Elämäni portfolio- menetelmänä ihmisen menneisyyden ja tulevaisuuden tarkastelussa
Elämäni portfoliossa taustalla on voimavara- ja ratkaisukeskeisyys. Se koostuu kahdesta osiosta 1. kuka minä olen ja 2. minun tulevaisuuteni. Työskentelyssä keskitytään positiivisiin voimavaroihin ja ratkaisujen mahdollisuuksiin.
Elämäni portfoliota on kehitetty ESR-hankkeissa: ITU2-hankkeessa tunnistettiin tarve, Yhdistämö- hankkeessa sen kehitystyö jatkui ja OPAS- ja Ligidigi- hankkeissa Elämäni portfoliota on käytetty. Ligidigi-hankkeessa valmistui pdf-versiot, jotka toimivat sekä manuaalisesti että sähköisesti.
Kehittäjät ovat olleet hankkeen määritellyt kohderyhmät yhdessä hankkeiden henkilökunnan kanssa. Erityisesti alkuvaiheessa Yhdistämä-hankkeen toimijat kehittävät Elämäni Portfoliota asiakaslähtöiseen muotoon.
Asiakkaan ja työntekijän ajattelun muutos ratkaisu- ja voimavaralähtöisyyteen
Menetelmä sopii käytettäväksi eri paikoissa asiakastyössä, oppilaitoksissa osana opintoja
Elämäni portfolion käyttökokemuksia on kartoitettu kehittämisen aikana
Lukiossa palautetta kerättiin lukiolaisilta ja heidän opettajiltaan ja tulokset näistä esitellään myöhemmin
Toimenpiteet ovat ja niiden toteutus etenee seuraavasti
1. Orientoituminen työskentelyyn
2. Kuka minä olen? -työskentely
3. Tulevaisuuteni suunnittelu- työskentely
4. Työskentely vertaisryhmissä
Materiaalit käytettäväksi liitetään tähän osioon
Asiakkaat ovat osallistuneet Elämäni Polion kehittämiseen koko kehittämisprosessin aikana ja heidän kokemuksia ja näkemyksiä on hyödynnetty kehittämisprosessin aikana
Menetelmää on käytetty sosiaalisessa kuntoutuksessa.
Lisäksi osana lukiolaisten oppimista oppilaan ohjauksen, terveystiedon, ja tunneilla.
Elämäni portfolio on käytössä työssä, jossa ihmiset ovat kohdanneet erilaisia vaikeuksia, kuten työttömyys, korona. Menetelmän avulla he löytävät voimavaroja menneisyydestä ja suunnittelevat tulevaisuuttaan.
Elämäni portfolion käyttäjien palaute on ollut seuraavaa:
§Muuttaa omaa ajattelua (työntekijä ja asiakas), ongelmien sijasta tavoitteita ja ratkaisuja
§”ensimmäistä kertaa ollaan kiinnostuttu voimavaroista ja onnistumisista”
§Hyvä menetelmä menneisyyden ja tulevaisuuden tarkasteluun
§Hyvä, että työntekijä kokeilee ensin itse
§Tämä pitäisi saada Kanta-palveluun uudenlaiseksi näkökulmaksi
§On sidottu aikaan, jossa elämäni portfoliota tehdään
§Mahdollistaa paluun asioiden äärelle
§Tarkastellaan elämän prosessia menneisyydessä
§Tulevaisuuttaa suunnitellaan pienin askelin, ensin kokonaistavoite, sitten osatavoitteet mahdollisimman konkreettisesti ja ne voidaan mitata
§Mukava on tehdä tällaista
§Erilainen tapa jäsentää menneisyyttä lukiolaisella
§Noin kahden viikon aikana toteutus näyttäisi toimivan
§Vertaisryhmätyöskentely vahvistaa: resilienssi, vuorovaikutustaidot, sosiaaliset taidot
Liitetiedostossa Lukiolaisilta saatu palaute (n82)
Elämän portfoliossa on tärkeä, että ohjaaja itse kokeilee Elämäni portfoliota.
Kouluissa Elämäni portfolion kanssa työskentelyä mahdollistaa se, että menetelmä otetaan käyttöön oppitunneilla