiin koko hyvinvointialueelle.
Digituki nousi keskeiseksi osa-alueeksi toimintaa suunniteltaessa ja siksi sen tarvetta kartoitettiin keväällä 2023 toteutetulla mielipidekyselyllä, johon osallistui 495 yli 65-vuotiasta maakunnan alueelta.
- Yli 60 % koki tarvitsevansa digitukea arjen asiointiin.
- Noin 70 % toivoi henkilökohtaista opastusta laitteiden ja palveluiden käytössä.
- Yli puolet koki epävarmuutta digitaalisten palveluiden turvallisessa käytössä.
SenioriTupa vastasi näihin tarpeisiin tarjoamalla henkilökohtaista lähitukea digipulmiin, ohjemateriaaleja digilaitteiden ja -palveluiden käyttöön sekä osaamista kehittäviä digiluentoja. Digitukea tarjottiin SenioriTuvan vastaavan työntekijän sekä yhteistyökumppaneiden, kuten MikäDigi-hankkeen digivertaisten, toimesta. Digitukea antavien toimijoiden välinen yhteistyö vahvisti osaamista, paransi tuen saavutettavuutta ja lisäsi luottamusta digipalvelujen käyttöön.
Toiminnan tavoitteena oli:
- Parantaa ikäihmisten valmiuksia käyttää digitaalisia terveys- ja hyvinvointipalveluja.
- Lisätä osallisuutta ja tukea itsenäistä asiointia.
Tavoitteet saavutettiin. SenioriTuvan palvelut houkuttelivat digituen tarvitsijoita, ja osallistujat kokivat avun selkeänä ja helposti lähestyttävänä. Palautetta kerättiin suullisesti sekä ohjaajien havaintojen perusteella.
Pilotin tuloksena syntyi toimiva malli digitukeen ikäihmisiä kokoavassa kohtaamispaikassa. Malli on sovellettavissa myös muihin kuntiin ja palvelukeskuksiin. Hyötyinä korostuivat:
- Digiosaamisen vahvistuminen
- Arjen sujuvuuden lisääntyminen
- Yksinäisyyden kokemuksen lievittyminen säännöllisten kohtaamisten kautta
Digituki nivoutui luontevasti osaksi pilottikohteen yhteisöllistä toimintaa. Vaikka SenioriTupa-konseptia ei otettu käyttöön pilotointien jälkeen, se osoitti selvästi, että digituen integrointi ikäihmisten palveluihin on sekä tarpeellista että vaikuttavaa. Pilotoinnin myötä syntyi pysyviä uusia toimintamalleja, kuten esimerkiksi Kauhajoen kohtaamispaikkatoiminnan digituki vahvistui uusien toimijoiden myötä. Lisäksi alueellinen yhteistyö tiivistyi kunnan, hyvinvointialueen sekä muiden toimijoiden kanssa ja luotiin edellytykset digivertaistoiminnan käynnistymiselle.
SenioriTupa-konseptin kehittämiseen vaikuttavat monet toimintaympäristön tekijät. Väestön ikääntyminen lisää tarvetta yhteisöllisille ja helposti saavutettaville palveluille. Poliittisesti ja lainsäädännöllisesti korostetaan ennaltaehkäisevien palveluiden merkitystä ja hyvinvointialueiden sekä kuntien roolit ohjaavat palveluiden järjestämistä. Taloudelliset resurssit edellyttävät yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät, kuten ikäihmisten tottumukset ja yksinäisyyden ehkäisy, vaikuttavat palveluiden muotoiluun. Lisäksi esteettömyys ja saavutettavuus ovat keskeisiä ympäristötekijöitä, erityisesti haja-asutusalueilla.
Ikäihmisten osallistamiseksi tehtiin yli 65-vuotiaille kohdistettu mielipidekysely SenioriTupa -konseptiin liittyen (LIITE 1.). Kyselyä levitettiin työryhmän, verkostojen ja Facebookin kautta. Kyselyyn oli mahdollisuus vastata sekä sähköisesti että paperilla.
SenioriTupa -konseptin kohderyhmänä ovat etenkin haavoittuvimmat ikäihmiset (yli 65v.)
- Yksin asuvat, joilla ei ole läheisiä tai säännöllistä yhteyttä läheisiin
- Muistisairaat (todettu tai alkava)
- Toimintarajoitteiset
- Pitkäaikaissairaat
- Iäkkäät omaishoitajat
Koronan vaikutuksesta korostuneet ongelma-alueet tunnistettiin
- Yksinäisyys ja virikkeetön arki
- Heikentynyt toimintakyky
- Lisääntyneen verkko- ja etäasioinnin haasteet
- Perustoimeentulon ongelmat
- Kotona-asumisen tuen puute
- Kotihoidon palvelujen rajoittaminen
- Palvelutarpeen arviointien viivästyminen
- Päiväkeskustoiminnan alasajo
- Kiireettömien lääketieteellisten hoitojen rajoittaminen
- Suunniteltujen hoitokäyntien toteutumattomuus
- Kuntoutuskäyntien peruuntuminen
- Tilapäishoidon tarpeen lisääntyminen, etenkin tehostetussa palveluasumisessa
-
-
Kansikuva