Ohjauksen kehittäminen ikääntyneiden palveluissa (RRP, P4,I1, I4)
Oikea-aikaiset palvelut varmistetaan kohdennetulla neuvonnalla, ohjauksella ja palvelutarpeen arvioinnilla.
Toimintamallin nimi
Oikea-aikaiset palvelut varmistetaan kohdennetulla neuvonnalla, ohjauksella ja palvelutarpeen arvioinnilla.
Ohjauksen kehittäminen ikääntyneiden palveluissa on osa Senioritoimintamalli (vanhuspalveluvetoinen), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I4) | Innokylä kokonaisuutta.
Hyväikä -kärjessä luodaan senioritoimintamalli, jonka avulla etsivää ja löytävää vanhustyötä pyritään laajentamaan, varhaisia tukitarpeita tunnistamaan, ohjausta- ja neuvontaa sekä tarpeisiin vastaavia toimintoja edelleen kehittämään ja yhteydenottoa huolitilanteissa helpottamaan.
Senioritoimintamalli pitää sisällään kaksi vahvasti toisiinsa yhteydessä olevaa toimintamallia ohjauksen kehittäminen ikääntyneiden palveluissa ja Etsivä ja löytävä vanhustyö hyvinvointialuetasoinen malli | Innokylä.
Senioritoimintamallissa ohjausta kehitettiin
-
kehittämällä jalkautuvaa työtä (Senioreiden hyvinvointikiertue, eläkeläisjärjestöihin jalkautuminen)
-
kehittämällä viestintää (ikääntyneiden palveluopas, painomateriaalit, verkkosivujen kehittäminen, ohjausvideot)
Jalkautuvan työn kehittäminen
-
Seniorineuvonnan/senioreiden hyvinvointikiertue
Hyvinvointikiertue suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä HYVÄHyte-hankekärjen kanssa. Tammi-lokakuun aikana järjestettiin 9 tapahtumaa eri puolilla hyvinvointialuetta paikoissa, joissa ikääntyneitä liikkuu esimerkiksi terveysasemilla ja kirjastoissa. Tapahtumista viestittiin monikanavaisesti verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, palveluoppaassa sekä yli 75-vuotialle lähetetyllä infokirjeellä.
Kiertueen tapahtumissa kohdattiin yhteensä 510 alueemme ikääntynyttä.
Hyvinvointikiertueen saaman suosion ja positiivisen palautteen myötä Seniorineuvonta jatkaa jalkautumista osana Hyvinvointitoimijat tutuksi-infoja vuoden 2025 aikana.
Katso lisää:
-
Eläkeläisjärjestöihin jalkautuminen
Eläkeläisjärjestöihin jalkauduttiin kertomaan ikääntyneille suunnatuista palveluista. Tapaamisissa kerrottiin hyvinvointialueen palveluista sekä muista keskeisistä esimerkiksi kuntien ja muiden toimijoiden hyvinvointia tukevista palveluista. Tavoitteena oli lisätä tietoa erilaisista palveluvaihtoehdoista sekä kuinka palveluihin hakeudutaan ja kuinka toimia tilanteessa, jossa herää huoli ikäihmisestä. Tapaamisissa oli esillä myös etsivän ja löytävän vanhustyön ja verkostyotyön näkökulmaa.
Tammi-heinäkuun 2024 aikana kohdattiin yli 1700 ikääntynyttä.
Kokemusten pohjalta luotiin ehdotus eläkeläisjärjestöihin jalkautumisesta jatkossa.
Viestinnän kehittäminen
-
Ikääntyneiden palveluopas
Ikääntyneiden palveluoppaaseen on koottu kaikkien ikääntyneille keskeisten hyvinvointialueen toimipisteiden ja palvelujen yhteystiedot. Oppaassa on kerrottu, mitä eri palvelut tarkoittavat, mitä ne pitävät sisällään ja kenelle ne on suunnattu. Lisäksi palveluoppaasta löytyy tietoa Vantaan ja Keravan kaupunkien palveluista, ulkoilu- ja liikuntapaikoista sekä erilaisista ikääntyneiden harrastusmahdollisuuksista. Oppaaseen on koottu tietoa myös järjestöjen ja seurakuntien palveluista.
Palveluoppaan päivittämisessä oli mukana hyvinvointialueen ammattilaisia sekä kuntien ja muiden toimijoiden edustajia.
Alkuvuodesta 2024 palveluoppaan pilottiversiota painatettiin 5000 kpl ja sitä toimitettiin saataville esimerkiksi Vantaa-infoihin, Keravan asiointipisteelle, kirjastoihin sekä terveysasemille. Pilottiversiosta kerättiin ja saatiin palautetta ikääntyneiltä itseltään, asiakasraadilta sekä ammattilaisilta.
Toinen painos julkaistiin kesällä 2024, jonka yhteydessä oppaasta julkaistiin myös ruotsinkielinen versio.
Palveluopasta painatettiin vuoden 2024 aikana yhteensä 10 500 kpl.
Vuonna 2025 palveluopasta painatettiin 1000kpl lisäerä. Palveluopas päivitetään kevään 2025 aikana.
Katso lisää:
Ikääntyneiden palveluopas tulossa alkuvuodesta 2024 | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
- Painomateriaalit
Luotiin uudet Seniorineuvonnan esitteet. Käyntikortti, jossa on Seniorineuvonnan yhteystiedot sekä SOTE-esite, jossa yhdistyy Seniorineuvonnan kuvaus ja yhteystiedot sekä terveysaseman toiminta ja yhteystiedot.
Suomenkielisiä esitteitä painatettiin 800kpl + 800kpl, ruotsinkielisiä 200kpl + 200kpl.
Lisäerä 1000kpl käyntikortteja painatettiin alkuvuodesta 2025.
-
Verkkosivujen kehittäminen
Hyvinvointialueen verkkosivuille luotiin sivu kuvaamaan vanhusten palveluihin hakeutumista. Uuden sivun tavoitteena on selkeyttää vanhusten palveluihin hakeutumisen prosessia sekä tukea asiakkaita oikean palvelun piiriin hakeutumisessa sekä itsenäiseen tiedon hankintaan.
Linkki vanhusten palveluihin hakeutuminen
Voi hyvin eläkkeellä-sivua kehitettiin käyttäjäkokemusten pohjalta. Tarpeita ja toiveita sivun sisällöstä kerättiin webropol-kyselyllä hyvinvointialueen asukkailta sekä ikääntyviä kohtaavilta ja ohjaavilta ammattilaisilta.
-
Ohjausvideot
Osana monikanavaista viestintää luotiin Välittäminen ja huoli ikääntyneestä -animaatiovideo.
Välittäminen ja huoli ikääntyneestä videon tarkoituksena on muistuttaa toisista välittämisen tärkeydestä ja ohjata kuinka toimia kun kohtaa henkilön josta herää huoli. Videossa kerrotaan huoli-ilmoituksesta, kuinka se tehdään sekä Seniorineuvonnasta.
Lisäksi luodaan videotallenteita keskeisistä palveluista. Esimerkiksi Seniorineuvonta, muistin tutkiminen, apuvälinepalvelut, hoitotarvikejakelu, omaishoito.
Katso lisää:
Välittäminen ja huoli ikääntyneestä - YouTube
-
Uutiskirje
Uutiskirjeen tarkoituksena on viestiä yhteistyökumppaneille säännöllisesti ajankohtaista aiheista ja tulevista tapahtumista. Vanhusten palvelujen uutiskirjettä on pilotoitu vuoden 2024 aikana. Uutiskirjeen kautta yhteistyökumppaneita on myös kutsuttu mukaan esimerkiksi kehittämistyöpajoihin.
HYVÄikä kehittämiskärjen kohderyhmänä ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat iäkkäät, joilla todettua tai piilossa olevaa psyykkiseen tai sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta. Kehittämistyöstä hyötyvät kuitenkin kaikki hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluista tietoa tarvitsevat asukkaat, läheiset sekä ammattilaiset.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ikäihmisten asiakasraati on osallistunut kehittämistyöhön muun muassa kommentoimalla tuotettua ikääntyneiden palveluopasta, osallistumalla keväällä 2024 digitaalisen Tarmoa-alustan kokeiluun sekä syksyllä 2024 antamalla kommentteja suunnitteilla olevista info- ja ohjausvideoista. Ikääntyneiden asiakasraati koostuu 12-15 raatilaisesta. Tarmoa-alustan kokeiluun on osallistunut alueen ikäihmisiä myös jalkautuvan toiminnan yhteydessä keväällä 2024.
Senioritoimintamallissa yhteiskehittämistä tehtiin monipuolisesti eri toimijoiden kanssa esimerkiksi työpajoissa. Työpajoihin osallistui alueen ikääntyneitä, järjestöjen, yhdistysten ja muiden toimijoiden edustajia sekä hyvinvointialueen työntekijöitä. Yhteistyötä tekemällä saatiin tärkeää tietoa ja monipuolista asiakasymmärrystä kehittämistyön tueksi, jolla varmistetaan kehittämistoimien kohdentuvan todellisiin tarpeisiin.
Kehittämisessä huomioidaan hyvinvointialueen kaksikielisyys sekä väestön monikielisyys. Painomateriaalit tuotetaan suomeksi ja ruotsiksi. Video on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi sekä englanniksi. Verkkosivuilla hyödynnetään Google-kääntäjää, joka mahdollistaa verkkosivutekstien kääntämisen yli 120 kielelle.
Toimintamallin juurtuminen osaksi organisaation arjen toimintaa on huomioitu läpi kehittämisen ja huomioitu jo suunnitteluvaiheessa. Kaikki toimintamallissa kehitetyt toimenpiteet pohjautuvat aitoihin arjen tarpeisiin, joita on saatu esille erilaisten selvitysten sekä kuulemisten kautta.
Kehittämistyö on tehty vahvasti vanhusten palvelujen toimialaan integroituna ja kaikilla toimenpiteillä on ollut vastinpari toimialalla. Kehittämistyössä pilotoituidut toimenpiteet siirretään suunnitelmallisesti toimialan vastinparille kapulanvaihtona ennen hankkeen päättymistä. Pilottien perusteella muotoillaan toimiva, kestävä, kustannustehokas ja tarpeisiin vastaava ehdotus jatkossa hyödynnettäväksi.
Kansikuva
