Vertaisohjaajana pääsee suunnittelemaan ja toteuttamaan harrasteryhmän, jota varten käydään vertaisohjaajakoulutus. Vertaisohjaajana toimiminen kasvattaa osallisuutta ja toimintakykyä sekä vahvistaa yhteiskuntaan kuulumista vapaaehtoistyön kautta. 

Model name
Harrasteryhmien vertaisohjaus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vertaisohjaajana pääsee suunnittelemaan ja toteuttamaan harrasteryhmän, jota varten käydään vertaisohjaajakoulutus. Vertaisohjaajana toimiminen kasvattaa osallisuutta ja toimintakykyä sekä vahvistaa yhteiskuntaan kuulumista vapaaehtoistyön kautta. 

Toteutuspaikka
Kukoista!-hanke, Kulttuurivoimala ry Culture Power Station
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaa
Oulu
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Kunta
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)

Luotu

07.05.2025

Viimeksi muokattu

08.08.2025
Ratkaisun perusidea

Työelämän ulkopuolella oleva ihminen koulutetaan lyhyellä kahden päivän koulutuksella vertaisohjaajaksi. Hän saa koulutuksen kautta tarvittavan osaamisen ja tuen vertaisohjaamiseen, ryhmän kanssa työskentelyyn ja harrasteryhmän suunnitteluun sekä hän ymmärtää, mitä vertaisohjaaminen on. Tämän jälkeen vertaisohjaaja voi perustaa oman harrastekerhon oman kiinnostuksen kohteen mukaan. Toiminta on vapaaehtoista ja maksutonta. 

Toimintaympäristö

Yhdistykset ja muut organisaatiot, jotka voivat tarjota tilat harrasteryhmän pitämiseen ja tukea vertaisohjaajalle. Muita organisaatioita esim. kaupunkien ja kuntien nuorisopalvelut, seurakunnat. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä on työelämän ulkopuolella olevat tai muuten tukea tarvitsevat henkilöt, jotka haluavat olla yhteiskunnallisesti aktiivisia ja kokea kuuluvansa yhteisöön sekä kasvattaa toimintakykyä. Työelämän ulkopuolella olevat ihmiset, jotka eivät ole vielä toimintakyvyltään suoraan työelämään kykeneviä, mutta voivat matalalla kynnyksellä opetella ohjaustyön tekemistä sekä alanvaihtajat, jotka haluavat kokeilla ohjaustyön tekemistä ryhmälle. 

Asiakasta osallistetaan niin, että hän luo harrastusryhmän oman kiinnostuksen kohteen mukaiseksi. Asiakas itse on vastuussa kerhon pitämisestä ja ohjaamisesta vertaisohjaajuuden periaatteiden mukaan eli niin, että hän on osallistuu kerhossa aktiviteetin tekemiseen samalla tavoin kuin muut kerholaiset. Vertaisohjaaja on vastuussa ryhmästä, ryhmän toiminnasta ja tilojen käytöstä kerhon ajan. Vertaisohjaajalta ei vaadita ohjaamispätevyyttä ja -vastuuta. Vertaisohjaus on vapaaehtoistyöhön rinnastettava tekeminen. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tehtävät, joiden avulla toimintamallia juurrutetaan ja levitetään: Informointi, mitä kerhoissa tehdään. vertaisohjaajien kouluttamisen avulla. 

Toimintamallin käytäntöön vieminen vaatii seuraavia resursseja: Vertaisohjaajien kouluttaja, kerhojen mainostaminen somessa ja julistein paikoissa, joissa on kohderyhmä, ohjaaja, joka tukee vertaisohjaajia tarvittaessa ja vastaa heidän kysymyksiinsä/ongelmiin, sopivat tilat harrastuskerhoille, materiaalit harrastuskerhoille, kuten asianmukaiset kynät ja paperit piirustuskerholle, teeseremonialle kupit ja tee. Yksi tärkeimmistä on vertaisohjaajien virkistyspäivien järjestäminen. 

Prosessi, jolla käytännöstä saadaan vakiintunut tapa toimia on sitoutuminen vertaisohjaajien kouluttamiseen sekä tukemiseen, joka tarkoittaa yhden henkilön työmäärää. Jos kysymyksessä on yhdistys, niin hyvin pätevä vapaaehtoinen tai työntekijä kouluttaa vertaisohjaajia, jolloin uusia vertaisohjaajia on jatkuvasti. Sillä prosessi tarvitsee uusia vertaisohjaajia, sillä osa koulutetuista ei perusta harrastekerhoa, osa kokeilee kuukauden ja pieni osa jatkaa yli kolmen kuukauden verran harrastekerhon pitämistä. 

Toimenpiteet, joilla käytännöstä tulee vakiintunut tapa toimia ovat: Aktiivinen yhteistyö kerhonohjaajien kanssa. Jos kerho meinaa hiipua kävijämäärän vähäisyyteen, mainostukseen panostetaan. Vertaisohjaajille tarjotaan keskustelutukea eli heitä ei jätetä yksin, vaan heidän kanssaan ollaan vuorovaikutuksessa, kysytään miten kerhon kanssa on mennyt, jolloin heidän motivaationsa pysyy yllä. Sen myötä myös heidän tekemänsä vapaaehtoistyön merkitys ja tärkeys säilyy. Vertaisohjaajia tulee muistaa erilaisin tavoin, esimerkiksi vuosi neljänneksittäin käydään syömässä yhdessä ja muistetaan pienellä lahjalla jokaista ohjaajaa ja kiitetään hyvästä työstä. 

Toimenpide, joka vakiinnuttaa vertaistoiminnan jatkumista on laittaa kalenteriin pysyvä päivämäärä vertaisohjaajakoulutukselle. On ihminen, joka on vastuussa vertaisohjaajista ja heidän kouluttamisestaan. 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kulttuurivoimalan vertaisohjaajille tekemässä kyselyssä ilmeni seuraavaa. Anonyymin palautteen mukaan suurin osa koulutuksen käyneistä ovat tykänneet ryhmän pitämisestä todella paljon. Suurin positiivinen vaikutus kerhon pitämisessä oli sen antama ohjaamistaitojen kehittyminen. Muita kerhon ohjaamisen hyviä puolia ohjaajille olivat toiminnan mielekkyys, ohjaajakokemuksen saaminen sekä kokemus yhteisöllisyydestä. Haittapuolena toiminnassa mainittiin kerhon valmisteluun kuluva aika. Jokainen vertaiskoulutuksen käynyt koki saaneensa koulutuksesta työkaluja kerhon pitämiseen. Vertaiskoulutus koettiin todella tärkeäksi osaksi ryhmän perustamisessa etenkin, miten sen kautta sai vertaistukea muista ohjaajista sekä itsevarmuutta ja valmiutta perustaa kerho. Vertaiskoulutuksen lyhyt rakenne oli osallistujille mieleen sekä se, että koulutuksessa oli mahdollisuus kysyä ja keskustella hyvin kohdennetustikin omaan ohjaukseen ja kerhoon liittyvistä asioista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vertaiskoulutuksen käyminen on tärkeää, jotta asiakkaalla on valmiudet vetää ryhmää, miten toimia ongelmatilanteissa sekä siinä, että vertaisohjaajalla on luottamus pyytää apua tarvittaessa. Koulutuksen kautta vapaaehtoiset myös sitoutuvat toimintaan paremmin. 

Kulttuurivoimalassa työkokeilussa olleet henkilöt ovat innostuneet vapaaehtoisiksi vertaisinfon kautta. Infoa mainostetaan ja sinne voi tulla kuulemaan, mitä harrastuskerhon vetäminen käytännössä tarkoittaa ja sen kautta voi ilmoittautua koulutukseen. Vapaaehtoisten tulee olla toimintakyvyltään riittävän aktiivisia, jotta he ovat kykeneviä kerhotoiminnan ohjaamiseen. Ryhmien osallitujiksi voi tulla henkilöitä, jotka eivät ole vielä niin aktiiviisia ja kiinnostuvat ryhmistä ryhmän sisällön perusteella. 

Kerhotoiminta tulee aloittaa pienin askelin eli neljän kerran kerho on suositeltava alkuun ja sen jälkeen katsotaan kerholle jatkoa. Sisällön on oltava myös riittävän helppoa, jotta se ei kuormita vertaisohjaajaa liikaa ja jotta kerholaiset pääsevät siihen mukaan aloittelijan tasolta. Yhden kerhokerran suositeltu pituus on 1,5h - 3h. 

Tärkeää on infokerta, jotta ihmiset löytävät ja tietävät koulutuksen mahdollisuudesta ja innostuvat kerhojen pitämisestä sekä saavat kattavan kokonaiskuvan siitä, mitä toimintaa he voisivat alkaa pitämään. Samalla myös organisaatio ja kouluttaja tulevat tutuiksi. Kynnystä kannattaa pitää todella matalalla, jotta työelämän ulkopuolella olevat henkilöt rohkaistuvat toiminnasta. 

Tärkeintä on muistaa, että kerhossa mennään vertaisohjaajan ehdoilla, jotta autonomia ja osallisuus täyttyvät. Ei ole yhtä tapaa ohjata kerhoa, vaan jokainen vertaisohjaaja on sisällön, keston ja intensiivisyyden kautta oma yksilönsä ja se korostuu tässä, kun vertaistoiminnan on tarkoitus tukea itse vertaisohjaajaa eli työelämän ulkopuolella olevaa ihmistä hänen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kasvun kautta. Työntekijä ensimmäisellä kerralla mukana mahdollisesti tai jopa useammalla kerralla, jos vertaisohjaaja sitä tarvitsee. 

Vertaisohjaajia voi ohjata siihen että kerhon sisältö olisi aloittelijan tasolla. Mahdollistaa kerhoon osallistumisen matalalla kynnyksellä sekä kevyemmän ohjaamisen. Harrastaja itse ei aina ymmärrä muiden taitotason alkeellisuutta. Se myös kuormittaa ohjaajaa liikaa, jos tavoite kerholla on liian korkea. Vertaisohjaajilla itsellä saattaa olla kuvitelma paljon suuremmasta sisällöstä, mikä tarkoittaa sitä, että todennäköisyys kerhon jatkolle ja onnistumiselle sekä kiinnostuneille kävijöille laskee. Vertaisohjaajilta kannattaa kysyä miten kerhossa on mennyt ainakin kerran kuussa tai jokaisen kerhokerran jälkeen. 

Yksi huomioitava seikka kerhoja perustaessa on niiden mainostaminen verkostojen kautta kolme viikkoa ennen toiminnan aloitusta. Sudenkuoppa voi olla liikaa tai liian vähän osallistujia. Vertaisohjaajien kerhossa 4 henkilöä on ideaali koko, sillä se ei kuormita vertaisohjaajaa, mutta kuitenkin osallistujia on riittävästi. Toki yksilöllisesti jossain kerhoissa voi olla enemmän osallistujia vertaisohjaajan toimintakyvystä  ja ryhmänhallinan kyvystä riippuen. 

Valmis materiaali koulutukseen on liitteenä. Nämä sisällöt on nähty hyviksi ja toimiviksi. 

Koulutuksen edut ovat sen lyhyt kesto 2x3,5h sekä kattava sisältö. 

Tämmöisistä osista koulutuspaketti koostuu: Info, vertaisohjaajuuden määrittely, itsetuntemus ohjaajana, ryhmäytyminen ja ryhmädynamiikka, vuorovaikutustilanteet ryhmässä, Vertaisohjaajan hyvinvointi sekä  vertaisohjaajan koulutuspaketti. 

 

 

 

Kansikuva
Harrasteryhmä perustetaan vertaisohjaajan taitotason ja osaamisen mukaiseksi kokonaisuudeksi.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä