Keskitetyn digitaalisen hoidontarpeenarvion kytkeminen osaksi Pirkanmaan soteasemaverkostoa ja päivystysapua
Pirkanmaan hyvinvointialue otti käyttöön keskitetyn terveydenhuollon hoidontarpeen arvioinnin 5/2024. Toimintamallin tarkoitus on vähentää puheluita, kun asia ei ratkea digisti ja tarvitaan vastaanottoa tai oman sote aseman hoidon jatkuvuutta.
Toimintamallin nimi
Pirkanmaan hyvinvointialue otti käyttöön keskitetyn terveydenhuollon hoidontarpeen arvioinnin 5/2024. Toimintamallin tarkoitus on vähentää puheluita, kun asia ei ratkea digisti ja tarvitaan vastaanottoa tai oman sote aseman hoidon jatkuvuutta.
Taustalla on vahva digitaalisten palveluiden osaaminen jokaisella Pirkanmaan hyvinvointialueen sote-asemalla sekä yhteinen tahtotila kehittää kiireellisen hoidon ohjautumista ja tilanne kuvan tarkempaa hahmottamista. Idea itsessään on varsin yksinkertainen ja looginen: Jatko ohjataan digitaalisesti asia oikealle asemalle ja oikeille ammattilaisille. Käytännön toteutus on tämän idean taustalla huomattavasti vaikeampi kuin itse idea.
kohdan ryhmänä on kaikki Pirkanmaan asukkaat sekä ulkopaikkakuntalaiset pirhan Digiklinikka käyttävät potilas.
Vaatimuksena on johdon vankka sitoutuminen siihen, että sote-asemille mahdollistetaan digitaalinen asiointi sekä ammattilaiset koulutetaan laajasti digipalveluiden käyttäjiksi. Muutosjohtamisen kannalta hoidon jatkuvuuden turvaaminen on toimintamallissa tärkein peruste ammattilaisille, jotta tähän laajasti sitoudutaan digitaaliset palvelut otetaan osaksi arkityötä.
5/24 toimintamalli onnistuttiin implementoimaan välittömästi osaksi keskitetyn digitaalisen hoidon tarpeen arvion toimintaa. Palvelulupauksina kiireellisessa jatkoohjauksessa vastausviive asiakkaalle alle 30 min. Kiireellttämissä asioissa vastaus seuraavan arkipäivän kuluessa.