Suunnittelutyö seksuaalineuvonnan digitaalisiin palveluihin käynnistyi keväällä 2022. Suunnittelutyöhön ja käytänteiden sopimiseen meni aikaa, koska käynnistimme kokonaan uutta palvelua. Päätimme että syyskussa 2022 auennut seksuaalineuvonnan chat on avoinna arkisin ma-pe klo 9.00-15.30. Palveluun palkattiin täysipäiväisesti yksi terveydenhoitaja/seksuaalineuvoja. Lisäksi resurssina oli 2 hanketyöntekijää, jotka tekivät pienemmällä resurssilla hanketyön ohella chat päivystystä sekä lokakuussa 2022 alkaneita videovastaanottoja.
Suurin osa seksuaalineuvonnan ajanvarauksista tehdään chatin kautta. Mahdollista on myös jättää sähköinen yhteydenottopyyntö hyvis.fi asiointiportaalin kautta.
Videovastaanottoja ja chattia varten luotiin seksuaalineuvojille "oma huone" järjestelmään, jossa palvelua tuotetaan. Lisäksi potilastietojärjestelmään luotiin uudet roolit ja tilastointimerkinnät ammattilaisille.
Palvelun avauduttua kävijämäärät kasvoivat tasaisesti ja vuoden 2022 lopulla palvelu oli saanut hyvin näkyvyyttä. Kävijöitä oli tasaisesti ja kävijämäärät ovat olleet kokoajan tasaisesti kasvussa.
Chat- ja videovastaanottojen suunnitteluun ja organisointiin vaaditaan työaikaa sekä yhteistyötä eri ammattilaisten sekä ohjelmien ja järjestelmien pääkäyttäjien kanssa. Palvelun markkinointiin on tärkeä käyttää aikaa, jotta tieto uudesta palvelusta leviäisi. Jalkauduimme laajasti eri ammattilaisten sekä asiakasryhmien luokse kertomaan palvelusta.
Seksuaalineuvonnan sähköisiin palveluihin tarvittiin:
- Alusta videovastaanottoja ja chat- palvelua varten.
- Oikeanlaiset toimivat laitteet
- Chatin aukioloaikojen päättäminen
- Onko auki joka arkipäivä? Vai yksittäisinä päivinä? Ilta ajat?
- Erityisosaamista
- Seksuaalineuvojan koulutuksen saanut ammattilainen/tai ammattilaisia.
- Tässä toimintamallissa henkilöstön määrä on ollut 3 kpl. Kaikilla seksuaalineuvojan lisäkoulutus.
- Potilas- tai asiakastietojärjestelmän kirjauksia varten.
- Kirjaus- ja tilastointikäytänteiden sopiminen.
- Ammattilaisten koulutus sähköisten järjestelmien ja ohjelmien käyttöön.
- Palvelun markkinointi (!) ja yhteistyö eri verkostojen sekä ammattilaisten kanssa.