Hoidon tarpeen arvioinnin kehittäminen
Tavoitteena on parantaa ja tehostaa hoidon tarpeen arviointia perusterveydenhuollon avopalveluissa, jotta potilas ohjautuisi jo ensikontaktissa oikealle asiantuntijalle.
Hoidon tarpeen arviointi (HTA) on keskeinen osa asiakkaan hoitopolkua. Se tapahtuu perusterveydenhuollossa joko puhelimitse tai digitaalisesti erilaisilla alustoilla. HTA:ta säätelee lait. Yhteys hoitoa tarjoavaan tahoon tulee saada saman päivän aikana terveyskeskukseen tai perusterveydenhuollon toimintayksikköön.
Arvioita tekevät terveydenhuollon ammattihenkilöt, joilla pitää olla tehtävän edellyttämä kokemus ja koulutus.
Tehtyjen hoidon tarpeen arvioiden pohjalta potilaita ohjautuu kohtalaisen suuri määrä usealle eri asiantuntijalle saman asian tiimoilta. Tämä koetaan ongelmalliseksi mm. käytössä olevien resurssien kannalta, että potilaan käyntien määrien lisääntyessä. Turhia käyntejä tulee jo tehdyn HTA:n pohjalta.
Terveysaseman sairaanhoitajat
22.10.2024 Kutsuttu koolle terveysaseman sairaanhoitajat, jolloin järjestettiin ensimmäinen pajatyöskentely, Hukka-pajana.
Kuvassa pajatyöskentelyn tuotos kys. päivältä.
Asiakas saa tarvitsemansa palvelun/hoidon mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti tarvitsemaltaan asiantuntijalta.
Hoitajan työajan ja osaamisen kustannustehokas käyttö.
Perusterveydenhuollon asiakkaat ja hoitohenkilökunta.
Käytämme kehittämistyössämme paja-työskentelyä.
Pajatyöskentelyn pohjana käytössämme oli ennalta suunniteltu työpajamatriisi.
Ensimmäisen pajan aluksi keskityttiin hukka-käsitteen avaamiseen. Yleistä keskustelua käytiin erilaisista hukista.
Osallistuvat sairaanhoitajat jaettiin kolmeen pienryhmään, joissa lähdettiin keskustelemaan oman työn hukasta.
Ryhmät kirjasivat lapuille käytyjen ryhmäkeskustelujen perusteella esiin tulleet hukat.
Jokainen ryhmä kokosi laput taululle esitellen omansa muille osallistujille samalla yhdistäen aiempien ryhmien vastaavien hukkien lähteisiin, mikäli päällekkäisiä hukkia tuli esiin.
Osallistujat antoivat henkilökohtaiset äänensä tärkeimmiksi kokemilleen hukille. (3 tärkeintä)
Pajan aluksi aktivoitiin ryhmäläisiä "fiiliskierroksella" , jossa kysyimme alun tuntemuksia tulevasta pajatyöskentelystä. Sama toistettiin vielä pajan päätteeksi.
Ensimmäisen pajan tuotoksista jaottelun jälkeen nousi tärkeimmäksi toivotuksi kehittämiskohteeksi päällekkäisen työn tekeminen, sekä "turhien" käyntien määrä. Asiakkaita ohjautuu paljon saman asian tiimoilta eri asiantuntijoiden vastaanotoille.