Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)

Luodaan hyvinvointialueelle hyvinvointilähete. Lähetteen avulla tavoitellaan sitä, että sote-palveluissa hyödynnetään kansalaisten hyvinvointia edistäviä tahoja, ja lähetteellä pystytään ohjaamaan asiakkaita näiden tahojen toimintojen piiriin.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Luodaan hyvinvointialueelle hyvinvointilähete. Lähetteen avulla tavoitellaan sitä, että sote-palveluissa hyödynnetään kansalaisten hyvinvointia edistäviä tahoja, ja lähetteellä pystytään ohjaamaan asiakkaita näiden tahojen toimintojen piiriin.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen Kestävän kasvun ohjelma
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Aimo Walamies

Luotu

04.04.2023

Viimeksi muokattu

28.05.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Toimintaympäristö **

Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen on osa Keski-Suomen Kestävän kasvun ohjelmaa ja hyvinvointilähete kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa.

Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut ovat muodostumassa. Kunnilla on keskeinen rooli asukkaiden hyvinvoinnin rakentumisessa ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on hyvinvointilähetteen kehittämisessä tärkeää.

Potilaiden ja asiakkaiden jono hyvinvointialueiden sotekeskuksiin on tällä hetkellä pitkä. Jonossa on raskaampaa hoitoa vaativia potilaita ja asiakkaita, jotka tarvitsevat ehdottomasti ammattilaisten hoitoa ja huolenpitoa. Jonossa voi olla myös joitakin, jotka eivät välttämättä tarvitse juuri sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaista, vaan kevyempää, hyvinvointia ja terveyttä edistävää (omaehtoista) toimintaa. Kehitteillä oleva digitaalinen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.  

Hyvinvointilähete on asiakkaan ja sote ammattilaisen yhdessä harkitsema yhteydenotto asiakkaan hyvinvointia tukevaan tahoon. Toimintamallissa kehitetään sopimuksellisuutta hyvinvointialueen ja hyvinvointia tuottavien tahojen välille, yhteydenoton käytäntöjä ja käytäntöjä ja asiakaskokemuksen keräämistä. Kehittämisessä hyödynnetään maakunnassa jo tehtyä kehitystyötä esimerkiksi liikuntalähetteissä ja kulttuuriluotsitoiminnassa.  

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.

Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole. 

Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/seniorin-hyvinvointineuvola-keski-suomessa-keski-suomen-hva-rrp-p4-i1

Hyvinvointilähete toimintamallia tullaan laajentamaan muihin kohderyhmiin kehittämistyön edetessä.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä