Hyvinvoiva lukio
Edistää lukiolaisten hyvinvointia ja opiskelukykyä sekä ehkäistä opiskelu-uupumusta. Malli huomioi koko lukioajan ja lukioyhteisön: lukiolaiset, opettajat, opiskeluhuollon ja järjestöt. Malli on ehdotus lukioiden hyvinvointityöhön ja sisältää konkreettisia työkaluja toimintaan.
Lukio-opetukseen on kohdistunut paljon muutoksia viime vuosien aikana. Vuoden 2020 pääsykoeuudistus siirsi paineita valintakokeista ylioppilaskirjoituksiin. Ylioppilaskirjoitusten painottaminen pääsykoeuudistuksessa voi aiheuttaa lukiolaiselle kokemuksen, että tulevaisuuden jatkopolut pitäisi pystyä päättämään yhä nuorempana heti lukion alussa. Lukiolaisten hyvinvointiin on myös kiinnitetty enemmän huomiota viime vuosina. Lukion opetussuunnitelman 2019 perusteisiin on kirjattu hyvinvointiosaamisen tavoitteeksi terveysymmärryksen ja terveellisten elintapojen edistäminen. Lukiouudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on lukiolaisen hyvinvoinnin vahvistuminen.
Muutokset lukiolaisten arjessa lisääntyivät, kun koronapandemia vei opetuksen etäopetukseksi keväällä 2020. Pandemia on vaikuttanut myös kansainvälisten tutkimuskatsausten mukaan mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen, liikkumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Se lisäsi eristäytymistä, yksinäisyyttä ja ahdistusta. Huoli lukiolaisten jaksamisesta on kuitenkin herännyt jo ennen koronapandemiaa. Vuonna 2019 toteutetun kouluterveyskyselyn perusteella 39 % lukiolaisista tytöistä ja 18 % pojista koki uupumusasteista väsymystä koulutyössä. Pandemia-aikana uupumusoireilu lisääntyi. Vuoden 2021 kouluterveyskyselyn mukaan 48 % tytöistä ja 24 % pojista kokee uupumusasteista väsymystä lukioissa. Opiskeluun liittyvien tekijöiden ja koronapandemian lisäksi uupumisoireilun taustalla vaikuttavat muun muassa elintavat sekä mielenterveyteen liittyvät tekijät. Kouluterveyskyselyn (2021) mukaan vain 14 % tytöistä ja 22 % pojista liikkui terveytensä kannalta riittävästi ja lähes joka toinen lukiolainen nukkui vähemmän kuin suosituksen mukaisen kahdeksan tuntia yössä. Nuorten liikuntakäyttäytymistä selvittävässä LIITU-tutkimuksessa puolestaan havaittiin, että liikemittarilla mitattuna ainoastaan alle 3 % lukiolaisista täyttää liikkumisen suosituksen mukaisen liikkumisen määrän ja lukiolaiset istuvat tai makaavat yli kymmenen tuntia vuorokaudessa hereilläoloaikanaan.
Tutkimusten perusteella tiedetään, että säännöllinen liikkuminen ja riittävä uni ovat yhteydessä parempiin oppimistuloksiin sekä parempaan terveyteen ja hyvinvointiin. Paikallaanolon tauottaminen pitkillä oppitunneilla on välttämätöntä vireystilan ylläpitämiseksi ja tehokkaan oppimisen mahdollistamiseksi. Silti lukiolaiset istuvat väestöstämme eniten (Kokko S, Hämylä R, Martin L (toim.). Valtion Liikuntaneuvoston julkaisuja 2021:1. Nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa. LIITU-tutkimuksen tuloksia 2020.). Tärkeää on myös kiinnittää huomiota lukiolaisten kokonaiskuormituksen hallintaan, mikä vaatii oppiainerajat ylittävää yhteistyötä kuormitushuippujen tasaamiseksi. Riittävä fyysinen aktiivisuus päivällä sekä sujuva vapaa-ajan ja opiskelun yhteensovittaminen ovat avainasemassa myös hyvän yöunen turvaamisessa.
Lukion opetussuunnitelman mukaisesti lukiolaisen on tärkeää oppia, kuinka riittävä fyysinen aktiivisuus, uni, opiskelupäivän aikaiset tauot ja terveellinen ravinto tukevat oppimista, jaksamista ja palautumista. Hyvinvoiva lukio –toimintamalli tarjoaa valmiita menetelmiä lukioiden hyvinvointityöhön.
Toimintamallin keskiössä on lukiolainen, jonka hyvinvointia pyritään edistämään. Toimintamalli ottaa huomioon koko kouluyhteisön, myös opettajat, opiskeluhuollon ja koulussa mahdollisesti toimivat järjestöt. Konkreettiset menetelmät tukevat lukion henkilöstön jaksamista ja heidän työtään.
Lukiolaiset ja lukion henkilökunta kuten rehtorit, opettajat ja opiskeluhuolto ovat osallistuneet toimintamallin kehittämiseen. Lukiolaisten hyvinvointiin liittyvät kehittämistarpeet nousivat lukion opiskeluhyvinvoinnin työryhmistä, lukiolaisille pidetyistä työpajoista ja sähköisistä kyselyistä. Toimintoja ja hyviä käytänteitä kehitettiin esiinnousseiden kehittämistarpeiden pohjalta, niitä kokeiltiin ja arvioitiin lukioryhmillä, ja kehitettiin palautteen ja vaikutusten arvioinnin pohjalta. Palautteen keruu ja vaikutusten arviointi oli systemaattista ja jatkuvaa. Arvioinnissa hyödynnettiin sähköisiä ja toiminnallisia kyselyjä sekä haastatteluja.