Digikaveritoiminta edistää yhdenvertaisuutta ja digiosallisuutta. Digikaverit ovat vertaistukijoita, jotka tukevat toisia arjen digitaitojen oppimisessa. Digikaverit toimivat arjen kohtaamispaikoissa ja järjestöissä.

Toimintaympäristö

Digitaalisista taidoista on tullut osa elämänhallintaa ja kansalaistaitoja, joita edellytetään asioiden hoitamisessa, opiskelussa, työelämässä ja arjessa. Suuri osa kansalaisista käyttää arjessaan sujuvasti digitaalisia laitteita, sovelluksia ja palveluja, mutta samalla osa syrjäytyy yhteiskunnasta puutteellisten taitojen vuoksi.

Koronan aikana digitaaliset palvelut ja sähköinen asiointi lisääntyi. Osalla väestöstä ei ollut, eikä yhäkään ole mahdollisuuksia käyttää näitä palveluja joko taitojen, laitteiden tai muiden tarvittavien seikkojen puutteen vuoksi. Tämä aiheuttaa edelleenkin kansalaisten vastakkainasettelua ja lisää eriarvoisuutta.

Ratkaisun perusidea

Digikaveritoiminnan tavoite

Tavoitteena on saada vertaistukijoita ja rinnallakulkijoita, jotka tukevat toisia arjen digitaitojen oppimisessa. Digikaveritoiminta pyrkii antamaan apua digitaalisten palvelujen käyttöön järjestöissä ja arjen kohtaamispaikoissa.

Toiminnan toteutus 

Digikaverit tarjoavat helposti lähestyttävää, vertaistukeen pohjautuvaa digitukea matalan kynnyksen kohtaamispaikkoihin. Digikaveruus on vertaisuutta ja kohtaamista. Se edistää yhdenvertaisuutta sekä digiosallisuutta. Vertaistuki on organisoitua tukea, jota saa muilta samankaltaisessa elämäntilanteessa olevilta henkilöiltä. Digikaveritoiminta voi olla ryhmä- tai yksilötoimintaa, jossa jaetaan kokemuksia ja tarjotaan tukea toisilleen. 

Digikaveri ei ole ammattilainen tai opettaja, vaan vertainen. ​Hänellä on​ joitakin digitaitoja, mutta kaikkea ei tarvitse osata​. Hänellä on kokemusta digitaalisten palveluiden tai laitteiden haasteista​ sekä uteliaisuutta kokeilla ja oppia lisää​. Hänellä on halua auttaa vertaisena, etsiä ratkaisuja yhdessä​ sekä kykyä kohdata ja ymmärtää erilaisia oppijoita.​

Toiminta on erityisen tehokasta, koska ihmiset voivat tuntea itsensä ymmärretyksi ja samalla tasolla oleviksi. Se tarjoaa myös roolimalleja ja innostusta yksilön omalle kehitykselle. Lähitoimijuus parhaimmillaan täydentää yksilön minäpystyvyyttä ja edistää digiosallisuutta.

Toiminnassa valmennettiin digikavereita sekä järjestettiin ”Näin valmennat digikavereita” -koulutuksia. Valmennuksen sisältöinä olivat vertaisuus, tietoturva, digituen eettinen ohjeistus, oppimistyylit ja hyvän ohjaajan ominaisuudet.  Tärkeää oli myös yhteisöllisyyden ja osallisuuden syntyminen. Asioita opittiin yhdessä tehden ja keskustellen. ”Näin valmennat digikavereita” -koulutuksissa painotettiin erityisesti vuorovaikutus-, ohjaus- ja neuvontataitoja.

Digikaveritoiminta pohjautuu ASPA-säätiön kehittämään digikaverikonseptiin. Konseptia on kehitetty DigiOn-hankkeen toimintaan sopivaksi. Konseptiin on lisätty mm. Digi- ja väestötietoviraston myöntämät digitukijan osaamismerkit. Lisäksi valmennus käännettiin englanninkieliseksi. Englanninkielistä valmennusta hyödynnetään mm. Monihelin DigiUp-toiminnassa.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digikaveritoiminnan koordinointi vaatii panostusta ja organisointia. Tuki on tärkeää. Digikaverien siirtyessä työelämään ja opintoihin tulisi valmentaa uusia digikavereita antamaan matalan kynnyksen digitukea. Digikavereiden koordinointi vaatii työntekijäresursseja. 

Digikaverikonseptin juurruttamiksi on järjestetty ”Näin valmennat digikavereita” -koulutus, joka oli tarkoitettu työelämän edustajille, jotka ohjaavat vaikeassa työmarkkina-asemassa olevia asiakkaita, työkokeilijoita sekä palkkatuettuja. 

Toimintamallin käyttöönoton tukemiseksi on sovittu lisäksi yhteistyöstä Kalliolan setlementin Digiä iisisti -hankkeen kanssa. Hankkeessa on kehitetty digitaitojen oppimismallia. 

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Päivitetty toimintamalli on osoittautunut hyväksi vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien lähitoimijuutta tukevaksi toimintamuodoksi. Se on tarjonnut yhteisöllisyyttä, vahvistanut osaamista ja tehnyt osaamista näkyväksi Osallistujat valmennuksiin ovat tulleet järjestöistä, verkostoista ja omatoimisesti mainonnan kautta.