Digiteknologialla tuetun kotona asumisen eettisen toiminnan malli
Toimintamalli ohjaa sote-alaa eettiseen päätöksentekoon liittyvien tekijöiden sekä osaamistarpeen tunnistamista. Malli tarjoaa edellytyksiä sote-alan organisaatioiden sitoutumiseen eettisesti kestävän teknologian käyttöönottamisen prosesseihin.
Suomessa väestö vähenee ja ikääntyy tulevina vuosikymmeninä, samalla sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa. Suomen vanhuspoliittisena linjauksena on tukea ikäihmisten kotona asumista, myös säännöllisten palvelutarpeiden ilmaantuessa. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asettaa yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen. Hallituksen linjaamassa sote-uudistuksessa tavoitteena on vahvistaa perustason palveluja sekä siirtää painopistettä ehkäisevään työhön.
Mittareina käytettiin esihenkilöille teemoiteltuja ryhmähaastatteluita sekä johtajille ja henkilöstölle sähköistä kyselyä.
Arviointikysymykset:
- Miten esihenkilöt kuvaavat organisaation eettistä kypsyyttä?
- Millaisia eettisten teemojen käsittelyyn liittyviä ja organisaation arjessa esiintyviä edistäviä sekä rajoittavia tekijöitä esihenkilöt tunnistavat?
- Millaista eettistä osaamista tarvitaan ikääntyneiden kotona asumista tukevan teknologian käyttöönoton yhteydessä?
-Millaista osaamista johtajilla on asiakasosallisuudesta, eettisestä päätöksenteosta ja tiedolla johtamisesta?
- Millaiset ovat asiakasosallisuuden, eettisen päätöksenteon ja tiedolla johtamisen kehittämistarpeet johtajien arvioimana?
- Millaista osaamista henkilöstöllä on eettisten teemojen tarkastelusta teknologian käyttöönottoon liittyvässä työssä?
- Millaisia henkilöstön osaamisen kehittämistarpeita tulee esille ikääntyneiden kotona asumista tukevan teknologian eettisyyden teemoihin liittyen?
Sosiaali- ja terveysalan johdolle (lähi- tai keskijohto ja palveluista vastaavat johtajat) toteutetun teemoitellun kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kuvata teknologian hyödyntämiseen liittyvää eettisyyttä, asiakasosallisuutta ja tiedolla johtamista sekä niiden välisiä yhteyksiä.
Tässä tapauksessa kohdeorganisaatioina oli kuusi KARITA-hankealueen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymää, yksittäiset kunnat KATI-ohjelman hankealueilta eri puolelta Suomea ja Oulun kaupungin palveluohjauksen, kotikuntoutuksen, kotihoidon, etäkotihoidon esihenkilöt ja henkilöstö.
Kohderyhmiltä kerättiin tietoa
- Esihenkilöiltä ja johtajien osalta kartoitettiin, millaisia eettisiä kysymyksiä ja osaamistarvetta esihenkilöiden ja päätöksentekijöiden työhön liittyy suhteessa päätöksentekoon, organisaation eettiseen kypsyyteen ja asiakkaisiin. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa sotealan johtamisen tueksi sekä ikääntyneen väestön palveluiden parantamiseksi. Teemahaastattelut toteutettiin helmi-maaliskuussa 2022. Esihenkilöt osallistuivat lisäksi MEP-mittarin käännöstyön/kulttuurisen adaptaation asiantuntijaryhmään.
- Kotihoidon henkilöstölle (kotikuntoutus, kotihoito ja etäkotihoito) suunnatun kyselyn avulla saatiin tietoa ikääntyvien parissa työskentelevän henkilöstön eettisestä osaamisesta kotona asumista tukevien teknologioiden käyttöönoton yhteydessä ja tietoa mahdollisista aiheeseen liittyvistä kehittämistarpeista. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella elokuussa 2022.