Keski-Suomen digitaalisen sote-keskuksen, Omaks -palvelun, matalan kynnyksen perhetyöntekijän etävastaanottopalvelut (chat, videovastaanotto, Pyydä apua -nappi).

Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.

Toimintamallin nimi
Etäperhetyöntekijä OmaNanny
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Keski-Suomen digitaalisen sote-keskuksen, Omaks -palvelun, matalan kynnyksen perhetyöntekijän etävastaanottopalvelut (chat, videovastaanotto, Pyydä apua -nappi).

Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue, OmaKS - Keski-Suomen digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomi
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Miia Vottonen

Luotu

08.12.2022

Viimeksi muokattu

27.11.2023
Toimintaympäristö

Omaks digitaalisessa sote-keskuksessa työskentelee useita sote-alan ammattilaisia. Yhtenä mahdollisuutena digitaalisissa palveluissa on tarjolla perhetyöntekijä OmaNannyn palvelu. Perhetyöntekijän digitaalinen vastaanotto on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen sähköisen perhekeskuksen toimintaa. Tähän matalan kynnyksen, helposti ja ajanvarauksettomasti saatavaan palveluun voi tulla keskustelemaan lapsiperheen erilaisista haastavista tilanteista joko tunnisteellisesti tai tunnisteettomasti. Perhetyöntekijän kanssa voi keskustella joko chatissa tai videovastaanotolla. 
Perhetyöntekijä vastaa yhdessä Omaks:n nuorten työntekijän kanssa myös Keski-Suomen hyvinvointialueen Pyydä apua -napin yhteydenottoihin. Pyydä apua -napin kautta vanhemmat ja nuoret voivat jättää yhteydenottopyynnön ympärivuorokautisesti ja yhteydenottoon vastataan asiakkaan toivomalla tavalla, puhelimitse tai sähköpostitse 1-3 arkipäivän kuluessa.
Perhetyöntekijä OmaNannyn palvelu on uusi perheiden tukemisen muoto, joka on kehitetty kivijalkapalveluiden rinnalle ja tueksi. Tähän digitaaliseen palveluun asiakas voi hakeutua vaikkapa omalta kotisohvaltaan juuri silloin kuin aika on hänelle itselleen paras. OmaNannyn palvelun tarkoituksena on toimia ennaltaehkäisevänä ja varhaisena tukena perheille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Etäperhetyöntekijän chat -palvelu on uusi toimintamalli, joka on kehitetty lapsiperheiden kivijalkapalveluiden rinnalle ja tueksi. Etäyhteyksin toteutettava kontakti perhetyöntekijään mahdollistaa palvelun saatavuuden helposti, oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti huolimatta asiakkaan asuinpaikkakunnasta hyvinvointialueella.

Etäperhetyöntekijä jalkautuu mm. perhekeskuksiin ja perhekerhoihin säännöllisesti tapaamaan muita ammattilaisia ja lapsiperheitä. 

Etäperhetyöntekijän palveluun ovat tervetulleita myös lasten ja perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset. Palvelussa voidaan yhdessä keskustellen pohtia ratkaisuja, keinoja ja näkökulmia perheiden parhaaksi.

Perhetyöntekijään voi olla yhteydessä chatin, ennalta varattavan videovastaanoton tai Pyydä apua -napin kautta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

 

Etäperhetyöntekijä OmaNannyn palvelu on uusi matalan kynnyksen perheiden tukemisen muoto, joka on kehitetty kivijalkapalveluiden rinnalle. Palvelu on tarjolla kaikille Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaille, jotka haluavat keskustella tai hakea apua lapsiperheen haasteisiin. Tähän digitaaliseen palveluun asiakas voi hakeutua vaikkapa omalta kotisohvaltaan juuri silloin kuin aika on hänelle itselleen paras. Etäperhetyöntekijän kanssa voi keskustella tunnisteellisesti tai tunnisteettomasti joko chatissa tai videovastaanotolla. Asiakaspalautteet ovat olleet erittäin positiivisia ja osoittaneet, että tämänkaltaiselle palvelulle on ollut tarvetta. Asiakkaiden tyytyväisyys palautekyselyssä on ollut 5/5 ja he suosittelevat palvelua palautteella 10/10.

Lainaus asiakaspalautteesta: ”Kiitos tästä palvelusta, on tosi hyvä, että teidät saa nopeasti ja helposti kiinni tässä hektisen lapsiperhearjen keskellä! Tulen varmasti uudestaan!”​

Etäperhetyöntekijä OmaNannyn kanssa asiakas voi tulla keskustelemaan lapsen kasvatukseen, kehitykseen, parisuhteeseen tai muihin lapsiperheen asioihin liittyvistä haasteista matalalla kynnyksellä, luottamuksellisesti ja ilman ajanvarausta. Useat asiakkaat ovat kertoneet tulleensa palveluun puhuakseen anonyymisti ensimmäistä kertaa omasta haastavasta tilanteestaan. OmaNannyn palvelun tarkoituksena on toimia ennaltaehkäisevänä ja varhaisena tukena perheille. Etäyhteyksin järjestettävässä keskustelussa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että asiakkaalle välittyy kiireetön, empaattinen ja välittävä ote.

Etäperhetyöntekijän palvelu on saavutettavissa helposti koko hyvinvointialueen asukkaille. Palvelu on tarjolla siellä, missä asiakas on itse. Asiakkaan ei tarvitse liikkua tai varata aikaa päästäkseen asioimaan perhetyöntekijän kanssa, vaan chattiin voi tulla heti, kun kokee tarvitsevansa keskusteluapua tilanteensa kanssa.

Etäperhetyöntekijä OmaNannyn palvelu mahdollistaa tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen mahdollisuuden asioida ammattilaisen kanssa asuinpaikasta riippumatta Keski-Suomen hyvinvointialueella. Palvelu on tarjolla yhtä saavutettavasti eri puolille koko suurta hyvinvointialuetta. Yhtenä merkittävänä arvona on huomattu, että pienten paikkakuntien ihmisillä mahdollisuus asioida jonkun muun kuin omalta asuinpaikalta tutun ammattilaisen kanssa. Mahdollisuus asioida digitaalisessa palvelussa anonyymisti madaltaa asiakkaan kynnystä ottaa huolensa puheeksi ja näin voidaan ennaltaehkäistä tilanteiden kuormittumista ja tarjota apua oikea-aikaisesti. Palvelua kehitetään jatkuvasti asiakkaita ja muita ammattilaisia osallistamalla ja kuulemalla.