Ikääntyneiden asiakasohjauksen vaikuttavuuspilotti

Ikääntyneiden asiakasohjauksen vaikuttavuuspilotin tarkoituksena on lisätä vaikuttavuutta ikääntyneiden asiakkaiden hoidossa, vahvistaa ammattilaisen vaikuttavuustiedon hyödyntämistä ja tukea HVA:n vaikuttavuusperustaisuuden toteutussuunnitelmaa.
 

 

Toimintaympäristö

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella toteutettava Ikääntyneiden asiakasohjauksen vaikuttavuuspilotti kuuluu Suomen kestävän kasvun ohjelman Pilari 4:n osan ”Investointi 3” työpakettiin 8 ”Vaikuttavuusperustaisuuden ja tiedolla johtamisen kehittäminen”, jossa tavoitteena on vaikuttavuusperustaisen ohjauksen ja tiedolla johtamisen osaamisen parantaminen palvelujärjestelmän eri tasoilla.

Vaikuttavuuspilotissa seurataan kansallista ohjausta vaikuttavuustiedon käytön edistämisestä (KUVA-mittaristo, Virta-hanke, STM:n verkostoyhteistyö) sekä huomioidaan aiempi Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa tehty vaikuttavuusperustaisella tiedolla johtamisen ja asiakassegmentoinnin kehitystyö.  

Kehittämistyöstä saatavia tuloksia, kokemuksia ja tietoa hyödynnetään hyvinvointialuetasoisen vaikuttavuusperustaisen ohjausmallin suunnittelussa ja laajennetaan mahdollisuuksien mukaan muihin yksittäisiin palveluprosesseihin oman organisaation sisällä.  
 

Tavoiteltu muutos

Ikääntyneiden asiakasohjauksen vaikuttavuuspilotissa:
 

  1. Määritetään vaikuttavuusperustaisen ohjauksen edellyttämä tietosisältö ja luodaan rakenne vaikuttavuustietojen keräämiseksi ja kytkemiseksi takaisin asiakasryhmä- ja yksilötasolla. Vaikuttavuutta seurataan RAI-pohjaisten vaikuttavuusmittarien avulla asiakas- ja palveluyksikkötasolla sekä strategisen johtamisen tietotarpeisiin vastaten.

     

  2. Luodaan toimintamalli kustannusten seurantaan ja kustannusvaikuttavuuden todentamiseen. Otetaan käyttöön uusi työväline -kustannustyökalu- ammattilaisten kustannustietoisuuden ja päätöksen teon tueksi asiakasprosessissa palvelujen myöntämisvaiheessa. Kustannustyökalun tavoitteena on auttaa asiakasohjaajaa valitsemaan palveluvalikoimasta asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaiset palvelut, jotka ovat samalla kustannusvaikuttavia.

    Ammattilaisten osaamista vaikuttavuusperustaisen tiedon hyödyntämisessä vahvistetaan asiakkaan hoidon ja palvelujen vaikuttavuuden lisäämiseksi. 

     

  3. Tunnistetaan kehittämistarpeet vaikuttavuusperustaiselle toiminnalle ja yhteensovitetaan vaikuttavuusperustaisuuden periaatteet ja käytännöt hyvinvointialuetasoiseen vaikuttavuusperustaisen tiedolla johtamisen toteutussuunnitelmaan. 
     

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pilotin aikana edistetään kolmannen sektorin palvelujen käyttöä erityisesti yksinäisyyttä ja turvattomuutta kokevilla ikääntyneillä. Ikääntyneiden yksinäisyyden ja turvattomuuden kokemuksen on todettu olevan suurimpia elämänlaatua heikentäviä ja palvelutuotannon pistemäistä kuormitusta lisääviä tekijöitä Päijät-Hämeessä.

Ratkaisun perusidea

Sovellus asiakasmaksujen ja hyvinvointialueen kustannusten arviointiin (työnimeltään "kustannustyökalu") on ikääntyneiden asiakasohjaukseen suunniteltu käyttöliittymä, jonka avulla palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä  voidaan laskea kustannusarvio asiakkaalle suunnitelluista palveluista.​

Asiakasohjaaja voi valita palvelukategorian, tuotantotavan sekä palvelutiheyden, joiden perusteella sovellus laskee valittujen palveluiden kustannusarvion asiakkaalle tulevista maksuista sekä hyvinvointialueelle palvelujen järjestäjänä tulevista kustannuksista. ​

Kustannusten laskeminen perustuu hyvinvointialueella käytössä oleviin maksutaksoihin ja palveluhinnastoon. ​

Palvelukokonaisuuden suunnittelussa huomioidaan myös kustannuksiin vaikuttavat tulorajat sekä perhekokoon liittyvät tiedot.