FIT - Palautetietoisen työskentelytavan laajentaminen Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa on tarkoitus vahvistaa palautetietoista toimintatapaa ja tuoda FIT-mittari osaksi arkityötä Kanta-Hämeen hyvinvointialueella Perhe-, sosiaali- ja vammaispalveluissa. 

Toimintaympäristö

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen  Perhe-, sosiaali- ja vammaispalvelujen toimiala. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Projektin myötä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lapsiperhepalveluihin ja aikuissosiaalityöhön saadaan yhdenmukaisuutta vaikuttavuuden mittaamiseen ja tiedolla johtamiseen sekä vahvistettua systeemistä työotetta. 

Tavoiteltu muutos

Projektin myötä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lapsiperhepalveluihin ja aikuissosiaalityöhön saadaan yhdenmukaisuutta vaikuttavuuden mittaamiseen ja tiedolla johtamiseen sekä vahvistettua systeemistä työotetta. Tavoitteena saada palautetietoinen työskentelytapa FIT (Feedback Informed Treatment) käyttöön kaikissa lastensuojelun palveluissa ja perhekeskuksen ja aikuissosiaalityön palveluissa  soveltuvin osin. Tavoite on saada hyvinvointialuetasoiset rakenteet tukemaan palautetietoisen työskentelytavan juurtumista.

Muutoksen mittaaminen

Projektin aikana seurataan hyvinvointialueella koulutettujen määrää ja OpenFIT sovelluksen käyttäjien määrää. 

Toteutussuunnitelma

- Hyödynnetään oman ja muiden hyvinvointialueiden käyttökokemukset sekä THL:n pilotin kokemukset käyttöönoton laajentamisessa ja suunnittelussa
- Hyödynnetään Helsingin kaupungin ja Helsinki Mission konsultaatioapua projektin suunnittelussa
- FIT-mittari sovelluksen kilpailutus on tehty ja Oma Hämeeseen valittu OpenFIT-sovellus
- Tavoitteena integroida valittu sovellus tulevaisuudessa uuteen asiakastietojärjestelmään ja liittää tietoaltaaseen
- Ostetaan RRP2 -hankerahalla johdon ja henkilöstön koulutukset ja koulutetaan alueelle omat FIT-kouluttajat, ostetaan FIT-oppikirjoja
- Luodaan alueelle toimivat palautetietoisen työskentelytavan rakenteet, koulutussuunnitelma, ohjausryhmä ja implementointiryhmä ja tiedolla johtamisen malli

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kokemusasiantuntijat ovat lukeneet ja kertoneet näkemyksiään asiakkaille suunnatusta esiteestä ennen sen julkaisua.