Etsivä ja löytävä vanhustyö hyvinvointialuetasoinen malli (RRP, P4, I1, I4)
Mallissa luodaan hyvinvointialuetasoinen ikääntyneiden etsivän ja löytävän työn koordinoiva malli
Covid-19 – pandemia on vaikuttanut käytännössä jokaiseen Vantaan ja Keravan asukkaaseen, yritykseen ja organisaatioon. Pandemia ja sen aiheuttamat vaikutukset ilmailu- ja matkailuteollisuuteen ovat vaikuttaneet suorasti varsinkin Vantaan väestöön, sillä Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Aviapoliksen henkilökuntaa on joutunut lomautusten ja muiden säästötoimenpiteiden pariin ja matkailuala oli pitkään täysin pysähdyksissä. Sosiaali- ja terveydenhuolto on puolestaan joutunut perustamaan erittäin nopeassa aikataulussa uusia toimintoja, joista merkittävimpinä mainittakoon koronatestaus-, tartunnanjäljitys- sekä rokotustoiminnot. Uusien toimintojen perustaminen sekä välttämättömien sosiaali- ja terveydenhuollon toimintojen ylläpito on aiheuttanut alueille hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen VaKeHyva – Hyvät palvelut 2.0 -hankkeen keskiössä on tämän velan hoitaminen ja hoidon, kuntoutuksen sekä palveluiden puutteesta kärsineiden ihmisten tilanteen parantaminen.
Hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen ja mahdollisuus vaikuttavaan varhaiseen tukeen edellyttävät myös niiden palveluista hyötyvien asukkaiden tavoittamista, jotka eivät ole itse osanneet hakeutua palvelujen/tuen piiriin. Hyvinvointialueella jatketaan laajennettujen työmuotojen kehittämistä ja osaamisen vahvistamista heikoimmassa tai haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien varhaiseksi tunnistamiseksi, tavoittamiseksi sekä hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Myös kokemusasiantuntijoiden osaamista hyödynnetään.
Vantaalla Myönteisen erityiskohtelun (MEK)- hankkeen yhteydessä kehitettyä etsivää vanhustyötä laajennetaan koko hyvinvointialueelle tavoitteena ehkäistä ikääntyneiden yksinäisyyttä sekä tukea sosiaalista toimintakykyä. Kokemusten myötä etsivää työtä laajennetaan tulevina vuosina hyvinvointialueella myös muihin siitä hyötyviin väestöryhmiin.
Ikääntyneiden etsivän ja löytävän työn koordinoiva malli osaksi palveluita.
Etsivää ja löytävää vanhustyötä koordinoiva toimintamalli otetaan käyttöön koko hyvinvointialueelle. Panostamalla ennakointiin sekä resursseja kohdentamalla pyritään vähentämään pyöröovi-ilmiötä, vähentämään raskaampien palveluiden tarvetta ja vapauttamaan tilaa sote-hoitoketjussa niille, jotka sitä tarvitsevat.
Verkostoalustan käyttö. Alustan toimii tiedonvälityksen kanavana eri toimijoiden välillä. Alustalla voi keskustella, kysellä vinkkejä sekä jakaa materiaalia, kuten esitteitä omasta toiminnasta.
->seuraamalla alustan kävijämääriä
Vaikuttavuuden arviointi
->etsivän ja löytänvän työn rinnalla kulkija -kokeilu
->tietoisuus etsivän ja löytävän työn palveluohjaajista
Etsivän ja löytävän työn lähetteiden määrä
Vahvistamalla ohjausta ja neuvontaa sekä yhteistyörakenteita on mahdollista tukea iäkkään toimijuutta, tunnistaa varhaisemmin piileviä tuen tarpeita sekä ohjata oikeaan toimintaan. Näillä toimenpiteillä saadaan myös hillittyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia.
-Teamsin yhteinen työskentelyalusta on innovatiivinen tapa tuoda toimijat yhteen. Alustalla voidaan ehdottaa ratkaisuja ja jakaa hyväksi koettuja käytäntöjä. Jokainen voi osallistua joko jalkautuvassa tai ohjaavassa roolissa. Alustalla jaetaan kaikille käyttäjille tietoa erilaisista yhdistysten ja järjestöjen toiminnasta.
-Yhteistyötä vahvistetaan yhteisillä työpajoilla sekä jalkautumalla tapahtumiin. Viestinnän panostaminen tärkeä.
HYVÄikä kehittämiskärjen kohderyhmänä ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat iäkkäät, joilla todettua tai piilossa olevaa psyykkiseen tai sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta.
Vahvistamalla ohjauksen ja neuvonnan sekä yhteistyön rakenteita on mahdollista tukea toimintakykyistä kotona asumista, tunnistaa varhaisemmin piileviä tukitarpeita sekä varmistaa oikea-aikainen hoitoon pääsy.
Mobiiliverkostomallia hyödyntäen verkostoyhteistyö alusta teamsiin.
Järjestöjen, vapaaehtoisten ja ammattilaisten yhteistyön, tiedonkulun ja osaamisen kehittyminen sekä tehostuminen
Palveluiden kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden parantuminen
Hyvinvointialueen ja järjestöjen, yhdistysten sekä seurakunnan yhteistyöllä on mahdollista kehittää palvelujen laatua ja vaikuttavuutta sekä vastata ikäihmisten muuttuviin tarpeisiin ja toiveisiin
Etsivän ja löytävän työn hyvinvointialue tasoisen mallin kehittämiseksi ja selkeyttämiseksi järjestettiin neljä työpajaa.
Ensimmäinen työpaja: Osallistujina olivat hyvinvointialueen, kunnan, järjestöjen, yhdistysten ja seurakunnan edustajat. Työpajassa käsiteltiin etsivää ja löytävää vanhustyötä. Aiheet olivat:
- Mitä on etsivä työ? Mitä on löytävä työ?
- Tärkeät tahot ja toimijat etsivässä ja löytävässä työssä
- Verkostoalustan ideointi
- Etsivän työn koordinointi
Toinen työpaja: Hyvinvointialueen toimijoiden kesken aiheena oli yhteinen näkökulma etsivään ja löytävään vanhustyöhön VAKElla. Tärkeinä pidettiin:
- Asiakkaiden tavoittaminen: Jalkautuminen ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa
- Aito kohtaaminen: Uskallus kysyä ja nähdä asiat
- Tietoisuuden lisääminen: Etsivän ja löytävän työn koordinointi
- Monitoimijainen työskentely: Yhteistyö eri työntekijöiden ja toimijoiden kanssa
- Asiakkaan voimavarojen löytäminen: Tukeminen ja luottamuksen luominen
- Erityisen tuen turvaaminen: Sosiaalipalvelut ja ohjaus terveys- ja kolmannen sektorin palveluihin
- Vapaaehtoistyö ja omaisyhteistyö: Vapaaehtoistyön ja vertaisuuden hyödyntäminen
Kolmas työpaja: Hyvinvointialueen toimijoiden kesken. Aiheena oli kenelle etsivää ja löytävää työtä suunnataan. Tärkeinä pidettiin:
- Asiakkaan omien voimavarojen tunnistaminen
- Tilanteet, joissa asiakkaasta on jäänyt huoli
Neljäs työpaja: Mukana oli järjestö- ja yhdistystoimijoita sekä hyvinvointialueen työntekijöitä. Käytiin läpi asiakascaseja ja löydettiin yhteisiä nimittäjiä:
- Tunnistamisen merkitys
- Asiakkaan tilanteeseen tarttuminen oikeassa kohdassa
- Eteneminen asiakkaan tahtiin
- Tilanteen juurisyiden selvittäminen
Työskentelyn etenemisessä asiakkaan tilanteen ratkaisemiseksi tunnistettiin seuraavat asiat:
- Tilanteen konkretisoiminen
- Motivointi ja sitoutuminen
- Perustarpeiden turvaaminen
- Juurisyiden selvittäminen
- Tuki ja ohjaus
- Yhteistyö tukiverkoston kanssa
- Seuranta ja arviointi
Hyvinvointialueen vanhuspalveluissa on vahva tahto kehittää etsivää ja löytävää vanhustyötä.
Uusi toimintamalli on yksi askel kohti yhteisöllisempää ja asiakaslähtöisempää vanhustyötä. Se ei ainoastaan täydennä hyvinvointialueen tarjoamia palveluita, vaan myös ennaltaehkäisee ikäihmisten siirtymistä raskaimpiin palveluihin, tukien heidän toimijuutta ja elämänhallintaa.
Ohjaukseen ja neuvontaan liittyvän ennakoivan toiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti.
Verkostoalusta perustettiin keväällä- 24. Alustalla olevien toimijoiden määrä on kasvanut tasaisesti koko ajan. Vuoden lopussa- 24 toimijoita oli alustalla 125.