HYTE osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Monialaisella asiakas-ja palveluohjauksella tarkoitetaan palvelua, jossa neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin avulla varmistetaan, että asiakas saa tarvitsemiaan palveluita oikeaan aikaan huomioiden myös kuntien ja järjestöjen palvelut.

 

Toimintaympäristö **

Covid-19-epidemian ja siihen liittyvien rajoitusten seurauksena ihmisiä jäi hoidon, palvelujen, työelämän ja toimeentulon ulkopuolelle. Kriisin aikana resursseja siirrettiin covid-19 kriisin hoitoon, mikä on heikentänyt palveluiden saatavuutta sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä toimintakykyä tukevissa monialaisissa palveluissa. Palveluvajetta on syntynyt kaikissa asiakas- ja ikäryhmissä. Palveluvaje johtaa sairauksien ja sosiaalisten ongelmien pahenemiseen, kun apua ei ole saatavilla riittävän varhaisessa vaiheessa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisen haaste Suomessa on ollut palvelujärjestelmän hajanaisuus ja asiakkaiden lisääntyvä eriarvoistuminen. Palvelujärjestelmän hajanaisuus heijastuu myös sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettäviin tietojärjestelmiin ja digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksiin. Suomen kestävän kasvun hankekokonaisuus ja Kestävän kasvun Eloisa -hanke pyrkii toimenpiteillään purkamaan covid-19-pandemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa, nopeuttaa hoitoon ja palveluihin pääsyä pysyvästi ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja sekä edistää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen toteutumista.

Hyvinvoiva ja toimintakykyinen väestö on edellytys työllisyyden positiiviselle kehitykselle, tuottavuudelle ja kestävälle kasvulle.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Monialaisia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluja ja toimintaa (esim. liikunta-, luonto-ja kulttuuripalveluja) järjestää hyvinvointialueet, kunnat, järjestöt ja seurakunnat. Tällä hetkellä tieto näistä kaikista palveluista on hajallaan ja toimintamallit yhdyspinnoilla ovat vaihtelevat ja hajanaiset. Samalla kun kootaan monialaisia hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen palveluja, luodaan myös uudelle hyvinvointialueelle yhteistä hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen toimintatapaa.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyte-palvelukonseptin tavoitteena on, että hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, pärjäävyyttä, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminta ovat sekä asukkaiden että ammattilaisten helposti löydettävissä ja tähän haasteeseen pyritään Kestävän kasvun Eloisa -hankkeen hyte-kokonaisuudessa vastaamaan. Tavoitteena on kehittää digitaalinen hyte-palvelutarjotin ja sen käyttöä tukemaan monialainen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli Etelä-Savon hyvinvointialueelle. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukkoomme kuuluu ammattilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista sekä kuntien ja järjestöjen palveluista. Olemme koonneet säännöllisesti kokoontuvan asiantuntijajoukon (heimoneuvosto), joka toimii Eloisan hyte-hanketiimin apuna yhteiskehittäen monialaista palvelukonseptia. Kehittämistyössä on alusta asti osallistettu edellä mainittuja tahoja edistäen yhteistyötä ja yhdessä tekemistä. Myös alueen kuntien hyvinvointikoordinaattorit ovat mukana kehittämistyössä. 

Tavoiteltu muutos

Vahvistamalla hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaamista sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaisten työssä voidaan alueen monialaisten palvelujen ja toiminnan mahdollisuuksia hyödyntää kattavammin. Sosiaali- ja terveydenhuollon viitekehyksessä hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen voi tarkoittaa esimerkiksi hyvinvointia tukevien elintapojen edistämistä, ongelmien ehkäisemistä ja arjen tukea. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat hyötyvät siitä, että alueella saatavilla olevat hyte-palvelut ja -toiminta on koordinoitu kiinteäksi osaksi palvelupolkuja. Monialaisen palvelutarpeen tunnistamisen ja määrittelyn tarkoituksena on vastata asiakkaan palvelutarpeisiin mahdollisimman oikea-aikaisesti. 

Muutoksen mittaaminen

Hyvinvointialueen toimialoille on lähetetty alkukartoituskysely HYTE-ohjauksesta asiakas- ja potilastyötä tekeville ammattilaisille. Kysely toistetaan myöhemmässä vaiheessa, jotta pystymme arvioimaan tavoiteltujen muutosten toteutumista.

Toteutussuunnitelma

Tunnistetaan palveluprosessit ja niiden osat, joissa hyte:stä on hyötyä.

Hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen osaamisen vahvistaminen.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalisen palvelutarjottimen toteuttaminen.

Palvelutarjottimen liittäminen osaksi palvelupolkuja ja prosesseja.

Alueen hyte-toimijoiden tukeminen toiminta- ja palvelukuvausten tekemisessä palvelutietovarantoon.

Alueellisen hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen verkostotyön organisointi.

Organisaation sisäisen hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen työskentelyn vahvistaminen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä tässä vaiheessa hanketta on asiakas- ja potilastyötä tekevät ammattilaiset, joiden näkemyksiä ja kokemuksia tämän hetkisestä HYTE-ohjauksesta on kerätty kyselyn avulla. Alkukartoituskyselyn jälkeen kokoamme ammattilaiset yhteiskehittämisen työpajoihin valituissa pilottiryhmissä kehittämään yhteistä asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ensimmäiset pilotit kohdistuvat nuorten- ja nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä ikääntyneiden palveluihin ja lisäksi kolmanteen hankkeen kohderyhmään pitkäaikaissairaisiin.