Fysioterapeutti osana sosiaali- ja terveyskeskuksen moniammatillista tiimityötä Päijät-Hämeessä

Kuvaus fysioterapeutin roolista ja tehtävistä osana sosiaali- ja terveyskeskuksen moniammatillista tiimityötä Päijät-Hämeessä.

Toimintamallin nimi
Fysioterapeutti osana sosiaali- ja terveyskeskuksen moniammatillista tiimityötä Päijät-Hämeessä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuvaus fysioterapeutin roolista ja tehtävistä osana sosiaali- ja terveyskeskuksen moniammatillista tiimityötä Päijät-Hämeessä.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Asikkalan, Heinolan, Hollolan, Orimattilan ja Padasjoen sote-keskukset
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Fysioterapeutin suoravastaanotto
Fysioterapeutin vastaanotto Asiakastarina

Tekijä

Elina Leinonen

Luotu

09.05.2023

Viimeksi muokattu

02.02.2024
Ratkaisun perusidea

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sote-keskuksiin on perustettu moniammatilliset tiimit, joissa työskentelee läsnä tai etäyhteydellä muun muassa sairaanhoitajia, lääkäreitä, farmaseutti, fysioterapeutti, sosiaaliohjaaja, geronomi, työkykykoordinaattori, case manager, suun terveydenhuollon ammattilainen sekä mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisia. 

Moniammatillisessa tiimissä aloitetaan asiakkaan kokonaisvaltainen ja tarpeiden kartoitus heti ensiyhteydenotosta alkaen. Asiakkaan asia ratkaistaan moniammatillisessa tiimissä ja tarjotaan asiakkaalle hänen tarvitsemiaan palveluita oikean ammattilaisen toimesta. 

Moniammatillisen tiimin fysioterapeutin työnkuva muodostuu osittain sote-keskuksen tiimissä työskentelystä ja osittain aikuisten kuntoutuksen puolella tehdystä työstä. Fysioterapeutin tehtävät tiimissä ovat moniammatilliseen työskentelyyn osallistuminen, kuntoutuksen asiantuntijana toimiminen, tiimin toiminnan kehittäminen ja kuntoutuksen vastaanottotyö (ks. liite). 

Tiimin fysioterapeutin ensisijainen vastaanottotyö on tuki- ja liikuntaelinsairauksien akuuttivastaanotto eli fysioterapeutin suoravastaanotto. Tämän lisäksi myös lääkärin vastaanoton jälkeen kiireiset tules-asiakkaat voidaan ohjata tiimin fysioterapeutille. Asiakkaan kiireettömissä tilanteissa palveluohjaus tehdään kuntoutuksen keskitettyyn ajanvaraukseen ja neuvontaan. 

Kuntoutus käynnistyy asiakkaan yhteydenotosta sote-keskuksen tiimiin, 116 117 Päivystysapuun, Akuutti24 ensihoito- ja päivystyskeskukseen tai Digiklinikalle. Hoidon tarpeen arvion perusteella asiakkaalle varataan suoravastaanottoaika fysioterapeutin tiimikirjalta. 

Asiakas voi ohjautua suoravastaanotolle myös Omaolon oirearvion tuloksen perusteella. Oirearvion täytettyään asiakas saa suosituksen hoidosta ja palveluohjausta. Palvelu voi ohjata itsehoitoon, liikuntaneuvojalle, lähettämään tuloksen ammattilaiselle tai hakeutumaan päivystykseen. Mikäli tulos ohjaa fysioterapian suora- tai videoetävastaanotolle, asiakas pääsee varaamaan ajan sähköisesti itse.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021) mukaan hyvinvointialueen tulee edistää ja ylläpitää väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä varmistaa yhdenvertaiset, yhteentoimivat ja kustannusvaikuttavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen väestön palveluntarpeen kehittyminen vaatii merkittäviä muutoksia alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen. Päijät-Hämeen tulevaisuuden sote-keskuksen toimintamallia uudistetaan huomioiden yhdenmukaiset sote-palvelut, asiakkaiden palvelutarve, laadukas ja vaikuttava palvelutuotanto sekä kustannustehokkuus.

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet kuormittavat runsaasti terveydenhuoltoa. Tutkimuksissa on todettu, että asiantuntijafysioterapeutit pystyvät arvioimaan ja hoitamaan tuki- ja liikuntaelinsairaita itsenäisesti ja vaikuttavasti eikä potilasturvallisuus ole vaarantunut. Pieni osa fysioterapeutille ohjautuneista asiakaista tarvitsee jatkokäyntiä lääkärille, jolloin lääkärit vapautuvat hoitamaan muita asiakkaita.

Toimintaympäristönä ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kuntoutuksen oman palvelutuotannon sote-keskukset: Asikkala, Heinola, Hollola, Orimattila ja Padasjoki. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yhteiskehittämisen kohderyhmänä ovat Päijät-Hämeen kuntoutuksen oman palvelutuotannon sote-keskusten tiimien ammattilaiset ja palvelun loppukäyttäjänä tuki- ja liikuntaelinvaivoista oireilevat asiakkaat. 

Tiimin fysioterapeutin ensisijaisena työtehtävänä on tuki- ja liikuntaelinsairauksien akuuttivastaanotto eli fysioterapeutin suoravastaanotto, joka on tarkoitettu 16 vuotta täyttäneille asiakkaille, joilla on äkillisesti ilman tapaturmaa tai kuumeilua alkanut tules-oireilu. Akuuttioireilu on kestänyt maksimissaan kuusi viikkoa. Päijät-Hämeen hyvinvointialueella suoravastaanottopalvelua tuotetaan Etelä-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueen ohjeiden mukaisesti.  

Asiakasymmärrystä on kerrytetty kokemusasiantuntijoilta ja asiakaskokemusta on kerätty osana kuntoutuksen tulosalueen palvelutuotantoa. 

Sote-keskusten tiimien ammattilaisia on aktiivisesti osallistettu yhteiskehittämiseen ja erilaisten ohjeiden sisällölliseen työstämiseen. Työntekijöitä on kohdattu ja kuunneltu, sillä he tietävät, miten työtä tehdään ja sitä kautta pääsevät myös organisoimaan moniammatillista toimintamallia. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (1994/559) antaa fysioterapeutille oikeuden tehdä tehtäviä, joihin hän on saanut valmiudet koulutuksensa, kokemuksensa ja ammattitaitonsa perusteella. Ennen tule-suoravastaanottotoiminnan aloittamista työnantajan tulee järjestää fysioterapeuteille täydenkoulutusta suoravastaanottotoimintaa varten, suositus on vähintään 15 opintopistettä (Suomen Fysioterapeutit ja Suomen Fysiatriyhdistys). 

Moniammatillisen tiimimallin kannalta keskeistä on fysioterapeutin luonnollinen ja tiivis päivittäinen työskentely osana tiimiä. 

Moniammatillisen tiimin päivittäistä työskentelyä edistää toimintamallin ja ohjeiden selkeä kuvaus, yhteisesti sovittujen toimintatapojen noudattaminen ja moniammatillinen johtaminen. Yhteistyö, keskustelu ja yhteisestä suunnasta sopiminen eri tulosalueiden esihenkilöiden kesken on merkittävää muutosjohtamisen ja toimintamallin jalkauttamisen kannalta. 

Tiimityötä tulee saada harjoitella ja kasvattaa keskinäistä ammattilaisten välistä luottamusta. Lisäksi tulee mahdollistaa tiimityöskentelyn jatkuva kehittäminen ja oppimisen mahdollisuus. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Moniammatilliset tiimit on käynnistetty ja fysioterapeutin työtehtävät yhteensovitettu tiimimallin kokonaisuuteen. 

Asiakkaaksi tulon prosesseja on laajennettu ja tältä osin rakennettu uusia toimintatapoja ohjautua fysioterapeutin suoravastaanotolle. 

Kuntoutuksen toimintamalli tiimityöskentelyssä sote-keskuksissa on määritelty ja kuvattu: tavoitteet, kohderyhmä, palveluun ohjautuminen, asiakkaan palveluprosessi ja tilastointi.   

Sote-ammattilaiset on koulutettu hoidon tarpeen arvioon, asiakkaan kuntoutustarpeen tunnistamiseen, kuntoutuspalveluun ohjaamiseen ja palvelujen sisältöihin. 

Kuntoutuksen palvelut ovat tulleet muille ammattilaisille enemmän tutuksi ja fysioterapia on tullut näkyvämmäksi osaksi vastaanottotoimintaa.

Fysioterapeutin suoravastaanotolle ohjautuminen on parantunut, ja asiakkaat saavat tarpeen mukaisen ja oikea-aikaisen palvelun paremmin. 

Yhteenvetona on laadittu Kuntoutuksen käsikirja moniammatillisessa tiimimallissa. Käsikirja linjaa fysioterapeutin roolin ja tehtävät tiimissä sekä toimii sote-ammattilaisille perehdytysmateriaalina. 

Monialaisen yhteiskehittämisen menetelmin on opittu uusia ja vaikuttavia tapoja ymmärtää asiakasta kokonaisvaltaisesti sekä ammattilaisten että kehittäjäasiakkaiden kanssa.  Työpajatoiminnat ovat vahvistaneet osallisuutta, vastuullisuutta ja rakentaneet luottamusta ammattilaisten välille. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Fysioterapeutin suoravastaanottotoiminnan järjestäminen vaatii fysioterapeutin täydennyskoulutuksen suoravastaanottotoimintaa varten. 

Hyvinvointialueella tulee moniammatillisesti määritellä tiimien yhteiset tavoitteet ja yhteinen tahtotila.  

Käytettävissä olevat resurssit tulee määritellä ja turvata laadukkaan toiminnan tuottamiseksi. 

Palveluprosessit, keskeiset toimintaperiaatteet ja ohjeet tulee dokumentoida ammattilaisille työvälineiksi koulutuksia unohtamatta.  

Viestintä on juurruttamista yhtälailla, kuin ammattilaisten kohtaaminen ja kuuntelu.

Huomioitava on riittävä resurssointi kehittämisen tehtäviin kuten esimerkiksi toimintamallin suunnitteluun, aikataulutukseen, riskien arviointiin, resurssien hallintaan, toimintamallin jalkauttamiseen ja seurantaan.   

Johdon tuki ja tarvittavat linjaukset työskentelyn aikana on turvattava. 

Muutoksen toteuttaminen vaatii tekoja, keskusteluja, muutosjohtamista ja seurantaa. 

Kansikuva
Piirroskuva tiimimallin ammattilaiset keskustelevat

Kehittämisen vaihe

Valmis