Hoidon tarpeen arviointi (HTA) on keskeinen osa potilaan hoitoa. Hoidon tarpeen arvioinnista säädetään terveydenhuoltolaissa ja päivystysasetuksessa.
Hyvinvointialueen on järjestettävä toimintansa siten, että potilas voi saada arkipäivisin virka-aikana saman päivän aikana yhteyden terveyskeskukseen tai muuhun perusterveydenhuollon toimintayksikköön ja saada yksilöllisen arvion tutkimustensa tai hoitonsa tarpeesta ja kiireellisyydestä sekä siitä, minkä terveydenhuollon ammattihenkilön tekemiä tutkimuksia tai antamaa hoitoa potilas tarvitsee. Arvion tekee laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. (Laki terveydenhuoltolain muuttamisesta 51 §).
HTA:ssa tehdään yksilöllinen arvio potilaan tutkimusten tai hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä sekä siitä, minkä terveydenhuollon ammattihenkilön toteuttamaa hoitoa tai tutkimuksia potilas tarvitsee.
HTA:ta tekevällä terveydenhuollon ammattihenkilöllä pitää olla tehtävän edellyttämä osaaminen ja kokemus. Työnantajan on huolehdittava tehtävän edellyttämästä koulutuksesta, ohjauksesta ja valvonnasta. HTA on myös ohjausta ja neuvontaa sekä tilanteen ratkaisua yhdellä yhteydenotolla. Lisäksi muiden ammattilaisten konsultointi on tärkeässä roolissa HTA:ssa.
Hoidon tarpeen arvioinnin koulutuksessa keskityttiin puhelimessa tapahtuvaan hoidon tarpeen arviointiin, jota tehdään ISBAR-menetelmää hyödyntäen. ISBAR-menetelmä (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation) on kehitetty suullisen tiedonkulun yhtenäistämiseen, jossa tieto on järjestetty tiiviiseen ja selkeään muotoon. ISBAR-menetelmä parantaa tiedonkulkua ja edistää potilasturvallisuutta eri ammattilaisten välisessä viestinnässä ja konsultoinnissa.
Lisäksi koulutuksessa ohjattiin Hoituki-palvelun hyödyntämiseen hoidon tarpeen arvioinnissa. Hoituki on Doctamed Oy:n kehittämä selainpohjainen palvelu, jonka tavoitteena on parantaa työn laatua ja tehokkuutta vastaanotto-, etä- ja puhelintyössä. Hoituki on kehitetty helppokäyttöiseksi palveluksi, josta tieto löytyy sujuvasti yhdestä paikasta ja se on nopeasti päivitettävissä. Hoituki perustuu Käypä hoito -suosituksiin, valtakunnallisen kiireellisen hoidon ohjeistuksiin (aikuiset ja lapset) ja Pirhan yleisiin käytäntöihin.
Koulutuksessa käytiin myös lyhyesti läpi hta:n kirjaamisohjeet eri potilastietojärjestelmiin. Pirkanmaan hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa käytetään kolmea eri potilastietojärjestelmää (Pegasos, Mediatri ja Lifecare).