Hyte-palvelut integroidaan digitaalisia menetelmiä hyödyntäen HVA:n asiakasohjaukseen luoden asiakkaan tarpeita vastaava kokonaisuus, jossa sote-palveluiden lisäksi huomioidaan muut hyte-palveluja tuottavat tahot. 

Toimintaympäristö

Yhteiskunnallisesti tärkeää on, että asukkaille on tarjolla hyvinvointia tukevia ja terveyttä edistäviä palvelukokonaisuuksia, jotka perustuvat yksilöllisiin tarpeisiin ja voimavaroihin. Näissä palvelukokonaisuuksissa oleellista on, että sosiaali- ja terveyspalveluita täydentävät kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimivat palvelut, sekä kolmannen sektorin, yhdistysten ja muiden toimijoiden palvelut. Taloudellisesti on tärkeää, että nämä palvelut voidaan tarjota asukkaalle tehokkaasti niin, että asiakasohjauksen yhteydessä tarpeet voidaan tunnistaa ja asiakas voidaan heti ohjata palvelujen piiriin. Edellytyksenä on tehokas tunnistaminen sekä asiakkaan tarpeiden ja voimavarojen osalta, mutta myös olemassa olevien palvelujen osalta. Digitaalisin menetelmin tätä voidaan helpottaa huomattavasti, mikä luonnollisesti edellyttää joitain investointeja. Avoimien digitaalisten palvelujen käyttö tukee lisäksi asukkaiden itseohjautuvuutta palveluiden piiriin, mikä lisää sairauksien ennaltaehkäisyn mahdollisuuksia. Palvelujen löytyminen itsenäisesti, saattaa jopa vähentää sosiaali- ja terveydenhuollon ensilinjan yhteydenottoja.

Alueella esiintyvät palvelujen tarjonnan eroavuudet tulee kaventaa mahdollisimman pieniksi niin, että saman tyyppisiin tarpeisiin voidaan jonkun tahon toimesta vastata hyvinvointialueen eri osissa (kunnat maantieteellisesti) tai että kuntayhteistyö sekä järjestöjen välinen yhteistyö toimii saumattomasti niin että naapurikuntien asukkaat voivat tarvittaessa osallistua toistensa toimintaan. Mielekästä onkin hakea yhteistyötahoista voimaa sen sijaan että tasavertaisuuden vuoksi tiettyjä palveluja jätettäisiin  käyttämättä jos samaa palvelua tai toimintaa ei ole jokaisen kunnan alueella.

Saavutettavuutta lisää toiminnasta tiedottaminen. Lisäksi kielelliset mahdollisuudet tulee huomioida. Varsinais-Suomi on kaksikielinen hyvinvointialue, joten ruotsin kieliset palvelut tulee saada käyttöön. Tulkkipalveluja tulee voida varmistaa muiden kielten osalta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Palveluntarve, yksilön voimavarat ja palveluntarjonta eivät kohtaa optimaalisella tasolla sosiaali- ja terveydenhuollossa. Palvelukokonaisuudet eivät vastaa yksilöllisiä tarpeita, joidenkin asukkaiden kohdalla, joilla palveluntarve sosiaali- ja terveysalalla ei ole tarkkarajaista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen lisäksi tarjolla olevien 3. sektorin ja kuntiin jääneiden palvelujen sekä seurakuntien palvelujen hyödyntämistä on mahdollista lisätä huomattavasti. Varsinais-Suomen alueella on yli 900 sote-järjestöä. Vaihtelua näihin ohjaamiseen on paljon ja se on riippuvaista sote-ammattilaisen kokemustiedosta ja henkilökohtaisesta aktiivisuudesta palvelujen ja toimintojen selvittelyyn liittyen. Hyvinvointialueella toimii hyte-yksikkö. Yksikkö on jaettu kokonaisuuksiin, tiimeihin, joista yhdessä käsitellään yksinomaan järjestöyhteistyötä. RRP-hanke toimii tiiviissä yhteistyössä kyseisen yksikön ja tiimin kanssa. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen osalta on laadittu asiakasohjauksen prosessikuvauksia, jotka käsittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Näissä kuvauksissa ei vielä näy nk hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden tarjoamista. Näitä tuottavien järjestöjen ja yhteisöjen kenttä on Varsinais-Suomessa suuri ja kirjava, eikä näiden palveluiden laadukkaaseen haravointiin ole toistaiseksi työkalua. 

Alueella on käytössä Omaolo-palvelu, jonka lomakkeen avulla voidaan tehdä hyvinvointitarkastuksia. Henkilöresurssivaatimusten johdosta Omaolon hyvinvointitarkastuksia tehdään toistaiseksi rajallisesti, mutta käytäntö on kuitenkin käytössä alueella.

Alueella on pilotoitu hyvin pienimuotoisesti kulttuurilähetettä neuvoloissa. Vuosien 2024-2025 aikana pilotoidaan hyvinvointialueen ja RRP-projektin yhteistyönä elintapaohjaus, liikuntaneuvonnan lähetetoimintaa.   

Seuraavat strategiset tavoitteet on nostettu Varsinais-Suomen hyvinvointialueen strategiasta ja liittyvät olennaisesti hyten integroimiseen asiakas- ja palveluohjauksen prosessiin.

  • Palveluntarjonta on ajan- ja tarpeenmukaista
  • Hoitotakuu toteutuu
  • Korjaavien palvelujen suhteellinen määrä vähenee ennalta ehkäisevien palvelujen lisääntyessä
  • Hyvinvointi sekä työ- ja toimintakyky asukkaiden parissa kohenee
Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Osalla asiakkaista on tuen ja palvelujen tarpeita, joihin julkisen sektorin sote-palvelut eivät nykyisellään täysin vastaa

Sote-ammattilainen: Aikaa asiakkaan kanssa menee sellaisten asioiden selvittelyyn, jotka eivät kuulu sote-ammattilaisen työhön tai soten piiriin, tai jossa siihen ei löydy tarpeenmukaista palvelua.

Organisaatio: Työaikaa kuluu sellaisten asioiden toistuvaan järjestämiseen, jotka eivät kuulu soten piiriin. Samalla ammattitaitoa jää käyttämättä tehtävien kohdistuessa palveluihin, joille on olemassa paremmin suuntautuneita tahoja.

Yhteiskunta: Hyvinvointikertomuksessa esiin nousseisiin haasteisiin ei löydy oikeanlaista palvelua soten piiristä. 3. sektorin ja kuntien palveluihin ei ohjaudu asiakkaita, vaikka palvelut vastaisivat asukkaiden tarpeisiin.

Liitteet
Sidosryhmäkuvassa keskellä on meneillään oleva projekti. Lähimpien tahojen kanssa yhteistyö on tiiviimpää.
Sidosryhmät.pdf (200.63 KB)
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hankkeen toimijat

Tehtävänkuvat: pilotin valmistelu, koordinointi, viestintä (Liite: Roadmap päivittyy projektin edetessä), tavoitteiden laatiminen (Liite) ja mittariston luominen.

Asiakkuusyksikön avainhenkilöt

Tehtävänkuvat: Pilotin ohjausryhmän puheenjohtajuus, asiakasohjauksen ylätason prosessin laatiminen sekä palvelutarjottimen sisällyttäminen asiakasohjauksen prosessiin.

Hyte-yksikön avainhenkilöt

Tehtävänkuvat: hyte-näkökulman esiin tuominen pilotin ohjausryhmässä, dialogin vetäjä hyte-toimijoiden (Varha) ja hyte-koordinaattorien (kunnat).

Sote-järjestöjen neuvottelukunnan yhteyshenkilöt

Tehtävänkuva: järjestöjen näkökulman esiin tuominen pilotin ohjausryhmässä, PTV-tietojen kirjaamisen edistäminen, tiedottaminen dialogina hankehenkilöstön ja järjestöjen välillä.

Asiakkaat

Tehtävänkuva: kokemusasiantuntija asiakkaiden edustajana pilotin ohjausryhmässä tuo esiin asiakasnäkökulmaa. Kokemusasiantuntijat ryhmänä pilotoivat palvelutarjotinta itsenäisesti. Asukkaat pilotoivat palvelutarjotinta ja vaikuttavat kehittämiseen palautekanavan välityksellä.

Sote-ammattilaiset

Perehdytyksen jälkeen nimetty joukko sote-ammattilaisia pilotoi palvelutarjotinta sekä jättää palautekanavan kautta kehittämisideoita osallistuen palvelutarjottimen kehittämiseen.

Hyte-koordinaattorit

Tehtävänkuva: Kunnan ja kunnan hytetyön edustaja osallistuu pilotin ohjausryhmään. Toimii dialogin edistäjänä pilotin ja hytekoordinaattoreiden välillä

Tavoiteltu muutos

1. Varhan alueella toimivat järjestölähtöiset tuen muodot on kuvattu ja mallinnettu sekä markkinoitu niin, että ne tavoittavat oikeat asiakas- ja kohderyhmät.

2. Varhan alueella asuvien kuntalaisten tuen ja palvelujen tarpeet tulevat tyydytettyä julkisen sektorin palvelujen ja kolmannen sektorin, kuntien ja seurakuntien tuottaman tuen myötä palvelukokonaisuuksien laajentuessa.

3. Asiakkuusyksikkö, hyteyksikkö ja projektin vetäjä toimivat tiiviissä yhteistyössä projektin päättymiseen saakka.

4. Asiakkuusyksikön ja hyteyksikön keskinäinen yhteistyö ja työnjako on säännöllistä ja tavoitteellista, yhteistoiminta on mallinnettu ja siihen liittyvät keskinäiset vastuut on kuvattu. 

5. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille on asiakasohjausta varten hankittu käyttöön yksi yhtenäinen digitaalinen palvelutarjotin, jonka avulla järjestöjen, kuntien ja seurakuntien palvelut saadaan alueella kattavasti ja asiakaslähtöisesti käyttöön.

Muutoksen mittaaminen

1. Palveluntarjoajien tiedot on kirjattu Palvelutietovarantoon ja tiedot nousevat laadukkaasti palvelutarjottimelle (palautekanava) (muutos 1)

2. Palvelutarjottimen käyttö asiakasohjauksessa on systemaattista (järjestelmän käyttötilastot, prosessikuvaukset) ja ohjeistuksen (laadittava) mukaista (muutos 1)

3. Asiakasvirtojen seuranta (asiakkuusyksikön asiantuntija): ohjaus soten ulkopuolisiin palveluihin ja häiriökysynnän määrä tilastoidaan (muutos 2)

4. Järjestöjen tilastojen perusteella seurataan järjestöihin ohjautumisen reittejä (sotepalveluista järjestöihin) (muutos 2)

5. Sote-ammattilaisten ja soten ulkopuolisten tahojen kehittämiseen osallistuminen kirjataan asiakkuusyksikön ja hyteyksikön raportteihin (muutos 3 ja 4)

6. Digitaalinen palvelutarjotinta käytetään sotekeskuksissa asiakasohjauksessa ja asiakkailla itsenäisesti (käyttötilastot) (muutos 5)

Toteutussuunnitelma

Muutos 1 Tuen muodot on kuvattu ja markkinoitu. Keinot:

  • Palvelutietovarannon promootio järjestöille ja yhdistyksille.
  • Tuki palvelutietovarannon käyttöön järjestöille, yhdistyksille, seurakunnille ja kunnille (PTV-tiimi).
  • Palvelutietovarantoa käyttäviä järjestelmiä (verkkosivut, palvelutarjotin, chatbotit ym.) on käytössä ja tämä tuodaan ilmi järjestötoimijoille. 
  • Palvelutarjotin pilotoidaan ja siitä saatu palaute hyödynnetään mm kehittämistyössä sekä hankintaprosessissa.
  • Palvelutietovarannon ja palvelutarjottimen osalta käydään pyydettäessä esittelemässä työkaluja.
  • Sotejärjestöjen neuvottelukunnan tiedotteen, kuntien hytekoordinaattorien sekä seurakuntien yhdyshenkilöiden välityksellä tarjotaan ajantasaista tietoa Palvelutietovarannosta ja palvelutarjottimesta. 

Muutos 2 Palvelujen tarpeen ja tarjonnan kohtaaminen palvelukokonaisuutena. Keinot:

  • Järjestöt seuraavat uusien asiakkaiden ohjausta (mistä, mitä kautta asiakkaat ohjautuvat)
  • Häiriökysyntää on määritelty laadullisesti ja sitä mitataan
  • Kohtaanto-ongelman vähenemisen kokemuksellinen selvittely 

Muutos 3 Asiakkuus ja hytetoiminta ovat tiiviissä yhteistyössä (huom. yksiköt yhdistetty 2/2024)

  • Projektiasiantuntija (pilotin koordinaattori) toimii yhteistyössä yksiköiden kanssa suunnitellen sekä toteuttaen projektille ominaisia työtehtäviä rakenteita tukien.
  • Vastuu asiakasohjauksen prosessista rakenteissa.
  • Vastuu digitaalisen palvelutarjottimen hoitamisesta siirtyy hallitusti hyvinvointialueen rakenteisiin.

Muutos 4 Asiakkuusyksikön ja hyteyksikön yhteistyö on mallinnettu ja työnjako tavoitteellista, hytetyötä hyödyntävää

  • Yksiköt on yhdistetty helmikuussa 2024. Työn uudelleenorganisointi on meneillään
  • Palvelutarjotinpilotin palautteiden ja kehittämiskohteiden raportointi molempien yksiköiden edustajille tapahtuu säännöllisesti.

Muutos 5 Käytössä on digitaalinen palvelutarjotin

  • Digitaalista palvelutarjotinta pilotoidaan keväällä 2024.
  • Henkilöstö ja asukkaat osallistuvat digitaalisen palvelutarjottimen kehittämiseen pilotin yhteydessä palautekanavan välityksellä.
  • Pilottiin osallistuneille ammattilaisille tehdään kokemuspohjainen kysely pilotin lopussa. Kyselyllä selvitetään kentän näkemyksiä käytön relevanssiin. 
  • Laaditaan ohjeistus digitaalisen palvelutarjottimen käyttöön (prosessi ja pääasiallinen kohdeyleisö).
  • Seurataan vaihtoehtoisten digitaalisten palvelutarjottimien tarjontaa ja tehdään vertailuja.
  • Toimitetaan tiiviitä tietoja päättäville tahoille.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kokemusasiantuntijoiden osallistaminen keskusteluin ja mahdollisuuksien mukaan kyselyin

Asiakasohjaajien parissa toteutettu kysely (syyskuu 2023)

Palvelutarjottimen pilotoinnin yhteydessä saatava käyttäjäpalaute eri kohderyhmiltä, niin ammattilaisilta kuin Varsinais-Suomen asukkailta

Pilottia varten on laadittu yhteiset tavoitteet, sekä kohderyhmäkohtaisia tavoitteita ohjaamaan kehittämistoimia. 

Ratkaisun testaaminen

Varha osallistuu Digifinlandin tuottaman Tarmoa-palvelutarjottimen pilottiin 8.2.-8.4.2024.

Pilottihenkilöstö: Projektikoordinaattori ja PTV-yhdyshenkilö.

Kohderyhmät:

  • Soihtutiimit
  • ikääntyneiden palvelut
  • keuhkopoliklinikka
  • toimintakykyä tukevat palvelut
  • avoterveydenhuolto
  • liikuntaneuvonta
  • kokemusasiantuntijat.

15.2. lähtien on toteutettu viestintäkampanjaa, jonka tarkoituksena oli, että varsinais-suomalaiset ryhtyisivät itsenäisesti testaamaan Tarmoa-palvelutarjotinta.

Pilotoivat henkilöt on kannustettu jättämään palautetta sekä rakentavia ehdotuksia Tarmoa-palvelutarjottimen palautekanavan kautta. 

Digifinland tuottaa palautteista omalta osaltaan päivityksiä palveluun. Varhan koordinaattori ja PTV-yhdyshenkilö huolehtivat alueellisesta kehityksestä kuten esimerkiksi pilotista tiedottaminen ja PTV:n kirjausten kehittäminen. 

Pilotin lopussa ammattilaisille tehdään kokemuspohjainen kysely Tarmoa-palvelutarjottimen hyödyllisyydestä.

Pilotin lopullinen raportointi tapahtuu elokuussa 2024

Kokeilun tavoitteet

Päätavoitteet:

Luoda mahdollisuus monialaisen, järjestöjen toiminnan ja kuntien palvelut kattavan palvelukokonaisuuden tarjoamiseksi kohderyhmien asiakkaille/potilaille tarpeiden ja voimavarojen mukaisesti.

Edesauttaa mahdollisen tulevan Tarmoa-palvelutarjottimen käyttöönoton jalkauttamista.

Osatavoitteet:

  1. Valituille kohderyhmien asiakkaille löytyy palvelutarjottimelta heille soveltuvia palveluja ja toimintaa
  2. Asiakkaille jää kokemus siitä, että heitä on ohjattu heitä kuunnellen.
  3. Asiakasohjaajat tutustuttavat ja ohjaavat asiakkaita Tarmoa-palvelutarjottimen käyttöön.
  4. Asiakasohjaajat kokevat löytävänsä tarvittavia soten ulkopuolisia palveluita ja toimintaa asiakkaille Tarmoa-palvelutarjottimen avulla.
  5. Asiakkaiden sote-palveluiden tarve vähenee kohdennetun muun tarjonnan lisääntyessä.
  6. Osa järjestöistä raportoi miten asiakkaita on ohjautunut palveluiden piiriin.
Kokeilussa opittua

Pilotoiville painotettiin palautteen merkitystä, koska Tarmoa-palvelutarjotin on kehityksessä oleva palvelu. Tarkoituksenmukaista on, että ne jotka tulevaisuudessa Tarmoa-palvelutarjotinta käyttävät, voivat mahdollisimman pitkälti ja aikaisessa vaiheessa vaikuttaa sen kehittymiseen.

Palautteet jaksolta 8.2.-28.2.2024 ovat rohkaisevia. Tarmoa-palvelutarjotin on koettu helppokäyttöiseksi ja sen potentiaali nähdään. Haasteena on sisältöjen laajuus/suppeus, mikä myös tunnistettiin haasteeksi palvelutietovarannon kirjauksissa. 

Liitteenä Digifinlandin laatima raportti Varsinais-Suomessa toteutetusta pilotista. 

Pilotin aikana toteutettiin viestintäkampanja yhteistyössä viestintäyksikön kanssa. Kampanjassa pyrittiin ajallisesti ja viestintäkanavien  osalta variointiin mahdollisimman usean asukkaan tavoittamiseksi. Käytetyt viestintäkanavat:

  • mediatiedote
  • Varhan verkkosivut
  • some (viestit ja video)
  • kiitosviesti
  • sote-ammattilaisille suunnattu sähköpostiviestintä

Viestintäkampanjan avulla käyttöä saatiin lisättyä tehokkaasti. Todettiin, että somekanavista Facebook oli käytetyin reitti Tarmoa-palveluun. Mediatiedotteeseen reagoi useampi kunta, ja siten myös kuntien verkkosivuilta ohjauduttiin Tarmoa-palveluun.

Palautteiden myötä korjaavia toimenpiteitä on tehty itse Tarmoa-palveluun käytön helpottamiseksi. Varsinaista käyttöä helpottamaan todettiin, että on aiheellista vielä tarkemmin määritellä mihin tilanteisiin Tarmoa-palvelua ensisijaisesti suositellaan, sekä laatia ainakin kevyt ohjeistus ja tarkoitus Tarmoa-palvelun käytölle. Pohjatyötä Palvelutietovarannon tietojen määrän ja laadun lisäämiseksi jatketaan tehostetuin henkilöresurssein. 

Ratkaisun perusidea

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelut huomioidaan systemaattisesti sosiaali- ja terveydenhuollon  asiakasohjauksessa asiakkaan tarpeet huomioiden. Hyvinvointialueen järjestämien sosiaali- ja terveyspalveluiden ulkopuolelle jäävien palveluiden (kunnat, seurakunnat, yhteisöt ja järjestöt) palvelut ja toiminta saadaan kattavasti esiin digitaalista palvelutarjotinta hyväksi käyttäen joko asiakkaan/potilaan itsenäisesti käyttämänä, tai sosiaali- terveysalan ammattilaisen avustamana.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitaalisen palvelutarjottimen hankintapäätöstä ei ole vielä 8/24 tehty. Informaatio päättäville tahoille on toimitettu ja valmiudet keskusteluihin pidetään yllä. Päätös käyttöönotosta tulee tehdä ennen vuoden 2026 budjetin laatimista, mieluiten kuitenkin vuoden 2024 lopussa, jotta voidaan neuvotella vuoden 2025 käynnistysvaiheesta hankerahoituksella. 

Seuraavat toimenpiteet suunnitellaan alustavasti. Ne toteutuvat, mikäli hankintapäätös tehdään. 

Asiakasohjauksen prosessikuvauksiin lisätään kuvaus siitä, missä kohtaa ja millä menetelmillä asiakkaan/potilaan palveluiden ja hoidon tarpeiden määrittelyssä on luontevinta tarkastella myös ns hyte-palveluiden käytön mahdollisuutta. 

Prosessikuvauksien julkaisun yhteydessä/jälkeen on asiakkuusyksikön vastuulla organisoida prosessien kouluttaminen ja seuranta sote-ammattilaisille, jotka toimivat asiakasohjauksen parissa. Tähän kouluttamiseen, voidaan hankkeen (RRP4.2/4) työntekijän/työntekijöiden toimesta osallistua digitaalisen palvelutarjottimen käyttöönottoa ja hytetoiminnan promootiota ajatellen. 

Digitaalisen palvelutarjottimen käyttöönoton opastus voidaan tehdä Teamsin välityksellä suurellekin joukolle kerrallaan. Opastuksesta jäävä tallenne toimii perehdytyksenä myöhemmin. Tukiklinikoita järjestetään alkuun säännöllisemmin ja jatkossa tarpeen mukaan. Koulutus toteutetaan suomeksi ja ruotsiksi hankehenkilöstön (RRP4.2) toimesta.

Varsinais-Suomessa on tehty joitain hankintoja ja uudistuksia digitaalisten työkalujen suhteen (mm asiointiportaali ja terveystalon sovellus) joten hankkeen kautta on päädytty rekrytoimaan digitukihenkilö, jonka tehtävänä on suunnitella näiden ratkaisujen käytön koordinointi jatkossa. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös digitaalinen palvelutarjotin. 

Käytännössä on aiheellista aloittaa digitaalisen palvelutarjottimen käyttö hallitusti tietyistä asiakasohjauksen tahoista. Etuna on, että pilotissa oli rajattuna tietyt ryhmät, joista on hyvä aloittaa, sillä heillä on jo vähän kokemusta tarjottimen käytöstä.

Käyttöönottovaiheessa (2025) käyttäjien kouluttamista tehdään kumulatiivisesti käyttäjiä lisäten. Käyttöönottovaiheen alusta lähtien digitaalista palvelutarjotinta voivat alkaa käyttää niin asukkaat itsenäisesti kuin myös ne ammattilaiset, jotka eivät vielä ole asiaan perehdytystä saaneet. Digitaalisen palvelutarjottimen katsotaan olevan helppokäyttöinen ja siihen tutustuminen ei sinällään vaadi syvällistä koulutusta.

Tämän suunnitelman kuvaus on vielä keskeneräinen

Vinkit toimintamallin soveltajille

Projektia voi tarkastella useamman osa-alueen pohjalta. Ensin onnistumiset

Ulkoinen viestintä: Tarmoa-palvelun pilotin viestinnässä hyödynnettiin useampaa viestintä kanavaa: infotaulut, verkkosivustot (kunta ja HVA) some, mediatiedote. Viestintää ajoitettiin pitkin kevättä tarkoituksena, että mahdollisimman moni huomaisi ilmoittelun ja testaisi Tarmoa-palvelua.

Varhan sisäinen viestintä: Intranetissä kerrottiin Tarmoa-palvelun pilotista. Pilotin kohderyhminä toimivia sote-ammattilaisia kutsuttiin koulutukseen, tukiklinikoihin sekä kannustettiin jättämään palautetta sähköpostiviestein. Teams-ryhmää ei perustettu. Sen ei katsottu tässä tilanteessa olevan tarpeellinen viestintäväline, eikä asiakaspinnassa toimivia ammattilaisia haluttu kuormittaa ylimääräisellä kanavalla.

Ohjausryhmä: Ryhmä koottiin monitahoisesti. Jäsenet: Varhan päälliköitä eri toimialueilta, sotejärjestöjen neuvottelukunnan vara-pj, kokemusasiantuntija, kunnan edustaja, liikuntajärjestön edustaja, asiakasohjausta tekevä sote-ammattilainen, lähiesihenkilö.  

Pilotista saatiin Varsinais-Suomen alueelta paljon palautetta. Palaute oli myös rakentavaa laadultaan. Palautteen perusteella tuottaja on pystynyt tekemään paljon parannuksia jo kevään pilotin aikana. Palaute antoi viitteitä siitä, että palvelutarjotin katsotaan erittäin tarpeelliseksi asiakasohjaustyössä. Sen arvioidaan helpottavan ylisektorista työskentelyä, sekä edistävän monipuolisten hytepalvelujen löytymistä tarpeen mukaisesti asiakkaille. 

 

Vinkiksi jatkoa ajatellen:

Työkalu, joka tuotetaan asiakasohjauksen avuksi, tulee rakentaa alusta lähtien asiakasohjauksen ammattilaisten, sekä toiminnan suunnittelusta vastaavien kanssa yhteistyössä. Vaikka tässä projektissa on voitu osallistaa ammattilaisten osaamista ja mielipiteitä, on esihenkilöiden ja päättäjien sitouttaminen jäänyt jokseenkin puutteelliseksi. Tiedotusta on tehty mutta tästä huolimatta esimerkiksi omistajuutta ei ratkaistu projektin alussa. Osallistamisen suunnitelmallisuuteen organisaation jokaisella tasolla tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.  

Omistajuusasiaa koskien myös taloudellinen suunnittelu jo alkuvaiheessa on projektimuotoisessa toiminnassa tärkeää. Hankerahalla tehtyä työtäkin tulisi suunnitella niin, että käynnistysvaiheen jälkeiset kulut voidaan jo hankkeen alussa suunnitella rakenteiden osaksi. Monivuotisesta hankkeesta saadaan suurempi hyöty irti, jos se kiinnitetään vahvasti rakenteeseen jo alussa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Varsinais-Suomen hyvinvointialue on tehnyt päätöksen, ettei Tarmoa-palvelua oteta käyttöön, sillä julkishallinnon taloustilanteen ollessa tällä hetkellä varsin huono, on kaikkia menoja karsittava varsin tarkkaan. Näin ollen myöskään vuodelle 2025 hankerahoituksen turvin suunnitellulle käyttöönottojaksolle ei ole perusteita. Hankkeen edustajia on pyydetty laatimaan vaihtoehtoinen suunnitelma niin, että hankeaikaa vielä voidaan mahdollisimman hyvin hyödyntää. Vaihtoehtoisen ratkaisun tulee olla huomattavasti edullisempi.