Hei ikäihminen, mitä siulle kuuluu-toimintamalli

Hei ikäihminen, mitä siulle kuuluu -esitteellä kannustetaan ikääntyviä ottamaan yhteyttä matalalla kynnyksellä, mikäli omassa tilanteessa on jotain, mikä huolestuttaa. Laajemmin tavoitteena on lisätä tietoisuutta ennaltaehkäisyn ja ennakoinnin  merkityksestä ikääntyvien kohdalla.

Toimintaympäristö

Iäkkäiden yksinäisyys on tunnistettu ongelma. Yli 65- vuotiaista itsensä yksinäiseksi koki vajaat 10 % vuonna 2020 (Sotkanet). Vuonna 2020 alkanut koronapandemia vähensi sosiaalisista kanssakäymistä ja palvelujen käyttöä myös iäkkäiden osalta. Erityisen haavoittuvia ovat olleet yksin asuvat vanhukset. (THL 2021)

Etsivän vanhustyön tarkoituksena on etsiä, löytää ja auttaa mm. yksinäisiä tai turvattomuuden tunteesta kärsiviä ikäihmisiä. Avun tarve voi ilmetä myös mm. tunnistamattomina palvelutarpeina. Etsivän vanhustyön tavoitteena on löytää ikääntyneen henkilön tilanteeseen yksilöllisiä, pitkäkestoisia ratkaisuja, vähentää yksinäisyyttä ja lisätä osallisuutta. Etsivä vanhustyö onnistuu parhaiten eri verkostojen yhteistyönä. (Valli ry.)

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Toimintamallin kehitämisessä on hyödynnetty Hoksauta minut -korttikampanjaa.

Liitteet
Ideointi

Suunnittelutyö aloitettiin osana Ikäneuvo 65+ -kokonaisuutta alkuvuodesta 2021. Kesäkuussa 2021 järjestettiin Teams-välitteinen iltapäivä, jossa kartoitettiin yhteistyön mahdollisuuksia etsivän/löytävän vanhustyön toteuttamiseksi Pohjois-Karjalan alueella. Iltapäivä toteutettiin työpajatyyppisesti ja seillä käytiin läpi seuraavia kokonaisuuksia: mitä tavoitteita etsivälle/löytävälle vanhustyölle asetetaan, millaisia näkökulmia eri tahojen kanssa tehtävästä yhteistyöstä nousee esille, millä keinoin etsivää/löytävää vanhustyötä voitaisiin toteuttaa, mitä se vaatii, millainen rooli kunnilla/seurakunnilla/järjestöillä/oppilaitoksilla/Siun sotella voisi olla.

Etsivän vanhustyön suunnitteluaa varten perustettiin työryhmä, jossa oli edustajat Siun soten Arjen tukipalveluista, Tulevaisuuden sote-keskushankkeesta, Pohjois-Karjalan sosiaaliturvayhdistyksestä (jatkossa PK-sotu) sekä Kotikartanoyhdistyksestä (myöhemmässä vaiheessa Nurmeskotiyhdistys). Työryhmässä tutustuttiin ensin Innokylässä mallinnettuun ja kesäkuussa järjestetyn työpajan alustuksessakin esiteltyyn Kunnan keskitetyn palveluohjauksen ja järjestöjen etsivän vanhustyön systeemisen verkostoyhdyspintatyön malliin (Innokylä).

Joulu-tammikjuussa pilottialueille järjestettiin infotilaisuudet ja samalla haettiin pilottialueilta yhteistyökumppaneita verkostoyhteistyöhön.

 

Idean valinta

Eri malleihin tutustumisen jälkeen todettiin, että IkäArvokas hankkeen Hoksuat minut korttikampanja tuntui mahdolliselta toteuttaa huomioiden resurssit.

Idean testaus asiakkaalla

Hei mitä siulle kuuluu -kirjekampanjassa lähetettiin pilottialueiden 77–82-vuotiaille (1940–1945 vuonna syntyneille), jotka eivät olleet säännöllisten sote-palvelujen piirissä Hei mitä siulle kuuluu -esite. Esite lähetettiin Siun soten logolla varustetussa kirjekuoressa, jolla pyrittiin varmistamaan, että kirje tulisi avattua. Kirjeessä oli mukana myös palautusosoitteella varustettu palautuskuori, jonka postimaksu oli valmiiksi maksettu. Esitteen palautusaika oli marraskuun 2022 loppuun asti.

Kirjeet lähetettiin portaittain toukokuussa 2022 ja niitä lähetettiin yhteensä lähes 2000 kappaletta. Lisäksi esitteitä toimitettiin jakoon pilottialueiden terveysasemille, apteekkeihin, asiointipisteisiin, kirjastoihin ja kohtaamispaikkoihin yhteensä n. 800 kappaletta. Näiden osalta palauttamisen kustannukset jäivät palauttajan vastuulle. Esitteessä oli lähetetystä poikkeavat ohjeet palauttamisen liittyen.

Kirjekampanjassa esitteen palauttaneeseen henkilöön otti yhteyttä hänen toiveidensa mukaisesti joko alueen Siun soten työntekijä (palvelu-, sosiaali- tai asiakasohjaaja) tai seurakunnan työntekijä. Ensimmäinen yhteydenotto tehtiin puhelimitse, jolloin kartoitettiin ikäihmisen huolenaihe ja sen jälkeen toiminta määräytyi yksilöllisen tarpeen mukaisesti: esim.  kotikäynti, ohjaus tarkoituksenmukaiseen palveluun, osallistavaan toimintaan tms. Yhteydenoton jälkeen yhteydenotto tilastoitiin Webropol-lomakkeelle (liite 2). Erillisiä kirjauksia asiakastietojärjestelmään ei tehty, ellei yhteydenotosta seurannut tilastoitavaa palvelutapahtumaa. Alueiden palvelu-, sosiaali-/ asiakasohjaajille ja seurakunnan työntekijöille tehtiin Kirjekampanjan tueksi -opas tukemaan heidän työtään kirjekampanjan yhteydenottojen osalta. Oppaassa oli ohjeet yhteydenotoista, tilastoinneista ja muista käytännön asioista kirjekampanjaan liittyen sekä tietoa kukin pilottialueen järjestötoiminnasta. Tiedot perustuivat Jelli.fi-sivustoon sekä alkuvuodesta 2022 toteutettuun kyselyyn.

Kokeilun tavoitteet

Hei ikäihminen, mitä siulle kuuluu -esitteellä kannustetaan ikääntyviä ottamaan yhteyttä matalalla kynnyksellä, mikäli omassa tilanteessa on jotain, mikä huolestuttaa. Esite voi toimia ikään kuin itse tehtynä matalan kynnyksen huoli-ilmoituksena. Esite voi toimia myös nk. ”turvakorttina”, vaikka ikääntyneellä ei sillä hetkellä olisikaan huolenaiheita, esite voi luoda turvaa lisäämällä tietosiuutta siitä, että mikäli minulle tulee elämässäni huolenaiheita tai ongelmia, voin lähettää esitteen ja minuun ollaan yhteydessä. Esiteessä on myös Seniorineuvonta Ankkurin yhteystiedot, jonne ikääntynyt voi olla aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Esite voi toimia myös keinona ottaa joskus vaikeiltakin tuntuvia asioita, kuten yksinäisyyttä, turvattomuutta tai huolenaiheita, puheeksi ikäihmisen kanssa. Esitettä voivat hyödyntää niin ammattilaiset kuin läheiset ja ystävätkin puheeksi oton apuvälineenä. Laajemmassa näkökulmassa Hei ikäihminen, mitä siulle kuuluu – esitteen tavoitteena on lisätä ennakointia ja varhaisen tuen mahdollistamista sekä lisätä tietoisuutta ennaltaehkäisyn ja ennakoinnin merkityksestä ikääntyvien kohdalla.

Kokeilussa opittua

Kirjekampanjan ajoittuminen juuri kesälomakauden alkuun osoittautui haasteelliseksi. Esitteiden palauttaneiden ja yhteydenottoa odottavien henkilöiden yhteystiedot lähetettiin Seniorineuvonta Ankkurista salattuna sähköpostina alueen Siun soten tai ev. lut. srk:n työntekijälle. Mikäli työntekijä oli poissa, ei sähköposti kääntynyt automaattisesti kenellekään ja jos työntekijällä ei ollut automaattista vastausviestiä, ei tieto siitä, että asiaan ei pystytä reagoimaan sovitussa ajassa välittynyt Seniorineuvonta Ankkuriin ja yhteydenotto viivästyi.  Hei ikäihminen, mitä siulle kuuluu -toimintamallissa nämä asiat on huomioitu.

Pilotin kuluessa huomattiin myös, että pilottialueiden postinumerohaussa saattoi jäädä alueita pois. Pilottialueiden rajat eivät noudattaneet kaikkialla kuntarajoja. Tiedossa ei ole, minkä verran yhteydenottoja jäi tekemättä, yhteydenottojen tilastointi jäi varsin matalaksi (n. 54 %).

Ratkaisun perusidea

Hei ikäihminen, mitä siulle kuuluu -esitteellä kannustetaan ikääntyviä ottamaan yhteyttä matalalla kynnyksellä, mikäli omassa tilanteessa on jotain, mikä huolestuttaa. Esite voi toimia ikään kuin itse tehtynä matalan kynnyksen huoli-ilmoituksena. Esite voi toimia myös nk. ”turvakorttina”, vaikka ikääntyneellä ei sillä hetkellä olisikaan huolenaiheita, esite voi luoda turvaa lisäämällä tietosiuutta siitä, että mikäli minulle tulee elämässäni huolenaiheita tai ongelmia, voin lähettää esitteen ja minuun ollaan yhteydessä. Esiteessä on myös Seniorineuvonta Ankkurin yhteystiedot, jonne ikääntynyt voi olla aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Esite voi toimia myös keinona ottaa joskus vaikeiltakin tuntuvia asioita, kuten yksinäisyyttä, turvattomuutta tai huolenaiheita, puheeksi ikäihmisen kanssa. Esitettä voivat hyödyntää niin ammattilaiset kuin läheiset ja ystävätkin puheeksi oton apuvälineenä. Laajemmassa näkökulmassa Hei ikäihminen, mitä siulle kuuluu – esitteen tavoitteena on lisätä ennakointia ja varhaisen tuen mahdollistamista sekä lisätä tietoisuutta ennaltaehkäisyn ja ennakoinnin merkityksestä ikääntyvien kohdalla. Kehittämistyössä on hyödynnetty Innokylässä kuvattua Hoksauta minut -korttia.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Esitteen käyttöönottoa pilotoitiin ja testattiin kirjekampanjalla viidellä alueella.  Toiminamallissa on kuvattu itse toimintamalli, toimintamalliin liittyvä viestintä, vastuut ja toimintamallin käytön seuranta.

Toimintamallia on jalkautettu kirjekampanjan lisäksi hyvinvointialueen kaikkiin kuntiin kohdistuneilla Kohti hyvinvointialuetta -kuntakierroksilla. Viestintä on ollut pilotin ja toimintamallin käyttöönotossa tiiviistii mukana.

Toimintamalli on osa olemassa olevan ikäihmisten asiakasohjauksen työtä. 

Kuluja muodostuu esitteiden paino-/tulostuskustannuksista ja esitteiden jakelusta. Ensivaiheessa esitteitä laitetiin jakoon 1000kpl. Jakelupisteet on kuvattu erilliseen asiakirjaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia kehitettäessä kannattaa kiinnittää huomiota tietosuojaan ja tietojen käsitteelyyn liittyvän suostumuksen huomiomiseen.

Toimintanmallissa tulee varmistaa tiedonkulun aukottomuus, jotta yhteydenotot eivät jää yksittäisten työntekijöiden taakse ja esim. poissaolojen vuoksi yhteydenotot jäisivät toteutumatta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli on otettu käyttöön marraskuussa 2022.