Fysioterapeutti osana sosiaali- ja terveyskeskuksen moniammatillista tiimityötä Päijät-Hämeessä

Kuvaus fysioterapeutin roolista ja tehtävistä osana sosiaali- ja terveyskeskuksen moniammatillista tiimityötä Päijät-Hämeessä.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021) mukaan hyvinvointialueen tulee edistää ja ylläpitää väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä varmistaa yhdenvertaiset, yhteentoimivat ja kustannusvaikuttavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen väestön palveluntarpeen kehittyminen vaatii merkittäviä muutoksia alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen. Päijät-Hämeen tulevaisuuden sote-keskuksen toimintamallia uudistetaan huomioiden yhdenmukaiset sote-palvelut, asiakkaiden palvelutarve, laadukas ja vaikuttava palvelutuotanto sekä kustannustehokkuus.

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet kuormittavat runsaasti terveydenhuoltoa. Tutkimuksissa on todettu, että asiantuntijafysioterapeutit pystyvät arvioimaan ja hoitamaan tuki- ja liikuntaelinsairaita itsenäisesti ja vaikuttavasti eikä potilasturvallisuus ole vaarantunut. Pieni osa fysioterapeutille ohjautuneista asiakaista tarvitsee jatkokäyntiä lääkärille, jolloin lääkärit vapautuvat hoitamaan muita asiakkaita.

Toimintaympäristönä ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kuntoutuksen oman palvelutuotannon sote-keskukset: Asikkala, Heinola, Hollola, Orimattila ja Padasjoki. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Moniammatillisen tiimityön malli on osa laajempaa kehittämiskokonaisuutta Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa ja silloisen Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän vuonna 2019 alkaneessa Muutosohjelmassa. Lisäksi kuntoutusta on uudistettu vuosina 2020 - 2022 Kuntoutuksen uudistamiskomitean esityksen pohjalta osana Marinin hallitusohjelmaa. 

Hyvinvointialueen tavoitteena on tuottaa päijäthämäläisille yhdenmukaiset sote-keskuspalvelut, jotka toimivat maakunnallisena kokonaisuutena siten, että palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja ovat asiakkaan näkökulmasta oikea-aikaisia ja tarkoituksenmukaisia.

Tavoitteena on luoda sote-keskuksiin moniammatillinen ydintiimimalli, jossa fysioterapeutti työskentelee tiiviisti osana tiimiä.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Kuntoutuksen palveluun tulee päästä oikea-aikaisesti ja tarpeen mukaisesti. Moniammatillisen tiimimallin tavoitteena on ohjata asiakas suoraan oikealle ammattilaiselle.  Fysioterapeutin suoravastaanotolle asiakas voi hakeutua suoraan lääkärissä käynnin sijaan. 

Ammattilainen: Tarve eri ammattilaisten välisen yhteistyön ja tuen lisääntymiselle. Fysioterapeutin työskentely kiinteänä osana moniammatillista tiimiä. Tiimin ammattilaisten toiminnalla pyritään turvaamaan asiakkaan hoidon jatkuvuus siten, että tiimi vastaa tiimille listattujen asiakkaiden kokonaisvaltaisesta hoidosta ja hyvinvointiin liittyvästä palveluohjauksesta. 

Organisaatio: Moniammatillisen tiimin resurssien oikeanlainen kohdentuminen ja toiminnan vaikuttavuus. 

Yhteiskunta: Sote-uudistuksessa yksi painopistealue on peruspalvelujen kehittäminen. Tarkoituksena on vahvistaa ihmisten luottamusta julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin siten, että ihminen saa palvelunsa sujuvasti ja avun yksilöllisiin tarpeisiinsa. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden työnjakoa kehitetään siten, että asiakasta palvelevat moniammatilliset tiimit ja tukena ovat erikoistason konsultaatiot ja digitalisaation tuomat hyödyt. Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet muodostavat neljänneksen perusterveydenhuollon lääkärikäynneistä. Kun fysioterapeuttien osaamista hyödynnetään asiakkaan parhaaksi asiakkaat saavat hoidon nopeammin ja sairauspoissaolot vähenevät. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Yhteiskehittämisen kehittäjäjoukon ovat muodostaneet Päijät-Hämeen oman palvelutuotannon sote-keskusten ammattilaiset ja palvelun loppukäyttäjänä tuki- ja liikuntaelinvaivoista oirehtivat asiakkaat. 

Toimintamallia on kehitetty moniammatillisena työpajatyöskentelynä sekä erikseen kuntoutuksen ammattilaisista koostuvana työryhmätyöskentelynä. Kuntoutuksen omat työryhmät koottiin työntekijä-, esihenkilö- ja johtotasoisesti. 

Kehittämisessä on lisäksi hyödynnetty Tulevaisuuden sote-keskus -hanketiimin ammattilaisia ja kehittäjäasiakasta.   

Moniammatillista kehittämistyötä on ohjannut Päijät-Hämeen maakunnallinen kehittämisryhmä. 

Tavoiteltu muutos

Sote-palvelujen yhteensovittaminen edellyttää ammattilaisilta ajattelutavan muutosta. Asiakas tulee kohdata kokonaisvaltaisesti kaikissa palveluissa, hänen tarpeitaan tulee arvioida moniammatillisesti ja hänet tulee ohjataan tarpeen mukaisiin palveluihin.  

Tiimityöskentelyyn kuuluu keskeisesti ammattilaisten asiantuntijuuden jakaminen. On tärkeää oppia tuntemaan ja tietämään toisen sote-ammattilaisen asiantuntijuus asiakkaalle laadukkaan palvelun tuottamisessa.

Päijät-Hämeessä tiimin fysioterapeutin ensisijaisena työtehtävänä on tuki- ja liikuntaelinsairauksien akuuttivastaanotto eli fysioterapeutin suoravastaanotto. Fysioterapeutin suoravastaanotossa on kyse fysioterapeutin työnkuvan laajentumisesta perinteisesti lääkärille kuuluneisiin työtehtäviin. Koulutettu fysioterapeutti osaa arvioida, onko asiakkaan ongelma fysioterapian keinoin hoidettavissa. Tarvittaessa fysioterapeutti voi ohjata asiakkaan tiimin lääkärin vastaanotolle. Fysioterapeutin suoravastaanoton tavoitteena on nopeuttaa asiakkaan hoitoon pääsyä ja varmistaa, että asiakkaan kuntoutuminen pääsee alkamaan ajoissa toiminta- ja työkyvyn palauttamiseksi. Tavoitteena on asiakasmäärien kasvu fysioterapeutin suoravastaanotolla.

Muutoksen mittaaminen

Asiakkaiden ohjautumista fysioterapeutin suoravastaanotolle mitattiin määrällisesti verraten toimintaan ennen tiimimallia. Samanaikaisesti palvelutuotannossa kerättiin asiakaskokemusta.

Työntekijäkokemus nousi esille kuntoutuksen ammattilaisten kanssa säännöllisissä Tiimimalli-työryhmän kokouksissa. Lisäksi kuntoutuksen esihenkilöiden ja johdon kanssa työskenneltiin tiiviisti asioita linjaten. 

Muutoksen seuranta tehtiin näkyväksi myös muille ammattilaisille ja tiimeihin ja siitä viestittiin kvartaaleittain.

Toteutussuunnitelma
  • Sote-keskusten moniammatilliset työpajat ja pienryhmätyöskentelyt eri aiheiden ympärillä
  • Työpajojen tuotosten pohjalta luotiin alustava toimintamalli, jota ryhdyttiin pilotoimaan pilottisarjana yksi sote-keskus kerrallaan. Samalla yhdenmukaistettiin toimintamalli Päijät-Hämeen hyvinvointialueella (Pilotti 1 Hollola, Pilotti 2 Asikkala ja Pilotti 3 Orimattila, lisäksi Heinolan siirtyminen hyvinvointialueelle huomioitiin tiimimallin yhdenmukaistamisella). 
  • Säännölliset kehittämiskokoukset kuntoutuksen tiimimalliin liittyvän henkilöstön ja esihenkilöiden kanssa 
  • Kuntoutuksen johdon kanssa tehtävä säännöllinen yhteistyö (linjattavat asiat)
  • Kansallinen yhteistyö,  työpajat ja koulutukset
  • Kuntoutuksen valtakunnallinen kehittäminen ja benchmarkkaus 
  • Tiedonkeruu ja ajankohtaiset julkaisut
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yhteiskehittämisen kohderyhmänä ovat Päijät-Hämeen kuntoutuksen oman palvelutuotannon sote-keskusten tiimien ammattilaiset ja palvelun loppukäyttäjänä tuki- ja liikuntaelinvaivoista oireilevat asiakkaat. 

Tiimin fysioterapeutin ensisijaisena työtehtävänä on tuki- ja liikuntaelinsairauksien akuuttivastaanotto eli fysioterapeutin suoravastaanotto, joka on tarkoitettu 16 vuotta täyttäneille asiakkaille, joilla on äkillisesti ilman tapaturmaa tai kuumeilua alkanut tules-oireilu. Akuuttioireilu on kestänyt maksimissaan kuusi viikkoa. Päijät-Hämeen hyvinvointialueella suoravastaanottopalvelua tuotetaan Etelä-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueen ohjeiden mukaisesti.  

Asiakasymmärrystä on kerrytetty kokemusasiantuntijoilta ja asiakaskokemusta on kerätty osana kuntoutuksen tulosalueen palvelutuotantoa. 

Sote-keskusten tiimien ammattilaisia on aktiivisesti osallistettu yhteiskehittämiseen ja erilaisten ohjeiden sisällölliseen työstämiseen. Työntekijöitä on kohdattu ja kuunneltu, sillä he tietävät, miten työtä tehdään ja sitä kautta pääsevät myös organisoimaan moniammatillista toimintamallia. 

Kokeilun tavoitteet

Asiakkaan asian ratkaisu käynnistetään moniammatillisessa tiimissä ensikontaktista siten, että hoidon tarpeen arvioinnissa asiakas ohjataan fysioterapeutin suoravastaanotolle oikea-aikaisesti, tarpeen mukaisesti ja sujuvasti.  

 

Ratkaisun perusidea

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sote-keskuksiin on perustettu moniammatilliset tiimit, joissa työskentelee läsnä tai etäyhteydellä muun muassa sairaanhoitajia, lääkäreitä, farmaseutti, fysioterapeutti, sosiaaliohjaaja, geronomi, työkykykoordinaattori, case manager, suun terveydenhuollon ammattilainen sekä mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisia. 

Moniammatillisessa tiimissä aloitetaan asiakkaan kokonaisvaltainen ja tarpeiden kartoitus heti ensiyhteydenotosta alkaen. Asiakkaan asia ratkaistaan moniammatillisessa tiimissä ja tarjotaan asiakkaalle hänen tarvitsemiaan palveluita oikean ammattilaisen toimesta. 

Moniammatillisen tiimin fysioterapeutin työnkuva muodostuu osittain sote-keskuksen tiimissä työskentelystä ja osittain aikuisten kuntoutuksen puolella tehdystä työstä. Fysioterapeutin tehtävät tiimissä ovat moniammatilliseen työskentelyyn osallistuminen, kuntoutuksen asiantuntijana toimiminen, tiimin toiminnan kehittäminen ja kuntoutuksen vastaanottotyö (ks. liite). 

Tiimin fysioterapeutin ensisijainen vastaanottotyö on tuki- ja liikuntaelinsairauksien akuuttivastaanotto eli fysioterapeutin suoravastaanotto. Tämän lisäksi myös lääkärin vastaanoton jälkeen kiireiset tules-asiakkaat voidaan ohjata tiimin fysioterapeutille. Asiakkaan kiireettömissä tilanteissa palveluohjaus tehdään kuntoutuksen keskitettyyn ajanvaraukseen ja neuvontaan. 

Kuntoutus käynnistyy asiakkaan yhteydenotosta sote-keskuksen tiimiin, 116 117 Päivystysapuun, Akuutti24 ensihoito- ja päivystyskeskukseen tai Digiklinikalle. Hoidon tarpeen arvion perusteella asiakkaalle varataan suoravastaanottoaika fysioterapeutin tiimikirjalta. 

Asiakas voi ohjautua suoravastaanotolle myös Omaolon oirearvion tuloksen perusteella. Oirearvion täytettyään asiakas saa suosituksen hoidosta ja palveluohjausta. Palvelu voi ohjata itsehoitoon, liikuntaneuvojalle, lähettämään tuloksen ammattilaiselle tai hakeutumaan päivystykseen. Mikäli tulos ohjaa fysioterapian suora- tai videoetävastaanotolle, asiakas pääsee varaamaan ajan sähköisesti itse.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (1994/559) antaa fysioterapeutille oikeuden tehdä tehtäviä, joihin hän on saanut valmiudet koulutuksensa, kokemuksensa ja ammattitaitonsa perusteella. Ennen tule-suoravastaanottotoiminnan aloittamista työnantajan tulee järjestää fysioterapeuteille täydenkoulutusta suoravastaanottotoimintaa varten, suositus on vähintään 15 opintopistettä (Suomen Fysioterapeutit ja Suomen Fysiatriyhdistys). 

Moniammatillisen tiimimallin kannalta keskeistä on fysioterapeutin luonnollinen ja tiivis päivittäinen työskentely osana tiimiä. 

Moniammatillisen tiimin päivittäistä työskentelyä edistää toimintamallin ja ohjeiden selkeä kuvaus, yhteisesti sovittujen toimintatapojen noudattaminen ja moniammatillinen johtaminen. Yhteistyö, keskustelu ja yhteisestä suunnasta sopiminen eri tulosalueiden esihenkilöiden kesken on merkittävää muutosjohtamisen ja toimintamallin jalkauttamisen kannalta. 

Tiimityötä tulee saada harjoitella ja kasvattaa keskinäistä ammattilaisten välistä luottamusta. Lisäksi tulee mahdollistaa tiimityöskentelyn jatkuva kehittäminen ja oppimisen mahdollisuus. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Fysioterapeutin suoravastaanottotoiminnan järjestäminen vaatii fysioterapeutin täydennyskoulutuksen suoravastaanottotoimintaa varten. 

Hyvinvointialueella tulee moniammatillisesti määritellä tiimien yhteiset tavoitteet ja yhteinen tahtotila.  

Käytettävissä olevat resurssit tulee määritellä ja turvata laadukkaan toiminnan tuottamiseksi. 

Palveluprosessit, keskeiset toimintaperiaatteet ja ohjeet tulee dokumentoida ammattilaisille työvälineiksi koulutuksia unohtamatta.  

Viestintä on juurruttamista yhtälailla, kuin ammattilaisten kohtaaminen ja kuuntelu.

Huomioitava on riittävä resurssointi kehittämisen tehtäviin kuten esimerkiksi toimintamallin suunnitteluun, aikataulutukseen, riskien arviointiin, resurssien hallintaan, toimintamallin jalkauttamiseen ja seurantaan.   

Johdon tuki ja tarvittavat linjaukset työskentelyn aikana on turvattava. 

Muutoksen toteuttaminen vaatii tekoja, keskusteluja, muutosjohtamista ja seurantaa. 

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Moniammatilliset tiimit on käynnistetty ja fysioterapeutin työtehtävät yhteensovitettu tiimimallin kokonaisuuteen. 

Asiakkaaksi tulon prosesseja on laajennettu ja tältä osin rakennettu uusia toimintatapoja ohjautua fysioterapeutin suoravastaanotolle. 

Kuntoutuksen toimintamalli tiimityöskentelyssä sote-keskuksissa on määritelty ja kuvattu: tavoitteet, kohderyhmä, palveluun ohjautuminen, asiakkaan palveluprosessi ja tilastointi.   

Sote-ammattilaiset on koulutettu hoidon tarpeen arvioon, asiakkaan kuntoutustarpeen tunnistamiseen, kuntoutuspalveluun ohjaamiseen ja palvelujen sisältöihin. 

Kuntoutuksen palvelut ovat tulleet muille ammattilaisille enemmän tutuksi ja fysioterapia on tullut näkyvämmäksi osaksi vastaanottotoimintaa.

Fysioterapeutin suoravastaanotolle ohjautuminen on parantunut, ja asiakkaat saavat tarpeen mukaisen ja oikea-aikaisen palvelun paremmin. 

Yhteenvetona on laadittu Kuntoutuksen käsikirja moniammatillisessa tiimimallissa. Käsikirja linjaa fysioterapeutin roolin ja tehtävät tiimissä sekä toimii sote-ammattilaisille perehdytysmateriaalina. 

Monialaisen yhteiskehittämisen menetelmin on opittu uusia ja vaikuttavia tapoja ymmärtää asiakasta kokonaisvaltaisesti sekä ammattilaisten että kehittäjäasiakkaiden kanssa.  Työpajatoiminnat ovat vahvistaneet osallisuutta, vastuullisuutta ja rakentaneet luottamusta ammattilaisten välille. 

Liitteet