Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin suunnitelma 2022 (RRP, P4, I2)

Rakennetaan suunnitelma hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin alueelliselle kehittämistyölle. Tavoitteena on tunnistaa keskeiset asiakaspolut sekä luoda visuaalinen kuvaus palvelukonseptin suunnitelmasta.  Työ on valmistunut 12/2022. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakso on sosiaali-ja terveyspalvelujen järjestämisen näkökulmasta haastava. Alueella väestön palvelutarve on suuri, syntyvyys vähäistä ja ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia.

Sairastavuus on Kymenlaaksossa keskimääräistä suurempaa, erityisesti mielenterveysongelmat sekä tuki-ja liikuntaelinsairaudet ovat yleisiä. Mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavia on alueen 18–34-vuotiaisiin suhteutettuna maan eniten.

Lapsiperheiden ongelmat ovat alueella moninaisia, ja ne lisäävät lasten ja nuorten palvelujen tarvetta. Lapset ja nuoret voivat joutua odottamaan jopa kuukausia pääsyä hoidon ja kuntoutuksen aloittamiseksi tarvittaviin toiminta-ja puheterapia-arvioihin sekä psykologin tutkimuksiin.

Sosiaali-ja terveydenhuollon osaavan henkilöstön saatavuus on ollut pitkään haastavaa Kymenlaakson alueella.

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäisessä vaiheessa 2022 tehtiin kooste hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin lähtökohdista ja nykytilasta. Kehittämisen toimenpiteet ja painopisteet on johdettu Kymenlaakson alueellisesta hyvinvointikertomuksesta. 

Kehittämistyön tavoitteet vastaavat Kymsoten strategisiin tavoitteisiin:

  1. Helppo palveluihin pääsy 
  2. Sujuvat palvelut- asia etenee
  3. Merkityksellinen työ
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Digitaalisen sotekeskuksen kehittämisen lopputuloksena Kymenlaaksossa on toimiva, asiakaslähtöinen sekä monialainen digitaalinen sotekeskus.

Digitaalisen sotekeskuksen käytössä on sähköiset palvelukanavat, jotka mahdollistavat palveluiden tuottamisen asiakkaalle skaalautuvasti, tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.

Hyvinvointialueen helppokäyttöiset ja älykkäät sähköiset palvelut tukevat ennaltaehkäisyä, matalan kynnyksen avun saamista ja asiakkaiden ohjautumista oikeiden palveluiden piiriin. 

Alueellinen hyvinvointikertomus ohjaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kehittämistyötä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Työskentelyyn osallistui hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen päällikön nimeämä projektin työryhmä sekä ohjausryhmä. 

Projektin työryhmä osallistui valitun toimittajan haastatteluihin kokonaiskuvan muodostamiseksi. Ohjausryhmän kanssa käytiin tiiviimpää keskustelua suunnitelman laadinnasta ja haastatteluiden tuloksista. 

Projektiryhmään kuuluivat digitaalisten palveluiden, asiakkuuksien johtamisen, kehittämisen ja hyvinvoinnin sekä terveyden edistämisen ammattilaisia Kymsotesta. Tukea kokonaisuuteen saatiin ulkopuoliselta palveluntuottajalta. 

 

Tavoiteltu muutos

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin tulee vastata alueellisiin tunnistettuihin haasteisiin. HYTE-työllä tuetaan ja edistetään Kymenlaakson alueen ihmisten hyvinvointia, terveyttä, osallisuutta ja ehkäistään syrjäytymistä. ​

 

​Alueellinen hyvinvointikertomus asettaa työn kattotason tavoitteet:​

Kymenlaakson asukkailla on mahdollisuus:​

 elää päihteetöntä elämää ja saada tukea siihen​

terveellisiin elintapoihin ja hyvään mielenterveyteen​

elää turvallista arkea terveellisessä ympäristössä​

merkitykselliseen elämään​

Muutoksen mittaaminen

​Alueellinen hyvinvointikertomus asettaa työn kattotason tavoitteet. Alueella seurattavat indikaattorit on kirjattu hyvinvointikertomukseen( Kymenlaakson-alueellinen-hyvinvointikertomus-2020-ja-suunnitelma-2020-2025 (2).pdf). 

Toteutussuunnitelma

Tuotoksena laadittiin kooste hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin lähtökohdista ja nykytilasta sekä suunnitelma hankekaudelle 2023-2025. 

 

HYTE-palvelut on suunnattu kaikille kymenlaaksolaisille, tähän joukkoon mahtuu hyvin erilaisia tilanteita ja tarpeita​

Tärkeää on:​

Löytää, tavoittaa ja tunnistaa ne ihmiset, joilla HYTE-palveluiden tarve on suuri / joille HYTE-palveluista voisi olla hyötyä​

Löytää heidän tilanteeseensa ja tarpeisiinsa sopivia palveluita​

Motivoida ja ohjata heitä HYTE-palveluiden piiriin

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmäymmärrystä on pyritty kartoittamaan monialaisen projektiryhmän haastattelulla. Laajempaa asiakasymmärrystä toimenpiteistä  tullaan keräämään investointi 2:n kehittämistyön edetessä ja konkretisoituessa vuosina 2023-2025.  

Kymenlaakson prototyyppiyhteisölle on laadittu elokuussa 2022 kysely, jossa on osana tiedusteltu mm. koronapandemian vaikutuksista hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden saatavuuteen sekä sen vaikutuksesta yksilön arkeen ja hyvinvointiin. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kyseessä on alueellinen nykytilan kartoitukseen tukeutuva suunnitelma.  

Ideointi

Tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva alueellisen hyte työn tilanteesta ja luoda suunnitelmaa vuosille 2023-2025. 

Idean valinta

Kehittämistyötä ohjaa alueellinen Suomen kestävän kasvun ohjelman hankesuunnitelma ja kansallinen hyte- palvelukonseptin määrittely dokumentti. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Hyte- palvelukonseptin keskeisenä tavoitteena on tehostaa hyte- palveluihin ohjautumista ja palveluiden löydettävyyttä. Palvelukonseptin suunnitelmalla taustoitetaan vuoden 2023- 2025 hankekehittämistä ja alueellisen suunnitelman laatimista. 

Idean testaus asiakkaalla

Asiakaspalautetta ei ole tähän kokonaisuuteen liittyen kerätty. Kyseessä on suunnitelman laatiminen.  Suunnitelman mukaisten toimintamallien kehittämisessä kerätään aktiivisesti  asiakasymmärrystä- ja palautetta. 

Ratkaisun testaaminen

Hankesuunnitelman mukainen kehittäminen ja vaiheistus vuosina 2023-2025. 

Kokeilun tavoitteet

Kehittämistyön lähtökohdat STM:n hankeoppaassa 
Hyte-palvelukonseptin kehittämistyön tavoite ja loppuarviointia palveleva seurantaindikaattori on kuvattu STM:n hankeoppaassa (2022): "Kehitetään ja otetaan käyttöön monialaisten palvelujen (mukaan lukien sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut sekä kulttuuri-, liikunta- ja luontoon liittyvät palvelut) integroidut toimintamallit ja digitaaliset palvelut 22 hyvinvointialueella".

Määrittely- ja kehittämistyötä tukee jo aiemmin julkaistu Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisarkkitehtuuri (2021). Sen tavoitteena on tukea luotettavien, esteettömien ja helposti löydettävissä olevien digitaalisten palvelujen kehittämistä. Hyte-kokonaisarkkitehtuurin päivitystyö on käynnissä.

Kokeilussa opittua

Suunnitelman laatiminen antoi kuvaa alueellisen kehittämistyön tueksi. 

Ratkaisun perusidea

Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäisessä vaiheessa 2022 tehtiin kooste hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin lähtökohdista ja nykytilasta. Kehittämisen toimenpiteet ja painopisteet on johdettu Kymenlaakson alueellisesta hyvinvointikertomuksesta. 

Digitaalisen sotekeskuksen kehittämisen lopputuloksena Kymenlaaksossa on toimiva, asiakaslähtöinen sekä monialainen digitaalinen sotekeskus.

Digitaalisen sotekeskuksen käytössä on sähköiset palvelukanavat, jotka mahdollistavat palveluiden tuottamisen asiakkaalle skaalautuvasti, tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.

Hyvinvointialueen helppokäyttöiset ja älykkäät sähköiset palvelut tukevat ennaltaehkäisyä, matalan kynnyksen avun saamista ja asiakkaiden ohjautumista oikeiden palveluiden piiriin.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin suunnitelmaa hyödynnetään Investointi 2:n kehittämisen tukena vuosina 2023- 2025. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin suunnitelman tuella saadaan kuva ennaltaehkäisevien palveluiden ja monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen alueellisesta nykytilasta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin suunnitelma ohjaa osaltaan kehittämistyötä vuosina 2023- 2025.