Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkopalvelu. Hyte palvelutarjotin. Etelä- Karjalan HVA (RRP, P4, I2)

Happee2- hankkeessa kehitetään hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen palvelutarjotin. Palvelutarjotin mahdollistaa hyvinvointia ja terveyttä edistävien toimintojen ja palveluiden helpon löydettävyyden niin kuntalaisille kuin sote ammattilaisille.

Toimintaympäristö **

Etelä- Karjalan hyvinvointialue käynnistyi 1.1.2023 Etelä- Karjalan alueen sosiaali-ja terveydenhuollon integroitujen ja toimintakykyä edistävien palvelujen järjestämisvastuullisena toimijana. Edeltävästi Etelä-Karjalan sosiaali-ja terveydenhuollon kuntayhtymä Eksote on järjestänyt sote-palveluja jo vuodesta 2010 alkaen. Tärkeä rooli on myös yksityisillä ja kolmannen sektorin toimijoilla.

Etelä-Karjalan suurimmat haasteet liittyvät väestön vähenemiseen ja ikääntymiseen( THL:n arviointiraportti Sosiaali- ja terveyspalvelut Etelä-Karjalan hyvinvointialueella 2020). Lisäksi työttömyys on keskimääräistä suurempaa ja pienituloisuus yleistä. Palvelujen tulevien vuosien kehittämisessä painotetaan asiakaslähtöisyyttä ja maakunnallista palveluverkkoa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueella ei ole käytössä yhteistä alustaa, mistä löytyisi kootusti hyvinvointialueen, kuntien sekä kolmannen sektorin hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyviä palveluja ja toimintoja, tämän vuoksi asiakasohjaus hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin on vähäistä. Myös kuntalaisten valmius löytää kyseisiä palveluita jää sen varaan, miten hän osaa niitä itse etsiä. 

Tällä hetkellä käytössä on Etelä- Karjalan liiton Tapahtuma - ja harrastekalenterit, minne hyvinvointialue, kunnat sekä järjestöt ilmoittavat tapahtumista ja erilaisista harrastusmahdollisuuksista. Järjestöjen palvelut löytyvät Lähellä.fi alustalta ja hyvinvointialueen ja kuntien palvelut löytyvät (suomi.fi) palvelutietovarannosta ja/tai omilta verkkosivuilta.

Olemassa ei siis ole alustaa, joka kokoaisi yhteen kaikki tiedot ja joka voisi toimia myös yhteisenä alustana asiakkaan ohjauksessa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Asiakas, palveluja joudutaan etsimään useista eri kanavista. Haavoittuvassa asemassa oleville palvelujen löydettävyys voi olla haasteellista mm. osaamisen ja puutteellisten digitaitojen vuoksi. Osaamaton käyttäjä voi jäädä palvelujen ulkopuolelle. Palvelujen saavutettavuuskriteerit voivat vaihdella esim. lukunäyttö, kieliversiot, selkokielisyys.
  • Ammattilainen, asiakas -ja palveluohjaus ei ole tasalaatuista, kun tieto palveluista on hajanaista. Ohjaus riippuu henkilökunnan osaamisesta ja aktiivisuudesta.
  • Kunnat ja kolmannen sektorin palveluntuottajat, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluita kuvattu vaihtelevasti eri kanavissa, tämä osaltaan vaikeuttaa eri toimijoiden palveluiden ja toimintojen tuntemista.
Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen pilari 4 keskeisenä kohderyhmänä ovat erityisesti koko maakunnan asukkaista investointi 1 osalta:

  • 13-29 vuotiaat, joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia päihde -ja mielenterveyshäiriöitä
  • Palveluiden piiristä eri syistä merkittävästi syrjäytyneet henkilöt_ Päihdeongelmaiset aikuiset
  • Vammaiset: muun muassa kuntoutuksen tarpeessa olevat henkilöt, joiden palvelut ovat viivästyneet tai heikentyneet epidemian aikana
  • Pitkäaikaissairaat asiakkaat (perus th ja suun th)

sekä lisäksi investointi 1:n myös muidenkin investointien 2,3,4 osalta

  • nuoret työttömät ja osatyökykyiset
  • maahanmuuttopalvelun asiakkaat
  • ikääntyneet, joilla on todettua tai piilossa olevaa fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta; mm. yksin kotiin jääneet ikääntyneet, joilla sosiaalinen tukiverkko on niukkaa

 

Ideointi

Marraskuussa 2023 järjestettiin kolme työpajaa, joiden tarkoituksena oli selvittää Etelä - Karjalan hyvinvointialueelle käyttöönotettavan digitaalisen palvelutarjottimen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Työpajassa kartoitettiin myös eri vaihtoehtoja palvelujen ja toimintojen kuvaamiseen hyvinvointialueella. Työpajoihin osallistui hyvinvointialueen, kuntien sekä järjestöjen edustajia. Liitteenä SWOT - työpajojen koonti.

Idean valinta

Etelä - Karjalan hyvinvointialueen johtoryhmä teki myönteisen päätöksen 28.11.2023 "Tarmoa" digitaalisen palvelutarjottimen pilotointiin osallistumisesta keväällä 2024. Johtoryhmän perusteluna oli mm. se, että kansalliset tietojärjestelmäpalvelut auttavat jakamaan kehittämistaakkaa muiden toimijoiden kanssa.

Ratkaisun testaaminen

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kehittyvää digipalvelua Tarmoa pilotoidaan Etelä -Karjalan hyvinvointialueella ajalla 25.3.2024-24.5.2024. Pilotointiin osallistuu 43 ammattilaista, jotka tekevät työssään asiakas -ja palveluohjausta. Pilotointiin osallistuu myös 10 henkilön kehittäjäasiakasryhmä.

Ratkaisun perusidea **

Osana kansallista hyte -palvelukonseptin kehittämishanketta kehitetään digitaalinen alusta, joka tuo yhteen tiedot kuntien, järjestöjen ja hyvinvointialueiden hyvinvointia tukevista palveluista ja toiminnasta. Hyte -palvelukonseptin mukaiselle digitaaliselle alustalle kootaan monialainen palvelutarjotin, jolla tarkoitetaan hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden ja toimintojen valikoimaa. Palvelutarjotinta voi käyttää itsenäisesti tai ammattilaisen tuella. Lisäksi digitaaliselle alustalle tuodaan hyvinvoinnin arvioinnin, itse ja omahoidon sekä asiakasohjauksen digitaaliset työvälineet. (THL 2023).

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Monialaisen palvelutarjottimen Tarmoan pilotointi käynnistyy Etelä-Karjalan hyvinvointialueella 25.3.2024