Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)

Kehitämme  hyvinvointilähetettä osana hyvinvointitarjottimen teknistä ratkaisua. Hyvinvointilähetteestä tulee sote-ammattilaisten työväline haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden ohjaamiseen eri toimijoiden hyte-toimintaan.

Model name
Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitämme  hyvinvointilähetettä osana hyvinvointitarjottimen teknistä ratkaisua. Hyvinvointilähetteestä tulee sote-ammattilaisten työväline haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden ohjaamiseen eri toimijoiden hyte-toimintaan.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen Kestävän kasvun ohjelma
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Asiakkaiden kannustaminen omatoimiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen kuuluu meidän kaikkien sote-ammattilaisten työhön. Hyte-ohjauksella ennaltaehkäistään tarvetta raskaammille palveluille ja vahvistetaan asiakkaan toimintakykyä.

Tekijä

Aimo Walamies

Luotu

04.04.2023

Viimeksi muokattu

15.08.2025
Ratkaisun perusidea

Hyvinvointilähete-toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähetteen  prosessi rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten näkymää. 

Hyvinvointilähete-toimintamalli on sopimuksellinen suoraohjausmalli, jossa hyvinvointilähetteen mahdollisuus avautuu niissä hyvinvointitarjottimen hyte-toiminnoissa, joihin on tehty hyvinvointilähetteen yhteistyösopimus.

Hyvinvointilähetteessä asiakkaan nimi ja puhelinnumero välitetään hyte-toimijalle joka ottaa yhteyttä asiakkaaseen.

Hyvinvointilähete tehdään aina asiakkaan kiinnostuksen mukaan ja asiakkaan luvalla. Suostumus tietojen luovutukseen kirjataan asiakas- tai potilastietojärjestelmään.

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa. Keski-Suomen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.  

Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut rakentuvat ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on muodostumassa. 

Laaja toimintaympäristön kuvaus löytyy Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi Keski-Suomen hyvinvointialueella sivulta.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.

Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole. 

Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorin hyvinvointineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.

Hyvinvointilähete toimintamallia laajennetaan työikäisten kohderyhmään pilotoimalla hyvinvointilähetettä myös työttömien terveystarkastuksen toimintamallissa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointilähete- toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähete rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten osiota. Ennen käyttöönottoa tehty tietosuojan vaikutusten arviointi (DPIA).

Hyvinvointilähetettä pilotoitiin kevään 2025 aikana, ja pilotointi on nyt päättynyt. Keski-Suomen hyvinvointialueella on valmius ottaa hyvinvointilähete käyttöön.

Hyvinvointilähete on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen hyte-toimintojen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia ja hyvinvointilähetteen juurruttaminen tapahtuu yhdessä hyvinvointitarjottimen käytön juurrutuksen kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Keski-Suomen hyvinvointitarjotin julkaistiin 20.1.2025, ja samalla hyvinvointilähetteen toiminnallisuus saatiin valmiiksi. Vaikka pilotoinnin aikana asiakkaille ei tehty hyvinvointilähetteitä, testikokeilujen avulla kehitettiin ja kuvattiin hyvinvointilähetteen toimintamalli kokonaisuudessaan. Malli on dokumentoitu sekä sote-ammattilaisten että hyvinvointitarjottimen vastuu- ja pääkäyttäjien ohjeistukseksi. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvointilähetteen toimintamallit kehittyvät yhteistyössä

Hyvinvointilähetteen toimintamallit ja käsitteen käyttö vaihtelevat vielä eri puolilla Suomea. Kehittämistyössä onkin tärkeää seurata muiden hyvinvointialueiden ratkaisuja ja tehdä yhteistyötä aina kun mahdollista. Myös kansallisia linjauksia tarvitaan, ja toivottavasti niitä tullaan tarkentamaan tulevaisuudessa. Esimerkkinä tästä ovat THL:n syksylle 2025 suunnittelemat lisäykset toimenpidekoodeihin.

Hyvinvointilähetteille ja lähettämisen käytännöille on selkeä tarve sote-alalla. Ammattilaiset arvostavat toimintamalleja, jotka sujuvoittavat arkea ja tukevat työn tekemistä. Kehittämisessä kannattaa hyödyntää olemassa olevia hyte-verkostoja sekä aiemmin tehtyä työtä.

Toimintakäytäntöjen muutokset edellyttävät resursointia, ja on tärkeää tunnistaa, että muutos vie aikaa. Jatkuva yhteistyö, kansalliset suuntaviivat ja käytännönläheinen kehittäminen tukevat hyvinvointilähetteen vakiintumista osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta.

Ripaus rohkeutta ja reilusti innostusta takataskuun ja eikun kokeilemaan!