Ikääntyneiden ohjaus ja neuvonta digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa (Omaks)

Digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelee ikääntyville oma ohjaaja - senioriohjaaja. Hänen asiakkaitaan ovat ikääntyneet, joiden kotikunta on Keski-Suomen hyvinvointialueella. Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Ikääntyneiden ohjaus ja neuvonta digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa (Omaks)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelee ikääntyville oma ohjaaja - senioriohjaaja. Hänen asiakkaitaan ovat ikääntyneet, joiden kotikunta on Keski-Suomen hyvinvointialueella. Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Raija Loikkanen

Luotu

22.08.2023

Viimeksi muokattu

29.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Keski-Suomen hyvinvointialueen sähköisissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (Omaks.fi) työskentelee yksi senioriohjaaja, jonka virallinen ammattinimike on sosiaaliohjaaja. Hänen asiakkaitaan ovat ikääntyneet, joiden kotikunta on Keski-Suomen hyvinvointialueella. Tunnisteellisia asiakaspalveluita tarjotaan tällä hetkellä Jyväskylän, Hankasalmen, Uuraisten sekä osin Keuruun, Multian, Petäjäveden, Joutsan, Toivakan, Luhangan, Laukaan ja Konneveden asukkaille. Syksyn 2023 ja alkuvuoden 2024 aikana tunnisteelliset asiakaspalvelut laajenevat Muuramen sekä pohjoisen Keski-Suomen asukkaille. Tunnisteellisten asiakaspalveluiden laajennusta hidastavat erilliset potilas- ja asiakastietojärjestelmät; OmaKS senioriohjaaja kirjaa asiakaskirjaukset LifeCare tietojärjestelmään.  

Senioriohjaajan työtä ohjaa useat lait mm. perustuslaki, sosiaalihuoltolaki, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista, laki omaishoidontuesta, laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista ja vammaispalvelulaki. Lait määrittävät, mitkä sosiaalipalvelut hyvinvointialueella on järjestettävä, mutta hyvinvointialueilla voidaan käyttää harkintaa, kuinka palvelut järjestetään lain sallimissa rajoissa. Senioriohjaajan toimintaa ohjaa lakien lisäksi Keski-Suomen hyvinvointialueella sovitut yhteiset käytännöt.  

Senioriohjaus voidaan tuoda helpommin saavutettavaksi ja matalamman kynnyksen palveluksi, kun sitä tarjotaan myös etäyhteyksillä. Yhä useammat seniori-ikäiset käyttävät erilaisia digitaalisia viestintävälineitä yhteydenotossa ja asioiden hoidossa. Senioriohjaajan palvelut ovat myös ikäihmisen läheisten matalan kynnyksen tapa olla yhteydessä ikäihmisten palveluihin. Ikääntyneiden sähköiset palvelut tavoittavat Keski-Suomen hyvinvointialueella asuvien ikääntyneiden omaiset laajemmalta alueeltakin. Yhteydenottoja on tullut myös ikääntyneen ulkomailla asuvalta läheiseltä.  

Toimintatavat 

Seniorichat 

Seniorichat on avoinna arkisin klo 10–15.30. Asiakkaat voivat asioida chatissa ilman tunnistautumista. Chat tarjoaa nopean ja anonyymin asioinnin mahdollisuuden. Mikäli asiakkaan asia vaatii asiakastietojen avaamisen, tulee asiakkaan tunnistautua sähköisesti. Chatista voi tarvittaessa siirtyä videovastaanotolle, mikäli se on asioinnin kannalta sujuvampi asiointitapa. Asiakas voidaan tarvittaessa siirtää toisen ammattilaisen chattiin, mikäli asiakkaan asian hoitaminen vaatii toisen ammattilaisen, esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisen, ohjausta.  

Seniorichatissa on ollut 1.3.2022 alkaen noin 400 yhteydenottoa. Yhteydenotot ovat koskeneet ikäihmisten palveluita sekä niissä on haettu tukea elämäntilanteen muutosvaiheessa esimerkiksi muistisairaus tai omaishoitajuus. Chateissa on myös korostunut läheisten/kansalaisten huoli ikäihmisistä.  

Seniorichat | OmaKS.fi 

Videovastaanotto 

Senioriohjaajalla on viikoittain auki kaksi videovastaanottoaikaa, joihin asiakkaat voivat varata itse ajan Hyvis-palvelun kautta. Videovastaanottoaikoja voidaan tarvittaessa lisätä, mutta tällä hetkellä kaksi aikaa viikossa on ollut riittävä määrä. Seniori-ikäiset eivät ole vielä löytäneet videovastaanotto palvelua ja sitä kautta tapahtuneet kontaktit ovat olleet vähäisiä. Toiset Lifecare-potilastietojärjestelmää käyttävät ammattilaiset voivat myös varata asiakkaalle videovastaanottoajan senioriohjaajalle. 

Asioi sähköisesti | Keski-Suomen hyvinvointialue (hyvaks.fi) 

Yli 65-vuotiaat OmaKS sosiaaliohjaajien puhelinasiakkaat 

Senioriohjaaja on yhteydessä OmaKS sosiaaliohjaajien yli 65- vuotiaisiin asiakkaisiin, jotka tarvitsevat ohjausta ja tukea muissa kuin taloudellisissa asioissa. Senioriohjaajalle ohjautuu mm. kuljetuspalvelua ja hoitotukea hakevia asiakkaita lisäselvitystä ja kartoitusta varten. Senioriohjaajan haastattelu on pohjana lääkärille ja muille ammattilaisille tukea tai palvelua myönnettäessä. Senioriohjaaja tekee tarvittaessa ikääntyville palvelutarpeen kartoituksen ammattilaisen pyynnöstä, mikäli asiakkaan tilannetta ei ole mahdollista selvittää riittävästi terveydenhuollon hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä.   

Puheluissa nousee esiin myös läheisen uupumus ja huoli ikääntyneestä omaisestaan. Useimmat OmaKS-senioriohjaajan asiakastapaamiset ovat yhden kerran ohjausta ja neuvontaa, mutta tarvittaessa asiakkaaseen tai omaiseen voidaan olla yhteydessä muutamia kertoja, jos asian hoito sitä vaatii.  Asiakasta voidaan ohjata julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin palveluihin. 

Seniorin seurantapuhelut 

Haastavassa elämäntilanteessa olevat ikääntyneet, joilla saattaa olla esimerkiksi yksinäisyyttä, mielenterveyden tai muistin haasteita soittavat usein terveysasemien ajanvarausnumeroon ilman ajanvaraustarvetta. Syynä saattaa olla tarve kohdata ammattilainen ja saada helpotusta omaan tilanteeseensa. Tällöin terveysasemien sairaanhoitajat voivat olla yhteydessä senioriohjaajaan, joka lähtee kartoittamaan asiakkaan todellista yhteydenottotarvetta. Senioriohjaaja on yhteydessä asiakkaaseen useamman kerran tilanteen mukaan, kuuntelee asiakasta sekä kartoittaa mahdollisen palvelun ja tuen tarpeen. Keskusteluissa on tavoitteena löytää keinoja ja luoda tukiverkostoa asiakkaalle, jolloin hänen ei tarvitse soittaa terveysaseman ajanvaraukseen niin usein. 

Pyydä Apua-nappi 

Pyydä Apua-napin yhteydenottopyynnöt senioriohjaajalle alkoivat 16.10.2023. Pyydä apua -nappi on matalan kynnyksen sähköinen kanava, jonka kautta saa ohjausta ja neuvontaa oikeanlaisen avun piiriin. Apua voi pyytää nimettömänä. Pyydä apua -napin yhteydenottoon senioriohjaaja vastaa 1–3 arkipäivän kuluessa joko sähköpostitse tai puhelimitse. Ensimmäisten viikkojen aikana yhteydenotot ovat koskeneet erilaisia ikääntyneiden palveluita, omaisen huolta ikääntyneestä läheisestä sekä terveyteen liittyviä kysymyksiä.  

Pyydä apua - www.hyvis.fi 

Senioriohjauksen hyvinvointilähetepilotti  

Senioriohjaaja on mukana kestävän kasvun ohjelman hyvinvointilähete pilotissa.  Senioriohjaajan asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa on jo aiemminkin ollut käytössä esim. kulttuuriluotsitoimintaan lähettämisen käytäntöjä. Pilotissa näitä käytäntöjä edelleen kehitetään ja laajennetaan. Pilotti mahdollistaa koko maakunnan ikääntyneitä asukkaita koskevan kehittämistyön digitaalisessa sosiaalialan ammattihenkilön tekemässä asiakas- ja palveluohjauksessa. 

Etäryhmätoiminta ikääntyneille omaishoitajille 

Syyskuussa 2023 senioriohjaaja on yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan diakoniatyön kanssa toteuttanut ikääntyneille omaishoitajille suunnattua verkkovertaisryhmää. Ryhmä toteutettiin Teams-etäyhteydellä joka toinen viikko. 

Voimavaroja omaishoitajuuteen- etävertaisryhmä on kokoontunut syyskauden aikana 7 kertaa. Ryhmä on tarkoitettu ikääntyneille puolisoaan hoitaville omaishoitajille, jotka halusivat omaishoidon arkeen virkistystä sekä muiden omaishoitajien kohtaamista. Pienryhmässä pystyy jakamaan turvallisesti omia ajatuksiaan ja tunteitaan omaishoitajuudesta ja saada vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta. Ryhmässä pohdittiin omaishoitajuuden teemoja ja tehtävän herättämiä tunteita Suomen evankelisluterilaisen kirkon omaishoitajuuden Talo-mallin pohjalta. Ryhmää ohjasivat diakonityöntekijä ja senioriohjaaja. Jokaisen ryhmäkerran jälkeen senioriohjaaja tarjosi henkilökohtaista puhelinaikaa, jos oli tarvetta erilaisten palveluiden tai tuen tarpeen selvittämiseen. Helmikuussa 2024 alkaa uusi omaishoitajien etäryhmä. 

Hyvaks Seniorille sivut 

Senioriohjaaja on ollut yhteistyössä kehittämässä hyvaks.fi seniorille-sivuja. Senioriohjaaja on yksi Seniorille sivujen päivityksestä vastaavista henkilöistä. 

Seniorille | Keski-Suomen hyvinvointialue (hyvaks.fi) 

Ikääntyneiden tapaaminen erilaisissa tilaisuuksissa 

Senioriohjaajan työnkuvaan kuuluu sosiaali- ja palveluohjauksen lisäksi jalkautuminen erilaisiin tilaisuuksiin   mm.  senioreiden kohtaamispaikkoihin ja järjestöjen tapahtumiin. Senioriohjaaja on tavannut ikääntyneitä Keski-Suomen hyvinvointi alueella erilaisissa matalankynnyksen ohjaustuokioissa mm. kirjastokiertueella, digitapahtumissa, messuilla ja kylätaloissa. Vuoden 2024 alussa alkaa senioriasumisen kiertue, joka alkaa Jason Ilona-talojen asukkaiden sekä asukasohjaajien asukastapaamisina.  

Lähitapaamisissa opastetaan käyttämään digitaalisia palveluita mm. seniorichatia ja etsimään tietoa hyvinvointialueen ja muista tärkeistä palveluista. Lähitapaamisissa on myös avustettu hakemusten tai tukien hakemisessa verkossa.  

Senioriohjaajan työ jatkuu osana sähköisen sosiaali- ja terveyspalveluiden toimintaa. Ikääntyneet käyttävät yhä enemmän erilaisia sähköisiä palveluita ja on tärkeää, että he saavat ohjausta ja tukea ikääntyneiden palveluiden ammattilaiselta. Senioriohjaaja on tärkeä yhteistyökumppani eri verkostoissa, joissa mietitään ikääntyneiden sähköisten palveluiden kehittämistä.  

 

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä