Ikäihmisten digitaalisen ohjaus- ja neuvontapalvelun kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla
Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään ikäihmisten digitaalista ohjaus- ja neuvontapalvelua. Palvelu tekee näkyväksi ikäihmisten hyvinvointi- ja palveluverkoston ja kokoaa yhteen irrallaan olevat sähköiset palvelut sekä luo uusia digitaalisia yhteydenoton- ja asioinnin kanavia.
Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään ikäihmisten digitaalista ohjaus- ja neuvontapalvelua tarjoavaa Digi-Ainoa olemassa olevan Aino-neuvontapalvelun rinnalle. Digi-Aino rakennetaan Pohjois-Pohjanmaan yhteiseen hyvinvointikäsitteeseen perustuen ja se tuo ikäihmisten hyvinvointi- ja palveluverkoston näkyväksi ja hyödynnettäväksi sekä ikäihmisille, heidän läheisilleen, että ammattilaisille. Digi-Aino kokoaa yhteen irrallaan olevat ikäihmisten digitaaliset yhteydenotto- ja asioinnin kanavat (mm. Chat -palvelu, hyvinvointi- ja palvelutarvearviot, Palveluopas 65+sisällöt ja muut tietoportaalit). Digi-Aino tuo uusia yhteydenottotapoja ja asioinnin kanavia ikäihmisille, läheisille ja ammattilaisille esimerkiksi mahdollisuuden etäyhteydellä tapahtuvaan ohjaukseen ja neuvontaan.
Digi-Aino kehittämistyö on osa POPsoten kehittämistyötä, jossa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelma ja rakenneuudistushanke kehittävät yhteistyössä hyvinvointialueelle yhtenäistä ikäihmisten asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia. Yksi kehittämistyön painopisteistä on ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukeva matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelu.
- POPsoten Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelma koordinoi, tehden tiivistä yhteistyötä rakenneuudistushankkeen kanssa
- Kehittämistyötä tukee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Innokylän työpajat
- Kehittämistyössä toimii laaja, monialainen asiantuntijaverkosto (mm. terveys- ja sosiaalipalvelut, liikunta- ja kulttuuripalvelut, järjestöt)
- Ikäihmiset ja läheiset otetaan mukaan kehittämiseen varhaisessa vaiheessa
- Digi-Aino toimintamallin ja toteuttamissuunnitelman laadinnassa sekä sähköisen alusta ratkaisun kartoituksessa hyödynnetään palvelumuotoilu-asiantuntijatyötä
Digi-Aino edistää ikäihmisten ja läheisten itsenäistä tiedon saamista alueen toimijoista ja palveluista (hyvinvointi- ja palveluverkosto) ja lisää mahdollisuuksia itsehoitoon tuoden digitaaliset työkalut (mm. tietoportaalit, hyvinvointi- ja palveluarviot) helposti saataville. Ammattilainen hyödyntää hyvinvointi- ja palveluverkostoa ja uusi digitaalisia ratkaisuja ohjausta ja neuvontaa antaessaan. Digi-Ainossa voi asioida anonyymisti ajasta ja paikasta riippumatta. Digi-Aino on helppokäyttöinen, helposti saavutettava ja kohderyhmänsä huomioiva ikäihmisten sähköinen ohjaus- ja neuvontapalvelu.
Asiakasymmärryksen luominen ja tulevien käyttäjien osallistaminen
- Sähköisen ohjaus- ja neuvontapalvelun kohderyhmänä on ikääntyneet ja heidän läheiset sekä ammattilaiset ja muut ikäihmisten parissa työskentelevät toimijat.
Hyvinvointiverkoston työpajat
- Verkosto koostui terveys- ja sosiaalipalveluista, liikunta, kirjasto- ja kulttuuripalvelusta, järjestöjen ja Kelan edustajista
- Ikäihmisten palveluiden ja toimijoiden kokoaminen, ikäihmisten tarpeiden esille tuominen, ikäihmisten parissa työskentelevien ammattilaisten ja muiden näkökulman ja tarpeiden kuvaaminen
Sähköiset kyselyt:
- Toteutetaan Zef-kyselytyökalua hyödyntäen
- Ikääntyneille ja läheisille. Kyselyssä kartoitetaan internetin käyttöä ja siihen liittyviä haasteita tai tarpeita. Selvitetään sähköisen ohjaus- ja neuvontapalvelun tarvetta ja kartoitetaan toiveet palvelun sisällöistä. Kyselyssä on mahdollisuus antaa myös yleisesti palautetta kehitettävälle palvelulle. Kysely julkaistu Oulun kaupungin verkkosivuilla ja lisäksi markkinoitu ikäihmisten kohtaamispaikoissa (Aino-neuvontapalvelu, Ikäihmisten olohuonetoiminta).
- Ammattilaisille tai muille toimijoille, jotka työskentelevät ikäihmisten parissa. Kyselyssä kartoitetaan ammattilaisten internetin käyttöä annettaessa ohjausta- ja neuvontaa ikäihmisille, sekä haasteita tai tarpeita tähän liittyen. Selvitetään tarvetta sähköiselle ohjaus- ja neuvontapalvelulle sekä kartoitetaan, mitä sisältöjä ammattilaiset hyödyntäisivät työssään. Kyselyssä on mahdollisuus antaa myös yleisesti palautetta kehitettävälle palvelulle.
Palautteet ja toiveet kehitettävälle palvelulle
- Toteutetaan kohtaamalla ikäihmisiä ja esittelemällä kehitettävää palvelua, hyödynnetään Padlet-työkalua
- Jalkaudutaan Ikäihmisten olohuoneen, VR -eläkeläisten, Vanhusneuvoston, elämänkaariverkoston ja löytävän vanhustyön toimintoihin
Tulevien käyttäjien osallistaminen osana palvelumuotoilua
- Työpaja ikäihmisille ja heidän läheisilleen: palaute, tarpeet ja ideat kehitettävälle palvelulle, ymmärrys ikäihmisten näkökulmasta ja tarpeista
- Työpaja ammattilaisille ja muille toimijoille, jotka työskentelevät ikäihmisten parissa: Aino neuvontapalvelun nykytilan ymmärrys, Digi-Ainon käyttötapausten kuvaaminen, palaute, tarpeet ja ideat kehitettävälle palvelulle