Hoitajien arviointiosaamisen vahvistaminen ( RRP, P4, I1)

VAKEhyva - Hyvät palvelut HYVÄikä-kärjen tavoitteena on vähentää ikääntyneiden asiakkaiden tarpeettomia päivystyskäyntejä vahvistamalla hoitajien arviointiosaamista. Tarkoituksena on parantaa hoidon laatua ja tukea ikääntyneiden kotona asumista.

 

Toimintamallin nimi
Hoitajien arviointiosaamisen vahvistaminen ( RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

VAKEhyva - Hyvät palvelut HYVÄikä-kärjen tavoitteena on vähentää ikääntyneiden asiakkaiden tarpeettomia päivystyskäyntejä vahvistamalla hoitajien arviointiosaamista. Tarkoituksena on parantaa hoidon laatua ja tukea ikääntyneiden kotona asumista.

 

Toteutuspaikka
Vantaa ja Kerava
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Terveydenhuollon senioritoimintamallin kuvaus

Tekijä

Mari Ventola

Luotu

14.1.2025

Viimeksi muokattu

23.10.2025
Ratkaisun perusidea

Vahvistaa hoitajien osaamista toimintakyvyn arvioinnissa ja muutoksiin reagoinnissa oikea-aikaisesti sekä päivystyksellisissä tilanteissa voinnin arviointiosaamisen ja konsultaatio-osaamisen muodossa. Osaamisen osa-alueet määriteltiin uudessa 2024 jalkautetussa kotihoidon omalääkärimallissa.

Toimintaympäristö

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen väestörakenne on nuori, mutta 75 vuotta täyttäneiden määrä kasvaa noin 6 300 asukkaalla eli 40 % vuoteen 2030. Ikärakenteen muutoksiin perustuvien ennusteiden mukaan alueen sote-kustannusten kasvun ennakoidaan vuosina 2020–2030 olevan keskimäärin 2,3 % vuodessa (koko maassa 1,4 %). Palveluiden järjestämisessä tulee huomioida Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen  toimintaympäristö.

HYVÄikä-hanke aloitti osaamisen vahvistamisen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kotihoidosta. Toimintamalli on skaalattavissa myös muihin toimialoille. Työ tämän edistämiseksi on jo aloitettu. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue kokonaisuudessaan on mukana toimintamallin kehittämisessä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

HYVÄikä-kehittämiskärjen kohderyhmänä ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat iäkkäät, joilla on todettua tai piilossa olevaa psyykkiseen tai sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta.  Kehittämistyöstä hyötyvät kuitenkin myös ikääntyneiden parissa työskentelevät ammattilaiset. 

Hoitajien arviointiosaaminen vahvistamisessa hyödynnettiin moniammatillista tiimiä. Toimintaan on osallistunut muun muassa kotihoidon yksiköiden lähijohtajia, sairaanhoitajia sekä lähihoitajia, tehtäväaluepäälliköitä, lääkäreitä, Liikkuvan sairaalan työntekijöitä sekä viestinnän ja tietohallinnon asiantuntijoita. Menetelminä käytettiin osaamisen kartoituskyselyä ennen ja jälkeen koulutusten, sekä työpajoja, joissa syvennyttiin substanssiin. Myös kotihoidon asiakkaiden kokemuksia selvitettiin kyselyn avulla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurtuminen osaksi organisaation arjen toimintaa on huomioitu läpi kehittämisen ja huomioitu jo suunnitteluvaiheessa. Kaikki toimintamallissa kehitetyt toimenpiteet pohjautuvat aitoihin arjen tarpeisiin, joita on saatu esille erilaisten selvitysten sekä kuulemisten kautta.

Kehittämistyö on tehty vahvasti vanhuspalvelujen toimialaan integroituna ja kaikilla toimenpiteillä on ollut vastinpari toimialalla. Kehittämistyössä pilotoidut toimenpiteet siirretään suunnitelmallisesti toimialan vastinparille kapulanvaihtona ennen hankkeen päättymistä. Pilottien perusteella muotoillaan toimiva, kestävä, kustannustehokas ja tarpeisiin vastaava ehdotus jatkossa hyödynnettäväksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Mittariosaaja- ja Arviointiosaajakoulutuksilla pystyttiin vahvistamaan kotihoidon lähihoitajien arviointiosaamista kaikilla osa-alueilla (asteikko 1-5):

  • Osaan käyttää BRADEN-mittaria 3,1 -> 3,9
  • Osaan käyttää IKINÄ-mittaria 3,3 -> 4,0
  • Osaan käyttää MNA-mittaria 3,6 -> 4,1
  • Osaan tutkia asiakkaan terveydentilan ABCDE-mallin mukaisesti 2,7 -> 3,3
  • Osaan laskea NEWS-pisteet 2,6 -> 3,3
  • Osaan konsultoida ISBAR-mallin mukaisesti 2,8 -> 3,1

Lisäksi lähihoitajat kokivat saavansa paremmin tukea päätöksentekoonsa (asteikko 1-5):

  • Saan riittävästi tukea oman yksikön kokeneilta hoitajilta 4,3 -> 5,0
  • Saan riittävästi tukea Liikkuvan sairaalan hoitajilta 2,8 -> 4,1
  • Saan riittävästi tukea oman yksikön lääkäriltä 3,6 -> 4,4
  • Saan riittävästi tukea Peijaksen ensiarviolääkäriltä 2,9 -> 4,0

Hoitajien arviointiosaamisen vahvistuminen näkyy myös muun muassa Liikkuvan sairaalaan käyttömäärien lisääntymisenä sekä kotihoidon asiakkaiden päivystyskäyntien ja keskeytysten vähentymisenä. Lisäksi 81 % kotihoidon asiakkaista kokee aina saavansa kotihoidon hoitajilta apua, kun heidän vointinsa huolestuttaa asiakasta (n = 319). Toimintamallin tulokset on esitetty tiivistettynä viereisessä kuvassa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tärkeäksi havaittuja osa-alueita:

  • Eri toimialojen välinen yhteistyö
  • Johdon tuki eri kokonaisuuksille
  • Moniammatillinen yhteistyö
  • Osaamisen vahvistamisen integroiminen osaksi organisaation osaamisen kehittämisen vahvistamisen kokonaisuuksia
  • Koulutuskokonaisuuksien jalkauttaminen monikanavaisesti (läsnäkoulutukset, verkkokurssit ja koulutustallenteet)
Kansikuva
Terveydenhuollon senioritoimintamallin kuvaus

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt