Keskitetyn digitaalisen hoidontarpeenarvion kytkeminen osaksi Pirkanmaan soteasemaverkostoa ja päivystysapua

Pirkanmaan hyvinvointialue otti käyttöön keskitetyn terveydenhuollon hoidontarpeen arvioinnin 5/2024. Toimintamallin tarkoitus on vähentää puheluita, kun asia ei ratkea digisti ja tarvitaan vastaanottoa tai oman sote aseman hoidon jatkuvuutta.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Keskitetyn digitaalisen hoidontarpeenarvion kytkeminen osaksi Pirkanmaan soteasemaverkostoa ja päivystysapua
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pirkanmaan hyvinvointialue otti käyttöön keskitetyn terveydenhuollon hoidontarpeen arvioinnin 5/2024. Toimintamallin tarkoitus on vähentää puheluita, kun asia ei ratkea digisti ja tarvitaan vastaanottoa tai oman sote aseman hoidon jatkuvuutta.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue, Hoppu hanke (RRP2)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Riku Metsälä

Luotu

09.05.2024

Viimeksi muokattu

09.05.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Taustalla on vahva digitaalisten palveluiden osaaminen jokaisella Pirkanmaan hyvinvointialueen sote-asemalla sekä yhteinen tahtotila kehittää kiireellisen hoidon ohjautumista ja tilanne kuvan tarkempaa hahmottamista. Idea itsessään on varsin yksinkertainen ja looginen: Jatko ohjataan digitaalisesti asia oikealle asemalle ja oikeille ammattilaisille. Käytännön toteutus on tämän idean taustalla huomattavasti vaikeampi kuin itse idea.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

kohdan ryhmänä on kaikki Pirkanmaan asukkaat sekä ulkopaikkakuntalaiset pirhan Digiklinikka käyttävät potilas.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Vaatimuksena on johdon vankka sitoutuminen siihen, että sote-asemille mahdollistetaan digitaalinen asiointi sekä ammattilaiset koulutetaan laajasti digipalveluiden käyttäjiksi. Muutosjohtamisen kannalta hoidon jatkuvuuden turvaaminen on toimintamallissa tärkein peruste ammattilaisille, jotta tähän laajasti sitoudutaan digitaaliset palvelut otetaan osaksi arkityötä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

 5/24 toimintamalli onnistuttiin implementoimaan välittömästi osaksi keskitetyn digitaalisen hoidon tarpeen arvion toimintaa. Palvelulupauksina kiireellisessa jatkoohjauksessa vastausviive asiakkaalle alle 30 min. Kiireellttämissä asioissa vastaus seuraavan arkipäivän kuluessa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Täältä toimintamalli on sovellettaessa tulee olla vahva ymmärrys hyvinvointialueen mahdollisuuksista tämän tason implementaatioon. Toimintamalli on mahdollista ottaa myös pienemmissä paloissa käyttöön. Suosittelemme yhteydenottoa Pirkanmaan hyvinvointialueelle digitaalisten palveluiden kehittämiseen, vastaanottotoiminnan toimialueelle tai RRP 2-hankkeen johtoon.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä