Digiarki-tapahtumat, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Koulutuskuntayhtymä Sedun kanssa yhteistyössä toteutetut Digiarki-tapahtumat digitukea tarvitseville. Kävijä pääsi tutustumaan eri digipalveluihin ja sai niihin kaipaamaansa digitukea. 

Rakensimme digisillan eri sukupolvien välille — Yhdessä tehden! 

Toimintaympäristö

Digiarki-tapahtuma toteutettiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella vastauksena alueen asukkaiden tarpeeseen saada matalan kynnyksen digitukea arjen digipalvelujen käyttöön. Kohderyhmänä olivat erityisesti ikäihmiset, mutta myös kaikki, jotka kokivat tarvitsevansa tukea digiarjessa selviytymiseen.

Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2022 lopussa yli 65-vuotiaita oli Etelä-Pohjanmaalla 51 165 henkilöä, mikä vastaa 26,8 % alueen väestöstä – selvästi enemmän kuin koko maan vastaava osuus (23,3 %). Ikääntyneiden suuri määrä korostaa saavutettavien digipalvelujen ja henkilökohtaisen tuen merkitystä.

Teknologian käytön tukeminen on tärkeää kaikille ikäryhmille. Se mahdollistaa yhteiskunnallisen osallistumisen, itsenäisyyden ylläpitämisen ja pääsyn tärkeisiin palveluihin. Erityisesti ikääntyneille teknologia tarjoaa:

  • yhteydenpitoa läheisiin,
  • pääsyn terveys- ja pankkipalveluihin,
  • oppimisen ja ajanvietteen mahdollisuuksia,
  • turvallisuutta arjessa.

Digiarki-tapahtuma rakensi digisillan eri sukupolvien välille ja toi digipalvelut lähemmäksi asukkaita. Tapahtuma edisti digitaalista yhdenvertaisuutta ja osallisuutta tarjoamalla saavutettavaa sisältöä sekä paikan päällä että verkossa. Kävijät saivat mukaansa kotiinlähtökassin, ja tapahtuman materiaalit julkaistiin myös verkkosivuilla digitaalisessa muodossa.

Toiminta sijoittuu osaksi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen digitukitoimintaa ja tukee alueellista palveluverkkoa. Digiarki-tapahtuma vastaa ajankohtaisiin ilmiöihin, kuten väestön ikääntymiseen, digitalisaation etenemiseen ja palvelujen saavutettavuuden haasteisiin. Taustalla vaikuttavat myös lainsäädännölliset velvoitteet, kuten laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019), joka edellyttää julkisilta toimijoilta saavutettavia ja ymmärrettäviä digipalveluja.

Tapahtuma pohjautuu aiempaan kehittämistyöhön, jossa on tunnistettu tarve tuoda digipalvelujen tarjoajat lähemmäksi asukkaita ja vahvistaa eri sukupolvien välistä vuoropuhelua digiasioissa. Digiagentti-toiminta ja SenioriTupa-konsepti ovat luoneet pohjaa tapahtuman toteutukselle.

Liitteet
Kuva
Sedussa tieto- ja viestintätekniikkaa opiskeleva nuori opastaa Digiarki-tapahtumassa kävijää käyttämään VR-laseja.
Sedussa tieto- ja viestintätekniikkaa opiskeleva nuori opastaa Digiarki-tapahtuman kävijää käyttämään VR-laseja.
Kuva
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot Konsti myös sai opiskelijalta opastusta VR-lasien käytössä.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot Konsti kävi myös Sedun VR-rastipisteellä katsomassa millaisia eri nojatuolimatkoja oli valittavissa.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digiarki-tapahtuma kohdistui Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaisiin, erityisesti ikäihmisiin sekä muihin, jotka kokivat tarvitsevansa tukea digiarjessa selviytymiseen. Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2022 lopussa yli 65-vuotiaita oli alueella 51 165 henkilöä, mikä vastaa 26,8 % maakunnan väestöstä – selvästi enemmän kuin koko maan vastaava osuus (23,3 %). Tämä korostaa ikääntyneiden digituen tarpeellisuutta alueella.

Asiakasymmärrystä kerrytettiin osallistamalla kohderyhmiä jo tapahtuman suunnitteluvaiheessa. Esimerkiksi tapahtuman nimeä ideoitiin yhdessä kohderyhmän kanssa, ja vanhusneuvostoa kuultiin suunnittelussa. Tapahtuma järjestettiin Sedun tiloissa, jotka ovat esteettömät ja helposti saavutettavat. Opiskelijoiden osallistaminen tapahtuman toteutukseen loi vuorovaikutusta eri sukupolvien välille – nuoret toimivat digitukijoina ja innostajina, esitellen esimerkiksi virtuaalilaseja ja hyvinvointiteknologiaosaamistaan.

Kohderyhmiä tavoitettiin monikanavaisesti eri järjestöjen ja yhteisöjen kautta, kuten Järjestötalon uutiskirjeellä, Sosten jäsenjärjestöjen, Eläkeliiton paikallisyhdistysten, kirjastojen, kansalaisopistojen ja vanhusneuvostojen kautta. Tämä varmisti, että tieto tapahtumasta tavoitti monipuolisesti eri taustoista tulevia osallistujia.

Vaikutukset ja tarpeet

Tapahtuma vastasi tunnistettuihin tarpeisiin:

  • Tarve henkilökohtaiselle ja selkokieliselle digituelle
  • Mahdollisuus kokeilla uutta teknologiaa turvallisessa ympäristössä
  • Yhteisöllinen oppiminen ja sukupolvien välinen vuorovaikutus

Käyttäjäprofiileina tunnistettiin esimerkiksi:

  • Utelias kokeilija, joka haluaa tutustua uuteen teknologiaan, mutta tarvitsee rohkaisua.
  • Varovainen käyttäjä, joka kaipaa selkeitä ohjeita ja henkilökohtaista tukea.
  • Itsenäinen oppija, joka hyödyntää tapahtuman materiaaleja myöhemmin kotona.
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Digiarki-tapahtumaa edelsi yhteistyöpalaveri Sedun lehtorin Ari Aution kanssa kevään korvalla 2023. Yhdeksi yhteistyön muodoksi päädyimme järjestämään yhteisen tapahtuman Sedun Suupohjantien toimipisteessä Seinäjoella. Kohderyhmäksi valikoitui ikäihmiset, koska Sedun rakennus oli aiemmin tullut tunnetuksi Joupin K-Citymarkettina ja siellä on moni juuri tästä kohderyhmästä tehnyt ostoksia ja pohtineet miltä siellä mahtaa nykyään näyttää. 

Sopivasti kesän jälkeen syyskuussa 2023 LinkedIniin oli Vantaa-Keravan hyvinvointialue julkaissut tiedotteen tulevasta Senioritapahtumastaan, jota olivat Laurean ammattikorkeakoulun kanssa toteuttamassa. Päätimme käydä siihen tutustumassa.

Poimimme tapahtumasta mukaamme muutamia vinkkejä, jotka totesimme toimiviksi, muokkasimme niitä ja kehitimme kokonaan uusia.

  • Opiskelijat  toivottivat tervetulleeksi, jakoivat tapahtuman esitettä sekä pitivät kirjanpitoa kävijämääristä
  • Tietoiskuja, jossa pöydät ja tuolit
  • Palautelomake
  • Opiskelijoiden osallistaminen
  • Näytteilleasettajia
Liitteet
Kuva
Kuvassa opiskelijat ovat vastaanottamassa heti pääoven jälkeen tapahtumaan saapuneita. Pöydällä on jaettavia ohjelmalehtisiä, palautelaatikko sekä naulakossa roikkuu kotiinlähtökasseja. Tämä toimi myös palautepisteenä kävijän poistuessa tapahtumasta.
Opiskelijat olivat vastaanottamassa heti pääoven jälkeen tapahtumaan saapuneita. Pöydällä on jaettavia ohjelmalehtisiä, palautelaatikko sekä naulakossa roikkuu Kotiinlähtökasseja. Tämä toimi myös palautepisteenä kävijän poistuessa tapahtumasta.
Ideointi

Omat toteutuneet mallimme

  • Tapahtuman nimen valinta toteutettiin yhdessä Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin kanssa
  • Digiarki-verkkosivut ja sen toimintaympäristön pystytys oppilastyönä työssäoppimisjaksolla
  • Suunnistuskartta = Tapahtumakartta
  • Rastipiste = Esittelypiste, ständi
  • Rastipisteet - Ei jaettavaa materiaalia vaan ne sai tuoda ennakkoon kassitettavaksi Sedulle edellisviikolla
  • Kotiinlähtökassi - Kävijän ei tarvinnut kantaa ja kerätä rastipisteiltä mitään materiaalia vaan kassi odotti häntä palautepisteellä, jonka sai poistuessaan tapahtumasta. 
    • Näin kunkin kävijän tarvitsi vain keskittyä kuulemaan, näkemään tai muulla tavoin aistimaan tapahtumaa! Tämä haastoi myös rastipisteen varaajia pohtimaan asioita toiminnallisuuteen keskittyvästä näkökulmasta. Tästä ja palautepisteestä oli maininta jo tapahtuman esitteessä, jonka kävijä sai saapuessaan tapahtumaan.
  • Palautepiste - Nuoret pyysivät kävijöiltä kirjallisen palautteen palautelaatikkoon ja antoivat samalla kotiinlähtökassin kävijän mukaan. Kotiinlähtökassista ja palautteen antamisesta oli maininta jo tapahtuman esitteessä.
  • Tietoiskuista lyhyet ja napakat - Ei koko tapahtuman ajaksi, jotta tietoiskutilat tyhjenevät välillä ja kävijälle jää aikaa myös rastipisteillä kiertelyyn. 
  • Tavallinen narikka saataville
  • Opiskelijoiden toiminta näkyväksi - Sedun Suupohjantien toimipisteen jokainen toimiala osallistui tapahtuman toteuttamiseen. Oli puheenvuoroja tietoiskuissa, näytöksiä, opastamista, kahvilatoiminnan toteutus tapahtumaan, hyvinvointiteknologiaa hyödyntävä huone, aistihuone, verenpaineen ja puristusvoiman mittausta, hartiaseudun pallohierontaa, kampausten luomista, kampaamotuotteiden esittelyä, defibrillaattoriopastusta, digitukea jne. 
  • Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaaliset palvelut näkyväksi - Rastipisteellä tabletteja ja opastajia kertomassa digipalveluistamme sekä tietoiskuja avustetusta puolesta asioinnista, chat-palvelujen käytöstä ja etävastaanotosta OmaEP digipalvelun kautta. 
  • Laaja, koko maakunnan kattava markkinointi sanomalehtimainoksen, Fb-tapahtuman ja IG-julkaisujen lisäksi monien eri järjestöjen ja muiden tahojen kautta heidän omille jäsenilleen ja asiakkailleen.
Liitteet
Kuva
Opiskelijat hieroivat pallolla tapahtumakävijöiden hartioita.
Lähihoitajaopiskelijat hieroivat pallolla tapahtumakävijöiden hartioita.
Kuva
Hyvinvointiteknologiaa opiskelevat nuoret rakensivat tapahtuman ajaksi huoneen, josta löytyi monia erilaisia arkea helpottavia laitteita, huonekaluja ja robotteja.
Hyvinvointiteknologiaa opiskelevat nuoret rakensivat tapahtuman ajaksi huoneen, josta löytyi monia erilaisia arkea helpottavia laitteita, huonekaluja ja robotteja. Niiden ohjaus tapahtui mm. digitaalisesti laitteella tai äänellä.
Kuva
Opiskelija opastaa VR-laseilla tapahtuvalle nojatuolimatkalle istahtanutta kävijää.
Opiskelija opastaa VR-laseilla tapahtuvalle nojatuolimatkalle istahtanutta kävijää. Nojatuolin kautta pääsi matkaamaan mm. Ranskan Pariisiin, KeukenHofin tulppaanipuistoon, Venetsiaan ja uskaliaimmille oli tarjolla myös Niagaran putousten äärelle pääsyä, laskuvarjohyppyä tai ralliautokyytiä.
Kuva
Kuva Etelä-Phjanmaan hyvinvointialueen rastipisteeltä, jossa on useita kävijöitä tutustumassa digipalvelutarjontaan.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen rastipisteellä riitti vilinää koko tapahtuman ajan.
Idean testaus asiakkaalla

Tapahtumaan saapui kävijöitä 130 henkilöä. Pois lähtiessään kävijä jätti palautelomakkeen ja sai Kotiinlähtökassin, joka löytyy nyt myös digikassina Digiarki-tapahtuman verkkosivuilta

Palautepisteenä toimi sama paikka, jossa tapahtumaan saapuva kävijä sai tapahtumalehtisen mukaansa. Palautepisteestä ja Kotiinlähtökassista mainittiin jo tapahtumalehtisessä. Kotiinlähtökassin avulla kävijälle nousi tarve käydä lopuksi lähtiessään palautepisteelläkin. Opiskelijat olivat paikalla kiittämässä palautteesta ja osallistumisesta ja antamassa Kotiinlähtökassin.

Palautelomakkeen täytti 80 kävijää. Palautteiden keskiarvoksi muodostui kouluarvosanalla 8,91. 

”Erinomainen tilaisuus! Lisää näitä! KIITOS!”

” Tästä kannattaa tehdä vuotuinen tapahtuma”

”Kiitos runsaasta kattauksesta. Paljon apua lyhyessä ajassa. Iso kiitos!”

Nuoret saivat hyvää palautetta myös.

”Saatiin nuorilta hyvää infoa digiongelmiin, sain ihanat kiharat kampaamoesittelyssä!”

”Mahtava vastaanotto tullessa” 

”Kiva ja hyödyllinen tapahtuma! Loistavia, ystävällisiä opiskelijoita opastamassa!”

78% koki, että sai tapahtumasta lisää rohkeutta digipalvelujen käyttöön. Kukaan ei valinnut kohtaa Ei. Loput valitsi kohdan En osaa sanoa.

Yli puolet tästä kohderyhmästä oli lukenut tapahtumasta sanomalehdestä (57%) ja yli viidennes oli kuullut tapahtumasta perheenjäseneltä, tuttavalta tai yhdistyksen kautta (24%). Facebook ja Instagramkin saavuttivat vajaan viidenneksen kävijöistä (18%).

Jotta palautteeseen vastaaminen oli mahdollisimman helppoa, valitsimme kysymyksiin vastausvaihtoehtoja, joita oli helppo rastittaa. Vain viimeiseen kysymykseen sai vastata vapaasti ja siihenkin vastasi puolet vastaajista (41 henkilöä).  

Yhtenä kysymyksenä oli myös mihin tietoiskuun osallistuit. Viisi eniten vastauksia kerännyttä tietoiskua olivat: 

  • Hyvinvointiteknologiaa arkeen
  • Etävastaanotto - OmaEP -verkkopalvelun kautta
  • Suun terveyden edistäminen
  • Digituen avulla sujuvampaa arkea
  • Avustettu puolesta asioinnin valtuutus ja sen mahdollisuudet
Liitteet
Kuva
Tapahtumakävijä istuu nojatuolilla ja tutustuu nojatuolimatkatarjontaan. Opiskelija kertoo lisää matkoista.
Tapahtumakävijä istuu nojatuolilla ja tutustuu nojatuolimatkatarjontaan. Opiskelija kertoo lisää matkoista.
Ratkaisun testaaminen

Digiarki-tapahtuman toteutus oli jo itsessään oma pilottinsa, jonka pohjalta pohdimme palautepalavereissamme miten jatkamme tästä eteenpäin yhteistyötä. 

Tulemmeko vastaavia tapahtumia järjestämään muissa Sedun toimipisteissä tai muualla, jotka heitimme idea-asteena ilmaan lähtiessämme tapahtumaa toteuttamaan? 

Onko aikaa ja resursseja siihen hankkeessa ja Sedun henkilöstöllä nyt, kun on tiedossa koko työmäärä ennalta?

Useissa palautteissa toivottiin tällaisen tapahtuman uusimista.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteemme oli saada paikalle juuri kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, tuoda digipalveluja ja digitukea positiivisella tavalla lähemmäksi kohderyhmää, joissa mielestämme onnistuimme palautteiden pohjalta kiitettävästi. .Saimme kävijöiltä paljon positiivista palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti tapahtuman aikana. Saimme palautetta myös paikallislehden Ruusut-palstalla sekä muiden tahojen kautta. Rastipisteillä olevat henkilöt myös suhtautuivat hyvin positiivisesti tapahtuman jälkeen, kun kiersimme kysymässä heiltä palautetta.

Liitteet
Kuva
Kuvassa paljon kävijöitä rastipisteaulassa tutustumassa eri toimijoiden digipalveluihin.
Rastipisteillä yhteistyötahot esittelivät omia digitaalisia palvelujaan, tapahtumiaan, koulutuksia tai laitteita.
Kuva
Kuva lehtileikkeestä, jossa nimimerkillä Tyytyväinen kävijä antaa positiivista palautetta seuraavasti: Kiitos Sedulle Digipäivästä 16.4. Oli hyvä tilaisuus.  Sai kysellä, keskustella ja neuvoja erilaisilta asiantuntijoilta. Parasta oli iloiset, fiksut nuoret, jotka kertoivat ja näyttivät oma osaamistaan. Tällaisia nuoria suomi tarvitsee.
Palaute on julkaistu Epari-lehden Ruusut-palstalla.
Kokeilussa opittua

Suunnistuskarttaidea oli aluksi sellainen, että olisimme pohjakarttaan merkinneet ennakkoon kaikki rastipisteet, mutta aika ei mahdollistanut tätä toteuttaa. Rastipisteet pääsimme rakentamaan valmiiksi vasta tapahtumaa edeltävänä päivänä, koska koulu oli koko ajan avoinna. Tapahtumaa edeltävään päivään mennessä tapahtumaesite painettiin ja tulostettiin jo hyvissä ajoin. Päädyimme muokkaamaan pohjakarttaa hieman kävijäystävällisempään suuntaan.

Lisäksi loimme järjestöille suunnattujen sähköpostien liitteeksi saapumista varten kartan tapahtumapaikalle. Tapahtumaan saapui kävijöitä eri puolilta maakuntaa.

Liitteet
Kuva
Pohjakartta tapahtumapaikasta.
Muokattu pohjakartta tapahtumapaikasta. Karttaan on merkitty rastipistealue, tietoiskutilat, kahvio, narikat, vessat, sisääntulopiste ja palautepiste.
Kuva
Kartta julkisilla tai omalla autolla tapahtumaan saapuessa.
Kartta julkisilla tai omalla autolla tapahtumaan saapuessa.
Ratkaisun perusidea

Digiarki-tapahtuma oli monialainen, matalan kynnyksen tapahtuma, joka toi digipalvelut ja digituen lähelle Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaita. Tapahtuma tarjosi käytännönläheistä digiopastusta, tietoiskuja ja rastipisteitä, joissa kävijät voivat tutustua digitaalisiin palveluihin, hyvinvointiteknologiaan ja arkea helpottaviin ratkaisuihin.

Tapahtuma toteutettiin yhteistyössä koulutuskuntayhtymä Sedun kanssa, ja opiskelijat olivat aktiivisesti mukana suunnittelussa, toteutuksessa ja digitukena. Tämä mahdollisti eri sukupolvien kohtaamisen ja yhteisen oppimisen.

Digiarki-tapahtuma edisti digitaalista osallisuutta, vahvisti digipalvelujen tunnettuutta ja tarjosi konkreettisia välineitä arjen sujuvoittamiseen. Tapahtuman verkkosivusto ja kotiinlähtökassi varmistivat, että opitut asiat ja materiaalit olivat saatavilla myös tapahtuman jälkeen.

Liitteet
Kuva
Kolme kävijää istuu kampaajatuoleissa. Opiskelijat luovat heille kampauksia.
Kolme kävijää istuu kampaajatuoleissa. Opiskelijat luovat heille kampauksia.
Kuva
Liiketoiminnan rastipisteellä kolme opiskelijaa myymässä ravintola-cateringalan valmistamia kahvilatuotteita.
Liiketoiminnan rastipisteellä oli tarjolla ravintola-cateringalan valmistamia kahvilatuotteita.
Kuva
Kuvassa Digi- ja väestötietoviraston henkilö kertoo tietoiskutilassa eli luokkahuoneessa puolesta asioinnin mahdollisuuksista.
Digi- ja väestötietovirastosta erityisasiantuntija Mirva Gullman kertoo tietoiskussa puolesta asioinnin mahdollisuuksista.
Kuva
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Vuokko Rajala kertoo tietoiskussa OmaEP-digipalvelun kautta käytettävästä etävastaanottopalvelusta.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen asiantuntija Vuokko Rajala kertoo tietoiskussa OmaEP-digipalvelun kautta käytettävästä etävastaanottopalvelusta.
Kuva
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Elina Nummikoski kertoo tietoiskussa OmaEP-digipalvelun kautta käytettävistä chat-palveluista.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Elina Nummikoski kertoo tietoiskussa OmaEP-digipalvelun kautta käytettävistä chat-palveluista.
Kuva
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Kirsi Mannila kertoo tietoiskussa Avustetusta puolesta asioinnista.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Kirsi Mannila kertoo tietoiskussa Avustetusta puolesta asioinnista, joka koskee digipalveluja sekä apteekkikäyntejä.
Kuva
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Maaria Nortunen kertoo tietoiskussa Tarmoa digitarjotin pilotista.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Maaria Nortunen kertoo tietoiskussa Tarmoa digitarjotin pilotista.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Juurruttaminen ja levittäminen

Digiarki-tapahtuman toteutus perustui vahvaan yhteistyöhön koulutuskuntayhtymä Sedun ja Etelä-ohjanmaan hyvinvointialueen välillä. Tapahtuman juurruttamista edistettiin seuraavin toimenpitein:

  • Projektiryhmän perustaminen: Tapahtumalle nimettiin projektiryhmä, johon kuului Sedun kolme koulutuspäällikköä, tieto- ja viestintätekniikan sekä sosiaali- ja terveysalan lehtori sekä hyvinvointialueen digiagentit.
  • Toiminnallinen tiimi: Lehtorit ja digiagentit muodostivat käytännön toteutuksesta vastaavan tiimin, joka kokoontui säännöllisesti suunnittelemaan ja koordinoimaan tapahtumaa.
  • Viestintä ja koordinointi: Tiimille perustettiin WhatsApp-ryhmä nopeaa tiedottamista varten. Lisäksi laadittiin kattava projekti- ja viestintäsuunnitelma, joka sisälsi vastuut, tavoitteet, SWOT-analyysin, aikataulutuksen, kustannusarvion ja viestintästrategian.

Resurssit

Tapahtuman toteuttaminen vaati:

  • Henkilöstöä: Useita Sedun opettajia, kaksi digiagenttia ja asiantuntijoita sekä opiskelijoita eri aloilta.
  • Aikaa: Suunnittelutyö käynnistettiin hyvissä ajoin ja tiimi kokoontui kuukausittain.
  • Osaamista: Projektinhallinnan, viestinnän, digitukitoiminnan ja pedagogiikan osaamista.
  • Rahoitusta: Tapahtuma toteutettiin osana Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanketta.

Prosessin vaiheet ja toimenpiteet

  1. Suunnittelu:
    • Projektiryhmän nimeäminen.
    • Projekti- ja viestintäsuunnitelman laatiminen.
    • Kohderyhmien kartoitus ja osallistaminen (esim. tapahtuman nimen valinta).
  2. Viestintä ja markkinointi:
    • Sähköpostikutsujen lähettäminen järjestöille, kirjastoille, kansalaisopistoille, Leader-ryhmille, vanhusneuvostoille ja muille toimijoille.
    • Tiedottaminen Järjestötalon uutiskirjeessä, Etelä-Pohjanmaan tapahtumakalenterissa, kauppojen ilmoitustauluilla ja hyvinvointialueen sisäisissä kanavissa.
    • Yhteistyötahojen aktivointi ja rastipisteiden varaaminen.
  3. Toteutus:
    • Tapahtuman järjestäminen Sedun tiloissa.
    • Opiskelijoiden osallistaminen rastipisteille ja tietoiskuihin.
    • Saapumisohjeiden ja karttojen laatiminen osallistujille.
  4. Jälkihoito ja ylläpito:
    • Digiarki-verkkosivuston luominen ja materiaalien julkaisu.
    • Kotiinlähtökassin materiaalien kokoaminen ja jakelu.
    • Yhteistyötahojen palaute ja jatkokehittämisen ideointi.
Liitteet
Kuva
Kuva SWOT-analyysista, joka tapahtumalle on luotu.
Tapahtumalle loimme oman työmme tueksi ja osaksi projekti- ja viestintäsuunnitelmaa SWOT-analyysin, josta vain osa kuvassa näkyvissä.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Digiarki-tapahtuman toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua, selkeitä vastuunjakoja ja aktiivista viestintää. Suosittelemme laatimaan projekti- ja viestintäsuunnitelman, joka kokoaa yhteen tavoitteet, tehtävät, aikataulut, resurssit ja viestintäkanavat. Tämä auttaa pitämään kokonaisuuden hallinnassa ja varmistaa, että kaikki osapuolet tietävät roolinsa.

Sovellettavuus ja laajentaminen

Toimintamalli on helposti sovellettavissa:

  • Eri toimipisteisiin: Esimerkiksi Sedun eri kampuksille tai vastaaviin oppilaitoksiin muualla Suomessa.
  • Eri kohderyhmille: Tapahtuman sisältö ja yhteistyötahot voidaan räätälöidä esimerkiksi nuorille, maahanmuuttajille tai erityisryhmille.
  • Eri toimintaympäristöihin: Malli soveltuu parhaiten fyysisiin tapahtumiin. Verkkototeutus vaatisi täysin uudenlaisen lähestymistavan, eikä se sovellu yhtä hyvin kohderyhmille, jotka tarvitsevat henkilökohtaista digitukea.

Keskeiset onnistumistekijät

  • Opiskelijoiden osallistaminen: Opiskelijoiden mukanaolo tuo tapahtumaan energiaa, osaamista ja mahdollistaa sukupolvien välisen vuorovaikutuksen. Kävijät antoivat tästä erittäin positiivista palautetta.
  • Monikanavainen viestintä: Kohderyhmien tavoittaminen vaatii laajaa viestintää eri kanavissa – sähköpostit, uutiskirjeet, ilmoitustaulut, verkkosivut ja henkilökohtaiset kontaktit.
  • Yhteistyöverkostot: Tapahtuman onnistuminen perustuu laajaan yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa. Verkostojen aktivointi ja sitouttaminen on tärkeää jo suunnitteluvaiheessa.

Vältettävät sudenkuopat

  • Yhteensattumien ennakointi: Ensimmäisessä tapahtumassa samassa rakennuksessa oli toinen tilaisuus, jonka osallistujat vierailivat tapahtumassa ilman ennakkotietoa. Tällaiset tilanteet voivat vaikuttaa kävijämäärien arviointiin ja palautteen keruuseen.

Verkkototeutuksen haasteet: Kohderyhmälle verkkotapahtuma ei ole yhtä saavutettava kuin fyysinen tapahtuma, ja henkilökohtainen digituki jää puuttumaan.

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digiarki-tapahtuman toimintamalli koettiin toimivaksi ja monistettavaksi. Kevään 2024 tapahtuman jälkeen saadun asiakaspalautteen perusteella nousi esiin toive tapahtuman jatkuvuudesta, ja sen pohjalta tapahtuma päätettiin järjestää myös seuraavana vuonna. Toiminnan kehittäminen jatkuu Koulutuskuntayhtymä Sedun toimesta.

Tapahtuma sai kiitosta erityisesti matalan kynnyksen lähestymistavasta, monipuolisista rastipisteistä ja opiskelijoiden osallistamisesta. Tapahtuman verkkosivusto ja kotiinlähtökassi koettiin hyödyllisiksi, sillä ne mahdollistivat materiaalien hyödyntämisen myös tapahtuman jälkeen.

Yllättäviä ja odottamattomia vaikutuksia

  • Laajempi osallistujajoukko kuin ennakoitu: Tapahtuman aikana samassa rakennuksessa järjestettiin toinen tilaisuus, jonka osallistujat (n. 60 henkilöä) vierailivat taukojen aikana Digiarki-tapahtuman rastipisteillä. He eivät olleet mukana alkuperäisessä kävijälaskennassa (130) eivätkä täyttäneet palautelomaketta, mutta heidän osallistumisensa osoitti tapahtuman vetovoimaisuutta ja laajempaa kiinnostavuutta.
  • Yhteistyötahojen aktiivisuus: Useat yhteistyötahot markkinoivat tapahtumaa omilla verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavillaan, mikä lisäsi näkyvyyttä ja tavoittavuutta enemmän kuin alun perin arvioitiin.
  • Opiskelijoiden rooli: Opiskelijoiden osallistuminen ei ainoastaan tukenut tapahtuman toteutusta, vaan lisäsi vuorovaikutusta eri sukupolvien välillä ja vahvisti heidän osaamistaan käytännön digituki- ja asiakaspalvelutehtävissä.