Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2, I1, I4)

Toimintamalli edesauttaa hyte-palvelujen löydettävyyttä sekä entistä sujuvampaa ohjausta huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja yhteisiä alueellisia toimintatapoja.

Toimintamallin nimi
Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2, I1, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli edesauttaa hyte-palvelujen löydettävyyttä sekä entistä sujuvampaa ohjausta huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja yhteisiä alueellisia toimintatapoja.

Toteutuspaikka
Etelä-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anni Pietarinen

Luotu

22.09.2023

Viimeksi muokattu

17.12.2024
Ratkaisun perusidea

Hyte osaksi asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella on toimintamalli, joka edesauttaa hyte-palvelujen löydettävyyttä sekä oikea-aikaista ja entistä sujuvampaa hyte-palveluihin pääsyä huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja lisätään tietoisuutta alueella tarjolla olevista hyte-palveluista ja toiminnasta. Keskeisenä ohjauksen työkaluna toimii Etelä-Savon hyvinvointitarjotin. Toimintamallissa kuvataan myös Etelä-Savon alueellinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhteistyörakenne.

 

Toimintaympäristö

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa aloitti toimintansa vuoden 2023 alussa ja muutos hyvinvointialueeksi kosketti lähes 8000 työntekijää. Eloisa toimii 12 kunnan alueella ja noin 190:ssä palvelu- tai toimipisteessä. Eloisa tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 133 000 asukkaalle. Silti Eloisa on kooltaan yksi maan pienimmistä hyvinvointialueista.

Hyte osaksi asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella on toimintamalli, joka edesauttaa hyte-palvelujen löydettävyyttä sekä oikea-aikaista ja entistä sujuvampaa hyte-palveluihin pääsyä huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja lisätään tietoisuutta alueella tarjolla olevista hyte-palveluista ja toiminnasta. Keskeisenä ohjauksen työkaluna toimii toimintamallityöskentelyssä kehitettävä Etelä-Savon hyvinvointitarjotin.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä on koko Etelä-Savon alueen väestö sekä asiakas- ja palveluohjusta tekevät ammattilaiset. 

Asukkaiden osallistamiseksi toteutettiin nimikilpailu uudesta digitaalisesta palvelutarjottimesta keväällä 2024.

Tarmoa palvelutarjottimen pilotointi toteutettiin huhti- toukokuussa 2024, josta saatuja kokemuksia ja palautetta hyödynnetään oman palvelutarjottimen kehittämistyössä. 

Asiakas- ja potilastyötä tekeviä ammattilaisia on osallistettu kehittämistyössä. Ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia tämän hetkisestä hyte-ohjauksesta on kerätty kyselyn avulla. Alkukartoituskyselyn jälkeen kokoamme ammattilaiset yhteiskehittämisen työpajoihin valituissa pilottiryhmissä kehittämään yhteistä asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ensimmäiset pilotit kohdistuvat nuorten- ja nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä ikääntyneiden palveluihin ja lisäksi kolmanteen hankkeen kohderyhmään pitkäaikaissairaisiin. 

Toimintamallin kehitystyötä on esitelty vanhus- ja vammaisneuvostolle sekä Yhes-järjestöneuvottelukunnalle.

Etelä-Savon hyvinvointitarjottimen pilotointi on käynnissä marras-joulukuussa 2024 ja pilottiin osallistuu useiden kymmenien ihmisten joukko, joka koostuu sekä asukkaista, että eri tahojen (hyvinvointialue, kunnat ja järjestöt) ammattilaisista. Pilottiin osallistujilta pyydetään palautetta palautekyselyn muodossa. Pilotin jälkeen tarjotin suljetaan jatkokehittelyä varten ennen varsinaista julkaisua.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta -toimintamalli vaatii eri tahojen yhteistyötä ja pysyviä rakenteita yhteistyön toteuttamiseksi. Etelä-Savon hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi alueellisen kumppanuusstrategian 11.12.2024. Kumppanuusstrategiassa määritellään alueen yhteistyön toteuttamisesta eri toimijoiden (hva, kunnat, maakuntaliitto, järjestötoimijat, yritykset) kesken. Etelä-Savon hyvinvointialueella  kokoontuu myös säännöllisesti hyte-koordinaattoreiden verkosto, jossa on mukana hyvinvointialueen sekä alueen kuntien hyvinvointikoordinaattorit. Tämän verkoston lisäksi kokoontuu kuntien PTV-verkosto, jossa kunnat tekevät yhteistyötä palvelujen kuvaamiseksi palvelutietovarantoon. Verkostojen pysyvyys vaatii hankekauden jälkeisen koordinoinnin. Hyte-koordinaattoreiden verkostoa koordinoi hyvinvointialueen hyte-koordinaattori ja kuntien PTV-verkostoa jokainen alueen kunta omalla vorollaan. Kumppanuusstrategian ja  pysyvien verkostojen avulla varmistetaan palvelutietovarannon  päivitystyö ja ajantasaisuus myös tulevaisuudessa.

Toimintamallin keskiössä on uusi Etelä-Savon hyvinvointitarjotin, jonka levittäminen ja juurruttaminen tapahtuu vuoden 2025 alusta eteenpäin. Omassa organisaatossa toimintamalli levitetään "pelaa hyte-kortti" -kampanjalla, jossa ammattilaisten käyttöön tuodaan konkreettinen asiakkaille jaettava esite/kortti, josta pääsee QR-koodin kautta hyvinvointitarjottimelle. Tämän lisäksi hyvinvointialueen ammattilaisille luodaan hyte-koulutuskokonaisuus, joka löytyy intrasta sekä jokaisen työntekijän perehdytyskokonaisuudesta. Tällä koulutuskokonaisuudella vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja tuodaan hyvinvointitarjotin osaksi arkea. Hyte tai palvelutarjotin tuodaan myös osaksi eri yksiköiden fraaseja ja toimintakäsikirjoja, jolloin se leviää osaksi arjen toimintaa ja siitä tulee vakiintunut tapa toimia.

Levittämisen ja juurruttamisen vaiheessa tarvitaan aika- ja henkilöstöresursseja eli henkilöitä, jotka voivat luoda koulutuskokonaisuuden ja tiedottaa siitä organisaation sisällä eri yksiköille sekä jakaa tarvittavat materiaalit (hyte-kortit). Etelä-Savon toimintamallin juurruttamisessa on ollut kolme täysipäiväistä hankehenkilöä ja tämän lisäksi aikaa ja osaamista on saatu säännöllisesti kokoontuvalta asiantuntijoiden joukolta (heimoneuvosto) sekä organisaation viestintäyksiköltä ja muilta asiantuntijoilta. Sama kokoonpano hoitaa levittämisen ja markkinoinnin organisaation ulkopuolelle, vaikka siinä suurena apuna on alueen eri verkostot, joista maininta edellä. Verkostojen avulla Etelä-Savon hyvinvointitarjotin levitetään organisaation ulkopuolelle.

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin juurruttaminen edellyttää Etelä-Savon hyvinvointitarjottimen levittämisen myös organisaation ulkopuolelle kaikkien alueen asukkaiden käyttöön. Tämä lisää asukkaiden itsenäistä tiedonhakua ja tuo ennaltaehkäisevät palvelut kaikkien ulottuville yhteen paikkaan. 

Erityistä tukea tarvitsevien ja heikossa asemassa olevien tukena monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa ovat monet matalan kynnyksen ohjauspaikat, kuten Etelä-Savon hyvinvointialueen elintapaohjaus, ikäneuvolatoiminta ja kolmelta paikkakunnalta löytyvät OLKA-pisteet.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukokonaisuuden hallintamalli on muodostettu hyvinvointialueelle. Tämä tavoite on täyttynyt kumppanuusstrategian sekä pysyvien verkostojen (hyte-koorditaattorit ja PTV-verkosto)  luomisella hyvinvointialueella.
  • Palvelukokonaisuuden digitaalisen ratkaisun määrittelytyö ja käyttöönotto. Digitaalinen ratkaisu on Etelä-Savon hyvinvointitarjotin, jonka määrittelytyö tehtiin vuoden 2024 aikana, pilotointi 26.11.-31.12.2024 ja käyttöönotto tapahtuu tammi-helmikuussa 2025. 
  • Verkkokoulutuksen valmistuminen ammattilaisille. Verkkokoulutuksesta on valmistunut osa vuoden 2024 aikana ja koulutus täydentyy vuoden 2025 kuluessa. Valmistunut osa on jo ammattilaisten saatavilla intrassa.
  • Toimialainfojen lukumäärä :16
  • Konkreettisia työkaluja tuotu ammattilaisten käyttöön mm .hyvinvointitarjotin ja hyte-kortit. Hyvinvointitarjotin tuotu ammattilaisille pilotointiin marraskuussa 2024.  Tarjotin julkaistaan käyttöön tammi-helmikuussa 2025. Tällöin myös julkaistaan hyte-kortit ammattilaisten työkaluksi puheeksioton tueksi.
  • Kontaktoitujen järjestöjen lukumäärä: 561
  • Järjestöjen määrä lähellä.fi:ssä: 160 järjestöä Etelä-Savon alueella.
  • Kuntien lukumäärä, joilla hyte-palvelukuvauksia (minimikriteerit): 11
  • Alueellisten PTV-palvelukuvausten (hyte-minimikriteerit) seurantatyökalussa olevien palvelukuvausten määrä: 446 ( minimikriteerit ja niitä täydentävät: 519)
  • Toimintamalli on pilotoitu ikääntyneiden palveluissa joulukuussa 2024.
  • Toimintamalli on pilotoitu mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa joulukuussa 2024.
  • Toimintamalli on pilotoitu pitkäaikaissairaiden palveluissa joulukuussa 2024.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta on toimintamalli, joka soveltuu alueen jokaiselle asiakas- ja potilastyötä tekevälle ammattilaiselle ja työkaluna toimii Etelä-Savon hyvinvointitarjotin. Hyvinvointitarjotin on toki myös jokaisen asukkaan saatavilla itsenäisesti käytettäväksi. Hyte-ajattelun vahvistamisessa ja hyvinvointitarjottimen jalkautuksessa on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että ammattilaiset ovat mukana toimintamallin kehittämisessä ja rakentamisessa. Toimintamalli muotoutuu jokaisen toimialan omista tarpeista käsin ja voi sisältää erilaisia ratkaisuja toimialasta riippuen. Etelä-Savon hyvinvointialueella yhteiskehittämistä tehtiin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen, mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen sekä pitkäaikaissairaiden palvelujen kanssa. Yhteiskehittäminen sisälsi mm. työpajoja, joissa heräteltiin hyte-ajattelua ja pohdittiin mitä hyte on osana omaa työtä. Työpajojen kautta Etelä-Savon hyvinvointitarjotin tuli osaksi asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleja ja prosesseja. Jos toimialat eivät ole kehittämistyössä mukana, on toimintamalli vaikea juurruttaa ja saada osaksi arjen työtä.

Tärkeänä osana toimintamallia on hyvinvointitarjottimelta löytyvien hyte-palvelujen ajantasaisuus ja tämä vaatii alueellisesti organisoitua pysyvää toimintaa ja toimintaa tukevia rakenteita. Etelä-Savon hyvinvointialueella tämä tarkoittaa alueellista kumppanuusstrategiaa, hyte-koordinaattoreiden verkostoa sekä PTV-päivittäjien verkostoa, joiden toiminta jatkuu toimintamallin käyttöönoton jälkeen ja Etelä-Savon hyvinvointitarjotin jää osaksi asiakas- ja palveluohjausta hyvinvointialueella ja muissa alueen organisaatioissa.

Palvelutietovarantoon on liittynyt toimintamallin kehittämisessä myös monia haasteita. Palvelutietovaranto voi tuntua liian raskaalta päivitettävältä monille pienille järjestötoimijoille. Tässä haasteessa on kansallisesti tarjottu järjestöille mahdollisuutta kuvata tiedot lähellä.fi -palvelun kautta, mikä onkin tuonut paljon järjestötoimijoita mukaan. Järjestöille olisi kuitenkin löydyttävä myös tukea lähellä.fi:n käyttöön omalta alueelta. Etelä-Savon alueella tällaista jatkuvaa ja pysyvää tukea järjestöille ei tällä hetkellä ole olemassa ja aiheuttaa haasteen järjestötiedon ajantasaisuudessa ja lisääntymisessä tulevaisuudessa.

Kansikuva
Hyvinvoinnin osa-alueet Stiglitzin komission mukaan ja esimerkkejä hyte-palveluista ja -toiminnasta.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt