Senioritoimintamalli (vanhuspalveluvetoinen), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I4)

Senioritoimintamallissa luodaan hyvinvointialuetasoinen etsivän-  ja löytävän  vanhustyön toimintamalli sekä kehitetään ohjausta ja neuvontaa. 

Toimintamallin nimi
Senioritoimintamalli (vanhuspalveluvetoinen), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Senioritoimintamallissa luodaan hyvinvointialuetasoinen etsivän-  ja löytävän  vanhustyön toimintamalli sekä kehitetään ohjausta ja neuvontaa. 

Toteutuspaikka
Vantaa ja Kerava
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Mari Ventola

Luotu

20.10.2023

Viimeksi muokattu

18.02.2025
Ratkaisun perusidea

Senioritoimintamalli on osa HYVÄikä-hankekärkeä, jonka tavoitteena on tukea ikäihmisten kotona asumista kohdentaen palveluita ennakoivalla otteella ja selkiyttäen ikäihmisten kotiin tuotettavien palveluiden kokonaisuutta hyvinvointialueella nivoen se luontevasti koko sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoimaan huomioiden heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat ikäihmiset. Ikäihmisten oikea-aikainen palveluiden piiriin pääsy / hoitoon pääsy paranee ennakoivalla otteella piileviä tukitarpeita ja ongelmia varhain tunnistamalla (kalliiden palveluiden tarve laskee per asukas) ja toimintakykyinen kotona asuminen on mahdollista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuella.

HYVÄikä pitää sisällään kaksi toimintamalli kokonaisuutta:

Senioritoimintamallissa luodaan toimintamallit, joiden avulla etsivää ja löytävää vanhustyötä pyritään laajentamaan, varhaisia tukitarpeita tunnistamaan, ohjausta- ja neuvontaa sekä tarpeisiin vastaavia toimintoja edelleen kehittämään ja yhteydenottoa huolitilanteissa helpottamaan.

Senioritoimintamalli pitää sisällään kaksi vahvasti toisiinsa yhteydessä olevaa toimintamallia. 

Toimintamallien tarkemmat kuvaukset:

Toimintaympäristö

Toimintamallia on kehitetty Vantaan ja Keravan alueella.

Kehittämisessä huomioidaan hyvinvointialueen kaksikielisyys sekä väestön monikielisyys. Painomateriaalit tuotetaan suomeksi ja ruotsiksi. Video on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi sekä englanniksi. Verkkosivuilla hyödynnetään Google-kääntäjää, joka mahdollistaa verkkosivutekstien kääntämisen yli 120 kielelle. 

-Osallisuussuunnitelma

-palveluverkkosuunnitelma

-Hyvinvointisuunnitelma?

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyöstä hyötyvät  kaikki hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluista tietoa tarvitsevat asukkaat, läheiset sekä ammattilaiset.

1.  Heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat iäkkäät, joilla todettua tai piilossa olevaa psyykkiseen tai sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ikäihmisten asiakasraati on osallistunut kehittämistyöhön muun muassa kommentoimalla tuotettua ikääntyneiden palveluopasta, osallistumalla keväällä 2024 digitaalisen Tarmoa-alustan kokeiluun sekä syksyllä 2024 antamalla kommentteja suunnitteilla olevista info- ja ohjausvideoista. Ikääntyneiden asiakasraati koostuu 12-15 raatilaisesta.  Tarmoa-alustan kokeiluun on osallistunut alueen ikäihmisiä myös jalkautuvan toiminnan yhteydessä keväällä 2024.

Asiakasymmärrystä on kerrytetty kyselyillä sekä työpajoissa, joiden aiheita ovat olleet muun muassa yhteistyötoiminta, viestintä sekä etsivä ja löytävä vanhustyö. Työpajoissa on ollut mukana kohderyhmää edustamassa itseään ja/tai alueella ikääntyneiden parissa toimivaa toimijaa.

2. Ammattilaiset

Kehittämistyötä on tehty jatkuvassa yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa. Yhteistyötä ja -kehittämistä tehtiin monipuolisesti eri toimijoiden kanssa esimerkiksi työpajoissa ja muissa tapahtumissa sekä kyselyillä. Työpajoihin osallistui hyvinvointialueen ammattilaisten lisäksi laajasti yhteistyökumppaneita, järjestöjen, yhdistysten sekä muiden toimijoiden edustajia. Yhteistyötä tekemällä saatiin tärkeää tietoa ja monipuolista asiakasymmärrystä kehittämistyön tueksi, jolla varmistetaan kehittämistoimien kohdentuvan todellisiin tarpeisiin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimialaan integroitu kehittämistyö

Toimintamallin juurtuminen osaksi organisaation arjen toimintaa on huomioitu läpi kehittämisen ja huomioitu jo suunnitteluvaiheessa. Kaikki toimintamallissa kehitetyt toimenpiteet pohjautuvat aitoihin arjen tarpeisiin, joita on saatu esille erilaisten selvitysten sekä kuulemisten kautta. 

Kehittämistyö on tehty vahvasti vanhusten palvelujen toimialaan integroituna ja kaikilla toimenpiteillä on ollut vastinpari toimialalla. Kehittämistyössä pilotoituidut toimenpiteet siirretään suunnitelmallisesti toimialan vastinparille kapulanvaihtona ennen hankkeen päättymistä. Pilottien perusteella muotoillaan toimiva, kestävä, kustannustehokas ja tarpeisiin vastaava ehdotus jatkossa hyödynnettäväksi. 

 

Toimintamallista on tehty ihmisiin kohdistuvien vaikutustenarviointi (IVA)

Arvioinnissa esille nousivat hyvinvointialueen väestön monikielisyys ja näin ollen haaste viestiä toiminnasta sekä tarjota palvelua yhdenveraisesti kielestä riippumatta. Jonkin verran vaikutuksia kokeiluvaiheessa todettiin olevan maantieteellisellä sijainnilla, sillä pilotointivaiheessa kokeiluja tehdään vain tietyillä alueilla. 

Toimintamallien juurtuessa osaksi pysyvää toimintaa tulee palvelun olla kaikkien saatavilla riippumatta esimerkiksi maantieteellisestä sijainnista tai puhutusta kielestä. Viestintään ja tiedottamiseen tulee kiinnittää huomiota esimerkiksi panostamalla selkokieliseen viestintään. 

Kansikuva
Senioritoimintamalli 2024-2025

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä