Gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen vahvistaminen

Pohjois-Savon hyvinvointialueen gerontologista sosiaalityötä ja -ohjausta painotetaan kohti suunnitelmallista, ennakoivaa ja pitkäjänteistä sosiaalityötä erityisen tuen tarpeen asiakkailla.

Toimintaympäristö

Pohjois-Savo on korkean sairastavuuden maakunta, jonka väestö vähenee ja vanhenee. Pohjois-Savossa asui vuonna 2022 lähes 248 000 ihmistä, joista yli 66 000 on täyttänyt 65 vuotta. Ikääntyvien osuus asukkaiden määrästä on kasvava ja samanaikaisesti kasvaa myös ikääntyvien palvelutarve. Hyvinvointialueuudistuksen myötä myös Pohjois-Savon hyvinvointialueella laaditaan palvelujärjestelmän uudistus. Palvelurakennetta ja -valikoimaa monipuolistetaan vahvistamalla etä- ja digipalveluita sekä kotiin vietäviä ja liikkuvia palveluita. Asiakkaiden palveluita tehostetaan lisäämällä eri sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden ja ammattilaisten välistä yhteistyötä. 

Sote-palveluiden järjestämistä haastaa väestön ikääntymisestä johtuva kasvava palveluiden tarve, henkilöstön riittävyys ja talouden tasapainottamisvelvollisuudet, minkä vuoksi palveluiden uudistaminen on välttämätöntä. Uudistamista ohjaa hyvinvointialueen strategia, joka kytkeytyy tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toteuttamiseen.

 

 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ikääntyessä erilaiset sosiaaliset ongelmat – kuten talouteen ja perhesuhteisiin liittyvät haasteet ja päihdeongelmat – voivat kärjistyä eläköitymisen, yksinäisyyden ja terveydellisten huolten ja iän kasvaessa. Gerontologinen sosiaalityö ja -ohjaus vastaa näihin palveluntarpeisiin. Gerontologinen sosiaalityö on luonteeltaan muutosta tukevaa työtä, jonka tavoitteena on vahvistaa iäkkäiden ja heidän omaistensa olosuhteita ja osallisuutta, lieventää sosiaalisia ongelmia ja elämäntilanteen haasteita sekä lisätä heidän hyvinvointia.  

Pohjois-Savon gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen yksikköön sisältyy sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen palvelut ikääntyneiden parissa.  Gerontologinen sosiaalityö on sosiaalityön erityisala, jossa työntekijöillä on erityistä tietämystä ikääntymisestä ja sen vaikutuksesta yksilön elämään. Gerontologinen sosiaalityö keskittyy erityisen tuen tarpeen asiakkaiden kohtaamiseen.

Gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen yksikkö on verrattain nuori, mikä perustettiin hyvinvointialueella siirryttäessä. Edeltävästi gerontologista sosiaalityötä tarjottiin vaihtelevasti Pohjois-Savon kunnissa - osassa toiminta toteutui osana yhdennettyä sosiaalityötä, osassa gerontologisia sosiaalityöntekijöitä on toiminut pitempään.

Kehittämistyön käynnistyessä Pohjois-Savon hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelut jakautui maantieteellisesti viiteen alueeseen (pohjoinen, koillinen, keskinen, läntinen ja eteläinen). Alueella oli tarve yhtenäistää alueiden toimintamalleja, sillä lähtötilanteessa kullakin alueella toimittiin osittain omien toimintatapojen ja prosessien mukaisesti. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen yksikön työntekijöiden kehittämishalukkuutta ja -innokkuutta kartoitettiin talvella 2024. Jokainen yksikön työntekijä ilmoitti halukkuutensa osallistua kehittämiseen, mikä antoi kehittämiselle erinomaisen lähtökohdan. Sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien osallisuutta vahvistettiin viikottaisilla kehittämistyöpajoilla. Lisäksi tarpeen mukaan järjestettiin erillisiä työpajoja osalle työryhmän jäsenistä, esimerkiksi sosiaaliohjaajien kanssa järjestettiin tapaamiset kuukausittain.

Tavoiteltu muutos

Kehittämistyön lähtökohdat perustuvat sosiaalihuoltolakiin. Tavoitteena on, että gerontologisen sosiaalityön ja –ohjauksen asiakkaat ovat tulevaisuudessa sosiaalihuoltolain 3 § mukaisia erityisen tuen tarpeen asiakkaita. Gerontologista sosiaalityötä ja -ohjausta painotetaan kohti suunnitelmallista, ennakoivaa ja pitkäjänteistä sosiaalityötä jatkuvan kriisityön sijaan. Projektissa luodaan suunnitelmallisen sosiaalityön ja -ohjauksen sekä kiireellisten tilanteiden malli yksikköön.

Kehittämistyössä edistetään gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen työnjakoa sosiaalihuoltolain 15 §  ja 16 § mukaisesti. Sosiaalityöntekijät toteuttavat erityisen tuen tarpeen asiakkaille sosiaalihuoltolaissa määritettyjä tehtäviä (SHL 36 §, 42 § ja 46 §). Sosiaaliohjaajat tukevat sosiaalityöntekijöitä erityisen tuen tarpeen asiakkaiden parissa asiakassuunnitelman mukaisesti. Johtavaa sosiaalityöntekijää tuetaan henkilöstötarpeen selvittämisessä ja sosiaaliohjaajien työnkuvien päivittämisessä. 

Lisäksi tuetaan työyksikön tiedolla johtamista ja rakenteellista sosiaalityötä. Projektissa luodaan T3-tunnusluvun seuraamisen ja kiireellisten aikojen tiedonkeruu päivittäisjohtamisen tueksi. 

Muutoksen mittaaminen

Kehittämistyön tavoitteita seurataan useilla laadullisilla ja määrällisillä mittareilla. Työntekijöiden ja -yksiköiden omia päivittäisjohtamisen tilastoja hyödynnetään aktiivisesti projektin tulosten mittaamiseen. Tavoitteita mitataan myös esimerkiksi valmistuneilla IMS-prosessikaavioilla, työohjeilla ja raporteilla. Henkilöstön työhyvinvointi, asiakas- ja työntekijäkokemukset kuvaavat myös tavoitteiden saavuttamista.

Toteutussuunnitelma

Kehittämistyön aikana tehtävät tavoitteet ja toimenpiteet voi jakaa viiteen kokonaisuuteen:

  1. Erityistä tukea tarvitsevat uudet asiakkaat tunnistetaan asiakasohjauksessa ja välitetään gerontologiselle sosiaalityölle ja –ohjaukselle. 
    1. Uudet, Ikäkeskuksen palveluiden ulkopuoliset asiakkaat ohjataan gerontologiseen sosiaalityöhön ja -ohjaukseen keskitetysti asiakasohjauksen neuvonnan ja viranomaislinjan kautta.
      1. Selvitetään kehittämistyön alussa gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen asiakasmäärät.
      2. Suunnitellaan ohjautumisen käytännöt ja käyttöönotto. Viestitään kansallisista toimintamalleista työntekijöille ja esihenkilöille. Neuvotellaan ohjautumisen käytännöistä johdon kanssa.
      3. Koulutetaan asiakasohjaajia, hoivakoordinaattoreita, gerontologisia sosiaalityöntekijöitä ja -ohjaajia sekä johtoa erityisen tuen tarpeen tunnistamiseksi. Laaditaan huoneentaulu ja ohjeistus erityisen tuen tarpeessa olevien iäkkäiden tunnistamiseen.
      4.  Seurataan toiminnan juurtumista ja tarvittaessa reagoidaan esiin tuleviin haasteisiin.
    2. Laaditaan suositus jo asiakkuudessa olevien Ikäkeskuksen asiakkaiden ohjautumiseen gerontologiseen sosiaalityöhön ja -ohjaukseen.
      1. Kartoitetaan tarve suositukselle syyskauden 2024 aikana. Hyödynnetään uusien asiakkaiden ohjautumisen toimenpiteessä saatuja kokemuksia.
      2. Suunnitellaan toimiva ohjautumisen suositus jo asiakkuudessa oleville asiakkaille yhdessä gerontologisten sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien sekä laajemmin Iäkkäiden palveluiden henkilöstön ja kehittäjien kanssa.
  2. Gerontologinen sosiaalityöntekijä vastaa erityisen tuen tarpeen asiakkaiden palvelutarpeen arviosta SHL 36 § mukaisesti.
    1. Gerontologinen sosiaalityöntekijä toimii asiakasohjauksen työparina ja vastaa palvelutarpeen arviosta erityistä tukea tarvitsevilla asiakkailla. 
      1. Kartoitetaan ja hyödynnetään kansallisesti toimivia gerontologisen sosiaalityön malleja.
      2. Neuvotellaan johdon kanssa sosiaalityöntekijöiden roolista palvelutarpeen arvioinneissa, luodaan yhteinen tahtotila sekä ymmärrys aiheesta.
      3. Suunnitellaan työparityöskentelyn käytännöt ja käyttöönotto yhdessä asiakasohjauksen ja gerontologisten sosiaalityöntekijöiden sekä -ohjaajien kanssa yhteiskehittämisen keinoin. Tehdään ohjeistus työparityöskentelyyn.
      4. Koulutetaan asiakasohjauksen henkilöstöä, gerontologisia sosiaalityöntekijöitä ja -ohjaajia sekä johtoa työparityöskentelyyn.
      5. Seurataan toiminnan juurtumista ja tarvittaessa reagoidaan esiin tuleviin haasteisiin.
  3. Asiakkuuden jatkuessa gerontologinen sosiaalityöntekijä toimii asiakkaan omatyöntekijänä tai hänen asiakastyötä tekevänä työparina (SHL 42 §). Gerontologinen sosiaalityö ja –ohjaus painottuu suunnitelmalliseen, ennakoivaan ja pitkäjänteiseen työhön jatkuvan kriisityön sijaan.
    1. Suunnitelmallisen sosiaalityön menetelmän ja asiakassuunnitelmien käyttöönotto gerontologisessa sosiaalityössä ja -ohjauksessa.
      1. Kartoitetaan ja hyödynnetään suunnitelmallisen sosiaalityön menetelmiä kansallisella tasolla. Luodaan niiden pohjalta yhdessä gerontologisten sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien kanssa alueelle toimiva malli yhteiskehittämisen keinoin.
      2. Suunnitellaan asiakassuunnitelmien käyttöä ja kirjaamisohjeita yhdessä gerontologisten sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien kanssa yhteiskehittämisen keinoin.
      3. Koulutetaan gerontologiset sosiaalityöntekijät ja -ohjaajat suunnitelmalliseen sosiaalityöhön ja otetaan suunnitelmallisen sosiaalityön menetelmä ja asiakassuunnitelmat käyttöön.
      4. Seurataan toiminnan juurtumista ja tarvittaessa reagoidaan esiin tuleviin kysymyksiin.
    2. Kiireellisten tilanteiden mallin luominen gerontologiseen sosiaalityöhön ja -ohjaukseen
      1. Käydään yhdyspintakeskustelut muiden sosiaalityön palvelutehtävien – mm. sosiaali- ja kriisipäivystyksen ja työikäisten palveluiden – kanssa työprosessien selkeyttämiseksi.
      2. Hyödynnetään kansallisia esimerkkejä kiireellisten tilanteiden toimintamalleista ja luodaan niiden pohjalta yhdessä gerontologisten sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien kanssa alueelle toimiva malli kiireellisiin tilanteisiin. 
      3. Koulutetaan gerontologiset sosiaalityöntekijät ja -ohjaajat kiireellisten tilanteiden malliin ja otetaan se käyttöön.
      4. Seurataan toiminnan juurtumista ja tarvittaessa reagoidaan esiin tuleviin kysymyksiin.
  4. Gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen henkilöstötarpeet ja työnjaolliset kysymykset ratkaistaan. 
    1. Selvitetään gerontologisten sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien asiakasmäärät ja asiakaspolut projektikauden alkaessa.
      1. Tavataan yksikön työntekijät tiedon keräämiseksi, tuotetaan tiedon pohjalta nykytilanteen selvitys.
    2. Johtavaa sosiaalityöntekijää tuetaan sosiaaliohjaajien työnkuvien päivittämisessä. 
      1. Osallistutaan sosiaaliohjaajien työnkuvan suunnittelemiseen yhdessä sosiaaliohjaajien ja johtavan sosiaalityöntekijän kanssa.
      2. Kerätään ja välitetään tietoa kansallisista esimerkeistä sosiaaliohjaajien työnkuvien päivittämisen tueksi.
      3. Käydään keskustelua yhdessä sosiaaliohjaajien ja -työntekijöiden kanssa yhteistyön ja työnjaon kysymyksistä kuukausittaisissa työpajoissa. 
  5. Edistetään tiedolla johtamista ja rakenteellista sosiaalityötä. 
    1. Tiedolla johtamisen työkalut otetaan käyttöön gerontologisessa sosiaalityössä ja -ohjauksessa.
      1. Selvitetään mitä tilastointitapoja jo käytössä Ikäkeskuksessa ja ovatko ne hyödynnettävissä gerontologiseen sosiaalityöhön ja -ohjaukseen.
      2. Ennen uuden sosiaalihuollon tietojärjestelmän käyttöönottoa pyritään ottamaan käyttöön keskeisimmät päivittäisjohtamisen tilastot johtavan sosiaalityöntekijän kanssa
      3. Uuden sosiaalihuollon tietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen tiedolla johtamisen tukeminen johtavan sosiaalityöntekijän kanssa.
    2. Tuetaan hyvinvointialueen rakenteellisen sosiaalityön verkoston toimintaa.
      1. Tuotetaan rakenteellisessa sosiaalityössä hyödynnettävää tietoa ja välitetään verkostolle. 
      2. Kannustetaan sosiaalityöntekijöitä ja -ohjaajia sosiaalisen raportoinnin käyttöön.
      3. Viestitään gerontologisesta sosiaalityöstä rakenteellisen sosiaalityön periaatteiden mukaisesti.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmänä ovat Pohjois-Savon hyvinvointialueen gerontologiset sosiaalityöntekijät ja -ohjaajat ja Ikääntyneiden palveluiden moniammatilliset työntekijät. 

Kehittäminen koskettaa myös Pohjois-Savon ikääntyviä asukkaita ja heidän läheisiään.  Etenkin kehittämisen kohteena ovat sosiaalihuoltolain mukaiset erityisen tuen tarpeen asiakkaat. Erityisen tuen tarpeessa oleville on tarve kehittää saavutettavampia palveluita, jotta kaikissa haavoittuvimmassa asemassa olevat ikääntyneet saavat tarvitsemaansa tukea ja apua. 

Kehittämisen visiona on, että erityisen tuen tarpeen asiakas saa tarpeensa mukaiset palvelut sujuvasti ja oikea-aikaisesti, palveluihin ohjaudutaan yhtenäisesti sekä palveluita myönnetään tarvelähtöisesti ja tasalaatuisesti. 

Asiakasosallisuutta edistettiin syksyllä 2024 käynnistyneellä Ikääntyneiden asiakasraadilla.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Gerontologista sosiaalityötä ja -ohjausta kehitetään osana Ikääntyneiden palveluiden tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimeenpanoa, osana asiakasohjauksen uudistamista. Gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen vahvistaminen kuuluu samaan projektitiimiin ja ohjausrakenteeseen asiakasohjauksen uudistamisen ja asumiseen sijoittumisen osaprojektien kanssa. 

Kehittämistyö linkittyy kiinteästi Ikääntyneiden palveluiden laajempaan kokonaisuuteen. Kokonaisuus löytyy Innokylästä sivulta "Tuottavuus ja taloudellisuusohjelman projektit Pohjois-Savon hyvinvointialueella". 

Gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen mallintamiseen hyödynnettiin esimerkiksi Etelä-Savon ja Siun Soten alueilla toimivia malleja. Valtakunnallinen GERIT-hanke on tuottanut kiitettävää tutkimustietoa gerontologisen sosiaalityön kehittämisen tueksi, mitä hyödynnettiin etenkin erityisen tuen tarpeen osalta. Lisäksi Soccan GeroMetro-hankkeen materiaaleja hyödynnettiin soveltuvin osin, esimerkiksi kiireellisten tilanteiden mallin luomisessa. Suunnitelmallisen sosiaalityön mallin pohjana toimi Soccan ja Heikki Waris instituutissa kuvattu Suunnitelmallisen sosiaalityön prosessia, joka on alunperin luotu lasten parissa työskentelyyn. Mallista muokattiin iäkkäiden asiakkaiden parissa työskentelyyn soveltuva prosessikuvaus.

Liitteet
Ideointi

Gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen suunnitelmallista toimintamallia, erityisen tuen tarpeen tunnistamista, kiireellisten tilanteiden työohjetta sekä moniammatillista työparityötä työstettiin kevätkauden 2024 ajan sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien viikkotiimeissä.  Kutakin aihetta lähestyttiin aluksi vapaalla ideoinnilla, minkä jälkeen kommentointiin laadittu työohjeiden luonnoksia ja lopuksi kerättiin palautetta toiminnasta käytännnön työssä. Kevään työpajojen teemat on luettavissa alta.

  • 6.3. Erityistä tukea tarvitsevien tunnistamisen huoneentaulu
  • 13.3. Suunnitelmallisen sosiaalityön malli suunnittelu
  • 20.3. Sosiaalityö huoli-ilmoituksissa
  • 27.3. Kiireellisten tilanteiden mallin suunnittelu
  • 3.4. Asiakassuunnitelmien käytön suunnittelu
  • 10.4. Tilastointi gerontologisessa sosiaalityössä ja -ohjauksessa
  • 17.4. Suunnitelmallisen sosiaalityön mallin kommentointi 
  • 24.4. Kiireellisten tilanteiden mallin kommentointi
  • 8.5. Hoivakoordinaattorit ja moniammatillinen yhteistyö
  • 15.5. Kiireellisten tilanteiden malli
  • 22.5. Palvelutarpeen arviointi, sosiaalityöntekijän rooli ja vastuu ideointia
  • 29.5. Suunnitelmallisen, kiireellisen mallin ja asiakassuunnitelmien kertaus
  • 5.6. Moniammatillinen työparityöskentely
  • 12.6. Huoli-ilmoitusprosessi
  • 19.6. Palautekeskustelu kevään kehittämisestä

Lisäksi Keskisen alueen sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat tapasivat kuukausittain omassa työryhmässään läpi vuoden. Työryhmän tavoitteena oli selkeyttää työnjakoa sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen välillä sekä sopia toimivista yhteistyön käytänteistä.Työpajoja järjestettiin yhteensä kuusi kappaletta ja työpajojen aiheet olivat seuraavat:

  1. Työparityön esteiden selvittäminen ja ratkaisujen etsiminen
  2. Keskisen alueen tiimin suunnittelu: perustehtävä, roolit, tavoitteet & pelisäännöt
  3. Moniammatillisen tiimin konkretia: asiakkaiden ohjautuminen, asiakasprosessi & yhteydenpito
  4. Moniammatillisen tiimin perustaminen: työnjako, asiakkaiden ohjautuminen & yhteistyö
  5. Sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien välinen työnjako ja yhteiset asiakkaat
  6. Case-työskentelyä yhteisistä asiakkaista

 

Idean valinta

Gerontologisen sosiaalityöntekijän roolia erityisen tuen tarpeen asiakkaiden asiakasprosessissa suunniteltiin sekä tutustumalla vertaishyvinvointialueiden käytäntöihin sekä kuulemalla työntekijöiden näkemyksiä. Asiakasohjauksen johtoryhmälle esiteltiin erilaisia vaihtoehtoja sosiaalityöntekijän roolista palvelutarpeen arvioinneissa sekä ikääntyneiden palveluiden päätöksenteossa. Hyvinvointialueen lakimiestä konsultoitiin myös kyseisten aiheiden tiimoilta.

Vertaishyvinvointialueiden kokemuksia kuulemalla päädyttiin johtavan sosiaalityöntekijän tuella siihen, ettei sosiaalityöntekijät ryhdy laatimaan RAI-arviointeja. Päätöstä tuki myös edellytys moniammatilliselle työskentelylle: kun sekä asiakaohjaajilla että sosiaalityöntekijöillä on selkeät rakenteistetut tehtävät erityisen tuen tarpeen asiakkaiden palvelutarpeen arvioinneissa, on todennäköisempaa että työparityö toteutuu myös arjen työssä.

Sosiaalityöntekijöiden päätösoikeuksia pohdittiin yksityiskohtaisesti palveluvalikkoa ja myöntämisperusteita läpikäymällä. Päätösoikeuksia laajennettaessa haluttiin kiinnittää huomiota sosiaalihuoltolain (1301/2014) 46 § ensimmäiseen momenttiin: "Omatyöntekijän kanssa asiakastyötä tekevän virkasuhteessa olevan sosiaalityöntekijän on tehtävä päätös niistä sosiaalipalveluista, joilla yhdessä turvataan 12 ja 13 §:n mukaisesti erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai erityistä tukea tarvitsevan muun asiakkaan välttämätön huolenpito ja toimeentulo sekä terveys ja kehitys, jos menettely on asiakkaan edun mukainen." Kunkin Ikäkeskuksen palvelun kohdalla pysähdyttiin pohtimaan, turvaako palvelu asiakkaan välttämätöntä huolenpitoa, toimeentuloa tai terveyttä sekä olisiko palveluiden myöntäminen sosiaalityöntekijän toimesta asiakkaan edun mukaista. Pohdinnan myötä sosiaalityöntekijöiden päätösoikeuksina ovat kotihoidon ja tukipalveluiden, päivätoiminnan, palveluseteleiden, asumispalveluiden sekä suunnitelmallisen sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen myöntäminen.

Sosiaaliohjauksen roolia suunniteltiin alueen sosiaaliohjaajien toiveita kuulemalla. Lisäksi roolin suunnittelussa hyödynnettiin vertaishyvinvointialueiden kokemuksia ja Innokylässä kuvattuja toimintamalleja. Sosiaaliohjaajien toimet päädyttiin siirtämään viroiksi, jotta sosiaaliohjaajilla olisi mahdollisuus myöntää täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea sekä sosiaaliohjausta. Pohjois-Savon hyvinvointialueen aluehallitus teki päätöksen tehtävien muuttamisesta viroiksi 4.9.2024. Muutoksen avulla edistettiin gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen saavutettavuutta.

 

Liitteet
Ratkaisun testaaminen

Sosiaalityöntekijän roolia palvelutarpeen arvioinneissa pilotoitiin Pohjoisen alueella noin kuukauden ajan syksyllä 2024. Pilotin tavoitteena oli testata, miten työparityö erityisen tuen tarpeen asiakkaiden palvelutarpeen arvioinneissa toteutuu, miten asiakkaat ohjautuu sosiaalityöntekijälle ja millaisia kokemuksia alueen sosiaalityöntekijälle tulee perehdytyksestä sekä Ikääntyneiden palveluiden päätöksenteosta.

Pilotointi rajattiin koskettamaan uusia ikäkeskuksen asiakkaita. Pilotin työnjako oli seuraava:

  • Asiakasohjauksen viranomaislinja  vastaanotti uusia asiakkaita, tunnisti erityisen tuen tarpeessa olevat asiakkaat ja järjesti moniammatillisen PTA-ajan.
  • Sosiaalityöntekijä vastasi uusien, erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkuuksien PTA-prosessista sekä teki päätökset sosiaalipalveluista yhdessä asiakasohjaajan kanssa.
  • Asiakasohjaaja laati erityisen tuen tarpeen asiakkaille RAI:n ja perehdytti sekä tuki sosiaalityöntekijää päätöksenteossa.
  • Muilla kuin erityisen tuen tarpeen asiakkailla asiakasohjaaja laati PTA:n olemassaolevien ohjeistusten mukaisesti.
  • Sosiaalityöntekijälle nimettiin mentoripari asiakasohjauksesta, joka perehdytti sosiaalityöntekijää uusiin vastuualueisiinsa. Lisäksi sosiaalityöntekijä kutsuttiin alueen tiimiin, missä oli mahdollisuus reflektoida haastavia asiakastapauksia.
Kokeilussa opittua

Pilotin aikana saatiin arvokasta kokemusta työparityön järjestämisestä sekä erityisen tuen tarpeen asiakkaiden kohtaamisesta ennen toimintamallien jalkauttamista koko hyvinvointialueelle. 

  • Kuukauden pituisen pilotin aikana tunnistettiin neljä erityisen tuen tarpeen asiakasta. Havainto antoi osviittaa myös muille alueille siitä, millaista asiakamäärää toiminnan laajentumisessa olisi odotettavissa.
  • Sosiaalityöntekijä koki roolinsa palvelutarpeen arvioinneissa ja päätöksenteossa luontevana. Perehdytys laajaan kokonaisuuteen koettiin sopivana ja asioiden opettelulle työn ohella saatiin hyvin tukea asiakasohjauksesta. Tämä havainto vahvisti ajatusta siitä, että toiminnan laajentuessa mentoriparien nimeäminen olisi tärkeää jokaiselle sosiaalityöntekijälle perehdytyksen tukemiseksi.
  • Moniammatillinen yhteistyö erityisen tuen tarpeen asiakkailla koettiin luontevaksi osaksi arjen käytäntöjä pilottiin osallistuneiden keskuudessa.
  • Pilottiin osallistuneet jakoivat kokemuksiaan Ikääntyneiden palveluiden asiakasohjauksen henkilöstölle yhteisessä kehittämisiltapäivässä, mikä auttoi luomaan kuvaa positiivisesta muutoksesta työntekemisen tavoissa.

 

Ratkaisun perusidea

Gerontologiset sosiaalityöntekijät vastaavat erityisen tuen tarpeen asiakkaiden palvelutarpeen arvioista, omatyöntekijyydestä ja ikääntyneiden palveluiden päätöksistä kotihoidon, tukipalveluiden, asumispalveluiden, palvelusetelien, suunnitelmallisen sosiaalityön ja -ohjauksen sekä täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen osalta. Asiakasohjaajat laativat erityisen tuen tarpeen asiakkaille RAI-arvioinnin, sekä täydentävät päätösoikeuksia omais- ja perhehoidon, liikkumista tukevien palveluiden ja kriisipaikkojen osalta. Sosiaaliohjaajat tukevat sosiaalityöntekijöitä erityisen tuen tarpeen asiakastapauksissa käytännön työparina. 

Erityisen tuen tarpeen huoneentaulu on luotu käytännön työkaluksi tunnistamisen tukena. Se kokoaa keskeiset sosiaalihuoltolain määritelmät, tunnistamisen kriteeristön sekä esimerkkikuvauksia mahdollisista erityisen tuen tapreen asiakkaista. Huoneentaulu on luotu moniammatillisen henkilöstön hyädynnettäväksi - sitä voivat hyödyntää niin asiakasohjaajat kuin sosiaalityöntekijät tunnistamisen tukena.

Sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan työnjaon luomisessa hyödynnettiin Etelä-Savon hyvinvointialueella tehtyä kehittämistyötä. Sosiaaliohjaajan asiakkuudesta tehdään ensimmäinen viranomaispäätös sosiaalityöntekijän toimesta. Sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan työnjaosta voit katsoa tarkempaa kuvausta oheisesta tiedostosta.

Pitkäjänteisen, suunnitelmallisen ja ennaltaehkäisevän sosiaalityön tukena otimii suunnitelmallisen gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen malli. Malli perustuu lastensuojelussa kehitettyyn suunnitelmalliseen työotteeseen, mutta on muokattu toimimaan ikääntyneiden asiakkaiden parissa. Suunnitelmallisen gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen malli pohjautuu asiakassuunnitelman huolelliseen laatimiseen, toteuttamiseen ja asiakkuuden seurantaan.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehittämistyön käyttöönoton ja juurruttamisen ehtoina olivat:

  • Gerontologisen sosiaalityön organisoituminen asiakasohjauksen yhteyteen. Pohjois-Savon hyvinvointialueella gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen yksikkö sijaitsi jo valmiiksi asiakasohjauksen palveluyksikköjohtajan alaisuudessa. Kuuluminen saman johtoryhmän alaisuuteen mahdollisti kehittämisen koko Ikääntyneiden asiakasohjauksessa. Tehdyt muutokset muuttivat sekä sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien, mutta myös asiakasohjaajien, hoivakoordinaattorien sekä lukuisten muiden Ikääntyneiden palveluiden työntekijöiden toimintamalleja. Ilman asiakasohjauksen johdon sitoutumista tavoiteltuun muutokseen, laajan organisatorisen muutoksen loppuunsaattaminen ja juurruttaminen olisi ollut äärettömän haastavaa.
  • Projektin sijoittuminen laajaan kehittämiskokonaisuuteen. Kuten edellä todettiin, tavoiteltu muutos vaikuttaa monen Ikääntyneiden palveluiden ammattiryhmän toimintaan. Koska gerontologista sosiaalityötä ja -ohjausta kehitettiin osana Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimeenpanoa, projektissa saatiin laajaa tukea ja osallistamisverkostoja muiden kehittäjien avustuksella. Esimerkiksi Asiakasohjauksen uudistamisen työryhmässä pystyttiin kouluttamaan noin yhdeksääkymmentä ammattilaista viiden projektityöntekijän voimin. Ilman laajaa verkostoa, yksin toimivan projektikoordinaattorin olisi ollut hyvin haastavaa tavoittaa kaikkia asiakasohjauksen ammattilaisia.
  • Gerontologisen sosiaalityön ja -ohjauksen resurssointi. Keskittyminen erityisen tuen tarpeen asiakkaisiin sekä siihen liittyvien laajojen velvoitteiden toteuttaminen vaati lisäresurssointia yksikössä. Vuoden 2024 aikana yksikön työntekijävahvuutta saatiin kasvatettua viidellä virkapohjalla. Tämä mahdollisti osaltaan laajojen muutosten käynnistämisen ja kouluttamisen yksikössä, kun perustyö ei ollut yhtä ruuhkautunutta kuin vuoden alussa.
  • Sosiaaliohjaajien tehtävien muuttaminen viroiksi. Jotta sosiaaliohjaajat pystyvät tekemään työssään sosiaalihuoltolain mukaisia päätöksiä sosiaalipalveluista, heidän toimet muutettiin viroiksi Pohjois-Savon hyvinvointialueen aluhallituksen päätöksellä. Tämä myös helpottaa sosiaalityöntekijöiden työtä ja sosiaalipalveluiden saavutettavuutta.
  • Toimialajohtajan delegointipäätös. Toimialajohtajan hallintopäätöstä toimivallan delegoimisesta piti päivittää, jotta sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat saivat tarvitsemansa päätösoikeudet ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palvelualuejohdon tuella hallintopäätöksen päivittäminen oli sujuva prosessi.
  • Sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien kouluttaminen. Yksikön työntekijöille tuli useita muutoksia omaan arkityöhönsä, tehtävien laajentuessa palvelutarpeen arviointeihin, päätöksentekoon ja omatyöntekijyyteen. Muutoksia käytiin yhteisesti läpi viikkotiimeissä sekä koko asiakasohjauksen koulutuksissa. Uusiin tietojärjestelmien käyttöönoton yhteyteen pyydettiin koulutusta tietohallinnosta. Kullekin sosiaalityöntekijälle nimettiin oma mentoripari asiakasohjauksesta, joka tukee sosiaalityöntekijää uusien tehtävien koulutuksessa sekä uusien tietojärjestelmien käytännön töiden opettelussa. Lisäksi yksikön työntekijöillä oli aina mahdollisuus ottaa yhteyttä projektikoordinaattoriin erilaisissa vastaantulevissa haasteissa.
  • Kattava viestintä. Muutoksesta viestiminen vaati laajaa ja monimuotoista viestintää hyvinvointialueen sisällä sekä ulkopuolella. Viestintää toteutettiin perinteisten tiedotteiden lisäksi Ikääntyneiden asiakasohjauksessa kuukausittaisilla henkilöstöinfoilla ja uutiskirjeellä sekä käyttöönoton yhteydessä viikottaisissa koulutuksissa. Hyvinvointialueen ulkopuolella viestintää toteutettiin tiedotteiden lisäksi puheenvuoroilla esimerkiksi kansallisen gerontologisen sosiaalityön foorumissa ja vanhusasiavaltuutetun tapaamisessa.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Vuoden 2024 aikana projektissa opitut vinkit ovat:

  • Osallista henkilöstö toiminnan suunnitteluun. Kehittämistyö ei olisi onnistunut näin hyvin tuloksin ilman työntekijöiden sitoutumista toimintaa. Yksikön sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat osallistuivat läpi vuoden aktiivisesti mukaan toiminnan kehittämiseen ja antoivat palautetta uudistuksista. Heillä oli myös osaavin ja ajantasaisin tieto omasta professiostaan ja kohderyhmän tarpeista.
  • Johdon tuki toiminnan kehittämiselle on välttämätöntä. Johdon osallistuminen ja sitoutuminen kehittämistyöhön mahdollisti monialaisen organisaation yhteisen vision eteenpäin viemisen. Palvelualuejohdon tuen myötä esimerkiksi toimialajohtajalta vaadittu delegointipäätöksen päivittäminen sujui hyvin helposti. Korkeimmassa johdossa on myös ymmärretty gerontologisen sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen tarve, myös kiristyvien budjettien maailmassa, sillä yksikön työntekijäresurssit ovat kasvussa supistamisen sijasta. Ilman johdon tukea myös juurruttamisen kannalta välttämättömät perehdytys- ja koulutusmahdollisuudet eivät olisi olleet mahdollisia toteuttaa.
  • Tutustu jo tehtyyn työhön hyvinvointialueilla. Projektissa olisi oltu hukassa ilman Innokylästä löytyvää laajaa kansallista esimerkkipatteristoa. Gerontologista sosiaalityötä ja -ohjausta on kehitetty ansiokkaasti jo useilla hyvinvointialueilla. Kansallisen verkoston myötä on mahdollista saada uusia ideoita toiminnan kehittämiselle tulevaisuuteen.
  • Laadukas tutkimus helpottaa kehittäjän työtä. Gerontologisesta sosiaalityöstä on kattavaa ajankohtaista tutkimusta saatavilla, kiitos etenkin kansallisen GERIT-tutkimushankkeen. Ajankohtaisen tutkimuksen avulla on voitu edistää näyttöön perustuvaa työtä hyvinvointialueella. Tutkimuksella on ollut myös tärkeä rooli gerontologisen sosiaalityön sisältöjen sanoittamiselle ja vision sekä kehittämistyön tavoitteiden luomiselle. Hyvinvointialueille olisi äärimmäisen tärkeää saada myös vertaisarvioitua tietoa sosiaaliohjauksen roolista, jotta työnjakoa sosiaalialan ammattilaisten välillä voitaisiin laatia näyttöön perustuen.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pohjois-Savon ikääntyneiden asiakasohjauksessa tunnistetaan erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat ja heidät ohjataan sosiaalityöntekijälle, joka vahvistaa iäkkään erityisen tuen tarpeen. Sosiaalityöntekijä toteuttaa yhdessä alueen asiakasohjaajan kanssa palvelutarpeen arvioinnin ja päättää omalta osaltaan ikääntyneiden sosiaalipalveluiden myöntämisestä. Asiakkuuden jatkuessa sosiaalityöntekijä toimii erityisen tuen tarpeen asiakkaiden omatyöntekijänä. Toimintamallin myötä erityistä tukea tarvitseville iäkkäille järjestetään sosiaalipalvelut sosiaalihuoltolain edellyttämällä tavalla. 

Myös muut kuin erityisen tuen tarpeen asiakkaiden sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen tarpeet tunnistetaan ja palveluita tarjotaan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti, ensisijaisesti sosiaaliohjauksen keinoilla. Toiminnan kehittäminen onkin vahvistanut sitä havaintoa, että ikääntyneiden palveluissa olisi tarvetta laajemmalle sosiaaliohjauksen resurssoinnille. Ikääntynet tarvitsisivat laajalti tukea arjen asioiden (kuten etuushakemusten) hoitamiseen. Vuodelle 2025 tätä tarvetta on huomioitu hyvinvointialueen talousarviossa, tavoitteena on saada rekrytoitua viisi sosiaaliohjaajaa lisää.

Gerontologisille sosiaalityöntekijöille on ohjautunut ensimmäisen kuukauden aikana noin kaksikymmentä erityisen tuen tarpeen asikasta. Tämä noudattaa ennakkoon arvioitua asiakasmäärää. Useissa kansallisissa raporteissa on arvioitu, että noin viisi prosenttia palveluiden käyttäjistä ovat paljon palveluita tarvitsevia asiakkaita. Alueelta tehty RAI-analyysi on vahvistanut myös tätä viiden prosentin arvioita.

Kehittämistyön myötä gerontologisen sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen rakenteet ovat kokeneet pysyviä muutoksia ja uuden toimintamallin juurruttaminen jatkuu tulevina vuosina. Vuodelle 2024 asetetut tavoitteet ovat toteutuneet ja joiltain osin jopa alkuperäistä tavoitetta pitemmälle. Esimerkiksi moniammatillisen yhteistyön laajeneminen erityisen tuen tarpeen palvelutarpeen arvioinneissa on tullut lisänä alkuperäisiin tavoitteisiin nähden.

Kehittämisen ja toiminnan juurruttamisen tulee kuitenkin jatkua myös tulevina vuosina. Vuonna 2024 tehdyt rakenteelliset muutokset ovat hyviä toiminnan peruspilareita, mutta yksikössä on edelleen tarve jatkaa suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen työotteen vahvistamista. Muutokset ovat tuoneet  yksikön työntekijöille lisäkoulutustarpeita, joita on syytä toistaa tulevina vuosina.