Fysioterapeutin suoravastaanotto osana Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen hoidon jatkuvuusmallia (RRP, P4, I1)
Fysioterapeutin suoravastaanottotoimintaa on kehitetty osana hoidon jatkuvuuden kehittämistyötä yhdistämällä ohjautumiseen ja konsultaatioihin liittyviä käytäntöjä ja tiivistämällä yhteistyötä koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohteella).
Kuntoutus on Pohteella organisoitunut omaksi toimialueekseen. Kuntoutuksen aluepalvelut vastaa perusterveydenhuollon terapiapalveluista, jotka käsittävät sekä fysio-, toiminta- että puheterapian palvelut. Fysioterapeutin suoravastaanottotoiminta on osa kuntoutuksen aluepalveluita. Toimintaa on tällä hetkellä noin 20 toimipisteessä noin 30 asiantuntijafysioterapeutin toteuttamana eri puolilla Pohdetta.
Fysioterapeutin suoravastaanottotoimintaa on toteutettu useassa eri toimipisteessä Pohteella jo pidemmän aikaa. Osa tästä toiminnasta on alkanut ennen hyvinvointialueeksi yhdistymistä. Kehittämisen aikana myös uusia toimipisteitä on Pohteen strategian mukaisesti aloittanut toimintaa. Suoravastaanottotoiminnan suhteen on alueella ollut hyvin erilaisia käytäntöjä. Fysioterapeutin suoravastaanottotoiminnan ja terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden välinen yhteistyö on tunnistettu tärkeäksi, mutta sen tekemiseksi ei ole ollut rakenteita. Palveluun ollaan ohjauduttu eri kriteereiden perusteella, asiakkaalle ajanvarauksen sijoittaminen on vaihdellut toimipisteittäin ja tapoja konsultoida lääkäriä on ollut monia. Toiminnan yhdenmukaisen tilastoinnin suhteen on myös ollut haasteita, jolloin palvelua ei olla pystytty tarkastelemaan tilastojen valossa. Etenkin ohjautumisen erilaiset käytännöt ovat Pohteella haastaneet keskitettyjen palveluiden, kuten digitaalisen sotekeskuksen vastaanoton ja kuntoutuksen etäpalveluiden toimintaa. Kehittämistyötä on tehty osana RRP2 ja RRP4 hankkeita. RRP2 hankkeessa kehittämisen fokus on ollut Oulun alueella ja RRP4 osiossa on laajennettu toimintamalli koko Pohteelle.
Lisää tähän Teijan tekstiä mukaillen
Yhtenä tärkeänä muutoksena luotiin aluekohtaisesti konsultaatiokanavat lääkärille, joissa tunnistettiin palvelusta kiireellisen ja kiireettömän konsultaation väylät. Näistä kiireettömät konsultaatiot osoitetaan asiakkaan omalääkärille ja tuetaan asiakkaan ja lääkärin välistä hoidon jatkuvuutta. Näitä konsultaatiokanavia hyödynnetään kehittämistyön muissakin osioissa mm. mielenterveys- ja päihdepalveluiden konsultaatioiden kohdentamisessa tukemaan hoidon jatkuvuutta. Kehittämisellä tavoiteltiin järjestelmätasolla yhteneväistä ohjautumisen mallia, johon kuului mm. ajanvarauskirjojen yhteneväinen nimeäminen. Järjestelmässä luotiin myös keinot, millä fysioterapeutin suoravastaanottotoimintaa pystytään tilastojen näkökulmasta tarkastelemaan.
Kehittämistyön tavoitteiden saavuttamista mitataan työtyytyväisyyskyselyillä, asiakaspalautekyselyillä sekä kyselyllä moniammatillisesta yhteistyöstä sote- keskuksissa. Kehitettyjen selkeiden toimintamallien käyttöönotto vaikuttaa ammattilaisten työhyvinvointiin sekä niillä on vaikutusta asiakkaiden palvelupolun sujuvuuteen. Kehittämistyössä on mitattu suoravastaanoton fysioterapeuttien työtyytyväisyyttä ja pyydetty avointa palautetta näiden yhteydessä. Kehittämisen aikana on toteutettu tehostetun asiakaspalautteen keräämisjakso, jonka tulosten ja avoimen palautteen kautta voimme tehdä johtopäätöksiä. Näiden lisäksi ammattilaisten kokemukset, joita jaetaan moniammatillisissa tapaamisissa ovat tärkeä muutoksen mittaamisen tapa kehittämistyön onnistumisessa. Fysioterapeutin suoravastaanottotoiminnan tilastollinen tarkastelu voidaan tehdyn kehittämistyön ansiosta tarkastella potilastietojärjestelmän kautta ja määritellä toimintaan kohdennettavaa resurssia moniammatillisesti yhteistyössä toimijoiden kesken.
Kohderyhmää ovat fysioterapeutin suoravastaanotolle ohjautuvat asiakkaat, joilla on akuutti tuki- ja liikuntaelinoire, jotka ohjautuvat palveluun sosiaali- ja terveyskeskuksen vastaanotolta palveluun. Asiakkaiden kokemuksia ja palautetta saadaan organisaation monikanavaisen palautejärjestelmän kautta. Hankkeen aikana toteutettiin fysioterapeutin suoravastaanottotoiminnassa tehostetun asiakaspalautteen jakso, jonka aikana palautetta kerättiin miltei 2,5 kertaisesti muuhun vuoteen verrattuna. Kohderyhmään kuuluvat myös Pohteella työskentelevät noin 30 asiantuntijafysioterapeuttia suoravastaanottotoiminnassa 20 sosiaali- ja terveyskeskuksessa.