Hyvaep | RRP, P4, INV1 | Digiarki-tapahtuma - Nojatuolimatkoja ja digiopastusta
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke ja Sedu Seinäjoki toteuttivat yhteistyössä Digiarki-tapahtuman digitukea tarvitseville. Kävijä pääsi tutustumaan eri digipalveluihin ja sai digitukea.
Rakensimme digisillan eri sukupolvien välille — Yhdessä tehden!
Digiarki-tapahtuman keskeiset kohderyhmät olivat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat, joista erityisesti ikäihmiset, mutta myös he, jotka kokivat tarvitsevansa digiopastusta tai muunlaista tukea digiarjessaan selviytymiseen.
Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2022 lopussa Etelä-Pohjanmaan väestöstä yli 65-vuotiaita oli yhteensä 51 165 henkilöä, mikä vastaa 26,8 prosenttia koko maakunnan väestöstä. Tämä luku on suurempi kuin saman ikäryhmän osuus koko maan väestöstä, joka on 23,3 prosenttia.
Teknologian käytön oppiminen on erittäin tärkeää kaikille ikäryhmille, ei vain ikäihmisille, sillä se mahdollistaa yhteiskunnallisen osallistumisen ja auttaa ylläpitämään itsenäisyyttä. Teknologia tarjoaa pääsyn tietoon, palveluihin ja sosiaalisiin verkostoihin, jotka ovat tärkeitä henkilökohtaisen ja ammatillisen elämän kannalta.
Erityisesti vanhemmille ikäryhmille teknologian käyttö voi merkitä seuraavia hyötyjä:
- Yhteydenpito: Mahdollisuus pitää yhteyttä perheeseen ja ystäviin sosiaalisen median, sähköpostin ja videopuheluiden avulla.
- Palveluiden saavutettavuus: Pääsy julkisiin ja yksityisiin palveluihin, kuten pankki- ja terveyspalveluihin.
- Oppiminen ja ajanviete: Uuden oppiminen ja ajanviettomahdollisuudet, kuten digitaaliset kurssit ja pelit.
- Turvallisuus: Teknologia voi lisätä turvallisuutta esimerkiksi hätätilanteiden hallinnassa ja terveyden seurannassa.
Digiarki-tapahtuma rakensi digisillan eri sukupolvien välille, tuoden edellä mainitut teemat lähemmäksi kävijää.
Kaikenikäisten teknologian käytön tukeminen on tärkeää, jotta kukaan ei jäisi digitaalisen kuilun toiselle puolelle. Tämä edellyttää koulutusta, tukea ja saavutettavia palveluita, jotka on suunniteltu eri käyttäjäryhmien tarpeiden mukaan.
Tapahtuman kävijä sai poistuessaan mukaansa ns. Kotiinlähtökassin, jonka ansiosta kenenkään ei tarvinnut tapahtuman aikana kerätä ja kantaa mukanaan tapahtuman materiaaleja. Tapahtumasta luotiin saavutettavampi siten, että tapahtuman materiaalit julkaistiin myös tapahtuman verkkosivuilla digitaalisessa muodossa.
Digiarki-tapahtuman taustalla oli tarve tuoda matalalla kynnyksellä julkiset digipalvelujen tarjoajat lähemmäksi alueen asukasta sekä mahdollistaa eri sukupolvien tapaaminen rakentamalla vankat siltapilarit digisukupolven ja digitukea tarvitsevien välille.
Julkisena toimijana Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta velvoittaa laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019).
Digiarki-tapahtumaa edelsi yhteistyöpalaveri Sedun lehtorin Ari Aution kanssa kevään korvalla 2023. Yhdeksi yhteistyön muodoksi päädyimme järjestämään yhteisen tapahtuman Sedun Suupohjantien toimipisteessä Seinäjoella. Kohderyhmäksi valikoitui ikäihmiset, koska Sedun rakennus oli aiemmin tullut tunnetuksi Joupin K-Citymarkettina ja siellä on moni juuri tästä kohderyhmästä tehnyt ostoksia ja pohtineet miltä siellä mahtaa nykyään näyttää.
Sopivasti kesän jälkeen syyskuussa 2023 LinkedIniin oli Vantaa-Keravan hyvinvointialue julkaissut tiedotteen tulevasta Senioritapahtumastaan, jota olivat Laurean ammattikorkeakoulun kanssa toteuttamassa. Päätimme käydä siihen tutustumassa.
Poimimme tapahtumasta mukaamme muutamia vinkkejä, jotka totesimme toimiviksi, muokkasimme niitä ja kehitimme kokonaan uusia.
- Opiskelijat toivottivat tervetulleeksi, jakoivat tapahtuman esitettä sekä pitivät kirjanpitoa kävijämääristä
- Tietoiskuja, jossa pöydät ja tuolit
- Palautelomake
- Opiskelijoiden osallistaminen
- Näytteilleasettajia
Omat toteutuneet mallimme
- Tapahtuman nimen valinta toteutettiin yhdessä Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin kanssa
- Digiarki-verkkosivut ja sen toimintaympäristön pystytys oppilastyönä työssäoppimisjaksolla
- Suunnistuskartta = Tapahtumakartta
- Rastipiste = Esittelypiste, ständi
- Rastipisteet - Ei jaettavaa materiaalia vaan ne sai tuoda ennakkoon kassitettavaksi Sedulle edellisviikolla
- Kotiinlähtökassi - Kävijän ei tarvinnut kantaa ja kerätä rastipisteiltä mitään materiaalia vaan kassi odotti häntä palautepisteellä, jonka sai poistuessaan tapahtumasta.
- Näin kunkin kävijän tarvitsi vain keskittyä kuulemaan, näkemään tai muulla tavoin aistimaan tapahtumaa! Tämä haastoi myös rastipisteen varaajia pohtimaan asioita toiminnallisuuteen keskittyvästä näkökulmasta. Tästä ja palautepisteestä oli maininta jo tapahtuman esitteessä, jonka kävijä sai saapuessaan tapahtumaan.
- Palautepiste - Nuoret pyysivät kävijöiltä kirjallisen palautteen palautelaatikkoon ja antoivat samalla kotiinlähtökassin kävijän mukaan. Kotiinlähtökassista ja palautteen antamisesta oli maininta jo tapahtuman esitteessä.
- Tietoiskuista lyhyet ja napakat - Ei koko tapahtuman ajaksi, jotta tietoiskutilat tyhjenevät välillä ja kävijälle jää aikaa myös rastipisteillä kiertelyyn.
- Tavallinen narikka saataville
- Opiskelijoiden toiminta näkyväksi - Sedun Suupohjantien toimipisteen jokainen toimiala osallistui tapahtuman toteuttamiseen. Oli puheenvuoroja tietoiskuissa, näytöksiä, opastamista, kahvilatoiminnan toteutus tapahtumaan, hyvinvointiteknologiaa hyödyntävä huone, aistihuone, verenpaineen ja puristusvoiman mittausta, hartiaseudun pallohierontaa, kampausten luomista, kampaamotuotteiden esittelyä, defibrillaattoriopastusta, digitukea jne.
- Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen digitaaliset palvelut näkyväksi - Rastipisteellä tabletteja ja opastajia kertomassa digipalveluistamme sekä tietoiskuja avustetusta puolesta asioinnista, chat-palvelujen käytöstä ja etävastaanotosta OmaEP-digipalvelun kautta sekä Tarmoa-digipalvelutarjottimesta.
- Laaja, koko maakunnan kattava markkinointi sanomalehtimainoksen, Fb-tapahtuman ja IG-julkaisujen lisäksi monien eri järjestöjen ja muiden tahojen kautta heidän omille jäsenilleen ja asiakkailleen.
Tapahtumaan saapui kävijöitä 130 henkilöä. Pois lähtiessään kävijä jätti palautelomakkeen ja sai Kotiinlähtökassin, joka löytyy nyt myös digikassina Digiarki-tapahtuman verkkosivuilta.
Palautepisteenä toimi sama paikka, jossa tapahtumaan saapuva kävijä sai tapahtumalehtisen mukaansa. Palautepisteestä ja Kotiinlähtökassista mainittiin jo tapahtumalehtisessä. Kotiinlähtökassin avulla kävijälle nousi tarve käydä lopuksi lähtiessään palautepisteelläkin. Opiskelijat olivat paikalla kiittämässä palautteesta ja osallistumisesta ja antamassa Kotiinlähtökassin.
Palautelomakkeen täytti 80 kävijää. Palautteiden keskiarvoksi muodostui kouluarvosanalla 8,91.
”Erinomainen tilaisuus! Lisää näitä! KIITOS!”
” Tästä kannattaa tehdä vuotuinen tapahtuma”
”Kiitos runsaasta kattauksesta. Paljon apua lyhyessä ajassa. Iso kiitos!”
Nuoret saivat hyvää palautetta myös.
”Saatiin nuorilta hyvää infoa digiongelmiin, sain ihanat kiharat kampaamoesittelyssä!”
”Mahtava vastaanotto tullessa”
”Kiva ja hyödyllinen tapahtuma! Loistavia, ystävällisiä opiskelijoita opastamassa!”
78% koki, että sai tapahtumasta lisää rohkeutta digipalvelujen käyttöön. Kukaan ei valinnut kohtaa Ei. Loput valitsi kohdan En osaa sanoa.
Yli puolet tästä kohderyhmästä oli lukenut tapahtumasta sanomalehdestä (57%) ja yli viidennes oli kuullut tapahtumasta perheenjäseneltä, tuttavalta tai yhdistyksen kautta (24%). Facebook ja Instagramkin saavuttivat vajaan viidenneksen kävijöistä (18%).
Jotta palautteeseen vastaaminen oli mahdollisimman helppoa, valitsimme kysymyksiin vastausvaihtoehtoja, joita oli helppo rastittaa. Vain viimeiseen kysymykseen sai vastata vapaasti ja siihenkin vastasi puolet vastaajista (41 henkilöä).
Yhtenä kysymyksenä oli myös mihin tietoiskuun osallistuit. Viisi eniten vastauksia kerännyttä tietoiskua olivat:
- Hyvinvointiteknologiaa arkeen
- Etävastaanotto - OmaEP -verkkopalvelun kautta
- Suun terveyden edistäminen
- Digituen avulla sujuvampaa arkea
- Avustettu puolesta asioinnin valtuutus ja sen mahdollisuudet
Digiarki-tapahtuman toteutus oli jo itsessään oma pilottinsa, jonka pohjalta pohdimme palautepalavereissamme miten jatkamme tästä eteenpäin yhteistyötä.
Tulemmeko vastaavia tapahtumia järjestämään muissa Sedun toimipisteissä tai muualla, jotka heitimme idea-asteena ilmaan lähtiessämme tapahtumaa toteuttamaan?
Onko aikaa ja resursseja siihen hankkeessa ja Sedun henkilöstöllä nyt, kun on tiedossa koko työmäärä ennalta?
Useissa palautteissa toivottiin tällaisen tapahtuman uusimista.
Tavoitteemme oli saada paikalle juuri kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, tuoda digipalveluja ja digitukea positiivisella tavalla lähemmäksi kohderyhmää, joissa mielestämme onnistuimme palautteiden pohjalta kiitettävästi. .Saimme kävijöiltä paljon positiivista palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti tapahtuman aikana. Saimme palautetta myös paikallislehden Ruusut-palstalla sekä muiden tahojen kautta. Rastipisteillä olevat henkilöt myös suhtautuivat hyvin positiivisesti tapahtuman jälkeen, kun kiersimme kysymässä heiltä palautetta.
Suunnistuskarttaidea oli aluksi sellainen, että olisimme pohjakarttaan merkinneet ennakkoon kaikki rastipisteet, mutta aika ei mahdollistanut tätä toteuttaa. Rastipisteet pääsimme rakentamaan valmiiksi vasta tapahtumaa edeltävänä päivänä, koska koulu oli koko ajan avoinna. Tapahtumaa edeltävään päivään mennessä tapahtumaesite painettiin ja tulostettiin jo hyvissä ajoin. Päädyimme muokkaamaan pohjakarttaa hieman kävijäystävällisempään suuntaan.
Lisäksi loimme järjestöille suunnattujen sähköpostien liitteeksi saapumista varten kartan tapahtumapaikalle. Tapahtumaan saapui kävijöitä eri puolilta maakuntaa.