Etäperhetyöntekijä OmaNanny
Keski-Suomen digitaalisen sote-keskuksen, Omaks -palvelun, matalan kynnyksen perhetyöntekijän etävastaanottopalvelut (chat, videovastaanotto, Pyydä apua -nappi).
Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.
Omaks digitaalisessa sote-keskuksessa työskentelee useita sote-alan ammattilaisia. Yhtenä mahdollisuutena digitaalisissa palveluissa on tarjolla perhetyöntekijä OmaNannyn palvelu. Perhetyöntekijän digitaalinen vastaanotto on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen sähköisen perhekeskuksen toimintaa. Tähän matalan kynnyksen, helposti ja ajanvarauksettomasti saatavaan palveluun voi tulla keskustelemaan lapsiperheen erilaisista haastavista tilanteista joko tunnisteellisesti tai tunnisteettomasti. Perhetyöntekijän kanssa voi keskustella joko chatissa tai videovastaanotolla.
Perhetyöntekijä vastaa yhdessä Omaks:n nuorten työntekijän kanssa myös Keski-Suomen hyvinvointialueen Pyydä apua -napin yhteydenottoihin. Pyydä apua -napin kautta vanhemmat ja nuoret voivat jättää yhteydenottopyynnön ympärivuorokautisesti ja yhteydenottoon vastataan asiakkaan toivomalla tavalla, puhelimitse tai sähköpostitse 1-3 arkipäivän kuluessa.
Perhetyöntekijä OmaNannyn palvelu on uusi perheiden tukemisen muoto, joka on kehitetty kivijalkapalveluiden rinnalle ja tueksi. Tähän digitaaliseen palveluun asiakas voi hakeutua vaikkapa omalta kotisohvaltaan juuri silloin kuin aika on hänelle itselleen paras. OmaNannyn palvelun tarkoituksena on toimia ennaltaehkäisevänä ja varhaisena tukena perheille.
Etäperhetyöntekijä OmaNannyn palvelu mahdollistaa perheille yhteydenoton tunnisteettomasti tai tunnisteellisesti vaikkapa kotisohvalta. Palvelu on tarjolla kaikille Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaille, jotka haluavat keskustella tai hakea apua lapsiperheen haasteisiin.
Etäperhetyöntekijä OmaNannyn kanssa asiakas voi tulla keskustelemaan lapsen kasvatukseen, kehitykseen, parisuhteeseen tai muihin lapsiperheen asioihin liittyvistä haasteista matalalla kynnyksellä ja ilman ajanvarausta. OmaNannyn palvelun tarkoituksena on toimia ennaltaehkäisevänä tukena perheille. Mikäli etäperhetyöntekijä kokee, että asiakas hyötyisi kivijalkapalvelusta, hän ohjaa, neuvoo ja kannustaa asiakasta hakeutumaan oikean palvelun piriin.
Omaks palvelun moniammatillinen tiimi tukee eri asiantuntijoita asiakasprosesseissa. Näin voidaan anonyymisti konsultoiden saada nopeasti autettua asiakasta tilanteissa eteenpäin.
Perheelle -nettisivustolle on koottu kattavasti mm. tietoa vanhemmuudesta, lapsiperheiden arjesta, lasten kehityksestä ja kasvusta, perhekeskuksista ja erilaisista lapsiperheiden sosiaali- ja terveyspalveluista.
Etäperhetyöntekijä OmaNannyn työtä on ollut ideoimassa ja kehittämässä Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelman lapsiperhetiimi yhdessä Omaks palvelun kanssa. Työtä kehitetään edelleen ja OmaNanny käy markkinoimassa ja tekemässä palvelua tutuksi erilaisissa yhteistyöverkostoissa.
Etäperhetyöntekijän työn avulla pyritään tarjoamaan tukea lapsiperheille heidän pulmissaan nopeasti, oikea-aikaisesti ja helposti, matalalla kynnyksellä.
Etäperhetyöntekijän chat -palvelu on uusi toimintamalli, joka on kehitetty lapsiperheiden kivijalkapalveluiden rinnalle ja tueksi. Etäyhteyksin toteutettava kontakti perhetyöntekijään mahdollistaa palvelun saatavuuden helposti, oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti huolimatta asiakkaan asuinpaikkakunnasta hyvinvointialueella.
Etäperhetyöntekijä jalkautuu mm. perhekeskuksiin ja perhekerhoihin säännöllisesti tapaamaan muita ammattilaisia ja lapsiperheitä.
Etäperhetyöntekijän palveluun ovat tervetulleita myös lasten ja perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset. Palvelussa voidaan yhdessä keskustellen pohtia ratkaisuja, keinoja ja näkökulmia perheiden parhaaksi.
Perhetyöntekijään voi olla yhteydessä chatin, ennalta varattavan videovastaanoton tai Pyydä apua -napin kautta.