Hyte-palvelut integroidaan digitaalisia menetelmiä hyödyntäen HVA:n asiakasohjaukseen luoden asiakkaan tarpeita vastaava kokonaisuus, jossa sote-palveluiden lisäksi huomioidaan muut hyte-palveluja tuottavat tahot. 

Toimintamallin nimi
HYTE Varhan asiakasohjauksessa (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hyte-palvelut integroidaan digitaalisia menetelmiä hyödyntäen HVA:n asiakasohjaukseen luoden asiakkaan tarpeita vastaava kokonaisuus, jossa sote-palveluiden lisäksi huomioidaan muut hyte-palveluja tuottavat tahot. 

Toteutuspaikka
Järjestämisen palvelut, Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Varsinais-Suomi
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Luotu

08.09.2023

Viimeksi muokattu

04.10.2024
Ratkaisun perusidea

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelut huomioidaan systemaattisesti sosiaali- ja terveydenhuollon  asiakasohjauksessa asiakkaan tarpeet huomioiden. Hyvinvointialueen järjestämien sosiaali- ja terveyspalveluiden ulkopuolelle jäävien palveluiden (kunnat, seurakunnat, yhteisöt ja järjestöt) palvelut ja toiminta saadaan kattavasti esiin digitaalista palvelutarjotinta hyväksi käyttäen joko asiakkaan/potilaan itsenäisesti käyttämänä, tai sosiaali- terveysalan ammattilaisen avustamana.

Toimintaympäristö

Yhteiskunnallisesti tärkeää on, että asukkaille on tarjolla hyvinvointia tukevia ja terveyttä edistäviä palvelukokonaisuuksia, jotka perustuvat yksilöllisiin tarpeisiin ja voimavaroihin. Näissä palvelukokonaisuuksissa oleellista on, että sosiaali- ja terveyspalveluita täydentävät kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimivat palvelut, sekä kolmannen sektorin, yhdistysten ja muiden toimijoiden palvelut. Taloudellisesti on tärkeää, että nämä palvelut voidaan tarjota asukkaalle tehokkaasti niin, että asiakasohjauksen yhteydessä tarpeet voidaan tunnistaa ja asiakas voidaan heti ohjata palvelujen piiriin. Edellytyksenä on tehokas tunnistaminen sekä asiakkaan tarpeiden ja voimavarojen osalta, mutta myös olemassa olevien palvelujen osalta. Digitaalisin menetelmin tätä voidaan helpottaa huomattavasti, mikä luonnollisesti edellyttää joitain investointeja. Avoimien digitaalisten palvelujen käyttö tukee lisäksi asukkaiden itseohjautuvuutta palveluiden piiriin, mikä lisää sairauksien ennaltaehkäisyn mahdollisuuksia. Palvelujen löytyminen itsenäisesti, saattaa jopa vähentää sosiaali- ja terveydenhuollon ensilinjan yhteydenottoja.

Alueella esiintyvät palvelujen tarjonnan eroavuudet tulee kaventaa mahdollisimman pieniksi niin, että saman tyyppisiin tarpeisiin voidaan jonkun tahon toimesta vastata hyvinvointialueen eri osissa (kunnat maantieteellisesti) tai että kuntayhteistyö sekä järjestöjen välinen yhteistyö toimii saumattomasti niin että naapurikuntien asukkaat voivat tarvittaessa osallistua toistensa toimintaan. Mielekästä onkin hakea yhteistyötahoista voimaa sen sijaan että tasavertaisuuden vuoksi tiettyjä palveluja jätettäisiin  käyttämättä jos samaa palvelua tai toimintaa ei ole jokaisen kunnan alueella.

Saavutettavuutta lisää toiminnasta tiedottaminen. Lisäksi kielelliset mahdollisuudet tulee huomioida. Varsinais-Suomi on kaksikielinen hyvinvointialue, joten ruotsin kieliset palvelut tulee saada käyttöön. Tulkkipalveluja tulee voida varmistaa muiden kielten osalta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kokemusasiantuntijoiden osallistaminen keskusteluin ja mahdollisuuksien mukaan kyselyin

Asiakasohjaajien parissa toteutettu kysely (syyskuu 2023)

Palvelutarjottimen pilotoinnin yhteydessä saatava käyttäjäpalaute eri kohderyhmiltä, niin ammattilaisilta kuin Varsinais-Suomen asukkailta

Pilottia varten on laadittu yhteiset tavoitteet, sekä kohderyhmäkohtaisia tavoitteita ohjaamaan kehittämistoimia. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitaalisen palvelutarjottimen hankintapäätöstä ei ole vielä 8/24 tehty. Informaatio päättäville tahoille on toimitettu ja valmiudet keskusteluihin pidetään yllä. Päätös käyttöönotosta tulee tehdä ennen vuoden 2026 budjetin laatimista, mieluiten kuitenkin vuoden 2024 lopussa, jotta voidaan neuvotella vuoden 2025 käynnistysvaiheesta hankerahoituksella. 

Seuraavat toimenpiteet suunnitellaan alustavasti. Ne toteutuvat, mikäli hankintapäätös tehdään. 

Asiakasohjauksen prosessikuvauksiin lisätään kuvaus siitä, missä kohtaa ja millä menetelmillä asiakkaan/potilaan palveluiden ja hoidon tarpeiden määrittelyssä on luontevinta tarkastella myös ns hyte-palveluiden käytön mahdollisuutta. 

Prosessikuvauksien julkaisun yhteydessä/jälkeen on asiakkuusyksikön vastuulla organisoida prosessien kouluttaminen ja seuranta sote-ammattilaisille, jotka toimivat asiakasohjauksen parissa. Tähän kouluttamiseen, voidaan hankkeen (RRP4.2/4) työntekijän/työntekijöiden toimesta osallistua digitaalisen palvelutarjottimen käyttöönottoa ja hytetoiminnan promootiota ajatellen. 

Digitaalisen palvelutarjottimen käyttöönoton opastus voidaan tehdä Teamsin välityksellä suurellekin joukolle kerrallaan. Opastuksesta jäävä tallenne toimii perehdytyksenä myöhemmin. Tukiklinikoita järjestetään alkuun säännöllisemmin ja jatkossa tarpeen mukaan. Koulutus toteutetaan suomeksi ja ruotsiksi hankehenkilöstön (RRP4.2) toimesta.

Varsinais-Suomessa on tehty joitain hankintoja ja uudistuksia digitaalisten työkalujen suhteen (mm asiointiportaali ja terveystalon sovellus) joten hankkeen kautta on päädytty rekrytoimaan digitukihenkilö, jonka tehtävänä on suunnitella näiden ratkaisujen käytön koordinointi jatkossa. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös digitaalinen palvelutarjotin. 

Käytännössä on aiheellista aloittaa digitaalisen palvelutarjottimen käyttö hallitusti tietyistä asiakasohjauksen tahoista. Etuna on, että pilotissa oli rajattuna tietyt ryhmät, joista on hyvä aloittaa, sillä heillä on jo vähän kokemusta tarjottimen käytöstä.

Käyttöönottovaiheessa (2025) käyttäjien kouluttamista tehdään kumulatiivisesti käyttäjiä lisäten. Käyttöönottovaiheen alusta lähtien digitaalista palvelutarjotinta voivat alkaa käyttää niin asukkaat itsenäisesti kuin myös ne ammattilaiset, jotka eivät vielä ole asiaan perehdytystä saaneet. Digitaalisen palvelutarjottimen katsotaan olevan helppokäyttöinen ja siihen tutustuminen ei sinällään vaadi syvällistä koulutusta.

Tämän suunnitelman kuvaus on vielä keskeneräinen

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Varsinais-Suomen hyvinvointialue on tehnyt päätöksen, ettei Tarmoa-palvelua oteta käyttöön, sillä julkishallinnon taloustilanteen ollessa tällä hetkellä varsin huono, on kaikkia menoja karsittava varsin tarkkaan. Näin ollen myöskään vuodelle 2025 hankerahoituksen turvin suunnitellulle käyttöönottojaksolle ei ole perusteita. Hankkeen edustajia on pyydetty laatimaan vaihtoehtoinen suunnitelma niin, että hankeaikaa vielä voidaan mahdollisimman hyvin hyödyntää. Vaihtoehtoisen ratkaisun tulee olla huomattavasti edullisempi.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Projektia voi tarkastella useamman osa-alueen pohjalta. Ensin onnistumiset

Ulkoinen viestintä: Tarmoa-palvelun pilotin viestinnässä hyödynnettiin useampaa viestintä kanavaa: infotaulut, verkkosivustot (kunta ja HVA) some, mediatiedote. Viestintää ajoitettiin pitkin kevättä tarkoituksena, että mahdollisimman moni huomaisi ilmoittelun ja testaisi Tarmoa-palvelua.

Varhan sisäinen viestintä: Intranetissä kerrottiin Tarmoa-palvelun pilotista. Pilotin kohderyhminä toimivia sote-ammattilaisia kutsuttiin koulutukseen, tukiklinikoihin sekä kannustettiin jättämään palautetta sähköpostiviestein. Teams-ryhmää ei perustettu. Sen ei katsottu tässä tilanteessa olevan tarpeellinen viestintäväline, eikä asiakaspinnassa toimivia ammattilaisia haluttu kuormittaa ylimääräisellä kanavalla.

Ohjausryhmä: Ryhmä koottiin monitahoisesti. Jäsenet: Varhan päälliköitä eri toimialueilta, sotejärjestöjen neuvottelukunnan vara-pj, kokemusasiantuntija, kunnan edustaja, liikuntajärjestön edustaja, asiakasohjausta tekevä sote-ammattilainen, lähiesihenkilö.  

Pilotista saatiin Varsinais-Suomen alueelta paljon palautetta. Palaute oli myös rakentavaa laadultaan. Palautteen perusteella tuottaja on pystynyt tekemään paljon parannuksia jo kevään pilotin aikana. Palaute antoi viitteitä siitä, että palvelutarjotin katsotaan erittäin tarpeelliseksi asiakasohjaustyössä. Sen arvioidaan helpottavan ylisektorista työskentelyä, sekä edistävän monipuolisten hytepalvelujen löytymistä tarpeen mukaisesti asiakkaille. 

 

Vinkiksi jatkoa ajatellen:

Työkalu, joka tuotetaan asiakasohjauksen avuksi, tulee rakentaa alusta lähtien asiakasohjauksen ammattilaisten, sekä toiminnan suunnittelusta vastaavien kanssa yhteistyössä. Vaikka tässä projektissa on voitu osallistaa ammattilaisten osaamista ja mielipiteitä, on esihenkilöiden ja päättäjien sitouttaminen jäänyt jokseenkin puutteelliseksi. Tiedotusta on tehty mutta tästä huolimatta esimerkiksi omistajuutta ei ratkaistu projektin alussa. Osallistamisen suunnitelmallisuuteen organisaation jokaisella tasolla tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.  

Omistajuusasiaa koskien myös taloudellinen suunnittelu jo alkuvaiheessa on projektimuotoisessa toiminnassa tärkeää. Hankerahalla tehtyä työtäkin tulisi suunnitella niin, että käynnistysvaiheen jälkeiset kulut voidaan jo hankkeen alussa suunnitella rakenteiden osaksi. Monivuotisesta hankkeesta saadaan suurempi hyöty irti, jos se kiinnitetään vahvasti rakenteeseen jo alussa.