Digiosallisuus syrjäytymisen ehkäisykeinona
Arvion mukaan noin miljoona suomalaista syrjäytyy digiyhteiskunnasta. Digitukea tarjotessa unohdetaan usein rikostaustaiset ja asunnottomat. Asunnottomilla ja rikostaustaisilla on puutteelliset mahdollisuudet edistää digitaitojaan. Toimintamallin tavoitteena on auttaa heitä sähköisessä asioinnissa, mikä mahdollistaa heidän osallisuutensa yhteiskunnan täysipainoisena jäsenenä.
Tämä toimintamalli on tuotu Innokylän vanhalta verkkosivustolta Innokylän toimituksen puolesta.
Arvion mukaan noin miljoona suomalaista syrjäytyy digiyhteiskunnasta. Digitukea tarjotessa unohdetaan usein rikostaustaiset ja asunnottomat.
Digineuvontaa on tarjolla eri toimijoilla. Asunnottomille ja rikostaustaisille ei kuitenkaan ole digineuvontaa, joka tunnistaisi heidän erityistarpeensa. Kirjastoissa on tarjolla tietokoneita vapaasti asiakkaiden käyttöön mutta ei useinkaan riittävästi aikaa neuvontaan. KELAssa on tarjolla neuvontaa, muttei kohderyhmän tuntemusta eikä rauhallista ympäristöä. Useissa matalan kynnyksen neuvontapaikoissa saa asioida päihtyneenä. Niistä saa kohderyhmää tuntevaa neuvontaa, mutta ohjaus on usein puolesta tekemistä asiakkaiden päihtymystilan vuoksi.
Maarit Suomela, Katja Kivipuro, Karoliina Koskinen, Ismo Tuomisto. Kriminaalihuollon tukikeskus. Toteutettu Hard Luck -nettikahvilassa.
Toiminta on toteuttanut toisen hankkeen kanssa Margit-verkostoa, johon kuuluu pääkaupunkiseudulla marginaaliryhmien parissa työskentelevät digituen antajat. Verkosto sai oman rahoituksensa vuodesta 2020 alkaen. Uudenmaan digitukipilotti ja AVI ovat olleet toiminnasta kiinnostuneita ja medianäkyvyys on ollut hyvä.
Toimintamallia toteutetaan Kriminaalihuollon tukisäätiön Hard Luck -nettikahvilassa, jota rahoittaa Stea, Veikkauksen varoilla, vuosina 2018-2020.
Mahdollistaa rikostaustaisten ja asunnottomien osallisuus yhteiskunnan täysipainoisina jäseninä.
Asiakaspalautteen perusteella.
Asiakkaiden käytössä on tietokoneita, monitoimitulostin, henkilökortin lukulaite, puhelin ja tablettitietokone. Tilat sijaitsevat keskeisellä paikalla, johon on helppo tulla julkisilla kulkuvälineillä. Viihtyisät tilat tuovat turvallisuuden tuntua asiointiin. Paikalla on aina henkilökuntaa opastamassa asioinnissa. Asiakaspaikkoja voi olla vain sen verran, että yksilöllinen ohjaus on mahdollista.
Konkreettisesti asiakkaita opastetaan käyttämään sähköisiä palveluita. Toisille pelkästään tietokoneen käyttö voi olla haastavaa. Asiakkaita neuvotaan mm. asumiseen, toimeentuloon, työllistymiseen, terveydenhuoltoon ja opiskeluun liittyvissä asioissa. Heitä voidaan auttaa mm. työn hakemisessa ja CV:n teossa. Sähköpostitilin avaaminen ja verkkopankin käyttö auttavat merkittävästi sähköistä asiointia. Asioiden hoidon lomassa on luontevaa keskustella omasta elämäntilanteesta, jolloin asiakkaat saavat työntekijöiltä myös psykososiaalista tukea.
Välineiden lisäksi tarvitaan kohderyhmän erityistarpeiden tuntemusta. Paras osaaminen saavutetaan yhdistämällä ammatillinen osaaminen ja kokemusasiantuntijuus. Alan ammattilaisella on hyvä olla kokemusta palvelujärjestelmästä, päihdehuollosta, rikostaustaisista sekä asunnottomuuden problematiikasta. Kokemusasiantuntijalla on kokemus palveluiden käyttämisestä sekä toipumiskokemus. Omalla taustallaan hän toimii siltana ammattilaisen ja asiakkaan välillä. Hän toimii esimerkkinä siitä, että on mahdollista olla yhteiskunnallinen toimija pitkän rikos- ja päihdekierteen jälkeen.
Kohderyhmänä ovat rikostaustaiset sekä asunnottomat henkilöt. Asunnottomuus sekä pitkät tai toistuvat vankeusrangaistukset hankaloittavat merkittävästi sähköisten palveluiden käyttämistä mm. viranomaisasioinnissa. Sähköisten palveluiden saavutettavuus on kohderyhmälle lähes mahdotonta. Yhteiskunnan palvelut kuitenkin toimivat nykyisin pitkälti sähköisesti. Mikäli välineitä tai osaamista ei ole, palveluita ei saavuteta. Syrjäytymisen ja rikollisuuden taustalla on usein ulkopuolisuuden kokemus. Mikäli ei ole mahdollista olla yhteiskunnallinen toimija, tämä lisää syrjäytymistä entisestään. Usealla on taustalla myös päihde- ja mielenterveysongelmia.
Nettikahvilaa on kehitetty asiakkaiden toiveiden mukaisesti ja on mm. hankittu kuulokkeet jokaiselle tietokoneelle. Hankkeen ohjausryhmässä on ollut alusta asti mukana asiakasedustus.