Etäkonsultaatiomalli Pohteen mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Hyvnivointialueuudistuksen myötä Pohteen alueen tasavertaisen palveluiden saatavuuden vuoksi alueelle haluttiin kehittää yhtenäiset etäkonsultaatiomallit mielenterveys- ja päihdetyöhön.
Toimintamallin nimi
Hyvnivointialueuudistuksen myötä Pohteen alueen tasavertaisen palveluiden saatavuuden vuoksi alueelle haluttiin kehittää yhtenäiset etäkonsultaatiomallit mielenterveys- ja päihdetyöhön.
Etäkonsultaation määritelmä:
Kyseessä on neuvonta, jota ammattihenkilö antaa pyynnöstä toiselle ammattihenkilölle sosiaali- tai terveydenhuollon asiakasta koskevassa asiassa siten, että neuvoja ja neuvottava ovat fyysisesti eri paikoissa. Etäkonsultaatio voi olla reaaliaikaista tai ei-reaaliaikaista.
Etäkonsultaatiossa esimerkiksi lääkäri voi pyytää toiselta lääkäriltä vahvistusta tekemälleen diagnoosille potilastietojärjestelmän, chatin tai ääni- tai videoyhteyden kautta tai sosiaalityöntekijä pyytää neuvoa Kelan asiantuntijalta, voisiko sosiaalihuollon asiakkaalla olla oikeus johonkin Kelan vastuulle kuuluvaan palveluun tai etuuteen.
Hyvinvointialueuudistuksen myötä Pohteen alueelle haluttiin kehittää yhtenäinen, toimiva ja kattava etäkonsultaatiomalli videoyhteyteen perustuen. Pohteen Digitaalinen sote-keskus oli samaan aikaan kilpailuttanut omaan etävastaanottotoimintaansa vastaavanlaista ratkaisua, joten kyseinen Flomedicin tarjoama eKonsultaatio -väline saataisiin myös tähän käyttöön.