Etelä-Karjalan alueen työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimalli - Rinnallakulkijapalvelu

Työikäinen työtön ja asiakas saa itselleen työkykykoordinaattorin, joka auttaa asiakasta hänen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelupolulla. Palvelulla helpotetaan asiakkaan ymmärrystä tarjolla olevista palveluista ja niiden saavutettavuutta. 

Toimintaympäristö **

Hallitus toteuttaa laajan kokonaisuuden uudistuksia työllisyyden nostamiseksi vähintään 100 000 työllisellä. Pitkän tähtäimen tavoitteena on 80 prosentin työllisyysaste vuoteen 2031 mennessä. Uudistukset kohdistuvat mm. yksinkertaistamalla sosiaaliturvajärjestelmää, helpottamalla työllistymistä ja työvoimapalveluiden uudistamisen jatkamisella. Työllistymisen tukeminen vaatii hyvinvointialueiden, kuntien ja Kelan tekemää yhteistyötä. Näin asiakkaalle voidaan taata tarpeelliset palvelut, tuet ja niihin liittyvät velvoitteet mahdollisuuksien mukaan samasta lähipalvelupisteestä. Hallitusohjelmassa korostuu hyvinvoinnin edistäminen työssä sekä työkyvyttömyyden ja sairauksien ennaltaehkäisyn merkitys. Työhön hakeutumisen esteitä pyritään vähentämään ja turvaamaan myös perustellun osa-aikatyön tasapainoisia työehtoja.

Hallitusohjelmassa korostuu myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa ennaltaehkäisy, digitaalisten palveluiden kehittäminen ja käyttö, palveluiden ketjutus ja palveluohjaus. Hoitoon ja palveluihin pääsyä pyritään parantamaan ja palvelujärjestelmän kustannusvaikuttavuutta pyritään parantamaan perustason palveluihin painottamalla ja vahvistamalla perustason ja erityistason palveluiden välissä olevia välimuotoisia palveluita. Palveluiden porrastuksella palvelut kohdentuvat oikein ja oikea-aikaisesti. Tämä vaatii selkeää porrasteista kokonaisrakennetta, joka muodostuu ennaltaehkäisevistä ja terveyttä ja hyvinvointia edistävistä palveluista, perustason palveluista sekä erityistason palveluista. 

THL suosittaa työkyvyn ja työllistymisen tuen toimintamallien käyttöönottoa hyvinvointialueella. Suositus pitää sisällään työkyvyn tuen huomioimisen hyvinvointialueen strategiatyössä ja sopimaan hyvinvointialueen ja sidosryhmien kesken sopivia yhteistyörakenteita ja resursseja. THL suosittaa työkyvyn ja työllistymisen tuen palveluiden johtamista yhtenäisenä kokonaisuutena. Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus edellyttää verkostojen ja kumppanuuksien hallintaa sekä yhteistä tavoitetta. Palveluiden yhteensovittamisen onnistuminen edellyttää ammattilaisten osaamisen vahvistamista sekä johdolta verkostojohtamisen kyvykkyyttä. THL suosittaa myös työikäisten osallisuuden ja kuulluksi tulemisen vahvistamista palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin sekä osallisuuden ja osallisuuden toteutumisen varmistamista.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen strategiakärjistä ”Prosessit ja sujuvuus” ja ”Palvelujen porrastus” ovat keskeisiä kärkiä henkilöstöön panostamisen lisäksi. Työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimalli” on otettu Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategisen painopisteen erillisohjelmaksi vuosille 2023–2025. Palvelupolkujen ja -prosessien kehittämisen lähtökohtana ja keinoina käytetään erityisesti seuraavia näkökulmia:

  • integroidut sosiaali- ja terveydenhuollon moniammatilliset palvelupolut;
  • palveluhäiriöiden (ns. häiriökysynnän) systemaattinen tunnistaminen ja vähentäminen;
  • perustason ja ennaltaehkäisevien palvelujen vahvistaminen sekä
  • asiakkaiden ja potilaiden aktiivinen osallistaminen.

Työ- ja elinkeinopalveluista, mm. työnhakijoiden työnhausta ja työllistymisestä, vastaa Te-palvelut aina vuoden -24 loppuun, jonka jälkeen työllisyyden palveluiden järjestämisvastuu siirtyy TE2024-uudistuksen myötä kunnille. Etelä-Karjalan työllisyysalueen järjestämissuunnitelmassa työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimalli ja hyvinvointialueen yhdyspintatyö on mainittuna seuraavasti:

Heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllisyyden edistämisen kannalta olennaista on hyvä yhteistyö Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kanssa myös laajemmin kuin työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun osalta. Etelä-Karjalan hyvinvointialue kehittää tällä hetkellä työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimäistä palvelumallia. Työllisyyden edistämisen ja hyvinvointialueen yhdyspinnat on tunnistettu ja valmistelua tehdään yhdessä. Hyvinvointialueen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumallilla pyritään myös ennaltaehkäisyyn ja entistä lyhyempiin palvelupolkuihin. 

Kuntaliiton ja Hyvil:n yhdyspintaprojektista on annettu ja päivitetty suositus hyvinvointialueiden ja kuntien yhteistyön strategisesta johtamisesta. Yhdyspintojen kehittäminen vaatii aktiivista panostamista niin yleisiin kuin yhdyspintakohtaisiinkin yhteistyörakenteisiin. Lisäksi yhteistyössä tulee varmistaa, että siinä ovat mukana myös ne henkilöt, joilla on mandaatti viedä asioita eteenpäin omassa organisaatiossaan. TE2024-uudistuksen myötä kuntien roolina on toimia työllisyys- ja elinvoimaekosysteemien kokoajana ja johtajana. Työllisyyden ekosysteemissä tehdään yhteistyötä eri toimijoiden kanssa kuten koulutusorganisaatiot, yksityinen ja kolmas sektori ja hyvinvointialueet sekä kuntien omien palveluiden välillä luoden paikallisesti yhteisiä tavoitteita ja sitoutuen yhteistyöhön. Kaikkien panos hyödyttää lopulta kuntien elinvoimaa.

Kunnat rahoittavat osan työttömyyden perusteella maksetusta työmarkkinatuesta. Kunta maksaa työmarkkinatuesta sitä suuremman osuuden, mitä pidempään henkilö on ollut työttömänä. Kunnan rahoitusosuus 300–499 päivää työmarkkinatukea saaneista on 50 % ja kun työmarkkinatukea on maksettu henkilölle työttömyyden perusteella 1000 päivää ja yli, nousee kunnan rahoitusosuus aina 70 % asti. TE2024 -uudistuksen myötä kuntien rahoitusvastuu tulee laajenemaan ja kunta maksaa työttömyyden perusteella työttömyysetuutta saaneen henkilön kunnan rahoitusosuuden jo 101 työttömyyspäivän jälkeen alkaen 10 %: sta yli 500 työttömyyspäivän 50 %: n rahoitusvastuuseen (TE2024 - Kuntalaskutusuudistus/Jukka Veijalainen 7.6.2023).

Uusi laki työllistymisen monialaisesta edistämisestä tulee voimaan 1.1.2025, jossa nykyistä TYP-lakia muutetaan asiakaskriteerien, organisoinnin ja toimipisteistä säätämisen sekä nuorten monialaisen tuen osalta. Uuden TYP-lain, Laki työllistymisen monialaisesta edistämisestä, myötä monialaisen tuen yhteistoimintamallin asiakkuus perustuu työttömän tosiasialliseen palvelutarpeeseen eikä merkitystä ole enää asiakkaan työmarkkinatuella, työttömyyden kestolla tai henkilön iällä. Tämä muutos uhkaa lisätä Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelun (TYP) asiakasvirtaa suuremmaksi tuoden painetta TYP:n toimintaan.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Työtä – Etelä-Karjalan osatyökykyisten työkykyohjelman 2020–2022 toimenpidekokonaisuus 1 – työkyvyn tuki osaksi tulevaisuuden sote-keskusta, tavoitteena oli tunnistaa sosiaali- ja terveyskeskuksessa työttömien asiakkaiden työkyvyn tuen tarpeet, rakentaa asiakkaiden tarpeisiin vastaava työkyvyn tuen palvelukokonaisuus, varmistaa yksilölliset palvelupolut ja palveluiden saanti ja vahvistaa ammattilaisten työkyvyn tuen osaamista.

Työtä – Etelä-Karjalan osatyökykyisten työkykyohjelman 2020–2022 -hankkeen aikana rakennettiin yhteiskehittämisen työpajoissa kokemusasiantuntijoiden ja eri organisaatioiden ammattilaisten ja toimijoiden kanssa Etelä-Karjalan alueen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumalli, jonka jalkauttamista ja käyttöönottoa lähdettiin tekemään vuoden 2023 alusta Yhteinen tulevaisuus – Tulevaisuuden sosiaali- ja terveysasema Etelä-Karjalassa-hankkeessa. 

Työkyvyn tuki sotekeskukseen on osana Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveysaseman rakentamisessa vahvistamassa ja varmistamassa perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluiden yhteentoimivuutta, toiminnan oikea-aikaisuutta, jatkuvuutta ja saatavuutta. Toimenpiteinä em. tavoitteisiin pääsemiseksi on ollut luoda moniammatillinen työkyvyn tuen tiimi ja asiakasvastaavamalli osaksi sote-keskusta Työkykyohjelman ja Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmien yhteensovituksella. Käyttöönotettava moniammatillinen työkyvyn tuen tiimi toimii osana asiakasohjausta sekä moniammatillista sote-keskus tiimiä. Lisäksi vahvistetaan ammattilaisten osaamista työkyvyn tuen tarpeen tunnistamisessa sekä yhteensovitetaan palvelumalli osaksi Te-palvelujen, sosiaalihuollon ja Kelan kuntoutuspalvelujen asiakasohjausta

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä-Karjalassa toimintamallin mukaan asukkaat saavat asiakasohjauksen kautta asian vireille ja tarvitsemansa avun yhdellä yhteydenotolla. Asiakastarpeisiin vastataan moniammatillisilla palveluilla, joissa sosiaalihuollon ja terveydenhuollon eri ammattilaiset toimivat toistensa vahvoina kumppaneina hyödyntäen työnjakoa ja sovittuja konsultaatiokäytäntöjä. Ennaltaehkäisy on osa kaikkia palveluita, joita sotekeskuskokonaisuus tarjoaa fyysisillä walk-in-palveluilla, sähköisillä palveluilla sekä liikkuvilla palveluilla. 

 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Etelä-Karjalan alueen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumalli kehitettiin Työtä – Etelä-Karjalan osatyökykyisten työkykyohjelma 2020–2022 aikana kokoamaan työkyvyn tuen palveluja sekä lisäämään palvelujen antajien ja tarjoajien yhteistoimijuutta työllistämisen edistämiseksi ja työllistymiseen pääsemisen helpottamiseksi. 

Työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumallia on ollut tarpeen rakentaa niille työnhakija-asiakkaille, joita ei muilla olemassa olevilla työkyvyn tuen palveluilla tavoiteta tai joita asiakas ei tavoita, sekä niille, jotka käyttävät monialaisesti paljon erilaisia palveluja, mutta kriteerit eri saatavilla oleviin työkyvyn tuen palveluihin ei täyty. Asiakas ei välttämättä tiedä, mitä työkyvyn tuen palveluja on käytettävissä tai ei tunnista haasteita työ- ja toimintakyvyssään ja työllistyminen on mm. näiden syiden vuoksi pitkittynyt. Asiakasta on ehkä ohjattu aiemmin organisaation sisällä ja ulkopuolella olevista palveluista toiseen, jolloin asiakasta arvioidaan ja kartoitetaan samoista asioista lomittain ja päällekkäin. Vastuu asiakkaan tilanteesta ei lopulta kuulu kenellekään eikä toimijat ole välttämättä edes tietoisia asiakkaalla jo olevista palveluista, saati suunnitelmista. Asiakas on saattanut kiertää tätä kehää jo vuosia tai vuosikymmeniä, ja siitäkin huolimatta työllistyminen on pitkittynyt, eikä työkyvyn tuen haasteita ole saatu selvitettyä tai niihin reagoitua. Eri organisaatioille tämä monipuolinen ja monialainen palveluiden käyttö ja varsinaisen vastuuyksikön puuttuminen tai tietämättömyys vastaavasta tahosta, joka saattaa sijaita organisaation ulkopuolella, tuo monelle eri toimialalle häiriökysyntää aina siihen asti, kunnes joku lähtee asiakkaan monisäikeistä asiaa selvittämään. Lisäksi ammattilaisten tarkempi tietämys työkyvyn tuen palveluista on vähäistä, mikäli asia ei liity kiinteästi omaan työhön, joten riskinä voi olla asiakkaan ohjaaminen väärään palveluun, toistuvastikin.

Työkyvyn arvioinnit ja edelleen työllistymiseen (tai muuhun ratkaisuun) tähtäävä asiakkaan palvelupolku katkeaa usein organisaation rajalle. Asiakkaalle polku ei näyttäydy yhtenäisenä ja katkeamattomana vaan organisaatio vaihtuu, työntekijät vaihtuvat, vastuut vaihtuvat. Asiakkaalla alkaa uusi asiakaspolku lähtöpisteestä eli kartoituksesta ja arvioinnista. Asiakas ei välttämättä tiedä, kuka hänen asiaansa hoitaa tai mitkä oikeudet ja velvoitteet hänellä säilyy mihinkin palveluun näiden vaihtuessa tai milloin, miksi ja miltä osin palvelu ylipäätään vaihtuu. Asiakas on se käsi tai jalka, joka tekee tai juoksee palveluiden välillä, kun valmistelut tulisi hoitua ammattilaisten välillä asiakkaan kanssa yhteistyössä. 

Työkyvyn tuen hoitaminen ja arviointi on usein hajautettua eri toimijoiden omana toimintana. Jokainen toimija tekee arviointia oman alansa arviointina, ei kokonaisvaltaisempaa yhteisarviointia (poislukien erikoissairaanhoidon kuntoutustutkimuspoliklinikan syvemmän osaamisen työ- ja toimintakyvyn ja kuntoutusmahdollisuuksien arviointi), jolloin työ- ja toimintakyvyn tuen arviointi ei ole tasalaatuista. Tämä koskee myös työttömien terveystarkastuksia, joissa osin keskitytään nimenomaisesti työ- ja toimintakyvyn arvioon suhteessa työhön ja osin terveystarkastus työttömälle on enemmänkin yleistä terveydentilan arviota. Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kannalta palvelut ovat hajallaan ja laadultaan vaihtelevia asiakkaan ja ammattilaistenkin kannalta. Lisäksi palvelut vaativat usein jo olemassa olevan sairauden ja sitä kautta kannanoton työkykyyn, joten palvelut eivät siten ole ennaltaehkäiseviä eikä kaikille työnhakija-asiakkaille saatavilla (poislukien lakisääteinen työttömien terveystarkastus). 

Hallituksella on tavoitteet niin työllisyyden nostamisesta, työllisyysasteen nousemisesta kuin myös mm. sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita koskevien kustannusvaikuttavuutta lisäävien palveluiden ketjutuksesta, palveluohjauksesta ja perustason palveluiden vahvistamisesta. Näiden kannustamina työllisyyden hoidossa, työttömien terveydenhuollon ja muiden sosiaali- ja terveydenhuollon tarjoamien työkyvyn tuen palveluiden sekä ekosysteemin muiden sidosryhmien ja toimijoiden tulisi vahvistaa yhteistoimintaa käytännössä myös laajemmin kuin työllistymistä edistävän yhteispalvelun osalta. Lopulta kyse on meidän kaikkien rahoista ja niiden käyttämisestä yhteisesti kustannusvaikuttavalla tavalla. Ekosysteemin kaikkien toimijoiden panos hyödyttää lopulta kuntien elinvoimaa ja tuo yhteiskunnallisesti säästöä yhteistoiminnalla yli organisaatiorajojen järjestettävillä vaikuttavilla ja tarpeenmukaisilla, oikea-aikaisilla ja ennaltaehkäisevillä matalan kynnyksen palveluilla, joka lisäävät asiakkaan hyvinvointia ja mahdollistavat tämän omien kykyjensä mukaisen työllistymisen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumallia on yhteiskehitetty vuodesta 2021 lähtien niin Työkykyohjelmassa kuin Yhteinen tulevaisuus - Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä-Karjalassa –hankkeessakin. Yhteiskehittämiseen on osallistunut kokemusasiantuntijoita sekä eri oman organisaation että ulkopuolisten organisaatioiden toimijoita. Ammattilaisten edustajia on ollut mukana mm. sosiaalipalveluista (aikuissosiaalityö), vammaispalveluista, kuntoutustutkimuspoliklinikalta, kuntoutuspalveluista, Työvoiman palvelukeskuksesta, Etelä-Karjalan kunnista, Laptuote-säätiöltä, Kelasta, Te-palveluista sekä avoterveydenhuollosta työttömien terveystarkastuksen osalta. 

Itse työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumalli on pääosin kehitetty Työtä – Etelä-Karjalan osatyökykyisten työkykyohjelman 2020–2022 aikana. Yhteinen tulevaisuus – Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä-Karjalassa hankkeen aikana keskityttiin lähes valmiiksi yhteiskehitetyn työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemi-/palvelumallin jalkauttamiseen ja omistajuuden sopimiseen johdon osalta. Tätä kehittämistyötä pyrittiin tekemään palvelumuotoilun yhteiskehittämisen verkostotyöpajoissa, jotka olivat suunnattu sotehankkeen aikana päätöksentekijätasoille. Työpajat pidettiin, mutta ne eivät johdon kutsujen osalta toteutuneet suunnitellusti ja sen vuoksi kehittämistyötä jatkettiin johdon teemahaastatteluilla jakamalla päätöksentekijätasoja eri toimialueilta yhteen pienemmiksi ryhmiksi. Oman organisaation ulkopuolisia haastatteluja tehtiin yksilöhaastatteluina ja niitä jatkettiin aina työpajojen kehittämistyön ohessa. Haastattelut osoittautuivatkin toimivimmiksi menetelmiksi johdon osallistumisen osalta kuin varsinaiset työpajat ja yhteiskehittämisen ensisijainen tavoite palvelumallin omistajuuden ja organisaatioon sijoittumisen sopimisesta saatiin täytettyä. 

Tavoiteltu muutos

Työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimalli ja työkyvyn tuen palvelut varsinkin työkyvynarvioinnin osalta ovat puhtaasti sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiota, joten kehittämistehtävä omistajuuden ja sijoittumisen osalta oli eri toimialueiden johdon yhteinen. Sote-hankkeen aikana tehtiin työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin rinnallakulkijapalvelun käyttöönoton ehdotus Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Arjen tuen ja toimintakyvyn palveluiden ja Terveydenhuollon ja kuntoutuksen palveluiden toimialueen johtoryhmille ja esiteltiin malli niissä johtoryhmissä. 

Hankkeiden tavoitteena oli työnkyvyn tuen näkökulmasta vahvistaa työ- ja toimintakyvyn tuen palveluita sote-keskuksessa sekä edistää Etelä-Karjalan työllistymisen tuen monialaista ja yhtenäistä ekosysteemimallin rakentumista. Oleellisin muutos on, että työikäinen työtön ja asiakas saa itselleen rinnallakulkijan eli työkykykoordinaattorin, joka auttaa asiakasta hänen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelupolulla. Tällä pyritään myös helpottamaan asiakkaan ymmärrystä tarjolla olevista palveluista ja niiden saavutettavuutta. 

Etelä-Karjalan työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin ja rinnallakulkijapalvelun käyttöönoton kokeilulla tavoitellaan:

  • Perustason ja ennaltaehkäisevien palvelujen vahvistaminen sote-keskuksessa
  • Palveluiden oikea-aikaisuus, porrastus, sujuvuus asiakkaan näkökulmasta 
  • Asiakasvastaavuus ts. ”rinnallakulkijuus” ja asiakkaan aktiivinen osallistaminen
  • Asiakasohjauksen parantaminen ja näin häiriökysynnän vähentäminen
  • Työttömien terveystarkastuksien sujuvoittaminen
  • TYM-lain tuomiin uusiin palveluvaateisiin valmistautuminen
  • Työkyvyn tuen palveluiden ja niihin liittyen työkykyarviointien mahdollistaminen matalalla kynnyksellä myös niille asiakkaille, joilla ei ole monialaisten työ- ja toimintakyvyn tuen palveluiden

 

Muutoksen mittaaminen

Vaikutusten ja vaikuttavuuden mittarit ja mittauspisteet tarkentuvat myöhemmin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin rinnallakulkijapalvelun kohderyhmänä ovat työikäiset työttömät sekä osatyökykyiset eteläkarjalaiset. Lisäksi palvelumalli palvelee työterveys- ja opiskelijaterveydenhuollon (YTHS) palveluiden ulkopuolella olevia (esim. yrittäjät, opinnoista poissaolevat opiskelijat) sekä muista syistä työelämän ulkopuolella olevia (esim. kotihoidon tuella olevat, kotiäidit/koti-isät, syrjäytyneet) ihmisiä. 

Työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumalli on pääosin kehitetty Työtä – Etelä-Karjalan osatyökykyisten työkykyohjelman 2020–2022 aikana. Vuoden 2022 aikana järjestettyihin yhteiskehittämisen verkostotyöpajoihin osallistui lukuisien eri ammattilaisten lisäksi kokemusasiantuntijoita. Yhteiskehittämisessä lähdettiin liikkeelle asiakkaasta ja asiakkaan tarpeesta ja näkemyksistä työkyvyn tuen palvelukokonaisuuteen ja palvelujärjestelmään liittyvistä huomioista ja palvelukokonaisuuden kehittämiseen kytkeytyvistä teemoista ja kysymyksistä. Lisäksi asiakkaita on haastateltu palvelun käytöstä ja saatavuudesta mm. työttömien terveystarkastuksiin liittyvien nykytilaselvitysten tekemistä varten. 

Liitteet
Ratkaisun perusidea **

Toimintamallissa työikäinen työtön ja asiakas saa itselleen rinnallakulkijan, työkykykoordinaattorin, joka auttaa asiakasta hänen työ- ja toimintakyvyn tuen palvelupolulla. Tällä pyritään myös helpottamaan asiakkaan ymmärrystä tarjolla olevista palveluista ja niiden saavutettavuutta. Rinnallakulkijapalvelun tavoitteena on tarjota tukea varhaisessa työ- ja toimintakyvyn tuen tarpeen vaiheessa ennen kuin ongelmat ehtivät vaikeutua tai kroonistua. 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallista laadittiin johdolle päätöksenteon tueksi vaikutusten ennakkoarviointi. Tämä toimi pohjana, kun Arjen tuen ja toimintakyvyn ja Terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimialueiden johtoryhmille esiteltiin 30.10.2023 ja 7.11.2023 palvelumalli ja ehdotus sen käyttöönotosta kokeilujaksolla ajalle 1.2.-31.12.2024. Johdolta ei vielä pyydetty lopullista päätöstä käyttöönotosta, sillä palvelumallin vaikutuksista ja vaikuttavuudesta johdolle kertovia lukuja ei vielä ole ollut esittää riittävän kattavasti ja nimenomaisesti työkyvyn tuen sotepalveluja kuvaavasti. Johtoryhmät antoivat nyt hyväksynnän ehdotetulle työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin pilotti-/kokeilujaksolle. Kokeilujakson aikana kerätään ja esitetään toimialueiden johdoille näitä tarvittavia lukuja palvelumallin lopullisen käyttöönoton päätöksentekoa varten. 

Kokeilujaksoa edeltävästi toteutetaan pilotoinnin valmistelujakso ajalla 1.11.2023-31.1.2024. Tänä aikana tehdään käyttöönoton tarkempi suunnitelma ja hoidetaan käytännön vaadittavia toimia. Näitä ovat mm. henkilöstöresurssin etsiminen sisäisillä siirroilla siten, että kokeilussa olisi yhden jo käytettävissä olevan moniammatillisuudesta vastaavan työkykykoordinaattorin lisäksi mahdollisesti kaksi muuta työkykykoordinaattoria, jotka toimisivat niin ikään kahdessa eri laajan palvelun sotekeskuksessa Imatralla ja Lappeenrannassa. Mikäli henkilöstöresursseja ei löydy, aloitetaan kokeilu yhdellä työkykykoordinaattorilla. Lisäksi selvitettäviä asioita valmistelujaksolla ovat kirjaamisen ja tilastoinnin kysymykset sekä roolijako Etelä-Karjalan Työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) työparin kanssa, joka liittyy laajemmin TE2024 -uudistukseen ja siinä valmistelussa olevaan hyvinvointialueen yhdyspintatyöhön ja työ- ja toimintakyvyn tuen palvelumallin rooliin koko työllisyyden edistämisen ja hoidon ekosysteemissä. 

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Työkyvyn tuen palveluiden toimintamallissa yhteistoiminta eri toimijoiden kanssa myös käytännössä on tärkeää. Ennen toimintamallin käyttöönottoa on hyvä sopia eri toimijoiden kanssa yhteisesti mm. siitä, millaisia työkaluja palvelun tuottamisessa käytetään. Ne voivat olla esimerkiksi asiakastietojen kirjaamiseen, palvelutarpeen arviointiin, lähetetoimintaan ja tietojen luovuttamiseen liittyviä työkaluja. Myös palveluun lähettämisen tavoista on hyvä sopia tarkkaan jo ennen käyttöönottoa tai ennen käyttöönoton kokeilua, jotta asiakkaan palvelupolku ei veny liiaksi odotteluun palveluun pääsemiseksi. Ylipäätään valmistelevien tehtävien listaa on hyvä laatia yhdessä eri toimijoiden kanssa, sillä aina tulee vastaan asioita, joita toimintamallin toimijat eivät ole huomanneet etukäteen selvittää. Meillä näitä yhdessä mietittyjä tehtäviä on listattuina Pilotin suunnittelun -diassa Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot -otsikon alla. Ne on laadittu ammattilaisille suunnatun verkostotyöpajan tuotoksista. 

Toimintamallia on pilotoitu lyhyen aikaa syksyllä -22 Työkykyohjelman aikana, mutta pilottijakso varsinkin toimintamallissa, joka kohdentuu sekä oman organisaation sisälle että ulkopuolelle, koko ekosysteemiin, olisi hyvä testata pidemmällä ajalla. Kohderyhmästä, työttömistä ja osatyökykyisistä, ei välttämättä ole saatavilla kovinkaan tarkasti ja eriteltyä tietoa mm. sotepalveluiden käytöstä, joten vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointia on hyvä tehdä pidemmältä ajalta ja pilotin tavoitteisiin nähden oleellisimmista ja juuri nimenomaan palvelun käyttöön nähden kuvaavimmista asioista. Pelkät työttömyys- ja työllisyystilastot eivät kerro itse työkyvyn tuen palveluista juurikaan, mutta nimenomaisen palvelun käyttö ja muiden liitännäispalveluiden käyttö ja niiden mahdolliset muutokset antavat enemmänkin tietoa toimintamallin toimivuudesta ja auttavat johtoa päätöksenteossa palvelun mahdollista säilyttämistä varten.  Kun tarkkoja tilastoja mm. toimintamallin kohderyhmästä ei ole saatavilla, on toimintamallissa tarvittavaa henkilöstöresurssimäärää vaikea arvioida etukäteen. Käytäntö näyttää, mutta markkinointia toimintamallista tulee tehdä ennen kokeilu- tai pilottijaksoa paljon eri yhteistyökanavien kautta, jotta palvelu tulee tutuksi ja viestintä saavuttaa mahdollisimman laajasti  sekä asiakkaita että ammattilaisia. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Arviointia tehdään ja raportoidaan määräajoin työ- ja toimintakyvyn tuen ekosysteemimallin rinnallakulkijapalvelun pilottijakson aikana ajalla 1.2. - 31.12.2024.