Etäkonsultaatiomalli Pohteen mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Hyvnivointialueuudistuksen myötä Pohteen alueen tasavertaisen palveluiden saatavuuden vuoksi alueelle haluttiin kehittää yhtenäiset etäkonsultaatiomallit mielenterveys- ja päihdetyöhön.
Toimintamallin nimi
Hyvnivointialueuudistuksen myötä Pohteen alueen tasavertaisen palveluiden saatavuuden vuoksi alueelle haluttiin kehittää yhtenäiset etäkonsultaatiomallit mielenterveys- ja päihdetyöhön.
Etäkonsultaation määritelmä:
Kyseessä on neuvonta, jota ammattihenkilö antaa pyynnöstä toiselle ammattihenkilölle sosiaali- tai terveydenhuollon asiakasta koskevassa asiassa siten, että neuvoja ja neuvottava ovat fyysisesti eri paikoissa. Etäkonsultaatio voi olla reaaliaikaista tai ei-reaaliaikaista.
Etäkonsultaatiossa esimerkiksi lääkäri voi pyytää toiselta lääkäriltä vahvistusta tekemälleen diagnoosille potilastietojärjestelmän, chatin tai ääni- tai videoyhteyden kautta tai sosiaalityöntekijä pyytää neuvoa Kelan asiantuntijalta, voisiko sosiaalihuollon asiakkaalla olla oikeus johonkin Kelan vastuulle kuuluvaan palveluun tai etuuteen.
https://sotesanastot.thl.fi/termed-publish-server/vocabulary/4f1aed94-0cf7-40a5-abb7-8df6aa377ed5/concept/716be8c4-a2d2-4a8d-aaea-b08d06a2f8d6
Hyvinvointialueuudistuksen myötä Pohteen alueelle haluttiin kehittää yhtenäinen, toimiva ja kattava etäkonsultaatiomalli videoyhteyteen perustuen. Pohteen Digitaalinen sote-keskus oli samaan aikaan kilpailuttanut omaan etävastaanottotoimintaansa vastaavanlaista ratkaisua, joten kyseinen Flomedicin tarjoama eKonsultaatio -väline saataisiin myös tähän käyttöön.
Kansikuva
