Helsinki Recovery App on maksuton mobiilisovellus paljon sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitseville työikäisille helsinkiläisille ja heidän läheisilleen. Se toimii myös ammattilaisten tukena palveluohjauksessa.

Toimintaympäristö

Helsinki Recovery App mobiilisovelluksen toimintaympäristönä on Helsinki. Lähtökohtana mobiilisovelluksen kehittämisessä ovat olleet Helsingin kaupungin omien palveluiden, kolmannen sektorin toimintapaikkojen ja yleisen tiedonhaun haasteet saavutettavuuden näkökulmasta. Helsinki Recovery Appia voi käyttää anonyymisti, eikä sen käyttöönottoon tarvita vahvaa tunnistautumista. Sovellus on suunniteltu niin, että se on mahdollista kehittää toimivaksi sovellukseksi myös muille hyvinvointialueille. 

Helsinki Recovery App on ilmainen ja monikielinen ja kehitetty mahdollisimman helppokäyttöiseksi apuvälineeksi toipumisen ja hyvinvoinnin oma-arviointiin, suunnittelemiseen ja seurantaan liittyen. Helsinki Recovery Appin taustalla on toipumisorientaation viitekehys. 

Toteutussuunnitelma

Helsinki Recovery App mobiilisovelluksen kehittämisprosessi: 

 

1.   Päätös 2019 vuonna julkaistun version päivittämisestä laajemmalle käyttäjäkunnalle. 

  • Kohderyhmän laajennus päihdepalveluiden asiakkaista sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjiin. 
  • 2019 tehty AMK opinnäytetyö: Kokemuksia toipumisorientaatioon perustuvasta RECOVERY app -mobiilisovelluksesta päihdepalveluissa 
  • Kehittäjätiimin perustaminen uutta käyttäjäkunnan näkökulmasta. 
  • Organisaation johdon tukipäätös laajennustyöhön. 

 

2.   Uuden kohderyhmän tarvitseman tiedon kerääminen 

  • Järjestökysely palvelut-osioon lisäämisen osalta. 
  • Kehittäjätiimin ulkopuolisten asiantuntijoiden konsultointi ja sisällön tuottaminen. 
  • Yhteisen työskentelyn menetelmät: Testiryhmät, sisällön tuottaminen ja palvelut-valikon ”puu rakenne” 
  • Saavutettavuuden parantamistyöhön liittyvien toimenpiteiden kartoitus 

 

3.   Uuden version julkaisu 

  • Yhteisen työskentelyn menetelmät: Testiryhmät, sidosryhmätapaamiset, tekstien luetuttaminen ja kommentoinnit ja käännökset 
  • Koko prosessin ajan on kerätty palautetta ja kommentteja kaikilta osallistujilta sekä työntekijöiltä eri tilaisuuksissa, testiryhmissä ja sovelluksen palautekanavan kautta. Helsinki Recovery App uuden version julkaisun viestintä on suunniteltu mahdollisimman laajalla jakelulla ja mobiilisovellukselle on tehty omat verkkosivut. Palautetta kerätään palautekanavan kautta. 
  • YAMK opinnäytetyö Helsinki Recovery App: käyttäjäkokemuksia ja kehitysideoita - kyselytutkimus mobiilisovelluksen käyttäjille valmistui huhtikuussa 2024. Opinnäytetyön tuloksista on luettavissa mediatiedote sivun oikeasta laidasta löytyvän linkin kautta. Tiedotteesta löytyy suora linkki valmiiseen opinnäytetyöhön Theseus.fi tietokantaan.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Helsinki Recovery App on kehitetty paljon sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitseville työikäisille helsinkiläisille ja heidän läheisilleen toipumisen tueksi sekä ammattilaisille palveluohjauksen apuvälineeksi. Mobiilisovellus on julkaistu AppStore ja Google Play kaupoissa 173 eri maassa, joten siitä voivat mahdollisesti hyötyä muutkin englannin tai ruotsinkieliset käyttäjät, kuten esimerkiksi opiskelijat. 

Mobiilisovelluksen kehittämisessä on ollut monialaisten ammattilaisten lisäksi kokemusasiantuntijoita, palvelun käyttäjiä ja opiskelijoita. Sovelluksen teknisestä toteutuksesta on vastannut sovelluskehittäjä, joka on myös kokemustoimija. Sovelluskehittäjä toimii Kumppanuustalo Harjulan tiloissa. Kehitysprosessin eri kohdissa on käytetty useita palvelunkäyttäjistä koottuja testiryhmiä. Helsinki Recovery Appin kehittämisessä on ollut mukana organisaation johdon vahva tuki. 

Ratkaisun perusidea

Helsinki Recovery App on omaan käyttöön ja muiden tukemiseksi tarkoitettu työkalu, jonka keskiössä ovat sovelluksen käyttäjät. He voivat itse määritellä, miten haluavat jakaa puhelimiinsa tallentamia tietoja muille. He voivat hakea tietoa ja palveluita terveyteen ja hyvinvointiin liittyen, lisätä oman hyvinvoinnin edistämiseen liittyviä tapahtumia ja suunnitelmia, sekä seurata tilanteensa edistymistä sovelluksen avulla. 

Helsinki Recovery Appin tavoitteena on edistää yleisesti hyvinvointia ja osallisuutta. Saavutettavassa muodossa oleva tieto, kuten erilaisten vertaistukiryhmien ja järjestöjen toiminnat ja niiden paikantaminen, toimivat lähtökohtina osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiselle.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Helsinki Recovery Appissa on runsaasti sisältöä. Mobiilisovelluksen käyttäjä voi itse valita sopivan paikan ja ajankohdan sovelluksen käyttämiseen. Sovellukseen voi lisätä kalenterimuistutuksia tulevaisuuden tapahtumiin liittyen. Sovelluksen vahva suositus on, ettei käyttäjä jäisi yksin, vaan hän ottaisi tukea vastaan ammattilaisilta, vertaisilta ja läheisiltä. Sovelluksessa on huomioitu helppokäyttöisyys, mutta sitä ei vielä voi käyttää hyvin ruudunlukijaohjelmilla.  

Osallistuessaan oman, läheisen tai asiakkaan toipumisen, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämiseen mobiilisovelluksen käyttäjät tarvitsevat tietoa sovelluksen eri toiminnoista. Sovelluksen eri näkymissä on ”?”-painikkeen takana selkokieliset ohjeet kunkin toiminnon käyttöön liittyen.  Sovelluksen käyttöön on tehty myös esittelyvideo, jossa käydään läpi sovelluksen eri toiminnot. Helsinki Recovery Appin mielekästä käyttöä on testattu ja kehitetty eri käyttäjäryhmien testaustilaisuuksissa. Lisäksi sovelluksen palauteosion kautta on mahdollista lähettää palautetta esimerkiksi helppokäyttöisyyteen liittyen. Heikko toimintakyky tai esimerkiksi päihtymys eivät ole esteitä sovelluksen käyttämiselle. Sovelluksen käyttö perustuu vapaaehtoisuuteen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Mobiilisovelluksen dokumentointiin on hyvä keskittyä heti työn alkaessa. Varsinkin teknisen dokumentaation tekeminen on erittäin tärkeää. Käyttöliittymän suunnittelussa asiat kuten monikielisyyden ja saavutettavuuskriteereiden huomioiminen ovat myös kehittämisen kannalta tärkeä kuljettaa mukana heti suunnitteluvaiheessa käyttäjäryhmän testauksien lisäksi.  

Jo sovelluksen suunnitteluvaiheessa on tärkeää tehdä pitkän aikavälin suunnitelma ja tiekartta sovelluksen ylläpidosta, päivittämisestä ja kehittämismahdollisuuksista. Muun muassa ajantasainen palvelukartta vaatii resursseja päivitystoimenpiteisiin. 

Anonyymiin käyttöön ja niukkaan datan keräämiseen perustuva lähtökohta tuottaa haasteita mobiilisovelluksen jatkokehittämiseen. Palautekanavien ja erilaisten tapojen kehittäminen palautteiden ja luotettavan tiedon keräämiseen, sekä ylläpitoon on hyvä suunnitella jo kehittämistyön aloitusvaiheessa.