Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Toimintamallin avulla edistetään kuntien, seurakuntien ja järjestöjen tuottamien hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden ja toiminnan löydettävyyttä osana Keski-Suomen hyvinvointialueen sote-palveluiden asiakas- ja palveluohjausta.

Toimintaympäristö **

Kansallisessa kestävän kasvun ohjelmassa kehitetään digitaalisia palvelutarjottimia ja hyvinvointilähetteitä. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitetään hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan ohjaamisen toimintamallia. Toimintamalli sisältää hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan (hyte-toimintaan) ohjaamisen lisäksi hyvinvointitarjottimen (digitaalinen palvelutarjotin) ja hyvinvointilähetteen käytön.  Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelma on toimeenpanovaiheessa sidottu tiiviisti yhteen palvelutuotannon kanssa. Kehitettävä monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli on suoraan palvelutuotannon hyödynnettävissä. Toimintamallia voivat hyödyntää kaikki Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakasrajapinnassa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset (sote-ammattilaiset). 

Asiakas- ja palveluohjauksella tarkoitetaan palvelua, jossa neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin avulla varmistetaan, että asiakas saa tarvitsemiaan palveluita oikeaan aikaan. Monialaisuudella viitataan hyvinvointialueiden, kuntien, järjestöjen ja muiden tahojen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin ja toimintaan (esim. liikunta, luonto ja kulttuuri), jotka usein toteutuvat eri organisaatioiden yhdyspinnoilla.  Asiakas- ja palveluohjauksen näkökulmasta monialaisuudella tarkoitetaan, että henkilö ohjataan palveluihin ja toimintaan yli organisaatiorajojen.
 

VÄESTÖ

Keski-Suomen hyvinvointialueen toimintaympäristöä luonnehtivat ilmiöt ja kehityskulut on koostettu Keski-Suomen hyvinvointialueen toimintaympäristön tilannekuvaan ’Kohti ihmislähtöistä Keski-Suomea’. Keski-Suomen hyvinvointialueella asuu noin 273 000 henkilöä. Väkiluvun odotetaan laskevan noin 1 % vuoteen 2030 mennessä ja noin 4 % vuoteen 2040 mennessä. Alueen kuntien väkimäärä vaihtelee Luhangan kunnan alle 700 asukkaasta Jyväskylän lähes 140 000 asukkaaseen. Asukasluvun oletetaan pysyvän vähintään nykytasolla ainoastaan Jyväskylässä ja Muuramessa ja vähenevän kaikissa muissa kunnissa. 

Väestön ikäjakauma vastaa koko maan ikäjakaumaa, ja ikääntyneiden suhteellinen osuus väestöstä kasvaa. Ikärakenteessa on suuria eroja alueen kuntien välillä. Väestö on vanhempaa alueen pohjoisosissa ja Jämsässä ja nuorempaa Jyväskylässä ja sen lähiympäristössä. Väestörakenteen alueellisten erojen odotetaan kasvavan; väestö ikääntyy ja vähenee nopeimmin alueilla, joilla vanhojen ikäluokkien osuudet ovat jo nyt korkeita. Keski-Suomen hyvinvointialueen syntyvyys on maan keskiarvoa pienempää. Lähes 25 % lapsiperheistä on yhden vanhemman perheitä. Vaikka alle 18-vuotiaita on Keski-Suomen väestössä saman verran kuin maassa keskimäärin, on 16–24-vuotiaiden osuus Keski-Suomen väestöstä koko maata korkeampi. 

Keski-Suomen sairastavuusindeksi on jonkin verran suurempi kuin koko maassa keskimäärin, vaikka onkin hieman laskenut 2000-luvulla. Laskua on tapahtunut alueen kaikissa kunnissa. Väestön sairastavuudessa on kuitenkin merkittäviä eroja alueen kuntien välillä siten, että väestön sairastavuusindeksi on alhaisin Muuramessa, Uuraisilla sekä Laukaassa ja korkein Kivijärvellä ja Kinnulassa. Kansantauti-indeksin mukaan asukkaat ovat terveimpiä Muuramessa, Jyväskylässä, Uuraisilla sekä Laukaassa ja sairaimpia Kivijärjellä, Kyyjärvellä ja Kannonkoskella. Hoidon tarpeen odotetaan kasvavan 2020-luvulla merkittävästi. Lasten ja nuorten mielenterveysoireet ja nuorten kokema yksinäisyys ovat lisääntyneet koronapandemian aikana ja sen jälkeen. Työikäisistä 60 % on ylipainoisia. Terveyskeskusvastaanotolla yli 10 kertaa käyneiden osuus kaikista vastaanottokäynneistä on 0,8 %, mikä on hieman maan keskiarvoa suurempi. 

Työttömien ja pitkäaikaistyöttömien osuudet ovat Keski-Suomessa hiukan suuremmat kuin maassa keskimäärin. Nuorisotyöttömien osuus on maan suurin (19,2 %). Keski-Suomen kuntien yleinen pienituloisuusaste on selvästi suurempi ja käytettävissä olevat tulot pienemmät kuin koko maassa keskimäärin. Tuki- ja liikuntaelinsairauksista johtuvat sairauspoissaolot ovat vähentyneet, kun taas mielenterveysperusteiset sairauspäivät ovat lähes kaksinkertaistuneet vuosina 2015–2020. Työkyvyttömyyseläkettä saavien osuus työikäisestä väestöstä on Keski-Suomessa hieman suurempi kuin maassa keskimäärin. Keski-Suomen huoltosuhde on koko maan keskiarvoa korkeampi.

 

KESKI-SUOMI SEUTUNA

Toimintamallia on lähdetty kehittämään tilanteessa, jossa hyvinvointialueuudistuksen muutosvaihe on ohi ja on päästy toiminnan vakiinnuttamisen vaiheeseen. Keski-Suomen hyvinvointialueen osalta hallinnon muutos on hieman suurempi kuin niillä hyvinvointialueilla, joilla on kuntayhtymätausta. Taustasta riippumatta kaikilla hyvinvointialueilla on merkittäviä haasteita rahoituksen, kustannusten, henkilöstön ja tietojärjestelmien kanssa. Keski-Suomen hyvinvointialue ei ole näiden osalta poikkeus. Hyvinvointialueuudistuksen alkuvaiheessa Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluiden saatavuus, saavutettavuus ja palveluverkko rakentuvat kuntapohjaisen mallin mukaan. Ennen uudistusta alueella on ollut kuntien ja kuntayhtymien laajalla ulkoistuksella tuotettua palvelutuotantoa. 

Jyväskylän kaupunki on suuri keskuskaupunki. Muita merkittäviä kaupunkeja ovat mm. Äänekoski, Jämsä ja Viitasaari. Muut alueen kunnat ovat merkittävästi sitä pienempiä toimijoita. Keski-Suomen hyvinvointialueella on enemmän maaseutumaisia alueita kuin kaupunkialueita. Maaseudulla asuu erityisesti ikääntyneitä ja heidän osuutensa väestöstä on suurempi kuin kaupunkialueella. Maaseutuasutus on jakautunut laajalle alueelle, jossa on useita pieniä kyliä ja taajamia. Väestön jakautuminen, hyvinvointialueen laajuus ja pitkät välimatkat luovat haasteita palveluiden ja toiminnan yhdenvertaisen saatavuuden ja saavutettavuuden näkökulmasta. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä sen tarpeissa on merkittäviä alueellisia eroja, joten panostusten tulisi kohdentua vaikuttavasti. Lähellä asukasta toteutettavan toiminnan sekä eri kohderyhmille kohdistetun toiminnan merkitys korostuu. Nykyinen palvelutarve ja sen ennusteet tulee huomioida hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön ja sen resurssien kohdentumisessa. 

 

POLIITTINEN JA YHTEISKUNNALLINEN OHJAUS

Keski-Suomen hyvinvointiohjelmassa 2021–2024 on viisi painopistettä: väestörakenteen muutoksen ennakointi ja siihen reagointi, työ- ja työllistymiskyky osana hyvinvointia, hyvinvointi investointina ja elinvoimana, hyvinvointia lähiympäristöstä ja yhteisöllisyydestä sekä vastuullinen, aktiivinen ja osallistuva asukas. Painopisteiden keskiössä on keskisuomalaisten hyvinvointi. 

Keski-Suomen strategian 2025–2050 aluekehittämisen painopisteiden tavoitteissa on mainittu keskisuomalaisten hyvän voinnin edistäminen sekä osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja yhteenkuuluvuuden vahvistaminen. Yhtenä Keski-Suomen strategian kasvun kärkenä on mainittu hyvä vointi: liikunta, oppiminen, luonto, kulttuuri, yhteisöllisyys ja sairauksien ennaltaehkäisy. Yksi Keski-Suomen strategiassa mainituista aluekehittämisen pitkän tähtäimen tavoitteista on hyvä vointi ja yhteenkuuluvuus: tavoitteena on, keskitytään sairauden sijaan terveyteen, ja että jokainen oppii pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan. 

Hallitusohjelma (2023) vaikuttaa Keski-Suomen hyvinvointialueen toimintaan ja uudistuksien tekemiseen myös monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kehittämisen suhteen. Hallitusohjelman mukaan väestön hyvinvoinnin parantamiseksi ja sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelujärjestelmään kohdistuvan kuorman keventämiseksi on välttämätöntä onnistua hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä. Hallitusohjelman tahtotila on parantaa palvelujärjestelmän toimivuutta ja hillitä menokasvua vahvistamalla ennaltaehkäisyä. Ennaltaehkäisevien ja hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden sekä perus- ja erityistason palveluiden on tarkoitus muodostaa selkeä, porrasteinen kokonaisuus. Hallitusohjelman tavoitteena onkin toteuttaa poikkihallinnollisesti ja yhdessä järjestöjen kanssa kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma, jolla vahvistetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuutta mm. kehittämällä uusia ratkaisuja, selkiyttämällä kuntien ja hyvinvointialueen vastuun työnjakoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä parantamalla matalan kynnyksen palveluiden saatavuutta. Hallitusohjelman tavoitteena on varmistaa yhteistyötä hyvinvointialueiden, kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja yksityisten palveluntuottajien välillä mm. tukemalla hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä poikkihallinnollisella yhteistyöllä erityisesti yhdyspintapalveluissa sekä vahvistamalla tietopohjaa ja tiedolla johtamista. Nämä hallitusohjelman kirjaukset kytkeytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian tavoitteisiin ja tukevat sen tahtotilaa keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kokemuksen vahvistumisesta.  

THL:n kesällä 2023 julkaisema palvelukonsepti, ”Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi” ohjaa alueellista kehittämistyötä ja toimintamallin muotoutumista. Kansallisen projektin tavoitteena on kuvata toimintamalli, jonka avulla hyvinvointialueen sote-ammattilaiset sekä hyvinvointialueen asukkaat löytävät helposti alueen kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintamallia kehitetään toimintaympäristössä, jossa tieto hyvinvointia ja terveyttä edistävästä toiminnasta Keski-Suomessa on pirstaleista. Kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävä hyvinvointitarjotin pyrkii ratkaisemaan tämän ongelman ja tuomaan hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan helposti löydettäväksi yhdestä sijainnista.  

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa aloitettuja toimenpiteitä ja vaikuttavaksi todettujen toimintamallien jalkautusta ja juurruttamista jatketaan Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa, jolloin ohjelma muodostaa selkeän kehittämisen jatkumon ja tukee uudistuksen toimeenpanoa. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen kehittäminen ja kuvaaminen tukee palveluiden saatavuutta, jatkuvuutta ja monikanavaisuutta. Sen hyötyvaikutus kohdentuu koko hyvinvointialueen asukkaisiin.

Toimintamallin avulla kuvataan, kuinka sote-ammattilaiset jatkossa toteuttavat monialaista hyte-toimintaan ohjaamista Keski-Suomen hyvinvointialueella. Hyte-toimintaan ohjaamisen toimintamalli kokoaa yhteen hyvinvointialueen ammattilaisen toteuttaman asiakas- ja palveluohjauksen sekä sen apuna käytettävät työvälineet, hyvinvointitarjottimen ja hyvinvointilähetteen. Hyvinvointitarjottimen osana kehitettävä hyvinvointilähete tulee toimimaan sote-ammattilaisen työvälineenä, jonka avulla ammattilainen voi lähettää asiakkaan tämän suostumuksella hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan taholle, jonka kanssa lähettämisestä on erikseen sovittu.

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin tavoitteena on edistää Keski-Suomen hyvinvointialueella tapahtuvaa monialaista asiakas- ja palveluohjausta hyte-palveluihin. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa hyte-toimintaa kaipaavat asiakkaat nykyistä varhaisemmassa vaiheessa. Toimintamallin tavoitteena on parantaa asiakas- ja palveluohjauksen tasalaatuisuutta ja asiakkaiden yhdenvertaisuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa luomalla yhdenmukaisia toimintatapoja.

 

YHTEYS STRATEGISIIN KOKONAISUUKSIIN

Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian keskeisinä tavoitteina on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kokemuksen vahvistuminen, hyvinvointi- ja terveyserojen kaventuminen, palveluiden yhdenvertaisuuden, saatavuuden ja saavutettavuuden paraneminen sekä toiminnan vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden vahvistuminen vuoteen 2030 mennessä. Toimintamallin kehittämistyö kiinnittyy Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian kaikkiin menestystekijöihin: 1) ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palveluiden yhteensovittaminen, 2) hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, 3) vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, 4) sujuva ja saumaton kumppanuus, 5) aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut sekä 6) toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen. 

Toimintamallin kehittäminen ja sitä kautta hyte-toimintojen digitalisaation edistäminen, vauhdittaminen ja laajentaminen tukee Keski-Suomen hyvinvointialueen strategisten tavoitteiden toteutumista ja on linjassa hyvinvointialueen tuottavuusohjelman toteuttamisen kanssa. Yksi tuottavuusohjelman kärkiteemoista on palvelukanavien ja palveluverkoston tavoitteellinen uudistaminen, joka pitää sisällään asiakasohjauksen toimintamallien ja kriteerien yhdenmukaistamisen. Toimintamallin kehittäminen tukee Keski-Suomen hyvinvointialueen henkilöstöohjelman toiminta- ja organisaatiokulttuurin rakentamisen tavoitetta. 

Keski-Suomen hyvinvointialue seuraa lakisääteisesti asukkaidensa elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin alueellisessa hyvinvointikertomuksessa. Alueellinen hyvinvointisuunnitelma 2024–2025 on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian toimeenpanoa tukevaa ohjelmaa. Hyvinvointisuunnitelman lähtökohtana on siirtää painopistettä ennaltaehkäisyn ja ennakoinnin näkökulmiin. Ennaltaehkäiseviä palveluita ovat mm. vapaa-aika- ja liikuntapalvelut, järjestöjen, yhdistysten ja seurakuntien tarjoama toiminta sekä nuorisotyö. Alueellisen suunnitelman linjaukset luovat perustan yhteistyölle ja vahvistavat koko Keski-Suomen toimintakentän mukaanottoa asukkaiden hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi sekä kansansairauksien ehkäisemiseksi. Alueellinen hyvinvointisuunnitelma perustuu Keski-Suomen tilannekuvaa havainnollistavalle, alueellisessa hyvinvointikertomuksessa kuvatulle tietopohjalle. Hyvinvointisuunnitelmassa on kuvattu, että lakisääteisen hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen rakenteen mukaisten toimintojen mahdollistaminen edellyttää, että työtä tehdään yhteisövaikuttavuuden periaatteiden mukaisesti. Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen työn vastuunjaon tulee olla selkeä: päällekkäisen työn tekemistä tulee ehkäistä ja saada synergiaetuja yhteisten tavoitteiden ja toimintojen kautta. 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kuvauksessa keskitytään tarkastelemaan aihetta ammattilaisen ja organisaation näkökulmasta. Hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita ja toimintaa asiakkaan ja kumppaneiden näkökulmasta on kuvattu sivulla Digitaalinen hyvinvointitarjotin Keski-Suomen hyvinvointialueelle.

Toimintamallin kehittämisen lähtötilanteessa Keski-Suomen hyvinvointialueelle ei ole vielä rakentunut yhtenäistä, selkeää ja kokoavaa ohjetta tai toimintamallia hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan ohjaamiselle. Keski-Suomen hyvinvointialueelta löytyvää hyvinvointia ja terveyttä edistävää toimintaa ei ole myöskään koottuna yhteen sijaintiin. Jokainen sosiaali- ja terveysalan ammattilainen toteuttaa asiakas- ja palveluohjausta omien tietojensa ja taitojensa varassa. Tällä hetkellä myöskään hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan ohjaaminen ei ole hyvinvointialueen ja kuntien välillä yhdenmukaista. Lähtötilanteessa ammattilaisten on vaikeaa löytää hyvinvointia ja terveyttä edistävää toimintaa ja palveluita, sillä tieto niistä on pirstaloitunutta, eikä kaikilla ole samaa tietoa alueen hyvinvointia ja terveyttä edistävää toimintaan liittyvistä palveluista. 

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia tarvitaan ohjauskäytäntöjen yhdenmukaistamiseksi Keski-Suomen hyvinvointialueella. Hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan ohjaamisen tarkoituksena on sairauksien ja syrjäytymisen ennaltaehkäisy sekä terveyserojen vähentäminen. Hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan ohjaaminen ennaltaehkäisevästi tai varhaisessa vaiheessa tutkitusti vähentää ja lykkää korjaavien palveluiden tarvetta. Yhtenäisen toimintamallin ja ohjauskäytännön luominen ja käyttöönotto parantaa asukkaiden ja palveluiden yhdenvertaisuutta. 

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin kehittämistyön kannalta keskeisiä yhteiskehittäjiä ovat:

Projektityöntekijät, joiden työkenttään kuuluu monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kehittäminen ja kuvaaminen. Hanketiimissä tehdään laajaa yhteistyötä Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ja hyvinvointilähetteen kehittämistyön kanssa. Toimintamalleja kehitetään ja kuvataan kiinteässä yhteydessä toistensa kanssa. Lisäksi hyödynnetään Keski-Suomen kestävän kasvun hankkeen viestinnän asiantuntijan osaamista.

Sote-ammattilaiset, joiden näkemyksiä on pyritty kuulemaan kaikissa kehitysvaiheissa läpi hankekauden. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kannalta keskeistä on ammattilaisten osallistuminen toimintamallin kehittämiseen ja kuvaamiseen, jotta toimintamalli voi aidosti tukea hyvinvointialueen ammattilaisten työtä. Ammattilaisten näkökulmaa hyte-ohjauksesta ja siihen liittyvistä näkemyksistä ja kokemuksista on kartoitettu ensimmäisen kerran joulukuussa 2023 toteutetulla Webropol-kyselyllä. Kysely toistetaan hieman uudistettuna lokakuussa 2024. Sote-ammattilaisten näkökulmaa toimintamallin kehittämisen ja kuvaamisen tueksi on hankittu myös (ensisijaisesti hyvinvointitarjottimen kehittämiseen liittyvistä) syksyllä 2024 toteutetuista asiakasprofiili- ja persoonatyöpajoista. Toimintamallin kehittämiseen ja kuvaamiseen on hyödynnetty ammattilaisnäkökulmaa myös keräämällä palautetta ammattilaisilta vapaamuotoisten haastatteluiden avulla. Ammattilaisia tullaan osallistamaan toimintamallin kehittämiseen myös sen pilotointi- ja jalkauttamisvaiheessa. Ammattilaisten lähiesihenkilöitä tarvitaan mukaan toimintamallin jalkauttamiseen, jotta ammattilaiset saavat tietoa ja tukea toimintamallin käyttöönottoon myös esihenkilötasolta.

Hyvinvointialueen asukkaat, joiden näkökulmaa kehittämistyön tueksi on pyritty hankkimaan mm. kohtaamalla asukkaita erilaisissa Keski-Suomen hyvinvointialueen tapahtumissa, kuten Digiä ja pullaa -päivässä syksyllä 2023, eri puolilla hyvinvointialuetta järjestetyissä kesätapahtumissa 2024 sekä Seniorimessuilla syksyllä 2023 ja 2024. Asukasnäkökulmaa kehittämistyön tueksi on saatu kartutettua myös kuulemalla kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä asukasprofiili- ja persoonatyöpajoissa syksyllä 2024. Erilaisten tapahtumissa elettyjen kohtaamisten ja työpajoissa karttuneiden näkemysten lisäksi asukasnäkökulmaa on hankittu syksyllä 2024 käytyjen, Keski-Suomen hyvinvointialueen hyvinvointi ja kumppanuudet -palvelualueen koordinoimien hyvinvointialueen sekä kuntien, järjestöjen ja seurakuntien välisten hyte-neuvotteluiden työpajatyöskentelyssä saadun palautteen kautta.

Hankkeen projektipäällikkö, joka ohjaa ja seuraa toimintamallin kehittämistyötä sekä vastaa investointi 2:n koordinoinnista ja hankeraportoinnista.

Keski-Suomen hyvinvointialueen Hyvinvointi ja kumppanuudet -palvelualue, jonka kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, sillä palvelualue on hankkeen omistajataho. Hankkeessa kehitetyt toimintamallit ja työvälineet siirtyvät hankeajan päättymisen jälkeen Hyvinvointi ja kumppanuudet -palvelualueen koordinoimiksi ja edelleen kehitettäviksi. Lisäksi yhteistyötä Hyvinvointi ja kumppanuudet -palvelualueen kanssa tehdään toimintamallin jalkauttamisen ja juurruttamisen osalta.

Muut hyvinvointialueet, joiden tietoa ja kokemuksia on hyödynnetty toimintamallin kehittämisessä vertaiskehittämisen ja sparrailun näkökulmasta. Erityisesti Itä-Suomen yhteistoiminta-alueen kanssa tehtävä yhteistyö on ollut tiivistä.

THL, joka vastaa RRP-hankeohjauksesta, ja jonka järjestämissä Teams-tapaamisissa on saatu käytännön neuvoja toimintamallien kehittämiseen ja kuvaamiseen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen, sitouttaminen ja motivoiminen toimintamallin yhteiskehittämiseksi on ollut sujuvaa. Toimintatavat on johdettu vahvasti Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian menestystekijöistä: avoin yhteistyö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus sekä toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen.

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kuvaamisessa ja kehittämisessä on hyödynnetty hyvinvointialueella jo olemassa olevia rakenteita ja toimintamallien kuvauksia.

Tavoiteltu muutos

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli auttaa toteuttamaan hyvinvointialueen lakisääteistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävää sekä vahvistamaan kokonaisvaltaista hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lisäksi toimintamalli tukee hyvinvointialueen tavoitetta hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisessa sekä alueellisen palvelutarjonnan yhdenvertaisuuden lisääntymisessä. Tarkoituksena on, että toimintamalli kohdistuu erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville asiakasryhmille, mutta soveltuu käytettäväksi kaikessa hyte-ohjaamisessa.

Toimintamallin kehittämistyössä tavoitellaan myös ammattilaisten tietoisuuden lisäämistä hyte-ohjaamisesta ja pyritään tarjoamaan herätteitä. Kehittämistyön tavoitteena on, että sote-ammattilaiset tulisivat tietoiseksi toimintamallista ja voisivat halutessaan hyödyntää hankkeessa kehitettäviä työvälineitä toteuttamansa asiakas- ja palveluohjauksessa sopivassa kohdin. Kehittämistyössä tavoitellaan myös sitä, että hyte-ohjauksen merkitys ja mahdollisuudet ennaltaehkäisevänä toimintana tiedostetaan Keski-Suomen hyvinvointialueen ammattilaisten keskuudessa aiempaa paremmin. Näin toimintamalli tukee hyvinvointialueen palveluiden uudistumista ja jatkuvan kehittymisen kulttuuria.

Hankekaudella monialaisen hyvinvointia ja terveyttä edistävän asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli kuvataan toimintamalliksi Innokylään ja merkitään Valmis-tilaan. Kehittämistyön alkuvaiheessa tavoitellaan kuvausta, joka sisältää hyvinvointitarjottimen ja -lähetteen käytön osana ammattilaisen toteuttamaa asiakas- ja palveluohjausta. Tarkoituksena on luoda toimintamalli, jota on tulevaisuudessa mahdollista laajentaa koskemaan muutakin hyvinvointialueella tehtävää hyte-ohjausta.

Toimintamallin avulla tavoitellaan seuraavia muutoksia:

  • Tavoitteena on kuvata toimintamalli, jonka avulla sote-ammattilaiset pystyvät ohjaamaan asukkaita monialaisen toiminnan ja palveluiden piiriin.
  • Toimintamalli monipuolistaa asiakas- ja palveluohjauksen työvälineitä.
  • Asiakas- ja palveluohjaus monialaisissa palveluissa helpottuu.
  • Toimintamalli tukee asiakkaiden omaehtoista ohjautumista hyte-palveluihin.
  • Toimintamallin tuella kyetään vahvistamaan sote-palveluiden sekä hyte-toimijoiden alueellista yhteensovittamista.
  • Toimintamallilla kyetään edistämään palveluohjausta ennaltaehkäiseviin hyte-palveluihin ja toimintaan.
  • Toimintamalli lisää hyvinvointialueen ja hyte-toimijoiden yhteistyötä edistämällä asiakkaiden ohjautumista yhdyspintojen läpi.
  • Toimintamalli auttaa hyödyntämään alueen monialaisten palveluiden ja toiminnan mahdollisuuksia entistä kattavammin.