Etäasioinnin toimintamalli, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4,I1)

Toimintamalli visualisoi etäasioinnin kehittämisen prosessia, jonka keskiössä on moniammatillinen yksikkötason kehittäminen ja asiakkaiden tarpeet.

Toimintamallia kehitetään hankkeen aikana ja pyritään saavuttamaan sille vakiintunut käytäntö.

Toimintamallin nimi
Etäasioinnin toimintamalli, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli visualisoi etäasioinnin kehittämisen prosessia, jonka keskiössä on moniammatillinen yksikkötason kehittäminen ja asiakkaiden tarpeet.

Toimintamallia kehitetään hankkeen aikana ja pyritään saavuttamaan sille vakiintunut käytäntö.

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Anu Mastokangas

Luotu

24.06.2024

Viimeksi muokattu

11.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli visualisoi etäasioinnin kehittämisen prosessia, jonka keskiössä on yksikkötason kehittäminen ja asiakkaiden tarpeet.

Etäasioinnin toimintamallin lähtökohtana on aiemmin luotu, hanketyön pohjalta luonnosteltu toimintamalli. Toimintamallia on kehitetty suuntaan, joka palvelee uutta Hyvinvointialueen digitalisaation tavoitetta. Tavoitteena Soitessa on tarjota digitaalisia palveluita asukkaille ensisijaisena tapana asioida ja saada palvelua. (Ihminen digin keskiössä, Digiohjelma 2023–2025). Etäasioinnin kehittäminen hyvinvointialueella on moniammatillista keskustelua, jossa puhalletaan saumattomasti yhteen hiileen. 

Toimintamallin tavoitteena on visualisoida etäasioinnin kehittämisen prosessia ja sitä kautta luoda pysyvä etäasioinnin toiminnan kehittämisen malli, jota voidaan jatkossa käyttää myös hankkeen päättymisen jälkeen. Toimintamallia vahvistetaan ja jalkautetaan hanketyön aikana ja siten voidaan saavuttaa vakiintuneita käytänteitä, jotka tukevat kehittämistä. 

Etäasioinnin toimintamallissa sovelletaan Design thinking (DT) -ajattelua, joka soveltuu hyvin terveydenhuollon käyttötarkoituksiin ketteryytensä ansiosta. Ajattelussa ei pyritä lineaariseen etenemiseen, vaan siinä on mahdollista edetä eteen ja taakse tarpeen mukaan. Voidaan haastaa olettamuksia ja pyritään ymmärtämään käyttäjiä. Siten se on ihmislähtöinen lähestymistapa, joka yhdistää suunnitteluun ihmisten tarpeet ja teknologian mahdollisuudet. (Design thinking 2024.)

Etäasioinninmalli on selkeä ja käytännön kartta/apuväline toteuttamaan etäasioinnin tarvekartoitusta, suunnittelua, toteutusta sekä seurantaa. Siinä on mahdollisuus korjaaviin toimenpiteisiin. 

Malli toimii myös ilman, että sen jokaista osa-aluetta käydään läpi tai toteutetaan. Voidaan poimia tilanteen tarpeen mukaan toteutettavat alueet. Mallissa voidaan myös palata tekemään korjauksia, jos huomataan, että jokin osa ei toimi tai sitä halutaan parantaa. Tämä tekee mallista hyvin ketterän. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella työskentelee noin 4000 työntekijää eri palveluissa. Digitaalisuus on keskeinen osa työtä ja digitaaliset ratkaisut lisääntyvät vauhdilla. Myös etäasiointi lisääntyy. Jotta digitaalisia ratkaisuja etäasiointiin voidaan hyödyntää tehokkaasti, asukkaat huomioiden, on hyvä olla yhteinen ketterästi toimiva toimintamalli. Organisaatiossa on hyvin erilaisia yksiköitä ja erilaisia tarpeita etäasioinnille ja siksi ketterä toimintamalli voi palvella mahdollisimman monia. 

Kehittäminen nivoutuu hyvinvointialueen strategisiin painopisteisiin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten työntekijät ja yksiköt.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönoton ehtoja  ovat johdon hyväksyntä ja tuki toimintamallille. Juurruttaminen tapahtuu pienissä osissa erilaisissa käyttötarpeissa, niitä voivat olla esimerkiksi etävastaanoton käyttö yksikössä tai digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto etävastaanottoa varten. Toiminnasta tiedottaminen organisaatiossa lisää juurruttamista. 

Prosessissa on selkeät neljä vaihetta, joita iteroidaan. Iteraation kautta tapahtuu juurruttaminen ja se on tärkeä osa ketterää kehittämistä.

  1. Tarvekartoitus 
  2. Suunnittelu, toteutus ja testaus
  3. Käyttöönotto 
  4. Seuranta
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin avulla on voitu edistää etäasiointia yksiköissä. Toimintamallin juurruttaminen on vielä kesken.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli soveltuu hyvinkin erilaisiin käyttökohteisiin. Ketteryysajattelu tuo siihen joustavuutta ja se on hyvin sovellettavissa. Sitä voidaan käyttää myös ei digitaalisessa kehittämisessä perustyökaluna. 

Empaattinen keskustelu on tärkeää myös digitaalisessa kehittämisessä. 

Kansikuva
Etäasiointi

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä