Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)
Luodaan hyvinvointialueelle hyvinvointilähete. Lähetteen avulla tavoitellaan sitä, että sote-palveluissa hyödynnetään kansalaisten hyvinvointia edistäviä tahoja, ja lähetteellä pystytään ohjaamaan asiakkaita näiden tahojen toimintojen piiriin.
Toimintamallin nimi
Luodaan hyvinvointialueelle hyvinvointilähete. Lähetteen avulla tavoitellaan sitä, että sote-palveluissa hyödynnetään kansalaisten hyvinvointia edistäviä tahoja, ja lähetteellä pystytään ohjaamaan asiakkaita näiden tahojen toimintojen piiriin.
Hyvinvointilähete- toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähete rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten osiota.
Hyvinvointilähete toimintamalli on sopimuksellinen suoraohjausmalli, jossa
- laaditaan yhteistyösopimus hyvinvointialueen ja hyte-toimintaa tuottavan tahon kesken, sopimuksessa määritellään mm. vastanotettavien hyvinvointilähetteiden määrä
- hyvinvointilähetteen tekijät ovat Keski-Suomen hyvinvointialueen sote-ammattilaisia
- hyvinvointilähete tehdään hyvinvointitarjottimelta ammattilaisten osiosta
- hyte toimija raportoi hyvinvointitarjotin alustalla hyvinvointilähetteen onnistuneina tai peruuntuneina. Peruuntuneiden hyvinvointilähetteiden syitä seurataan (asiakasta ei tavoitettu, asiakas kieltäytyi, asiakkaan elämäntilanne muuttunut, virheellinen asiakasohjaus)
Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen on osa Keski-Suomen Kestävän kasvun ohjelmaa ja hyvinvointilähete kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa.
Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut ovat muodostumassa. Kunnilla on keskeinen rooli asukkaiden hyvinvoinnin rakentumisessa ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on hyvinvointilähetteen kehittämisessä tärkeää.
Potilaiden ja asiakkaiden jono hyvinvointialueiden sotekeskuksiin on tällä hetkellä pitkä. Jonossa on raskaampaa hoitoa vaativia potilaita ja asiakkaita, jotka tarvitsevat ehdottomasti ammattilaisten hoitoa ja huolenpitoa. Jonossa voi olla myös joitakin, jotka eivät välttämättä tarvitse juuri sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaista, vaan kevyempää, hyvinvointia ja terveyttä edistävää (omaehtoista) toimintaa. Kehitteillä oleva digitaalinen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.
Hyvinvointilähete on asiakkaan ja sote ammattilaisen yhdessä harkitsema yhteydenotto asiakkaan hyvinvointia tukevaan tahoon. Toimintamallissa kehitetään sopimuksellisuutta hyvinvointialueen ja hyvinvointia tuottavien tahojen välille, yhteydenoton käytäntöjä ja käytäntöjä ja asiakaskokemuksen keräämistä. Kehittämisessä hyödynnetään maakunnassa jo tehtyä kehitystyötä.
Hyvinvointialueella jo käytössä oleva liikuntalähete kuntien liikuntaneuvontaan tehdään jatkossakin potilastietojärjestelmän kautta. Koko hyvinvointialueen 1 yhteinen potilastietojärjestelmä tulossa kevät 2025.
Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.
Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole.
Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.
Hyvinvointilähete toimintamallia laajennetaan työikäisten kohderyhmään pilotoimalla hyvinvointilähetettä myös työttömien terveystarkastuksen toimintamallissa.
Hyvinvointilähete- toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähete rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten osiota.
Hyvinvointilähete on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen hyte-toimintojen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia ja hyvinvointilähetteen juurruttaminen tapahtuu yhdessä hyvinvointitarjottimen käytön juurrutuksen kanssa.