Keski-Suomen digitaalisen sote-keskuksen, Omaks -palvelun, matalan kynnyksen perhetyöntekijän etävastaanottopalvelut (chat, videovastaanotto, Pyydä apua -nappi).

Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.

Toimintaympäristö **

Omaks digitaalisessa sote-keskuksessa työskentelee useita sote-alan ammattilaisia. Yhtenä mahdollisuutena digitaalisissa palveluissa on tarjolla perhetyöntekijä OmaNannyn palvelu. Perhetyöntekijän digitaalinen vastaanotto on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen sähköisen perhekeskuksen toimintaa. Tähän matalan kynnyksen, helposti ja ajanvarauksettomasti saatavaan palveluun voi tulla keskustelemaan lapsiperheen erilaisista haastavista tilanteista joko tunnisteellisesti tai tunnisteettomasti. Perhetyöntekijän kanssa voi keskustella joko chatissa tai videovastaanotolla. 
Perhetyöntekijä vastaa yhdessä Omaks:n nuorten työntekijän kanssa myös Keski-Suomen hyvinvointialueen Pyydä apua -napin yhteydenottoihin. Pyydä apua -napin kautta vanhemmat ja nuoret voivat jättää yhteydenottopyynnön ympärivuorokautisesti ja yhteydenottoon vastataan asiakkaan toivomalla tavalla, puhelimitse tai sähköpostitse 1-3 arkipäivän kuluessa.
Perhetyöntekijä OmaNannyn palvelu on uusi perheiden tukemisen muoto, joka on kehitetty kivijalkapalveluiden rinnalle ja tueksi. Tähän digitaaliseen palveluun asiakas voi hakeutua vaikkapa omalta kotisohvaltaan juuri silloin kuin aika on hänelle itselleen paras. OmaNannyn palvelun tarkoituksena on toimia ennaltaehkäisevänä ja varhaisena tukena perheille.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etäperhetyöntekijä OmaNannyn palvelu mahdollistaa perheille yhteydenoton tunnisteettomasti tai tunnisteellisesti vaikkapa kotisohvalta. Palvelu on tarjolla kaikille Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaille, jotka haluavat keskustella tai hakea apua lapsiperheen haasteisiin.
Etäperhetyöntekijä OmaNannyn kanssa asiakas voi tulla keskustelemaan lapsen kasvatukseen, kehitykseen, parisuhteeseen tai muihin lapsiperheen asioihin liittyvistä haasteista matalalla kynnyksellä ja ilman ajanvarausta. OmaNannyn palvelun tarkoituksena on toimia ennaltaehkäisevänä tukena perheille. Mikäli etäperhetyöntekijä kokee, että asiakas hyötyisi kivijalkapalvelusta, hän ohjaa, neuvoo ja kannustaa asiakasta hakeutumaan oikean palvelun piriin.
Omaks palvelun moniammatillinen tiimi tukee eri asiantuntijoita asiakasprosesseissa. Näin voidaan anonyymisti konsultoiden saada nopeasti autettua asiakasta tilanteissa eteenpäin.

Perheelle -nettisivustolle on koottu kattavasti mm. tietoa vanhemmuudesta, lapsiperheiden arjesta, lasten kehityksestä ja kasvusta, perhekeskuksista ja erilaisista lapsiperheiden sosiaali- ja terveyspalveluista.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Etäperhetyöntekijä OmaNannyn palvelu on uusi matalan kynnyksen perhetyön muoto kivijalkapalveluiden rinnalle. Etäperhetyöntekijän kanssa voi tulla keskustelemaan ja hakemaan tukea perheen tilanteeseen esimerkiksi silloinkin, kun perhe vielä jonottaa kivijalkapalveluun. 
Etäperhetyöntekijä OmaNanny ottaa vastaan asiakkaita koko Keski-Suomen hyvinvointialueelta ja on näin osana toteuttamassa tasa-arvoisia palveluita kaikille alueen asukkaille.
Etäperhetyöntekijä osallistuu muiden ammattilaisten kanssa myös etäryhmien toteutukseen ja ohjaukseen. Etäryhmissä tarjotaan tietoa ja väylä vanhemmille vertaistuelliseen kohtaamiseen toisten vanhempien kanssa.

Mahdollisuus asioida digitaalisessa palvelussa anonyymisti madaltaa asiakkaan kynnystä ottaa huolensa puheeksi ja näin voidaan ennaltaehkäistä tilanteiden kuormittumista ja tarjota apua oikea-aikaisesti. 

Etäperhetyöntekijä vastaa myös Pyydä apua -napin yhteydenottoihin. Pyydä apua -napin kautta asiakas voi jättää yhteydenottopyynnön mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Näin asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus pyytää apua heti silloin, kun avun tarve ilmenee. Pyydä apua -nappia painaessa asiakkaan ei tarvitse tietää minkälaista apua hän tarvitsee. Ammattilainen kuulee asiakkaan avun tarpeen ja lähtee selvittämään, mikä palvelu soveltuu hänen tilanteeseensa.

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Etäperhetyöntekijä OmaNannyn työtä on ollut ideoimassa ja kehittämässä Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelman lapsiperhetiimi yhdessä Omaks palvelun kanssa. Työtä kehitetään edelleen ja OmaNanny käy markkinoimassa ja tekemässä palvelua tutuksi erilaisissa yhteistyöverkostoissa.

Tavoiteltu muutos

Etäperhetyöntekijän työn avulla pyritään tarjoamaan tukea lapsiperheille heidän pulmissaan nopeasti, oikea-aikaisesti ja helposti, matalalla kynnyksellä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Etäperhetyöntekijän chat -palvelu on uusi toimintamalli, joka on kehitetty lapsiperheiden kivijalkapalveluiden rinnalle ja tueksi. Etäyhteyksin toteutettava kontakti perhetyöntekijään mahdollistaa palvelun saatavuuden helposti, oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti huolimatta asiakkaan asuinpaikkakunnasta hyvinvointialueella.

Etäperhetyöntekijä jalkautuu mm. perhekeskuksiin ja perhekerhoihin säännöllisesti tapaamaan muita ammattilaisia ja lapsiperheitä. 

Etäperhetyöntekijän palveluun ovat tervetulleita myös lasten ja perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset. Palvelussa voidaan yhdessä keskustellen pohtia ratkaisuja, keinoja ja näkökulmia perheiden parhaaksi.

Perhetyöntekijään voi olla yhteydessä chatin, ennalta varattavan videovastaanoton tai Pyydä apua -napin kautta.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

 

Etäperhetyöntekijä OmaNannyn palvelu on uusi matalan kynnyksen perheiden tukemisen muoto, joka on kehitetty kivijalkapalveluiden rinnalle. Palvelu on tarjolla kaikille Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaille, jotka haluavat keskustella tai hakea apua lapsiperheen haasteisiin. Tähän digitaaliseen palveluun asiakas voi hakeutua vaikkapa omalta kotisohvaltaan juuri silloin kuin aika on hänelle itselleen paras. Etäperhetyöntekijän kanssa voi keskustella tunnisteellisesti tai tunnisteettomasti joko chatissa tai videovastaanotolla. Asiakaspalautteet ovat olleet erittäin positiivisia ja osoittaneet, että tämänkaltaiselle palvelulle on ollut tarvetta. Asiakkaiden tyytyväisyys palautekyselyssä on ollut 5/5 ja he suosittelevat palvelua palautteella 10/10.

Lainaus asiakaspalautteesta: ”Kiitos tästä palvelusta, on tosi hyvä, että teidät saa nopeasti ja helposti kiinni tässä hektisen lapsiperhearjen keskellä! Tulen varmasti uudestaan!”​

Etäperhetyöntekijä OmaNannyn kanssa asiakas voi tulla keskustelemaan lapsen kasvatukseen, kehitykseen, parisuhteeseen tai muihin lapsiperheen asioihin liittyvistä haasteista matalalla kynnyksellä, luottamuksellisesti ja ilman ajanvarausta. Useat asiakkaat ovat kertoneet tulleensa palveluun puhuakseen anonyymisti ensimmäistä kertaa omasta haastavasta tilanteestaan. OmaNannyn palvelun tarkoituksena on toimia ennaltaehkäisevänä ja varhaisena tukena perheille. Etäyhteyksin järjestettävässä keskustelussa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että asiakkaalle välittyy kiireetön, empaattinen ja välittävä ote.

Etäperhetyöntekijän palvelu on saavutettavissa helposti koko hyvinvointialueen asukkaille. Palvelu on tarjolla siellä, missä asiakas on itse. Asiakkaan ei tarvitse liikkua tai varata aikaa päästäkseen asioimaan perhetyöntekijän kanssa, vaan chattiin voi tulla heti, kun kokee tarvitsevansa keskusteluapua tilanteensa kanssa.

Etäperhetyöntekijä OmaNannyn palvelu mahdollistaa tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen mahdollisuuden asioida ammattilaisen kanssa asuinpaikasta riippumatta Keski-Suomen hyvinvointialueella. Palvelu on tarjolla yhtä saavutettavasti eri puolille koko suurta hyvinvointialuetta. Yhtenä merkittävänä arvona on huomattu, että pienten paikkakuntien ihmisillä mahdollisuus asioida jonkun muun kuin omalta asuinpaikalta tutun ammattilaisen kanssa. Mahdollisuus asioida digitaalisessa palvelussa anonyymisti madaltaa asiakkaan kynnystä ottaa huolensa puheeksi ja näin voidaan ennaltaehkäistä tilanteiden kuormittumista ja tarjota apua oikea-aikaisesti. Palvelua kehitetään jatkuvasti asiakkaita ja muita ammattilaisia osallistamalla ja kuulemalla.