Digitaalisen hoidontarpeenarvio suun terveydenhuollossa
Pirkanmaan hyvinvointialue aloitti kokeilun digitaalisen palvelutarpeenarvion suun terveydenhuoltoon 2/25. Kokeilu on käytössä aluksi Tampere-Orivesi alueen asukkaille. Kokeilun aikana selvitetään palvelun toimivuutta ja vaikuttavuutta.
Toimintamallin nimi
Pirkanmaan hyvinvointialue aloitti kokeilun digitaalisen palvelutarpeenarvion suun terveydenhuoltoon 2/25. Kokeilu on käytössä aluksi Tampere-Orivesi alueen asukkaille. Kokeilun aikana selvitetään palvelun toimivuutta ja vaikuttavuutta.
OmaPirhan kautta asukas voi ottaa yhteyttä suun terveydenhuoltoon joko mobiiliapplikaation tai selainliittymän kautta. Asukas raportoi aluksi yhteydenottotarpeestaan tietoa kyselyn avulla. Hammashoitaja käsittelee yhteydenottoja chat tyyppisesti ja voi tarvittaessa pyytää yhteydenottajaa lähettämään valokuvan tilanteesta, sekä tarjota ohjeita omahoitoon. Tarvittaessa hammashoitaja tekee yhteistyötä hammaslääkärin kanssa yhteydenottotarpeen ratkaisemiseksi. Yhteydenotosta tehdään rakenteellinen kirjaus potilastietojärjestelmään. Hoitaja voi käsitellä samanaikaisesti useampia yhteydenottoja.
Digitaaliset kommunikaatiovälineet yleistyvät yhteiskunnassa ja ovat osa luonnollista kanssakäymistä. Ne myös tarjoavat hyvän alustan terveyspalveluiden käyttöön. Esimerkiksi älypuhelimista löytyy erilaisia teknologioita terveydentilan rekisteröimiseksi. Suun terveydenhuollossa tällä hetkellä laadukkaan valokuvan ottaminen esimerkiksi hampaista on mahdollista. Tulevaisuudessa erilaiset sovellukset täydentävät tilannetta entisestään.
Kohderyhmänä on koko Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaat (kokeilussa Tampere-Orivesi alue), puhelinpalvelua ja kliinistä suun terveydenhuoltoa tekevät. Ammattilaiset osallistetaan jatkuvaan kehittämiseen. Asukkaat voivat jättää avointa palautetta palvelusta.
Noin puolet Pirkanmaan alueen digitaalisen yhteydenottokanavan hoitamiseen on resursoitu yhden hammashoitajan resurssin verran henkilökuntaa. Valitulta hammashoitajalta vaadittiin kokemusta hoidon tarpeen arvion tekemisestä. Koko Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelun resurssitarve kuvataan kokeilun perusteella.
Yhteydenottoja ollut viikkotasolla jonkin verran yli 200. Maanantai on ollut kiireisin päivä. Yhteydenottoja, joihin ei uutta aikaa ole tarvinnut antaa, on ollut 37%. Hammaslääkärikonsultaatioita on tehty keskimäärin 1-2 päivässä.