HYTE osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)
Monialaisella asiakas-ja palveluohjauksella tarkoitetaan palvelua, jossa neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin avulla varmistetaan, että asiakas saa tarvitsemiaan palveluita oikeaan aikaan huomioiden myös kuntien ja järjestöjen palvelut.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Monialaisella asiakas-ja palveluohjauksella tarkoitetaan palvelua, jossa neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin avulla varmistetaan, että asiakas saa tarvitsemiaan palveluita oikeaan aikaan huomioiden myös kuntien ja järjestöjen palvelut.
Toimintamalli lyhyesti
Covid-19-epidemian ja siihen liittyvien rajoitusten seurauksena ihmisiä jäi hoidon, palvelujen, työelämän ja toimeentulon ulkopuolelle. Kriisin aikana resursseja siirrettiin covid-19 kriisin hoitoon, mikä on heikentänyt palveluiden saatavuutta sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä toimintakykyä tukevissa monialaisissa palveluissa. Palveluvajetta on syntynyt kaikissa asiakas- ja ikäryhmissä. Palveluvaje johtaa sairauksien ja sosiaalisten ongelmien pahenemiseen, kun apua ei ole saatavilla riittävän varhaisessa vaiheessa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisen haaste Suomessa on ollut palvelujärjestelmän hajanaisuus ja asiakkaiden lisääntyvä eriarvoistuminen. Palvelujärjestelmän hajanaisuus heijastuu myös sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettäviin tietojärjestelmiin ja digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksiin. Suomen kestävän kasvun hankekokonaisuus ja Kestävän kasvun Eloisa -hanke pyrkii toimenpiteillään purkamaan covid-19-pandemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa, nopeuttaa hoitoon ja palveluihin pääsyä pysyvästi ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja sekä edistää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen toteutumista.
Hyvinvoiva ja toimintakykyinen väestö on edellytys työllisyyden positiiviselle kehitykselle, tuottavuudelle ja kestävälle kasvulle.
Kohderyhmänä tässä vaiheessa hanketta on asiakas- ja potilastyötä tekevät ammattilaiset, joiden näkemyksiä ja kokemuksia tämän hetkisestä HYTE-ohjauksesta on kerätty kyselyn avulla. Alkukartoituskyselyn jälkeen kokoamme ammattilaiset yhteiskehittämisen työpajoihin valituissa pilottiryhmissä kehittämään yhteistä asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ensimmäiset pilotit kohdistuvat nuorten- ja nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä ikääntyneiden palveluihin ja lisäksi kolmanteen hankkeen kohderyhmään pitkäaikaissairaisiin.