Fysioterapeutti osana sosiaali- ja terveyskeskuksen moniammatillista tiimityötä Päijät-Hämeessä
Kuvaus fysioterapeutin roolista ja tehtävistä osana sosiaali- ja terveyskeskuksen moniammatillista tiimityötä Päijät-Hämeessä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021) mukaan hyvinvointialueen tulee edistää ja ylläpitää väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä varmistaa yhdenvertaiset, yhteentoimivat ja kustannusvaikuttavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen väestön palveluntarpeen kehittyminen vaatii merkittäviä muutoksia alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen. Päijät-Hämeen tulevaisuuden sote-keskuksen toimintamallia uudistetaan huomioiden yhdenmukaiset sote-palvelut, asiakkaiden palvelutarve, laadukas ja vaikuttava palvelutuotanto sekä kustannustehokkuus.
Tuki- ja liikuntaelinsairaudet kuormittavat runsaasti terveydenhuoltoa. Tutkimuksissa on todettu, että asiantuntijafysioterapeutit pystyvät arvioimaan ja hoitamaan tuki- ja liikuntaelinsairaita itsenäisesti ja vaikuttavasti eikä potilasturvallisuus ole vaarantunut. Pieni osa fysioterapeutille ohjautuneista asiakaista tarvitsee jatkokäyntiä lääkärille, jolloin lääkärit vapautuvat hoitamaan muita asiakkaita.
Toimintaympäristönä ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kuntoutuksen oman palvelutuotannon sote-keskukset: Asikkala, Heinola, Hollola, Orimattila ja Padasjoki.
Moniammatillisen tiimityön malli on osa laajempaa kehittämiskokonaisuutta Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa ja silloisen Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän vuonna 2019 alkaneessa Muutosohjelmassa. Lisäksi kuntoutusta on uudistettu vuosina 2020 - 2022 Kuntoutuksen uudistamiskomitean esityksen pohjalta osana Marinin hallitusohjelmaa.
Hyvinvointialueen tavoitteena on tuottaa päijäthämäläisille yhdenmukaiset sote-keskuspalvelut, jotka toimivat maakunnallisena kokonaisuutena siten, että palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja ovat asiakkaan näkökulmasta oikea-aikaisia ja tarkoituksenmukaisia.
Tavoitteena on luoda sote-keskuksiin moniammatillinen ydintiimimalli, jossa fysioterapeutti työskentelee tiiviisti osana tiimiä.
Yhteiskehittämisen kehittäjäjoukon ovat muodostaneet Päijät-Hämeen oman palvelutuotannon sote-keskusten ammattilaiset ja palvelun loppukäyttäjänä tuki- ja liikuntaelinvaivoista oirehtivat asiakkaat.
Toimintamallia on kehitetty moniammatillisena työpajatyöskentelynä sekä erikseen kuntoutuksen ammattilaisista koostuvana työryhmätyöskentelynä. Kuntoutuksen omat työryhmät koottiin työntekijä-, esihenkilö- ja johtotasoisesti.
Kehittämisessä on lisäksi hyödynnetty Tulevaisuuden sote-keskus -hanketiimin ammattilaisia ja kehittäjäasiakasta.
Moniammatillista kehittämistyötä on ohjannut Päijät-Hämeen maakunnallinen kehittämisryhmä.
Sote-palvelujen yhteensovittaminen edellyttää ammattilaisilta ajattelutavan muutosta. Asiakas tulee kohdata kokonaisvaltaisesti kaikissa palveluissa, hänen tarpeitaan tulee arvioida moniammatillisesti ja hänet tulee ohjataan tarpeen mukaisiin palveluihin.
Tiimityöskentelyyn kuuluu keskeisesti ammattilaisten asiantuntijuuden jakaminen. On tärkeää oppia tuntemaan ja tietämään toisen sote-ammattilaisen asiantuntijuus asiakkaalle laadukkaan palvelun tuottamisessa.
Päijät-Hämeessä tiimin fysioterapeutin ensisijaisena työtehtävänä on tuki- ja liikuntaelinsairauksien akuuttivastaanotto eli fysioterapeutin suoravastaanotto. Fysioterapeutin suoravastaanotossa on kyse fysioterapeutin työnkuvan laajentumisesta perinteisesti lääkärille kuuluneisiin työtehtäviin. Koulutettu fysioterapeutti osaa arvioida, onko asiakkaan ongelma fysioterapian keinoin hoidettavissa. Tarvittaessa fysioterapeutti voi ohjata asiakkaan tiimin lääkärin vastaanotolle. Fysioterapeutin suoravastaanoton tavoitteena on nopeuttaa asiakkaan hoitoon pääsyä ja varmistaa, että asiakkaan kuntoutuminen pääsee alkamaan ajoissa toiminta- ja työkyvyn palauttamiseksi. Tavoitteena on asiakasmäärien kasvu fysioterapeutin suoravastaanotolla.
Asiakkaiden ohjautumista fysioterapeutin suoravastaanotolle mitattiin määrällisesti verraten toimintaan ennen tiimimallia. Samanaikaisesti palvelutuotannossa kerättiin asiakaskokemusta.
Työntekijäkokemus nousi esille kuntoutuksen ammattilaisten kanssa säännöllisissä Tiimimalli-työryhmän kokouksissa. Lisäksi kuntoutuksen esihenkilöiden ja johdon kanssa työskenneltiin tiiviisti asioita linjaten.
Muutoksen seuranta tehtiin näkyväksi myös muille ammattilaisille ja tiimeihin ja siitä viestittiin kvartaaleittain.
- Sote-keskusten moniammatilliset työpajat ja pienryhmätyöskentelyt eri aiheiden ympärillä
- Työpajojen tuotosten pohjalta luotiin alustava toimintamalli, jota ryhdyttiin pilotoimaan pilottisarjana yksi sote-keskus kerrallaan. Samalla yhdenmukaistettiin toimintamalli Päijät-Hämeen hyvinvointialueella (Pilotti 1 Hollola, Pilotti 2 Asikkala ja Pilotti 3 Orimattila, lisäksi Heinolan siirtyminen hyvinvointialueelle huomioitiin tiimimallin yhdenmukaistamisella).
- Säännölliset kehittämiskokoukset kuntoutuksen tiimimalliin liittyvän henkilöstön ja esihenkilöiden kanssa
- Kuntoutuksen johdon kanssa tehtävä säännöllinen yhteistyö (linjattavat asiat)
- Kansallinen yhteistyö, työpajat ja koulutukset
- Kuntoutuksen valtakunnallinen kehittäminen ja benchmarkkaus
- Tiedonkeruu ja ajankohtaiset julkaisut
Yhteiskehittämisen kohderyhmänä ovat Päijät-Hämeen kuntoutuksen oman palvelutuotannon sote-keskusten tiimien ammattilaiset ja palvelun loppukäyttäjänä tuki- ja liikuntaelinvaivoista oireilevat asiakkaat.
Tiimin fysioterapeutin ensisijaisena työtehtävänä on tuki- ja liikuntaelinsairauksien akuuttivastaanotto eli fysioterapeutin suoravastaanotto, joka on tarkoitettu 16 vuotta täyttäneille asiakkaille, joilla on äkillisesti ilman tapaturmaa tai kuumeilua alkanut tules-oireilu. Akuuttioireilu on kestänyt maksimissaan kuusi viikkoa. Päijät-Hämeen hyvinvointialueella suoravastaanottopalvelua tuotetaan Etelä-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueen ohjeiden mukaisesti.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty kokemusasiantuntijoilta ja asiakaskokemusta on kerätty osana kuntoutuksen tulosalueen palvelutuotantoa.
Sote-keskusten tiimien ammattilaisia on aktiivisesti osallistettu yhteiskehittämiseen ja erilaisten ohjeiden sisällölliseen työstämiseen. Työntekijöitä on kohdattu ja kuunneltu, sillä he tietävät, miten työtä tehdään ja sitä kautta pääsevät myös organisoimaan moniammatillista toimintamallia.
Asiakkaan asian ratkaisu käynnistetään moniammatillisessa tiimissä ensikontaktista siten, että hoidon tarpeen arvioinnissa asiakas ohjataan fysioterapeutin suoravastaanotolle oikea-aikaisesti, tarpeen mukaisesti ja sujuvasti.