Digitaalisen hoidontarpeenarvio suun terveydenhuollossa
Pirkanmaan hyvinvointialue aloitti kokeilun digitaalisen palvelutarpeenarvion suun terveydenhuoltoon 2/25. Kokeilu on käytössä aluksi Tampere-Orivesi alueen asukkaille. Kokeilun aikana selvitetään palvelun toimivuutta ja vaikuttavuutta.
Digitaaliset kommunikaatiovälineet yleistyvät yhteiskunnassa ja ovat osa luonnollista kanssakäymistä. Ne myös tarjoavat hyvän alustan terveyspalveluiden käyttöön. Esimerkiksi älypuhelimista löytyy erilaisia teknologioita terveydentilan rekisteröimiseksi. Suun terveydenhuollossa tällä hetkellä laadukkaan valokuvan ottaminen esimerkiksi hampaista on mahdollista. Tulevaisuudessa erilaiset sovellukset täydentävät tilannetta entisestään.
Hyvinvointialueella suun terveydenhuoltoon otetaan yhteyttä pääasiassa puhelimitse erilaisissa syissä. Tällä hetkellä ratkaisu ei mahdollista kuvan lähettämistä yhteydenoton syyn tarkempaan arvioimiseen tai kustannustehokkaasti standardoidun kyselytiedon keräämiseen. Tavoitteena on tarjota asukkaille digitaalinen yhteydenottokanava, joka mahdollistaa synkronisen/asynkronisen viestintäkanavan ammattilaisen kanssa omasta ongelmastaan. Teknologia mahdollistaa valokuvien lähettämisen ja kyselyiden täyttämisen.
Digitaalinen kanavalla tapahtuva hoidontarpeenarvio mahdollistaa korkeamman ratkaisuasteen ilman tarvetta antaa fyysistä vastaanottoaikaa. Potilaalle voidaan välittää ohjeita tilanteen omahoitoon helposti digitaalisen kanavan kautta kuvin ja linkein.
Muutosta tullaan arvioimaan ratkaistujen yhteydenottojen (ei tarvinnut aikaa) määrällä. Palvelusta kerätään lisäksi avointa palautetta ja NPS kyselyitä. Yhteydenottojen syitä ja jatkohoidon tarvetta tullaan vertaamaan puhelinpalvelun kanssa.
Kokeilun perusteella voimme tarkemmin arvioida palvelun vaikuttavuuden ja toimivuuden. Kokeilun perusteella päätetään palvelun tarjoamisesta koko Pirhan alueelle. Palvelu on tuotettava, joko keskitetysti tai hajautetusti. Keskitettyä palvelua helpottava Pirhan laajuinen suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmän käyttöönotto tapahtuu aikaisintaan 2026.
Kohderyhmänä on koko Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaat (kokeilussa Tampere-Orivesi alue), puhelinpalvelua ja kliinistä suun terveydenhuoltoa tekevät. Ammattilaiset osallistetaan jatkuvaan kehittämiseen. Asukkaat voivat jättää avointa palautetta palvelusta.
Mallin kehittämisessä tehdään yhteystyötä digitaalisen hoidontarpeen arvion palvelun kanssa. Osittain suun terveydenhuollon toimintamallit perustuvat tieteellisissä julkaisuissa kuvattuihin ratkaisuihin. Keskitetyn digitaalisen hoidontarpeenarvion kytkeminen osaksi Pirkanmaan soteasemaverkostoa ja päivystysapua | Innokylä
Asiakaspalautetta kerätään yhteydenottajilta kokeilun ajalta yhteydenoton jälkeen lähetettävällä, Pirhassa yleisesti käytetyllä asiakaspalautekyselyllä.
Palvelua kokeillaan Tampere-Orivesi alueella 18.2.25 alkaen. Väestöpohja vastaa noin 50% Pirhan väestöstä. Palveluun on kokeiluaikana allokoitu yksi hammashoitajan resurssi. Palvelusta vastaa Tampereen-Oriveden alueen keskitetty puhelinpalvelu, jonka alueen yhteydenottoja käsitellään kokeilussa digitaalisen chat kanavan avulla.