HYTE osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2, I4)
Toimintamalli edesauttaa HYTE-palveluiden löydettävyyttä sekä entistä sujuvampaa ohjausta huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten HYTE-ajattelua ja yhteisiä alueellisia toimintatapoja.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli edesauttaa HYTE-palveluiden löydettävyyttä sekä entistä sujuvampaa ohjausta huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten HYTE-ajattelua ja yhteisiä alueellisia toimintatapoja.
HYTE osaksi asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella on toimintamalli, joka edesauttaa HYTE-palveluiden löydettävyyttä sekä oikea-aikaista ja entistä sujuvampaa HYTE-palveluihin pääsyä huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten HYTE-ajattelua ja lisätään tietoisuutta alueella tarjolla olevista HYTE-palveluista ja toiminnasta. Keskeisenä ohjauksen työkaluna toimii Etelä-Savon hyvinvointitarjotin. Toimintamallissa kuvataan myös Etelä-Savon alueellinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhteistyörakenne.
Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa aloitti toimintansa vuoden 2023 alussa ja muutos hyvinvointialueeksi kosketti lähes 8000 työntekijää. Eloisa toimii 12 kunnan alueella ja noin 190:ssä palvelu- tai toimipisteessä. Eloisa tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 133 000 asukkaalle. Silti Eloisa on kooltaan yksi maan pienimmistä hyvinvointialueista.
HYTE osaksi asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella on toimintamalli, joka edesauttaa HYTE-palveluiden löydettävyyttä sekä oikea-aikaista ja entistä sujuvampaa HYTE-palveluihin pääsyä huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten HYTE-ajattelua ja lisätään tietoisuutta alueella tarjolla olevista HYTE-palveluista ja toiminnasta. Keskeisenä ohjauksen työkaluna toimii toimintamallityöskentelyssä kehitettävä Etelä-Savon hyvinvointitarjotin.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä on koko Etelä-Savon alueen väestö sekä asiakas- ja palveluohjusta tekevät ammattilaiset.
Asukkaiden osallistamiseksi toteutettiin nimikilpailu uudesta digitaalisesta palvelutarjottimesta keväällä 2024.
Tarmoa palvelutarjottimen pilotointi toteutettiin huhti- toukokuussa 2024, josta saatuja kokemuksia ja palautetta hyödynnetään oman palvelutarjottimen kehittämistyössä.
Asiakas- ja potilastyötä tekeviä ammattilaisia on osallistettu kehittämistyössä. Ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia tämän hetkisestä HYTE-ohjauksesta on kerätty kyselyn avulla. Alkukartoituskyselyn jälkeen kokoamme ammattilaiset yhteiskehittämisen työpajoihin valituissa pilottiryhmissä kehittämään yhteistä asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ensimmäiset pilotit kohdistuvat nuorten- ja nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä ikääntyneiden palveluihin ja lisäksi kolmanteen hankkeen kohderyhmään pitkäaikaissairaisiin.
Toimintamallin kehitystyötä on esitelty vanhus- ja vammaisneuvostolle sekä Yhes-järjestöneuvottelukunnalle.