Hyvinvointi-infon tavoitteena on aktivoida ikääntyneitä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Hyvinvointi-infot ikääntyneille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hyvinvointi-infon tavoitteena on aktivoida ikääntyneitä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista.

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kunnissa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Sari Lind

Luotu

26.10.2023

Viimeksi muokattu

15.01.2024
Ratkaisun perusidea **

Hyvinvointi-infojen tarkoituksena on tuottaa tietoa ikääntyneille oman hyvinvoinnin edistämisestä sekä eri toimijoiden hyvinvointia ja terveyttä edistävistä palveluista ja ryhmätoiminnoista. Toimintamallin avulla pyritään aktivoimaan ikääntyneitä oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä edistämään oikea-aikaista palveluihin ohjautumista. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista. 

Hyvinvointi-infojen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään uudenlaista kumppanuusyhteistyötä. Hyvinvointi-infot toteutetaan hyödyntäen moniammatista osaamista sekä laajaa verkostoyhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Hyvinvointi-infot voidaan suunnata eri ikä- ja kohderyhmille. Hyvinvointi-infot pilotoitiin syksyllä 2023 kahdelle eri kohderyhmälle, jotka olivat juuri eläköityneet sekä yli 75-vuotiaat. Keskeisinä teemoina molemmissa infoissa olivat omahoitajamalli, asiakasohjaus, kodin toimivuus ja turvallisuus. Juuri eläköityneille suunnatussa infossa aiheina olivat muistisairauksien ehkäisy (Finger-toimintamalli), sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisy, mielen hyvinvointi ja vapaaehtoistoiminnan mahdollisuudet. Yli 75 vuotiaiden infossa oli yhteisten teemojen lisäksi aiheena kaatumisen ehkäisy. Hyvinvointi-infoissa oli mahdollista esittää kysymyksiä eri palveluntuottajien ständeillä hyvinvointi-infon jälkeen. 

 

 

Toimintaympäristö **

Etelä-Karjala on ikääntyvä maakunta. Vuoteen 2040 mennessä yli 75 -vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan 47 prosenttia. Ikääntyminen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten saatavuushaasteet edellyttävät nykyisten hyvinvointia- ja terveyttä edistävien palvelujen uudelleen muotoilua. 

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiassa vuosille 2023-2025 on yhdeksi kärjeksi nostettu Ikäystävällinen Etelä-Karjala.  Tulevaisuudessa ikääntyneen hyvinvoinnin edistävissä palveluissa hyödynnetään uudenlaisia kumppanuusyhteistyöratkaisuja alueen eri toimijoiden kanssa. Palveluissa korostuvat saumaton yhdyspintatyö, digitaaliset ratkaisut sekä asiakkaiden aktivoiminen oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin kohderyhmänä ovat yli 65 vuotta täyttäneet. Hyvinvointi-infot pilotoitiin kahdelle eri ikäryhmälle, juuri eläköityneille sekä yli 75 vuotiaille.  Kummallekin ikäryhmälle suunniteltiin heidän tarpeitaan vastaavat sisällöt. Asiakasymmärrystä kerättiin ikääntyneille suunnatun kyselyn avulla. Lisäksi ikääntyneiden tarpeita kartoitettiin ikäihmisten vaikuttamispäivillä. Asiakasymmärryksen tueksi haastateltiin myös aiemmin HYKO kotikäyntejä tehneitä ammattilaisia.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Hyvinvointi-infon suunnittelu, toteutus ja yhteistyöverkoston kokoaminen edellyttävät ymmärrystä ikääntyneiden tarpeista, toimintaympäristöstä ja eri palveluntuottajien tuottamista palveluista sekä kumppanuuksien rakentamista. 

Toimiva yhteistyöverkosto tarvitsee koordinointia, rooleista sopimista sekä säännöllisiä tapaamisia verkoston kesken. Yhteiskehittäminen, luova ideointi ovat keskeisiä toimintamallia kehitettäessä ja toteutettaessa. Onnistunut asiakasviestintä on Hyvinvointi-infon onnistumisen edellytys. Hyvinvointi-infojen markkinoinnissa hyödynnettiin viestintäasiantuntijaa. Viestinnässä on hyvä huomioida myös kumppanuustoimijoiden omat asiakas- ja ammattilaisviestinnän kanavat.

Hyvinvointi-info -toimintamallia kehitetään edelleen. Vuosien 2024-2025  hyvinvointi-infot juurrutetaan osaksi kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa tehtävää ikääntyneen hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.

Hyvinvointi-infon kehittämisen prosessi on kuvattu liitetiedostossa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Osallistujapalaute on ollut hyvää. Ikääntyneet ovat antaneet palautetta erityisesti palveluista tiedottamisesta. Kiinnostus omahoitajamallia kohtaan on lisääntynyt ja uusia asiakkaita on saatu palvelun piiriin. Myös hyvinvointia ja terveyttä edistäviin ryhmiin on saatu uusia osallistujia ja kiinnostus digiohjausta kohtaan on lisääntynyt.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Hyvinvointi-infot on mahdollista suunnata eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin. Vastuuta kokonaisuudesta on hyvä jakaa eri toimijoille. Toimintamalli edellyttää koordinointitaitoja sekä hyviä viestintätaitoja. 

Kansikuva
Kaksi ikäihmistä kävelyllä hoitajan kanssa

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä