Digitaalisen hoidontarpeenarvio suun terveydenhuollossa

Pirkanmaan hyvinvointialue aloitti kokeilun digitaalisen palvelutarpeenarvion suun terveydenhuoltoon 2/25. Kokeilu on käytössä aluksi Tampere-Orivesi alueen asukkaille. Kokeilun aikana selvitetään palvelun toimivuutta ja vaikuttavuutta. 

Toimintamallin nimi
Digitaalisen hoidontarpeenarvio suun terveydenhuollossa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pirkanmaan hyvinvointialue aloitti kokeilun digitaalisen palvelutarpeenarvion suun terveydenhuoltoon 2/25. Kokeilu on käytössä aluksi Tampere-Orivesi alueen asukkaille. Kokeilun aikana selvitetään palvelun toimivuutta ja vaikuttavuutta. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Juho Merilahti

Luotu

19.03.2025

Viimeksi muokattu

18.06.2025
Ratkaisun perusidea

OmaPirhan kautta asukas voi ottaa yhteyttä suun terveydenhuoltoon joko mobiiliapplikaation tai selainliittymän kautta. Asukas raportoi aluksi yhteydenottotarpeestaan tietoa kyselyn avulla. Hammashoitaja käsittelee yhteydenottoja chat tyyppisesti ja voi tarvittaessa pyytää yhteydenottajaa lähettämään valokuvan tilanteesta, sekä tarjota ohjeita omahoitoon. Tarvittaessa hammashoitaja tekee yhteistyötä hammaslääkärin kanssa yhteydenottotarpeen ratkaisemiseksi. Yhteydenotosta tehdään rakenteellinen kirjaus potilastietojärjestelmään. Hoitaja voi käsitellä samanaikaisesti useampia yhteydenottoja.  

Toimintaympäristö

Digitaaliset kommunikaatiovälineet yleistyvät yhteiskunnassa ja ovat osa luonnollista kanssakäymistä. Ne myös tarjoavat hyvän alustan terveyspalveluiden käyttöön. Esimerkiksi älypuhelimista löytyy erilaisia teknologioita terveydentilan rekisteröimiseksi. Suun terveydenhuollossa tällä hetkellä laadukkaan valokuvan ottaminen esimerkiksi hampaista on mahdollista. Tulevaisuudessa erilaiset sovellukset täydentävät tilannetta entisestään. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on koko Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaat (kokeilussa Tampere-Orivesi alue), puhelinpalvelua ja kliinistä suun terveydenhuoltoa tekevät. Ammattilaiset osallistetaan jatkuvaan kehittämiseen. Asukkaat voivat jättää avointa palautetta palvelusta.    

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Noin puolet Pirkanmaan alueen digitaalisen yhteydenottokanavan hoitamiseen on resursoitu yhden hammashoitajan resurssin verran henkilökuntaa. Valitulta hammashoitajalta vaadittiin kokemusta hoidon tarpeen arvion tekemisestä.  Koko Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelun resurssitarve kuvataan kokeilun perusteella. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteydenottoja ollut viikkotasolla jonkin verran yli 200. Maanantai on ollut kiireisin päivä. Yhteydenottoja, joihin ei uutta aikaa ole tarvinnut antaa, on ollut 37%.  Hammaslääkärikonsultaatioita on tehty keskimäärin 1-2 päivässä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Käsittelyjä pystyy hoitamaan 30-40 päivässä yksi käsittelijä, jos samanaikaisesti voi käsitellä useampaa yhteydenottoa. Jonkin verran tämä riippuu ajanvarauksen ja potilastietojärjestelmän tilanteesta sekä vastausviiveestä asiakkaiden puolelta.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä