Hyvaep | RRP, P4, INV1 | Digiarki-tapahtuma - Nojatuolimatkoja ja digiopastusta

Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke ja Sedu Seinäjoki toteuttivat yhteistyössä Digiarki-tapahtuman digitukea tarvitseville. Kävijä pääsi tutustumaan eri digipalveluihin ja sai digitukea. 

Rakensimme digisillan eri sukupolvien välille — Yhdessä tehden! 

Toimintaympäristö

Digiarki-tapahtuman keskeiset kohderyhmät olivat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat, joista erityisesti ikäihmiset, mutta myös he, jotka kokivat tarvitsevansa digiopastusta tai muunlaista tukea digiarjessaan selviytymiseen. 

Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2022 lopussa Etelä-Pohjanmaan väestöstä yli 65-vuotiaita oli yhteensä 51 165 henkilöä, mikä vastaa 26,8 prosenttia koko maakunnan väestöstä. Tämä luku on suurempi kuin saman ikäryhmän osuus koko maan väestöstä, joka on 23,3 prosenttia.

Teknologian käytön oppiminen on erittäin tärkeää kaikille ikäryhmille, ei vain ikäihmisille, sillä se mahdollistaa yhteiskunnallisen osallistumisen ja auttaa ylläpitämään itsenäisyyttä. Teknologia tarjoaa pääsyn tietoon, palveluihin ja sosiaalisiin verkostoihin, jotka ovat tärkeitä henkilökohtaisen ja ammatillisen elämän kannalta.

Erityisesti vanhemmille ikäryhmille teknologian käyttö voi merkitä seuraavia hyötyjä:

  • Yhteydenpito: Mahdollisuus pitää yhteyttä perheeseen ja ystäviin sosiaalisen median, sähköpostin ja videopuheluiden avulla.
  • Palveluiden saavutettavuus: Pääsy julkisiin ja yksityisiin palveluihin, kuten pankki- ja terveyspalveluihin.
  • Oppiminen ja ajanviete: Uuden oppiminen ja ajanviettomahdollisuudet, kuten digitaaliset kurssit ja pelit.
  • Turvallisuus: Teknologia voi lisätä turvallisuutta esimerkiksi hätätilanteiden hallinnassa ja terveyden seurannassa.

Digiarki-tapahtuma rakensi digisillan eri sukupolvien välille, tuoden edellä mainitut teemat lähemmäksi kävijää. 

Kaikenikäisten teknologian käytön tukeminen on tärkeää, jotta kukaan ei jäisi digitaalisen kuilun toiselle puolelle. Tämä edellyttää koulutusta, tukea ja saavutettavia palveluita, jotka on suunniteltu eri käyttäjäryhmien tarpeiden mukaan. 

Tapahtuman kävijä sai poistuessaan mukaansa ns. Kotiinlähtökassin, jonka ansiosta kenenkään ei tarvinnut tapahtuman aikana kerätä ja kantaa mukanaan tapahtuman materiaaleja. Tapahtumasta luotiin saavutettavampi siten, että tapahtuman materiaalit julkaistiin myös tapahtuman verkkosivuilla digitaalisessa muodossa.

Digiarki-tapahtuman taustalla oli tarve tuoda matalalla kynnyksellä julkiset digipalvelujen tarjoajat lähemmäksi alueen asukasta sekä mahdollistaa eri sukupolvien tapaaminen rakentamalla vankat siltapilarit digisukupolven ja digitukea tarvitsevien välille.

Julkisena toimijana Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta velvoittaa laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019).

Liitteet
Kuva
Sedussa tieto- ja viestintätekniikkaa opiskeleva nuori opastaa Digiarki-tapahtumassa kävijää käyttämään VR-laseja.
Sedussa tieto- ja viestintätekniikkaa opiskeleva nuori opastaa Digiarki-tapahtuman kävijää käyttämään VR-laseja.
Kuva
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot Konsti myös sai opiskelijalta opastusta VR-lasien käytössä.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot Konsti kävi myös Sedun VR-rastipisteellä katsomassa millaisia eri nojatuolimatkoja oli valittavissa.
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Digiarki-tapahtumaa edelsi yhteistyöpalaveri Sedun lehtorin Ari Aution kanssa kevään korvalla 2023. Yhdeksi yhteistyön muodoksi päädyimme järjestämään yhteisen tapahtuman Sedun Suupohjantien toimipisteessä Seinäjoella. Kohderyhmäksi valikoitui ikäihmiset, koska Sedun rakennus oli aiemmin tullut tunnetuksi Joupin K-Citymarkettina ja siellä on moni juuri tästä kohderyhmästä tehnyt ostoksia ja pohtineet miltä siellä mahtaa nykyään näyttää. 

Sopivasti kesän jälkeen syyskuussa 2023 LinkedIniin oli Vantaa-Keravan hyvinvointialue julkaissut tiedotteen tulevasta Senioritapahtumastaan, jota olivat Laurean ammattikorkeakoulun kanssa toteuttamassa. Päätimme käydä siihen tutustumassa.

Poimimme tapahtumasta mukaamme muutamia vinkkejä, jotka totesimme toimiviksi, muokkasimme niitä ja kehitimme kokonaan uusia.

  • Opiskelijat  toivottivat tervetulleeksi, jakoivat tapahtuman esitettä sekä pitivät kirjanpitoa kävijämääristä
  • Tietoiskuja, jossa pöydät ja tuolit
  • Palautelomake
  • Opiskelijoiden osallistaminen
  • Näytteilleasettajia
Liitteet
Kuva
Kuvassa opiskelijat ovat vastaanottamassa heti pääoven jälkeen tapahtumaan saapuneita. Pöydällä on jaettavia ohjelmalehtisiä, palautelaatikko sekä naulakossa roikkuu kotiinlähtökasseja. Tämä toimi myös palautepisteenä kävijän poistuessa tapahtumasta.
Opiskelijat olivat vastaanottamassa heti pääoven jälkeen tapahtumaan saapuneita. Pöydällä on jaettavia ohjelmalehtisiä, palautelaatikko sekä naulakossa roikkuu Kotiinlähtökasseja. Tämä toimi myös palautepisteenä kävijän poistuessa tapahtumasta.
Ideointi

Omat toteutuneet mallimme

  • Tapahtuman nimen valinta toteutettiin yhdessä Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin kanssa
  • Digiarki-verkkosivut ja sen toimintaympäristön pystytys oppilastyönä työssäoppimisjaksolla
  • Suunnistuskartta = Tapahtumakartta
  • Rastipiste = Esittelypiste, ständi
  • Rastipisteet - Ei jaettavaa materiaalia vaan ne sai tuoda ennakkoon kassitettavaksi Sedulle edellisviikolla
  • Kotiinlähtökassi - Kävijän ei tarvinnut kantaa ja kerätä rastipisteiltä mitään materiaalia vaan kassi odotti häntä palautepisteellä, jonka sai poistuessaan tapahtumasta. 
    • Näin kunkin kävijän tarvitsi vain keskittyä kuulemaan, näkemään tai muulla tavoin aistimaan tapahtumaa! Tämä haastoi myös rastipisteen varaajia pohtimaan asioita toiminnallisuuteen keskittyvästä näkökulmasta. Tästä ja palautepisteestä oli maininta jo tapahtuman esitteessä, jonka kävijä sai saapuessaan tapahtumaan.
  • Palautepiste - Nuoret pyysivät kävijöiltä kirjallisen palautteen palautelaatikkoon ja antoivat samalla kotiinlähtökassin kävijän mukaan. Kotiinlähtökassista ja palautteen antamisesta oli maininta jo tapahtuman esitteessä.
  • Tietoiskuista lyhyet ja napakat - Ei koko tapahtuman ajaksi, jotta tietoiskutilat tyhjenevät välillä ja kävijälle jää aikaa myös rastipisteillä kiertelyyn. 
  • Tavallinen narikka saataville
  • Opiskelijoiden toiminta näkyväksi - Sedun Suupohjantien toimipisteen jokainen toimiala osallistui tapahtuman toteuttamiseen. Oli puheenvuoroja tietoiskuissa, näytöksiä, opastamista, kahvilatoiminnan toteutus tapahtumaan, hyvinvointiteknologiaa hyödyntävä huone, aistihuone, verenpaineen ja puristusvoiman mittausta, hartiaseudun pallohierontaa, kampausten luomista, kampaamotuotteiden esittelyä, defibrillaattoriopastusta, digitukea jne. 
  • Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaaliset palvelut näkyväksi - Rastipisteellä tabletteja ja opastajia kertomassa digipalveluistamme sekä tietoiskuja avustetusta puolesta asioinnista, chat-palvelujen käytöstä ja etävastaanotosta OmaEP-digipalvelun kautta sekä Tarmoa-digipalvelutarjottimesta.
  • Laaja, koko maakunnan kattava markkinointi sanomalehtimainoksen, Fb-tapahtuman ja IG-julkaisujen lisäksi monien eri järjestöjen ja muiden tahojen kautta heidän omille jäsenilleen ja asiakkailleen.
Liitteet
Kuva
Opiskelijat hieroivat pallolla tapahtumakävijöiden hartioita.
Lähihoitajaopiskelijat hieroivat pallolla tapahtumakävijöiden hartioita.
Kuva
Hyvinvointiteknologiaa opiskelevat nuoret rakensivat tapahtuman ajaksi huoneen, josta löytyi monia erilaisia arkea helpottavia laitteita, huonekaluja ja robotteja.
Hyvinvointiteknologiaa opiskelevat nuoret rakensivat tapahtuman ajaksi huoneen, josta löytyi monia erilaisia arkea helpottavia laitteita, huonekaluja ja robotteja. Niiden ohjaus tapahtui mm. digitaalisesti laitteella tai äänellä.
Kuva
Opiskelija opastaa VR-laseilla tapahtuvalle nojatuolimatkalle istahtanutta kävijää.
Opiskelija opastaa VR-laseilla tapahtuvalle nojatuolimatkalle istahtanutta kävijää. Nojatuolin kautta pääsi matkaamaan mm. Ranskan Pariisiin, KeukenHofin tulppaanipuistoon, Venetsiaan ja uskaliaimmille oli tarjolla myös Niagaran putousten äärelle pääsyä, laskuvarjohyppyä tai ralliautokyytiä.
Kuva
Kuva Etelä-Phjanmaan hyvinvointialueen rastipisteeltä, jossa on useita kävijöitä tutustumassa digipalvelutarjontaan.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen rastipisteellä riitti vilinää koko tapahtuman ajan.
Idean testaus asiakkaalla

Tapahtumaan saapui kävijöitä 130 henkilöä. Pois lähtiessään kävijä jätti palautelomakkeen ja sai Kotiinlähtökassin, joka löytyy nyt myös digikassina Digiarki-tapahtuman verkkosivuilta

Palautepisteenä toimi sama paikka, jossa tapahtumaan saapuva kävijä sai tapahtumalehtisen mukaansa. Palautepisteestä ja Kotiinlähtökassista mainittiin jo tapahtumalehtisessä. Kotiinlähtökassin avulla kävijälle nousi tarve käydä lopuksi lähtiessään palautepisteelläkin. Opiskelijat olivat paikalla kiittämässä palautteesta ja osallistumisesta ja antamassa Kotiinlähtökassin.

Palautelomakkeen täytti 80 kävijää. Palautteiden keskiarvoksi muodostui kouluarvosanalla 8,91. 

”Erinomainen tilaisuus! Lisää näitä! KIITOS!”

” Tästä kannattaa tehdä vuotuinen tapahtuma”

”Kiitos runsaasta kattauksesta. Paljon apua lyhyessä ajassa. Iso kiitos!”

Nuoret saivat hyvää palautetta myös.

”Saatiin nuorilta hyvää infoa digiongelmiin, sain ihanat kiharat kampaamoesittelyssä!”

”Mahtava vastaanotto tullessa” 

”Kiva ja hyödyllinen tapahtuma! Loistavia, ystävällisiä opiskelijoita opastamassa!”

78% koki, että sai tapahtumasta lisää rohkeutta digipalvelujen käyttöön. Kukaan ei valinnut kohtaa Ei. Loput valitsi kohdan En osaa sanoa.

Yli puolet tästä kohderyhmästä oli lukenut tapahtumasta sanomalehdestä (57%) ja yli viidennes oli kuullut tapahtumasta perheenjäseneltä, tuttavalta tai yhdistyksen kautta (24%). Facebook ja Instagramkin saavuttivat vajaan viidenneksen kävijöistä (18%).

Jotta palautteeseen vastaaminen oli mahdollisimman helppoa, valitsimme kysymyksiin vastausvaihtoehtoja, joita oli helppo rastittaa. Vain viimeiseen kysymykseen sai vastata vapaasti ja siihenkin vastasi puolet vastaajista (41 henkilöä).  

Yhtenä kysymyksenä oli myös mihin tietoiskuun osallistuit. Viisi eniten vastauksia kerännyttä tietoiskua olivat: 

  • Hyvinvointiteknologiaa arkeen
  • Etävastaanotto - OmaEP -verkkopalvelun kautta
  • Suun terveyden edistäminen
  • Digituen avulla sujuvampaa arkea
  • Avustettu puolesta asioinnin valtuutus ja sen mahdollisuudet
Liitteet
Kuva
Tapahtumakävijä istuu nojatuolilla ja tutustuu nojatuolimatkatarjontaan. Opiskelija kertoo lisää matkoista.
Tapahtumakävijä istuu nojatuolilla ja tutustuu nojatuolimatkatarjontaan. Opiskelija kertoo lisää matkoista.
Ratkaisun testaaminen

Digiarki-tapahtuman toteutus oli jo itsessään oma pilottinsa, jonka pohjalta pohdimme palautepalavereissamme miten jatkamme tästä eteenpäin yhteistyötä. 

Tulemmeko vastaavia tapahtumia järjestämään muissa Sedun toimipisteissä tai muualla, jotka heitimme idea-asteena ilmaan lähtiessämme tapahtumaa toteuttamaan? 

Onko aikaa ja resursseja siihen hankkeessa ja Sedun henkilöstöllä nyt, kun on tiedossa koko työmäärä ennalta?

Useissa palautteissa toivottiin tällaisen tapahtuman uusimista.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteemme oli saada paikalle juuri kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, tuoda digipalveluja ja digitukea positiivisella tavalla lähemmäksi kohderyhmää, joissa mielestämme onnistuimme palautteiden pohjalta kiitettävästi. .Saimme kävijöiltä paljon positiivista palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti tapahtuman aikana. Saimme palautetta myös paikallislehden Ruusut-palstalla sekä muiden tahojen kautta. Rastipisteillä olevat henkilöt myös suhtautuivat hyvin positiivisesti tapahtuman jälkeen, kun kiersimme kysymässä heiltä palautetta.

Liitteet
Kuva
Kuvassa paljon kävijöitä rastipisteaulassa tutustumassa eri toimijoiden digipalveluihin.
Rastipisteillä yhteistyötahot esittelivät omia digitaalisia palvelujaan, tapahtumiaan, koulutuksia tai laitteita.
Kuva
Kuva lehtileikkeestä, jossa nimimerkillä Tyytyväinen kävijä antaa positiivista palautetta seuraavasti: Kiitos Sedulle Digipäivästä 16.4. Oli hyvä tilaisuus.  Sai kysellä, keskustella ja neuvoja erilaisilta asiantuntijoilta. Parasta oli iloiset, fiksut nuoret, jotka kertoivat ja näyttivät oma osaamistaan. Tällaisia nuoria suomi tarvitsee.
Palaute on julkaistu Epari-lehden Ruusut-palstalla.
Kokeilussa opittua

Suunnistuskarttaidea oli aluksi sellainen, että olisimme pohjakarttaan merkinneet ennakkoon kaikki rastipisteet, mutta aika ei mahdollistanut tätä toteuttaa. Rastipisteet pääsimme rakentamaan valmiiksi vasta tapahtumaa edeltävänä päivänä, koska koulu oli koko ajan avoinna. Tapahtumaa edeltävään päivään mennessä tapahtumaesite painettiin ja tulostettiin jo hyvissä ajoin. Päädyimme muokkaamaan pohjakarttaa hieman kävijäystävällisempään suuntaan.

Lisäksi loimme järjestöille suunnattujen sähköpostien liitteeksi saapumista varten kartan tapahtumapaikalle. Tapahtumaan saapui kävijöitä eri puolilta maakuntaa.

Liitteet
Kuva
Pohjakartta tapahtumapaikasta.
Muokattu pohjakartta tapahtumapaikasta. Karttaan on merkitty rastipistealue, tietoiskutilat, kahvio, narikat, vessat, sisääntulopiste ja palautepiste.
Kuva
Kartta julkisilla tai omalla autolla tapahtumaan saapuessa.
Kartta julkisilla tai omalla autolla tapahtumaan saapuessa.
Ratkaisun perusidea

Toteutimme yhdessä Sedu Seinäjoen kanssa digiopastamiseen, -palveluihin sekä hyvinvointiin keskittyvän tapahtuman, jonka kohderyhminä olivat ikäihmiset ja muut samaa tietoa tarvitsevat alueen asukkaat. Osallistimme myös opiskelijoita ja toimme heidän toimintansa näkyväksi.

***

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue / Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke

Tietoiskuluento: Etävastaanotto uuden OmaEP-verkkopalvelun kautta www.omaep.fi 
Tule tutustumaan miten pääset etävastaanotolle uuden OmaEP-verkkopalvelun kautta.

Tietoiskuluento: Chat-palvelujen käyttö uuden OmaEP-verkkopalvelun kautta. 
Chat-palvelun kautta tavoitat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset helposti ja nopeasti. Chat-palveluiden kautta voit asioida helposti sosiaali- ja terveyspalveluissa. Myös puolesta asiointi on mahdollista. Käytettävissä on jo seitsemälle eri kohderyhmälle soveltuvia chat-palveluita ja voit käyttää niitä nyt myös uuden OmaEP-verkkopalvelun kautta.

Tietoiskuluento: Tarmoa mukaan! Tarmoa-palvelun pilotti käynnistynyt.
Tarmoa auttaa ohjaamaan sinua erilaisiin palveluihin, toimintoihin sekä aktiviteetteihin, joiden avulla voit ylläpitää ja edistää omaa hyvinvointiasi ja terveyttäsi. Tarmoasta löydät myös mahdollisuuksia osallistua oman alueesi toimintaan tai tukimahdollisuuksia eri elämäntilanteisiin, kuten sairauden, työttömyyden tai muun vaikean tilanteen sattuessa.

Tietoiskuluento: Avustettu puolesta asioinnin valtuutus digitaalisissa palveluissa Etelä-Pohjanmaalla

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen seitsemässä palvelupisteessä voi antaa luottohenkilölleen valtuuden asioida puolestaan digitaalisesti terveys- ja sosiaaliasioissa sekä apteekkiasioinnissa. Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Valtuudet tallennetaan suomi.fi-valtuuksiin.

  • Rastipisteellä pääsi kävijä tutustumaan ohjatusti hyvinvointialueen uusiin edellä mainittuihin digitaalisiin  palveluihin kuten avustettuun puolesta asiointiin, OmaEP-digipalvelun kautta käytettäviin chat-palveluihin ja etävastaanottopalveluun. Myös kansallisiin palveluihin kuten Omaolo, sähköinen ajanvaraus ja Tarmoa digipalvelutarjotin.

***

Digi- ja väestötietovirasto

Tietoisku: Digituen avulla sujuvampaa arkea
Digipalvelut ja -laitteet sujuvoittavat arkeamme monin tavoin. Moni meistä kohtaa myös haasteita ja tarvitsee apua digin kanssa. Tässä tietoiskussa kuulet mistä ja millaista apua on saatavilla. 

Tietoisku: Puolesta asioinnin mahdollisuudet
Kun henkilö ei pysty hoitamaan asioitaan itse esimerkiksi sairauden tai vammautumisen takia, on etsittävä ratkaisu, miten hänen asioitaan hoidetaan hänen puolestaan. Läheinen voi hoitaa toisen asioita esimerkiksi Suomi.fi-valtuuksien avulla tai edunvalvontavaltakirjalla. 

Rastipiste

  • Digi- ja väestötietoviraston digipalveluiden esittelyä. Puolesta asiointimahdollisuudet. Mitä on digituki? Miksi sitä tarvitaan? Kuka sitä antaa? Mistä löydän apua? Digitaitoraportin tulokset.

***

SEDU Seinäjoki Suupohjantien toimipiste

Tieto- ja viestintätekniikka (elektroniikka-asentaja, IT-tukihenkilö, ohjelmistokehittäjä)

Tietoisku: Osaaminen esiin. Hyvinvointiteknologiaa arkeen. 
Sedun IT-tukihenkilöopiskelijat. Turvahälyttimet, tunnistimet, älyvalot, turvakamerat, lääkerobotit jne. Katsaus tämän päivän hyvinvointiteknologiatuotteisiin arjen helpottamiseksi.

Tietoisku: Osaaminen esiin. Viesti verkossa
Miten pidän yhteyttä etäällä oleviin sukulaisiin ja ystäviin internetin välityksellä? Esittelyssä WhatsApp-sovelluksen monenlaiset mahdollisuudet yhteydenpitoon.
 

Rastipisteet

  • Hyvinvointiteknologiahuone, jossa oli esillä erilaisia ääni- tai manuaaliohjauksella toimivia laitteita, robotteja, joilla voidaan helpottaa esimerkiksi kotona asuvan arkea
  • Nojatuolimatkat-rastipiste (VR-lasit): Osallistujat pääsevät halutessaan osallistumaan virtuaalisille nojatuolimatkoille ympäri maailmaa. Matkat toteutetaan istuen, ja ne tarjoavat elämyksiä ja tietoa eri kulttuureista kuten Keukenhofin tulppaanipuisto, Eiffel-torni, Venetsia, Niagaran putoukset. Myös uskaliaimmille löytyy vaihtoehtoja kuten ralliautokyyti, laskuvarjohyppy jne.
  • omaDigituki-rastipiste - Mietitkö, kuinka voisit asioida sujuvasti verkkopankissasi tai katsoa terveystietoja omalta tietokoneeltasi? Haluaisitko oppia, miten pitää yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin matkapuhelimella teksti-, kuva- ja ääniviestejä lähettämällä tai vaikkapa videopuhelun kautta? Vai kiinnostaako sinua lukea sanoma- ja aikakauslehtiä tai katsoa mielenkiintoisia dokumentteja ja elokuvia tietokoneeltasi? Pohditko myös, miten tunnistat mahdolliset huijausviestit ja miten voit toimia turvallisesti verkossa? Rastipisteellä opiskelijat olivat opastamassa tapahtuman kävijöitä. Opiskelijat ovat myös luoneet oman verkkosivuston, joka tarjoaa lyhyitä oppimisvideoita eri aihealueista avuksi digiarkeen.  Lue lisää: omaDigituki-sivusto
  • Digiarki-tapahtuman verkkosivut ja niiden ylläpito - Työssäoppimisjakson aikana kolme opiskelijaa loi tapahtumalle oman verkkosivuston ja -ympäristön: Digiarki-sivusto. Samalle sivustolle on kerätty Kotiinlähtökassiin liitetyt materiaalit ja paljon muitakin linkkejä Digikassin muodossa.

Sosiaali- ja terveysala (lähihoitaja, perustason ensihoitaja)

Tietoisku: Osaaminen esiin. Aamu käyntiin jumpalla.
Mikä onkaan parempi tapa kuin aloittaa päivä pienellä aamujumpalla? Lähihoitajaopiskelijat ovat valmistaneet kolme jumppavideota (Käsi- ja aivojumppa, tasapainojumppa, tuolijumppa)  mitkä he esittelevät teille sekä kertovat mistä ne ovat katsottavissa. IT-tukihenkilöopiskelijat auttoivat tietoiskuun osallistuneita videoiden saatavuuden helpottamiseksi.

Tietoisku: Osaaminen esiin. Suun terveyden edistäminen
Suun ja hampaiden terveys vaikuttavat yleisterveyteen. Tule kuuntelemaan ajankohtaista hammasinfoa ja suun omahoito-ohjeita, joista kertoivat suun puhtaaksi puhuva lähihoitajaopiskelijatiimi

Rastipisteet

  • Verenpaineen ja puristusvoiman mittauspiste
  • Pallohierontapiste
  • Tapahtumassa ensiapuna toimiminen
  • Kävijä pääsi testaamaan ensiapupisteellä miten Defibrillaattoria käytetään
  • Sairaalahuoneen laitteiden ja kaluston esittelypiste
  • Suunterveyteen liittyvä rastipiste
  • Aistihuone 
    • Aistihuoneeseen pääsi tutustumaan pienryhmissä tiettyinä kellonaikoina. Aistihuoneessa on iso kaareva näyttö, säkkituoleja, lempeä valaistus, viherkasveja ja hypistelytyyny (sen sisällä erilaisia tavaroita). Näytöllä voidaan esittää rauhoittavia lyhyitä videoesityksiä , joita voi kokea moniaistillisesti.

Liiketoiminta (merkonomi)

Tietoisku: Osaaminen esiin. Hanki netistä turvallisesti
Miten ostaa ruokakori internetistä? Tai miten varata junaliput Helsinkiin? Entä miten varata parturi- tai kampaamoaika netistä? Nämä vinkit ja paljon muuta turvalliseen nettikauppaan

Rastipisteet

  • Kahviopisteen liiketoiminnasta huolehtiminen yhdessä Ravintola-catering alan opiskelijoiden kanssa
  • OmaOnni - Oma Onni, taloustietoa nuorilta nuorille, omaonni.fi-sivusto on suljettu talouden oppimisympäristö, jonka sisällöstä vastaa Sedun liiketoiminnan ja tieto- ja viestintätekniikan projektiryhmä. Joka vuosi uudet nuoret osaajat ottavat vastuun talouden ja työelämän sisällön kehittämisestä. He markkinoivat oppimisalustan peruskoulun 9-luokkalaisille ja yhteiskuntaopin opettajille, luovuttavat tunnukset ja kannustavat hyödyntämään pelillistä alustaa. 

Ravintola- ja catering-ala (kokki, tarjoilija)

Tietoisku: Osaaminen esiin. Mitä tänään syötäisiin?
Internet on täynnä loistavia reseptipalveluja sekä vinkkejä ruoan valmistukseen niin juhlaan kuin arkeen. Miten ne löydän ja kuinka niitä käytän. 

Rastipiste

  • Kahviopisteen tuotteiden valmistus erityisruokavaliot huomioiden. Tarjolla oli kahvia ja teetä, pullaviipaleita ja suolaista piirakkaa.

Hius- ja kauneudenhoitoala (kampaaja, parturi)

Rastipisteet

  • Opiskelijaryhmä Ranskasta yhdessä Sedun opiskelijoiden kanssa loivat kampauksia tapahtuman kävijöille omalla rastipisteellään.
  • Cutrin shampoot ja hoitoaineet -esittelypiste
Liitteet
Kuva
Kolme kävijää istuu kampaajatuoleissa. Opiskelijat luovat heille kampauksia.
Kolme kävijää istuu kampaajatuoleissa. Opiskelijat luovat heille kampauksia.
Kuva
Liiketoiminnan rastipisteellä kolme opiskelijaa myymässä ravintola-cateringalan valmistamia kahvilatuotteita.
Liiketoiminnan rastipisteellä oli tarjolla ravintola-cateringalan valmistamia kahvilatuotteita.
Kuva
Kuvassa Digi- ja väestötietoviraston henkilö kertoo tietoiskutilassa eli luokkahuoneessa puolesta asioinnin mahdollisuuksista.
Digi- ja väestötietovirastosta erityisasiantuntija Mirva Gullman kertoo tietoiskussa puolesta asioinnin mahdollisuuksista.
Kuva
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Vuokko Rajala kertoo tietoiskussa OmaEP-digipalvelun kautta käytettävästä etävastaanottopalvelusta.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen asiantuntija Vuokko Rajala kertoo tietoiskussa OmaEP-digipalvelun kautta käytettävästä etävastaanottopalvelusta.
Kuva
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Elina Nummikoski kertoo tietoiskussa OmaEP-digipalvelun kautta käytettävistä chat-palveluista.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Elina Nummikoski kertoo tietoiskussa OmaEP-digipalvelun kautta käytettävistä chat-palveluista.
Kuva
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Kirsi Mannila kertoo tietoiskussa Avustetusta puolesta asioinnista.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Kirsi Mannila kertoo tietoiskussa Avustetusta puolesta asioinnista, joka koskee digipalveluja sekä apteekkikäyntejä.
Kuva
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Maaria Nortunen kertoo tietoiskussa Tarmoa digitarjotin pilotista.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta asiantuntija Maaria Nortunen kertoo tietoiskussa Tarmoa digitarjotin pilotista.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kun tapahtuman toteuttamisesta ja ajankohdasta tehtiin päätös, valittiin sille projektiryhmä. Siihen kuuluivat Sedulta kolmen koulutuspäällikön lisäksi tieto- ja viestintätekniikan sekä sosiaali- ja terveysalan lehtori. Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta digiagentit, jotka toimivat hankejohtajan ohjauksessa. 

Toiminnallinen projektiryhmä muodostui lehtoreista ja digiagenteista. Tiimi kokoontui aluksi kerran kuukaudessa helmikuulle 2024 saakka Sedun toisen tammikuussa toteutetun päällekkäisen tapahtuman johdosta. 

Me digiagentit edistimme tapahtuman toteutusta seuraavilta osin koko ajan taustalla:

  • loimme tapahtumalle oman työmme tueksi projekti- ja viestintäsuunnitelman, joka sisälsi vastuut, taustaa, tehtävät, tavoitteet, SWOT-analyysin, aikataulutuksen, kustannukset sekä mitä, kenelle, miten ja milloin viestitään sisäisesti ja ulkoisesti sekä listan potentiaalisista yhteistyötahoista ja verkostoista.
  • loimme yhteisen WhatsApp-ryhmän toiminnalliselle tiimillemme, jota käytimme nopeana tiedotuskanavana toisillemme
  • loimme  markkinointimateriaalipohjia
  • markkinoimme ja kontaktoimme tulevia yhteistyötahoja, jotka varasivat tapahtumaamme oman rastipisteen
  • kartoitimme kaikki kohderyhmiä koskevat järjestöt ja muut tahot koko maakunnan alueelta, joita voisimme kutsua mukaan
  • osallistimme kohderyhmään kuuluvia nimen valitsemiseksi tapahtumalle
  • loimme sähköpostikutsun, jonka lähetimme kohderyhmiä koskeviin järjestöihin ja heidän kauttaan omiin yhdistyksiin/jäsenilleen, kuntien kirjaamojen kautta eteenpäin, maakunnan kaikkiin kirjastoihin ja kansalaisopistoihin, Leader-ryhmiin, Järjestötalon uutiskirjeen kautta yhdistyksiin ja muille toimijoille, seurakuntiin, järjestöyhdyshenkilöverkostoon, Hyvinvointialueen vanhusneuvostolle sekä infosimme tapahtumasta Etelä-Pohjanmaan kalenterissa, kauppojen ilmoitustauluilla ja esihenkilöiden kautta koko hyvinvointialueen ammattilaisille. 
  • loimme saapumisohjeistuksen ja kartan tapahtumapaikalle, joka liitettiin sähköpostikutsun mukaan
  • moni yhteistyötaho markkinoi tapahtumaa mm. omilla nettisivuillaan
Liitteet
Kuva
Kuva SWOT-analyysista, joka tapahtumalle on luotu.
Tapahtumalle loimme oman työmme tueksi ja osaksi projekti- ja viestintäsuunnitelmaa SWOT-analyysin, josta vain osa kuvassa näkyvissä.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Suosittelemme luomaan projekti- ja viestintäsuunnitelman oman työn tueksi, jotta se tavoite ja kaikki tehtävät ja niihin käytettävä aika ovat koko ajan kirkkaana mielessä.

Toimintamallia voi helpohkosti soveltaa toteutettavaksi esimerkiksi Sedun eri toimipisteissä tai valtakunnallisesti jokin muu vastaava taho omissa toimipaikoissaan. Opiskelijoiden osallistaminen ja siten heidän osaamisensa esiin tuominen on hyvin tärkeää opiskelijoille itselleen, mutta myös kävijöille, joilta tuli hyvin positiivista palautetta tähän liittyen.

Tapahtuma olisi mahdollista toteuttaa myös eri kohderyhmille, jolloin projektisuunnitelman eri osa-alueet tulee miettiä uuden kohderyhmän näkökannalta, samoin näytteilleasettajat ja kohderyhmäverkosto. 

Toimintaympäristön muutos esimerkiksi webinaariksi edellyttäisi ihan toisenlaisen lähestymistavan, joka poikkeaisi oleellisesti tästä toimintamallista. Tälle kohderyhmälle toteutus verkkotapahtumana olisi huomattavasti haasteellisempi, josta henkilökohtaisen digituen saaminen jäisi kokonaan pois. 

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hankkeen kesto 31.12.2025 saakka.

  • Hankkeen käynnistämä pilotti, jolloin tämän toimintatavan vuosittainen toteutus jää hyvinvointialueen vastuulle hankkeen päätyttyä.

Tapahtuman aikana oli samassa rakennuksessa toinen tilaisuus, johon osallistui 60 henkilöä. He kävivät myös taukojen aikana vierailemassa rastipisteillä. Tämä ei ollut projektitiimillä tiedossa ennalta. Heitä ei ole laskettu kokonaiskävijämäärään lainkaan mukaan (130). He eivät ole myöskään täyttäneet palautelomaketta.

Palautepalaverit viestintöjen ja projektiryhmän kesken on vielä tulossa.