Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Toimintamallin avulla edistetään kuntien, seurakuntien ja järjestöjen tuottamien hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden ja toiminnan löydettävyyttä osana Keski-Suomen hyvinvointialueen sote-palveluiden asiakas- ja palveluohjausta.

Toimintaympäristö

Kansallisessa kestävän kasvun ohjelmassa kehitetään digitaalisia palvelutarjottimia ja hyvinvointilähetteitä. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitetään hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan ohjaamisen toimintamallia. Toimintamalli sisältää hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan (hyte-toimintaan) ohjaamisen lisäksi hyvinvointitarjottimen (digitaalinen palvelutarjotin) ja hyvinvointilähetteen käytön.  Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelma on toimeenpanovaiheessa sidottu tiiviisti yhteen palvelutuotannon kanssa. Kehitettävä monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli on suoraan palvelutuotannon hyödynnettävissä. Toimintamallia voivat hyödyntää kaikki Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakasrajapinnassa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset (sote-ammattilaiset). 

Asiakas- ja palveluohjauksella tarkoitetaan palvelua, jossa neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin avulla varmistetaan, että asiakas saa tarvitsemiaan palveluita oikeaan aikaan. Monialaisuudella viitataan hyvinvointialueiden, kuntien, järjestöjen ja muiden tahojen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin ja toimintaan (esim. liikunta, luonto ja kulttuuri), jotka usein toteutuvat eri organisaatioiden yhdyspinnoilla.  Asiakas- ja palveluohjauksen näkökulmasta monialaisuudella tarkoitetaan, että henkilö ohjataan palveluihin ja toimintaan yli organisaatiorajojen.
 

VÄESTÖ

Keski-Suomen hyvinvointialueen toimintaympäristöä luonnehtivat ilmiöt ja kehityskulut on koostettu Keski-Suomen hyvinvointialueen toimintaympäristön tilannekuvaan ’Kohti ihmislähtöistä Keski-Suomea’. Keski-Suomen hyvinvointialueella asuu noin 273 000 henkilöä. Väkiluvun odotetaan laskevan noin 1 % vuoteen 2030 mennessä ja noin 4 % vuoteen 2040 mennessä. Alueen kuntien väkimäärä vaihtelee Luhangan kunnan alle 700 asukkaasta Jyväskylän lähes 140 000 asukkaaseen. Asukasluvun oletetaan pysyvän vähintään nykytasolla ainoastaan Jyväskylässä ja Muuramessa ja vähenevän kaikissa muissa kunnissa. 

Väestön ikäjakauma vastaa koko maan ikäjakaumaa, ja ikääntyneiden suhteellinen osuus väestöstä kasvaa. Ikärakenteessa on suuria eroja alueen kuntien välillä. Väestö on vanhempaa alueen pohjoisosissa ja Jämsässä ja nuorempaa Jyväskylässä ja sen lähiympäristössä. Väestörakenteen alueellisten erojen odotetaan kasvavan; väestö ikääntyy ja vähenee nopeimmin alueilla, joilla vanhojen ikäluokkien osuudet ovat jo nyt korkeita. Keski-Suomen hyvinvointialueen syntyvyys on maan keskiarvoa pienempää. Lähes 25 % lapsiperheistä on yhden vanhemman perheitä. Vaikka alle 18-vuotiaita on Keski-Suomen väestössä saman verran kuin maassa keskimäärin, on 16–24-vuotiaiden osuus Keski-Suomen väestöstä koko maata korkeampi. 

Keski-Suomen sairastavuusindeksi on jonkin verran suurempi kuin koko maassa keskimäärin, vaikka onkin hieman laskenut 2000-luvulla. Laskua on tapahtunut alueen kaikissa kunnissa. Väestön sairastavuudessa on kuitenkin merkittäviä eroja alueen kuntien välillä siten, että väestön sairastavuusindeksi on alhaisin Muuramessa, Uuraisilla sekä Laukaassa ja korkein Kivijärvellä ja Kinnulassa. Kansantauti-indeksin mukaan asukkaat ovat terveimpiä Muuramessa, Jyväskylässä, Uuraisilla sekä Laukaassa ja sairaimpia Kivijärjellä, Kyyjärvellä ja Kannonkoskella. Hoidon tarpeen odotetaan kasvavan 2020-luvulla merkittävästi. Lasten ja nuorten mielenterveysoireet ja nuorten kokema yksinäisyys ovat lisääntyneet koronapandemian aikana ja sen jälkeen. Työikäisistä 60 % on ylipainoisia. Terveyskeskusvastaanotolla yli 10 kertaa käyneiden osuus kaikista vastaanottokäynneistä on 0,8 %, mikä on hieman maan keskiarvoa suurempi. 

Työttömien ja pitkäaikaistyöttömien osuudet ovat Keski-Suomessa hiukan suuremmat kuin maassa keskimäärin. Nuorisotyöttömien osuus on maan suurin (19,2 %). Keski-Suomen kuntien yleinen pienituloisuusaste on selvästi suurempi ja käytettävissä olevat tulot pienemmät kuin koko maassa keskimäärin. Tuki- ja liikuntaelinsairauksista johtuvat sairauspoissaolot ovat vähentyneet, kun taas mielenterveysperusteiset sairauspäivät ovat lähes kaksinkertaistuneet vuosina 2015–2020. Työkyvyttömyyseläkettä saavien osuus työikäisestä väestöstä on Keski-Suomessa hieman suurempi kuin maassa keskimäärin. Keski-Suomen huoltosuhde on koko maan keskiarvoa korkeampi.

 

KESKI-SUOMI SEUTUNA

Toimintamallia on lähdetty kehittämään tilanteessa, jossa hyvinvointialueuudistuksen muutosvaihe on ohi ja on päästy toiminnan vakiinnuttamisen vaiheeseen. Keski-Suomen hyvinvointialueen osalta hallinnon muutos on hieman suurempi kuin niillä hyvinvointialueilla, joilla on kuntayhtymätausta. Taustasta riippumatta kaikilla hyvinvointialueilla on merkittäviä haasteita rahoituksen, kustannusten, henkilöstön ja tietojärjestelmien kanssa. Keski-Suomen hyvinvointialue ei ole näiden osalta poikkeus. Hyvinvointialueuudistuksen alkuvaiheessa Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluiden saatavuus, saavutettavuus ja palveluverkko rakentuvat kuntapohjaisen mallin mukaan. Ennen uudistusta alueella on ollut kuntien ja kuntayhtymien laajalla ulkoistuksella tuotettua palvelutuotantoa. 

Jyväskylän kaupunki on suuri keskuskaupunki. Muita merkittäviä kaupunkeja ovat mm. Äänekoski, Jämsä ja Viitasaari. Muut alueen kunnat ovat merkittävästi sitä pienempiä toimijoita. Keski-Suomen hyvinvointialueella on enemmän maaseutumaisia alueita kuin kaupunkialueita. Maaseudulla asuu erityisesti ikääntyneitä ja heidän osuutensa väestöstä on suurempi kuin kaupunkialueella. Maaseutuasutus on jakautunut laajalle alueelle, jossa on useita pieniä kyliä ja taajamia. Väestön jakautuminen, hyvinvointialueen laajuus ja pitkät välimatkat luovat haasteita palveluiden ja toiminnan yhdenvertaisen saatavuuden ja saavutettavuuden näkökulmasta. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä sen tarpeissa on merkittäviä alueellisia eroja, joten panostusten tulisi kohdentua vaikuttavasti. Lähellä asukasta toteutettavan toiminnan sekä eri kohderyhmille kohdistetun toiminnan merkitys korostuu. Nykyinen palvelutarve ja sen ennusteet tulee huomioida hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön ja sen resurssien kohdentumisessa. 

 

POLIITTINEN JA YHTEISKUNNALLINEN OHJAUS

Keski-Suomen hyvinvointiohjelmassa 2021–2024 on viisi painopistettä: väestörakenteen muutoksen ennakointi ja siihen reagointi, työ- ja työllistymiskyky osana hyvinvointia, hyvinvointi investointina ja elinvoimana, hyvinvointia lähiympäristöstä ja yhteisöllisyydestä sekä vastuullinen, aktiivinen ja osallistuva asukas. Painopisteiden keskiössä on keskisuomalaisten hyvinvointi. 

Keski-Suomen strategian 2025–2050 aluekehittämisen painopisteiden tavoitteissa on mainittu keskisuomalaisten hyvän voinnin edistäminen sekä osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja yhteenkuuluvuuden vahvistaminen. Yhtenä Keski-Suomen strategian kasvun kärkenä on mainittu hyvä vointi: liikunta, oppiminen, luonto, kulttuuri, yhteisöllisyys ja sairauksien ennaltaehkäisy. Yksi Keski-Suomen strategiassa mainituista aluekehittämisen pitkän tähtäimen tavoitteista on hyvä vointi ja yhteenkuuluvuus: tavoitteena on, keskitytään sairauden sijaan terveyteen, ja että jokainen oppii pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan. 

Hallitusohjelma (2023) vaikuttaa Keski-Suomen hyvinvointialueen toimintaan ja uudistuksien tekemiseen myös monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kehittämisen suhteen. Hallitusohjelman mukaan väestön hyvinvoinnin parantamiseksi ja sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelujärjestelmään kohdistuvan kuorman keventämiseksi on välttämätöntä onnistua hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä. Hallitusohjelman tahtotila on parantaa palvelujärjestelmän toimivuutta ja hillitä menokasvua vahvistamalla ennaltaehkäisyä. Ennaltaehkäisevien ja hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden sekä perus- ja erityistason palveluiden on tarkoitus muodostaa selkeä, porrasteinen kokonaisuus. Hallitusohjelman tavoitteena onkin toteuttaa poikkihallinnollisesti ja yhdessä järjestöjen kanssa kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma, jolla vahvistetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuutta mm. kehittämällä uusia ratkaisuja, selkiyttämällä kuntien ja hyvinvointialueen vastuun työnjakoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä parantamalla matalan kynnyksen palveluiden saatavuutta. Hallitusohjelman tavoitteena on varmistaa yhteistyötä hyvinvointialueiden, kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja yksityisten palveluntuottajien välillä mm. tukemalla hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä poikkihallinnollisella yhteistyöllä erityisesti yhdyspintapalveluissa sekä vahvistamalla tietopohjaa ja tiedolla johtamista. Nämä hallitusohjelman kirjaukset kytkeytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian tavoitteisiin ja tukevat sen tahtotilaa keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kokemuksen vahvistumisesta.  

THL:n kesällä 2023 julkaisema palvelukonsepti, ”Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi” ohjaa alueellista kehittämistyötä ja toimintamallin muotoutumista. Kansallisen projektin tavoitteena on kuvata toimintamalli, jonka avulla hyvinvointialueen sote-ammattilaiset sekä hyvinvointialueen asukkaat löytävät helposti alueen kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintamallia kehitetään toimintaympäristössä, jossa tieto hyvinvointia ja terveyttä edistävästä toiminnasta Keski-Suomessa on pirstaleista. Kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävä hyvinvointitarjotin pyrkii ratkaisemaan tätä ongelmaa ja tuomaan hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan helposti löydettäväksi yhdestä sijainnista.  Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin tavoitteena on edistää Keski-Suomen hyvinvointialueella tapahtuvaa monialaista asiakas- ja palveluohjausta hyte-palveluihin. 

Toimintamallin avulla kuvataan, kuinka sote-ammattilaiset voivat jatkossa toteuttaa monialaista hyte-toimintaan ohjaamista Keski-Suomen hyvinvointialueella. Hyte-toimintaan ohjaamisen toimintamalli kokoaa yhteen hyvinvointialueen ammattilaisen toteuttaman asiakas- ja palveluohjauksen sekä sen apuna käytettäviä työvälineitä, kuten hyvinvointitarjottimen, jossa on hyvinvointilähete-toiminto. Hyvinvointilähetteen avulla ammattilainen voi lähettää yhteydenottopyynnön asiakkaan suostumuksella hyte-toimijalle, jonka kanssa hyvinvointialueella on yhteistyösopimus.

 

 

YHTEYS STRATEGISIIN KOKONAISUUKSIIN

Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian keskeisinä tavoitteina on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kokemuksen vahvistuminen, hyvinvointi- ja terveyserojen kaventuminen, palveluiden yhdenvertaisuuden, saatavuuden ja saavutettavuuden paraneminen sekä toiminnan vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden vahvistuminen vuoteen 2030 mennessä. 

Toimintamallin kehittämistyö kiinnittyy Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian kaikkiin menestystekijöihin: 

1) ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palveluiden yhteensovittaminen 

2) hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö

3) vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen

4) sujuva ja saumaton kumppanuus

5) aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut

6) toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen. 

 

Keski-Suomen alueellinen hyvinvointisuunnitelma 2024-2025

  • Hyvinvointisuunnitelman lähtökohtana on siirtää painopistettä ennaltaehkäisyn ja ennakoinnin näkökulmiin. 
  • Hyvinvointisuunnitelmassa on kuvattu, että lakisääteisen hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen rakenteen mukaisten toimintojen mahdollistaminen edellyttää, että työtä tehdään yhteisövaikuttavuuden periaatteiden mukaisesti. 
Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Keski-Suomen hyvinvointialueen strategisten kärkiteemojen tavoitteiden mukaan keskisuomalaisten liikunnallista elämäntapaa, arjen turvallisuutta ja mielen hyvinvointia tulee vahvistaa. 
  • Hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ovat sirpaleisesti löydettävissä. Hyte-toimintojen kokoaminen yhteen paikkaan (Keski-Suomen hyvinvointitarjottimelle) tuo tiedon asukkaiden helposti löydettäväksi ja hyödynnettäväksi, jolloin se voi motivoida ja aktivoida arkea. 
  • Ammattilaisille suunnatut kyselyt (syksyt -23 ja -24) osoittavat, että ammattilaiset joutuvat etsimään tietoa hyte-palveluista ja toiminnasta useista eri kanavista. Syksyn -24 kyselyssä vastaajista 61% uskoi toteuttavansa enemmän hyte-ohjausta yhteisen toimintamallin myötä.  
  • Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen sisältö pohjautuu integraatioihin (kuten Palvelutietovaranto), joita hyödyntämällä tiedot palveluista ja toiminnasta päivittyvät automaattisesti, jolloin sisältö on luotettavaa ja ajantasaista. 
  • Palvelutietovarannon ja Lähellä.fi-verkkosivuston hyte-palveluiden ja toiminnan ilmoitusten määrää on seurattu hankeaikana ja tehty toimenpiteitä ilmoitusten määrän lisääntymiseksi. 
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin kehittämistyön kannalta keskeisiä yhteiskehittäjiä ovat:

Hyvinvointialueen asukkaat, joiden näkökulmaa kehittämistyön tueksi on kerätty mm. kohtaamalla asukkaita erilaisissa tapahtumissa, työpajoissa ja hyvinvointitarjottimen prototyyppiä arvioimalla. 

Sote-ammattilaiset, joiden näkemyksiä ja tarpeita on kuultu kaikissa kehitysvaiheissa läpi hankekauden.  Ammattilaiset ovat osallistuneet mm. työpajoihin, haastatteluihin, kyselyihin sekä hyvinvointitarjottimen pilotointiin. 

Keski-Suomen hyvinvointialueen Hyvinvointi ja kumppanuudet -palvelualue, jonka kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, sillä palvelualue on hankkeen omistajataho. Hankkeessa kehitetyt toimintamallit ja työvälineet siirtyvät hankeajan päättymisen jälkeen Hyvinvointi ja kumppanuudet -palvelualueen koordinoimiksi ja edelleen kehitettäviksi. Lisäksi yhteistyötä Hyvinvointi ja kumppanuudet -palvelualueen kanssa tehdään toimintamallin jalkauttamisen ja juurruttamisen osalta. 

Kunnat, seurakunnat ja järjestöt, joiden palvelut ja toiminta ovat keskeisiä sisältöä hyvinvointitarjottimella. 

Muut hyvinvointialueet, joiden tietoa ja kokemuksia on hyödynnetty toimintamallin kehittämisessä vertaiskehittämisen ja sparrailun näkökulmasta. Erityisesti Itä-Suomen yhteistoiminta-alueen kanssa tehtävä yhteistyö on ollut tiivistä.

THL, joka vastaa RRP-hankeohjauksesta, ja jonka järjestämissä Teams-tapaamisissa on saatu käytännön neuvoja toimintamallien kehittämiseen ja kuvaamiseen.

Tavoiteltu muutos

TAVOITTEENA ON

  • Ottaa käyttöön Keski-Suomen hyvinvointitarjotin, joka vahvistaa asukkaiden ja ammattilaisten hyte-tietoutta
  • Tukea alueemme asukkaiden omaehtoista ohjautumista hyte-palveluihin ja -toimintoihin
  • Vahvistaa sote-ammattilaisten monialaisen hyte-ohjauksen toteutumista hyvinvointitarjottimen avulla
  • Monipuolistaa asiakas- ja palveluohjauksen työvälineitä
  • Vahvistaa alueemme hyte-palvelukuvauksia Palvelutietovarantoon sekä lisätä järjestöjen toimintailmoituksia Lähellä.fi-palvelussa

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli auttaa toteuttamaan hyvinvointialueen lakisääteistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävää sekä vahvistamaan kokonaisvaltaista hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tarkoituksena on, että toimintamalli kohdistuu erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville asiakasryhmille, mutta soveltuu käytettäväksi kaikessa hyte-ohjaamisessa.

Tavoitteena on, että sote-ammattilaiset tulevat tietoiseksi toimintamallista ja hyödyntävät hankkeessa kehitettäviä työvälineitä. Kehittämistyössä tavoitellaan myös sitä, että hyte-ohjauksen merkitys ja mahdollisuudet ennaltaehkäisevänä toimintana tiedostetaan Keski-Suomen hyvinvointialueen ammattilaisten keskuudessa aiempaa vahvemmin. 

Osana monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia Keski-Suomessa kehitetään myös hyvinvointilähetettä. 

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/hyvinvointilahete-keski-suomen-hyvinvointialueelle-rrp-p4-i2-i4

Muutoksen mittaaminen

Mittarit:

  • Keski-Suomen hyvinvointitarjotin on julkaistu ja otettu käyttöön
  • Hyvinvointitarjottimen kävijämäärä
  • Hyvinvointitarjottimelle kirjautuneiden sote-ammattilaisten määrä
  • Hyte-palveluihin ja -toimintaan ohjaus (kysely hva:n sote-ammattilaisille)
  • Hyvinvointitarjottimella näkyvien palvelu- ja toimintakuvausten määrä
  • Hyte-palvelukuvausten määrä Palvelutietovarannossa
  • Hyte-toimintailmoitusten määrä Lähellä.fi:ssä
  • Hyvinvointiläheteyhteistyösopimusten määrä
  • Hyvinvointilähetemäärä
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ja toimintamallin kohderyhmänä ovat

  • Keskisuomalaiset asukkaat, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat. Asiakasymmärrystä on kerrytetty mm. määrittelemällä hyvinvointitarjottimen asiakaspersoonia ja hyvinvointitarjottimen käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Asukkaat ovat osallistuneet mm. työpajoihin ja hyvinvointitarjottimen prototyypin arviointiin. Lisäksi heitä on kohdattu useissa eri tapahtumissa. 
  • Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Ammattilaisten tarpeita on kuultu kaikissa kehitysvaiheissa läpi hankekauden.  Ammattilaiset ovat osallistuneet mm. työpajoihin, haastatteluihin, kyselyihin sekä hyvinvointitarjottimen pilotointiin. 
Ratkaisun perusidea

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Keski-Suomen hyvinvointialueen ammattilaisia tuetaan hyödyntämään asiakasohjauksessaan  Keski-Suomen hyvinvointitarjotinta. Keski-Suomen hyvinvointitarjotin julkaistaan 20.1. 2025.  

Monialaisen hyte-ohjauksen toimintamalli vaiheet:

  • Puheeksioton vahvistaminen
    • Puhutaan hyvinvoinnista
    • Muodostetaan tilannekuvaa yhdessä
    • Ohjataan ja tuetaan

       

  • Hyvinvointitarjottimen hyödyntäminen

    • Kannustaminen omatoimiseen hyvinvoinnin edistämiseen
    • Ohjaaminen toimintaan/palveluun
    • Toiminnan/palvelun suositteleminen (tulostus, suosittelutekstiviesti ja -sähköposti)
    • Hyvinvointilähete

     

Keski-Suomen hyvinvointialueen laaja-alaisen sosiaali- ja terveyskeskuksen johtoryhmä hyväksyi  toimintamallin käyttöönoton kokouksessaan 16.12.2024. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönoton tukimateriaalit

  • Puheeksiottokortti ja -juliste
  • Videot asukkaille ja sote-ammattilaisille
  • Esitteet asukkaille ja yhteistyökumppaneille 
  • Perehdytysmateriaalit intrassa ja Introssa (sis. hyvinvointitarjottimen ja hyvinvointilähetteen)

Käyttöönoton taustamateriaalit

  • Hallintamalli 
  • Päätös toimintamallin käyttöönotosta (Keski-Suomen hyvinvointialueen laaja-alaisen sosiaali- ja terveyskeskuksen johtoryhmä 16.12.2024)

Täydennetään liitteiksi

  • Kuva prosessista (tiekartta)
  • Kuva resursseista (hallintamalli)
Vinkit toimintamallin soveltajille

Vuoden 2024 aikana käyttökokemusta ei vielä ole, joten vinkkejä toimintamallin soveltajille kuvataan vuoden 2025 aikana. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Keski-Suomen hyvinvointitarjotin julkaistaan 20.1.2025, jonka jälkeen voimme aloittaa arvioinnin.