Fysioterapeutin suoravastaanotto osana Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen hoidon jatkuvuusmallia (RRP, P4, I1)
Fysioterapeutin suoravastaanottotoimintaa on kehitetty osana hoidon jatkuvuuden kehittämistyötä yhdistämällä ohjautumiseen ja konsultaatioihin liittyviä käytäntöjä ja tiivistämällä yhteistyötä koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohteella).
Model name
Fysioterapeutin suoravastaanottotoimintaa on kehitetty osana hoidon jatkuvuuden kehittämistyötä yhdistämällä ohjautumiseen ja konsultaatioihin liittyviä käytäntöjä ja tiivistämällä yhteistyötä koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohteella).
Hoidon jatkuvuuden näkökulmasta fysioterapeutin suoravastaanotolle ohjautumista on vahvistettu mm. koulutuksella, luomalla yhtenäisesti nimetyt ajanvarauskirjatoiminnot koko Pohteen alueelle ko. palvelulle sekä rakennettu aluekohtaisesti yhteneväiset konsultaatiokanavat. Näissä korostuu fysioterapeutin suoravastaanotolla lääkärikonsultaatiot, jolle on luotu konsultaatiokanavat asiakkaan asian kiireellisyyden mukaan. Kiireetön konsultaatio on määritelty ohjautuvan asiakkaan omalääkärille, joka vahvistaa asiakkaan ja lääkärin hoidon jatkuvuutta. Pohteen alueella kehitetään myös muiden ammattilaisten välisiä konsultaatiokäytäntöjä hoidon jatkuvuus huomioiden ja tiivistetään terveyden- ja sairaanhoidon palvelujen, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, sosiaalipalvelujen ja kuntoutuspalveluiden välistä yhteistyötä sosiaali- ja terveyskeskuksissa. Uusien toimintamallien tavoitteena on sujuvamman moniammatillisen yhteistyön hyödyt, parempi diagnostiikka ja hoidon koordinaatio.
Kuntoutus on Pohteella organisoitunut omaksi toimialueekseen. Kuntoutuksen aluepalvelut vastaa perusterveydenhuollon terapiapalveluista, jotka käsittävät sekä fysio-, toiminta- että puheterapian palvelut. Fysioterapeutin suoravastaanottotoiminta on osa kuntoutuksen aluepalveluita. Toimintaa on tällä hetkellä noin 20 toimipisteessä noin 40 asiantuntijafysioterapeutin toteuttamana eri puolilla Pohdetta.
Kohderyhmää ovat fysioterapeutin suoravastaanotolle ohjautuvat asiakkaat, joilla on akuutti tuki- ja liikuntaelinoire, jotka ohjautuvat palveluun sosiaali- ja terveyskeskuksen vastaanotolta palveluun. Asiakkaiden kokemuksia ja palautetta saadaan organisaation monikanavaisen palautejärjestelmän kautta. Hankkeen aikana toteutettiin fysioterapeutin suoravastaanottotoiminnassa tehostetun asiakaspalautteen jakso, jonka aikana palautetta kerättiin miltei 2,5 kertaisesti muuhun vuoteen verrattuna. Kohderyhmään kuuluvat myös Pohteella työskentelevät noin 40 asiantuntijafysioterapeuttia suoravastaanottotoiminnassa 20 sosiaali- ja terveyskeskuksessa.
Fysioterapeutin suoravastaanotolle ohjautumisesta sekä konsultaatioiden toimivuudesta tulee keskustella osana terveyskeskustasolla tehtävää moniammatillista yhteistyötä. Ohjautumisen onnistuminen vaatii sekä henkilöstön välistä keskustelua että moniammatillisissa palavereissa asian käsittelyä. Yhtenäiset potilastietojärjestelmätasoiset ohjaamisen käytännöt alueella, esimerkiksi ajanvarauskirjojen yhtenäinen nimeäminen, helpottavat etenkin keskitetyistä palveluista asiakkaiden ohjausta. Ohjautumisen käytännöt voidaan ottaa osaksi esimerkiksi vastaanoton ammattilaisten tai keskitetyn hoidon tarpeen arvioinnin ammattilaisten viikkopalaveria sovituin aikavälein.
Fysioterapeutin suoravastaanotolle ohjautuminen on parantunut Pohteen alueella. Keskustelu toiminnan sujuvuudesta on tullut tutummaksi. Konsultaatioväylät ovat parantaneet ammattilaisten välistä yhteistyötä asiakasasioissa.