Elämä edessä - monialainen tiimi hoitaa nuoren mielenterveysongelmia varhain ja vakioidusti hänen omassa oppilaitoksessaan.
Monialainen tiimi hoitaa, ohjaa ja tukee verkostomaisella työotteella opiskelijaa mielenterveyden ongelmissa. Erityispalveluiden tarve laskee. Malli on skaalattavissa eri asiakassegmentteihin ja tuo selvää säästöä. Mallin edut: varhain, vakioidusti, syrjäytymistä vastaan.
Elämä edessä -malli perustuu tutkitun tiedon sovellettavuuteen käytännön työssä. Se vastaa ajankohtaiseen huoleen nuorten mielenterveyden ongelmien ylisukupolvisuudesta: jo vauva-aikana vanhempien saama toimeentulotuki, vanhempien mielenterveyden ongelmat tai vakava sairaus altistavat lasta mielenterveyden häiriöille sekä nostavat riskiä psykiatrisen Esh:n palveluiden tarpeelle myöhemmin elämässä. (Niemelä 2012; Paananen & Gissler 2012). Tutkimukset osoittavat, että nuoruus on kriittistä aikaa. Nuorten mielenterveyden ongelmista 75% ilmenee ennen 25 vuoden ikää. Toimeentulotukea saavilla nuorilla on selvästi enemmän mielenterveys- ja päihdeongelmia kuin muilla ikäisillään ja tähän ryhmään kuuluvilla miehillä on kuusi kertaa yleisemmin psykiatrinen diagnoosi kuin muilla (Vaalavuo et.al, 2020). Kouluterveyskysely (2019) vahvistaa muiden tutkimusten tuloksia: masennuksen ja ahdistuneisuuden oireista kertoo keskimäärin 30% ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevista tytöistä ja 16% pojista.
Useat kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ovat nostaneet esiin, että nuorille suunnatut mielenterveyspalvelut ovat heikosti suunniteltuja (Kosola 2020), aliresurssoituja ja tarjolla oleva apu ei nauti nuorten luottamusta. Palvelut ovat usein puutteellisia ja järjestetty niin, että ne eivät herätä nuorissa luottamusta. Tutkimuksista nousee esiin mielenterveys- ja päihdeongelmien sekä toimeentulotuen asiakkuuksien ylisukupolvisuus. Toisaalta mahdollisimman varhain ja suunnitelmallisesti toteutetut hoidot tai lyhyet interventiot tuovat tutkimusten mukaan apua jopa 60%:lle asiakkaista (Kontunen 2020; Niemelä 2012; Paananen & Gissler 2012; Vaalavuo et.al, 2020; McGorry & Mei 2020. Kouluterveyskysely 2019). Mielenterveys- ja päihteet ovat olleet myös Espoon Lasten ja nuorten hyvinvointityön kärkinostot vuosille 2017-21.
Tutkijat McGorry & Mei (2020) nostavat esiin neljä keskeistä teemaa palveluiden suunnittelun kulmakiviksi: mielenterveyden hoito, fyysisen terveyden hoito, hoidollinen psykoedukatiivinen tuki, sekä päihde- ja alkoholiongelmien ehkäisy. Monialainen ja holistinen hoito ja tuki ehkäisi selvästi myös itsetuhoisuuden piirteitä ja suisidaalisia ajatuksia.
Tutkimuksiin pohjautuen Leppävaaran ammatillisen oppilaitoksen, Omnian, palvelut suunniteltiin uusiksi neljän kulmakiven toimintaperiaatteiden mukaisesti: ennaltaehkäisyä korostaen. Työtehtävät vakioitiin ja asiakasprosessi tehtiin selkeäksi. Hoitoon on helppo tulla ja yhden oven periaate parantaa siihen sitoutumista. Tiimissä on erikoisosaamista ja opiskelijaa ei enää tarvitse lähettää muualle. Nupoli antoi psyk-sh:n panoksen tiimille. Muita yhteistyökumppaneita ovat mm. oppilaitos, sosiaalityö, lastensuojelu ja erikoissairaanhoito.
Näistä lähtökohdista muotoutui Elämä edessä-malli, jossa eri alojen ammattilaiset työskentelevät tiiviissä yhteistyössä, työpareina, asiantuntijaryhmänä, luottaen toistensa ammattitaitoon. Neuropsykiatrisen erikoislääkärin työpanos mahdollistaa tiimin jatkuvan oppimisen. Malli tarjoaa moniammatillista apua verkostomaisella työotteella nuorten masennus- ja neuropsykiatrisiin oireisiin yhden oven periaatteella. Asiakas saa palvelua varhain, oikea-aikaisesti ja matalalla kynnyksellä (Kosola 2018), nuorten omassa kehitysympäristössä (oppilaitos), mikä vähentää mielenterveyden ongelmiin liittyvää häpeää, stigmaa, ja parantaa nuoren hoitoon sitoutuneisuutta.
Elämä edessä -mallissa toteutuu suurena kehyksenä Espoo-tarinan strategiset painopisteet. Malli on asiakaslähtöinen: apu tulee heti, toiminta on selkeää, prosessit on vakioitu ja apu tuodaan asiakkaan omaan kehitysympäristöön, oppilaitokseen. Malli on oikeudenmukainen kaikille: myös kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat nuoret saatetaan/löydetään avun piiriin ja heille suodaan hoidon ja tuen avulla mahdollisuus täysipainoiseen, normaaliin elämään aikuisuudessa. Malli on vastuullinen edelläkävijä, sillä se hyödyntää ajankohtaista tutkittua tietoa käytännön työn/prosessien toteuttamiseksi uudella tavalla, ennakkoluulottomasti ja rohkeasti. Työtehtävien vakiointi vähentää kustannuksia ja turhaa sekä päällekkäistä työtä.
Kehittämistyön ja toimintamallin kohderyhmä oli ammatillisen oppilaitoksen opiskelijat, joilla huomattiin olevan muita toisen asteen opiskelijoita enemmän mielenterveyteen liittyviä haasteita, jotka osaltaan vaikuttivat opinnoissa menestymiseen, motivaation puutteeseen (kasvavat luvattomat poissaolot) ja vaikeuttivat opintojen loppuun saattamista (Kouluterveyskysely 2019).
Kaikki alkoi, kun lastentautien ja lastenneurologian erikoislääkäri aloitti työt vuonna 2017 Leppävaaran Omnian ammattioppilaitoksessa. Hän huomasi, että kellään ei ollut homma hanskassa: työnteko ja- jako suunnittelematonta ja sekavaa. Tutkimukset eivät olleet strukturoituja ja opiskelijoilla oli paljon käyntejä eri työntekijöillä. Lääkäri pohti työntekijöiden kanssa, miten ongelmiin voitaisiin puuttua uusin keinoin, varhain ja moniammatillisesti niin, että voitaisiin myös kaventaa nuorten välisiä terveyseroja ja katkaista huono-osaisuuden ylisukupolvisuus. Tiimissä oli huomattu, että mielenterveyden ja päihteiden käyttö vaikeutti opiskelua ja ne olivat usein syynä opintojen keskeytykselle, mikä saattoi laukaista syrjäytymisen kierteen. Lääkäri alkoi kouluttaa tiimiläisiä, ja viikkotapaamisista tuli tapa. Hän korosti konsultaation merkitystä ja dialogista tiimityöskentelyä, joka perustui vuorovaikutteiseen oppimiseen. Nupolin psykiatrinen erikoissairaanhoitaja liittyi tiimiin syksyllä 2018. Erikoislääkärin työpanos tiimissä mahdollisti myös psyykkisten sairauksien hoidon, lääkityksen aloituksen ja seurannan, eikä opiskelijoita tarvinnut enää lähettää terveyskeskukseen tai erikoissairaanhoitoon (ESH). Myös muiden erityisen tuen palveluiden tarve väheni.
Leppävaaran Omnian viiden hengen ydintiimi (erikoislääkäri, kaksi terveydenhoitajaa (Th), psykiatrinen erikoissairaanhoitaja (Psyk-sh) ja psykologi (Psykl) alkoi syksyllä 2018 suunnitella ja kehittää työn sisältöjä ja toimintamalleja uusiksi. Epäselvä työnjako ja sekavat käytänteet poistettiin, sillä ne aiheuttivat turhia käyntejä ja tutkimuksia sekä asiakkaan pomputtelua paikasta toiseen, mikä heikensi opiskelijan sitoutuneisuutta hoitoon. Työntekijälle työskentely oli turhauttavaa ”tulipalojen sammuttelua”.
Prosessien hionta uudella tavalla antaa oppilaalle tarpeenmukaista ja oikea-aikaista apua asiakaslähtöisesti, kaikilla tasoilla: ennaltaehkäisevästi, terapeuttisella työotteella, psykoedukaatiivista ohjausta hyödyntäen ja tukikeskusteluiden avulla hoitoon ja muutokseen sitouttaen. Verkostomainen, moniammatillinen työote mahdollistaa myös nuorten läheisverkostojen ottamisen mukaan palveluiden ja tukitoimien suunnittelussa ja mahdollistaa tärkeän sosiaalinen tuen.
Digitaalisten palveluiden käyttöönotto, kuten sähköinen ajanvaraus tai mahdollisuus olla yhteydessä ammattilaiseen chatin, sähköposti tai tekstiviestin avulla on tehnyt palvelusta opiskelijalle helpommin lähestyttävän. Nuoret ovat kokeneet mahdollisuuden tukikeskusteluihin ja ohjaukseen myös puhelimitse mielekkäänä.
Elämä edessä ei ole ainoastaan täyttänyt opiskelijoiden odotuksia vaan ylittänyt ne: kliinisen arvion mukaan asiakastyytyväisyys on ollut 80%. Jatkossa asiakastyytyväisyyden ja eri mittareiden systemaattista seurantaa kehitetään.