Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)
Kehitämme hyvinvointilähetettä osana hyvinvointitarjottimen teknistä ratkaisua. Hyvinvointilähetteestä tulee sote-ammattilaisten työväline haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden ohjaamiseen eri toimijoiden hyte-toimintaan.
Model name
Kehitämme hyvinvointilähetettä osana hyvinvointitarjottimen teknistä ratkaisua. Hyvinvointilähetteestä tulee sote-ammattilaisten työväline haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden ohjaamiseen eri toimijoiden hyte-toimintaan.
Hyvinvointilähete-toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähetteen prosessi rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten näkymää.
Hyvinvointilähete-toimintamalli on sopimuksellinen suoraohjausmalli, jossa hyvinvointilähetteen mahdollisuus avautuu niissä hyvinvointitarjottimen hyte-toiminnoissa, joihin on tehty hyvinvointilähetteen yhteistyösopimus.
Hyvinvointilähetteessä asiakkaan nimi ja puhelinnumero välitetään hyte-toimijalle joka ottaa yhteyttä asiakkaaseen.
Hyvinvointilähete tehdään aina asiakkaan kiinnostuksen mukaan ja asiakkaan luvalla. Suostumus tietojen luovutukseen kirjataan asiakas- tai potilastietojärjestelmään.
Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa. Keski-Suomen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.
Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut rakentuvat ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on muodostumassa.
Laaja toimintaympäristön kuvaus löytyy Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi Keski-Suomen hyvinvointialueella sivulta.
Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.
Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole.
Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorin hyvinvointineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.
Hyvinvointilähete toimintamallia laajennetaan työikäisten kohderyhmään pilotoimalla hyvinvointilähetettä myös työttömien terveystarkastuksen toimintamallissa.
Hyvinvointilähete- toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähete rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten osiota. Ennen käyttöönottoa tehty tietosuojan vaikutusten arviointi (DPIA).
Hyvinvointilähetettä pilotoitiin kevään 2025 aikana, ja pilotointi on nyt päättynyt. Keski-Suomen hyvinvointialueella on valmius ottaa hyvinvointilähete käyttöön.
Hyvinvointilähete on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen hyte-toimintojen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia ja hyvinvointilähetteen juurruttaminen tapahtuu yhdessä hyvinvointitarjottimen käytön juurrutuksen kanssa.
Keski-Suomen hyvinvointitarjotin julkaistiin 20.1.2025, ja samalla hyvinvointilähetteen toiminnallisuus saatiin valmiiksi. Vaikka pilotoinnin aikana asiakkaille ei tehty hyvinvointilähetteitä, testikokeilujen avulla kehitettiin ja kuvattiin hyvinvointilähetteen toimintamalli kokonaisuudessaan. Malli on dokumentoitu sekä sote-ammattilaisten että hyvinvointitarjottimen vastuu- ja pääkäyttäjien ohjeistukseksi.
Kansikuva
